Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EEE pc gekocht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• EEE pc gekocht

Nou, dat gaat me weer wat vrije tijd kosten. Gister een EEpc 900 (linux versie, dus 16+4GB harddisk) gekocht. Uiteindelijk vond ik de 700 toch te klein scherm hebben, en zou ik met geheugen uitbreiding (van 512MB naar 1GB) en HD uitbreiding (van 4GB naar werkbare hoeveelheid) richting de prijs van een EEpc 900 gaan. Dus dan maar meteen die 900 gekocht.
    Nadeel1: er zit maar een 4400mAh accu in. Dat is blijkbaar de manier van Asus om geld te verdienen. Recensie exemplaren hadden een 5800mAh accu, en die wil ik natuurlijk ook. En op ebay staan al 6600mAh accu's. Kortom: hier moet nog wat geld in gepompt worden.
    Nadeel2: Ik krijg niet fatsoenlijk WindowsXP erop. Ik heb een XP SP3 cd, maar die wil niet goed instaleren. Gelukkig is restoren naar Xandros werkelijk een eitje, maar lastig is het wel. Vooral omdat ik wat randapparatuur wil aansluiten dat geen linux drivers heeft. Hier gaat dus nog wat tijd in gepompt worden.
    Verder is het ding natuurlijk utter, utter geil. Ik heb de witte (zonder rood kippenleer). Ding is werkelijk een plaatje. Schrikken natuurlijk als je de webcam aanzet. Huh, wie is die geweldig knappe vent achter de pc? Oh wacht, dat ben ik. Toetsenbord werkt uitstekend, touchpad is even wennen door zijn gevoeligheid, maar werkt ook prima. Wireless werkt prima. Kortom: ik ben tevreden. Ultiem gadget. Ware het niet dat mijn medegadgeteer al weer iets nieuws gekocht heeft. Een gigabyte u60. Zucht: het leven als gadgeteer is best wel moeilijk. ;-)
    When men were men

Ik wacht nog even op de 901, accu daarvan zou door de zuinigere processor langer meegaan.
    BMW 320 Sunset Orange
    Alpine A110 Orange Feu
    Midas Bronze Red
    Triumph TR6 PI Damson
    Aprilia SL1000 Falco Rosso

http://www.aronline.co.uk/index.htm?midasstoryf.htm

Comment

Ah, dus de 900 is ook al leverbaar in NL?
      Zag laatst de gewone Eee, maar dat schermpje is echt te klein, dus dat gaat hem niet worden.

Een ander alternatief is misschien de MSI Wind, die krijgt ook zeer goede kritieken en heeft 80Gb aan boord.

Last edited by PACO; 21-06-08, 19:45.
      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Nadeel van een harde schijf is dat het meer energie kost. Compeneert dan weer met een energiezuiniger CPU, die volgens geruchten minder presteert dan je van een 1.6GHz zou mogen verwachten. En de wind is bij mijn winkel marginaal duurder dan de 900. De wind heeft echter een 2200mAh accu. En tegen meerprijs een 4400mAh ding. Tja, het is een beetje kiezen of delen, lood om oud ijzer. Uiteindelijk leek me de asus (die net wat kleiner is), de beste keuze.
        901 belooft flink wat duurder te worden. Daar zie ik geen toegevoegde waarde in tov een normale laptop. Plus dat de 901 nog niet leverbaar is.
        Nog wat detail-info over komende umpc's.
        De wind is wel in een kleur verkrijgbaar die het goed doet op parkeerplaatsen.
        When men were men

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
          Nadeel van een harde schijf is dat het meer energie kost. Compeneert dan weer met een energiezuiniger CPU, die volgens geruchten minder presteert dan je van een 1.6GHz zou mogen verwachten. En de wind is bij mijn winkel marginaal duurder dan de 900. De wind heeft echter een 2200mAh accu. En tegen meerprijs een 4400mAh ding. Tja, het is een beetje kiezen of delen, lood om oud ijzer. Uiteindelijk leek me de asus (die net wat kleiner is), de beste keuze.
          901 belooft flink wat duurder te worden. Daar zie ik geen toegevoegde waarde in tov een normale laptop. Plus dat de 901 nog niet leverbaar is.
          Nog wat detail-info over komende umpc's.
          De wind is wel in een kleur verkrijgbaar die het goed doet op parkeerplaatsen.
          Een laptop afkraken om een kleur die men aanbiedt?
          Lees ik daar al wat cognitieve dissonantie? ;)
          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Natuurlijk kraak ik de wind zelf niet af. Lood om oud ijzer in vergelijking met de mijne. Maar een roze laptop? Kom op, zeg. Wie is dan je doelgroep?
            When men were men

Comment

Nou, dat gaat me weer wat vrije tijd kosten. Gister een EEpc 900 (linux versie, dus 16+4GB harddisk) gekocht. Uiteindelijk vond ik de 700 toch te klein scherm hebben, en zou ik met geheugen uitbreiding (van 512MB naar 1GB) en HD uitbreiding (van 4GB naar werkbare hoeveelheid) richting de prijs van een EEpc 900 gaan. Dus dan maar meteen die 900 gekocht.
              Nadeel1: er zit maar een 4400mAh accu in. Dat is blijkbaar de manier van Asus om geld te verdienen. Recensie exemplaren hadden een 5800mAh accu, en die wil ik natuurlijk ook. En op ebay staan al 6600mAh accu's. Kortom: hier moet nog wat geld in gepompt worden.
              Nadeel2: Ik krijg niet fatsoenlijk WindowsXP erop. Ik heb een XP SP3 cd, maar die wil niet goed instaleren. Gelukkig is restoren naar Xandros werkelijk een eitje, maar lastig is het wel. Vooral omdat ik wat randapparatuur wil aansluiten dat geen linux drivers heeft. Hier gaat dus nog wat tijd in gepompt worden.
              Verder is het ding natuurlijk utter, utter geil. Ik heb de witte (zonder rood kippenleer). Ding is werkelijk een plaatje. Schrikken natuurlijk als je de webcam aanzet. Huh, wie is die geweldig knappe vent achter de pc? Oh wacht, dat ben ik. Toetsenbord werkt uitstekend, touchpad is even wennen door zijn gevoeligheid, maar werkt ook prima. Wireless werkt prima. Kortom: ik ben tevreden. Ultiem gadget. Ware het niet dat mijn medegadgeteer al weer iets nieuws gekocht heeft. Een gigabyte u60. Zucht: het leven als gadgeteer is best wel moeilijk. ;-)
              En de opvolger van die U60 is er dus ook al: Engadget
              Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Gefeliciteerd!

Die U60 is nogal wat prijziger dan de EEE 900. Wat is de meerprijs van de 901 tov de 900?

Overigens is de EEE op Xandros nogal wat sneller dan met XP, dus of je dat moet willen.... oh ja, randapparatuur, zei je ;)
                Last edited by slibbe; 22-06-08, 22:33. Reden: typfout, dikke vingers en zo
                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Stand van zaken is dat XP nog niet stabiel wil draaien, dat Xandros wel gerestored kan worden, maar dat dan mijn 16GB hd dan opeens onzichtbaar is, en dat ik nu eens met ubuntu ga experimenteren. Het houdt je van de straat.
                  Randapparatuur zou eventueel met een kernelaanpassing moeten werken. Yikes.
                  When men were men

Comment

Wat kosten die dingen allemaal?
                    Wat kost die 900 en straks die 901?

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik heb 399 voor mijn 900 betaald. 901 zou naar verluidt 600 dollar moeten kosten bij introductie. Een beetje het prijsverloop van eerdere eee pc's erop los latend, concludeer ik dat dan de 901 richting de 500 euro gaat. Te duur voor mij. De wind kostte bij dezelfde winkel waar ik mijn 900 heb gekocht 425 euro. Voordeel van de wind: één schijf :-)
                      Nadeel van ubuntu zou trouwens zijn dat de ingebouwde microfoon niet werkend te krijgen is. We zullen zien.
                      When men were men

Comment

399 is nog net mooi idd.
                        Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen en of je XP aan de praat krijgt.
                        Dat zou ik wel graag erop willen hebben namelijk.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Er zijn zat mensen die XP aan de praat hebben gekregen. Bij mij werkte het bijna, moest nog een aanpassing doen om de schermresolutie blijvend op te slaan (die schermresolutie wordt op drie plaatsen vastgelegd). Ook het rebooten liep niet altijd even fijn. En ik deed een installatie met een default windows cd (wwel met SP3 er al in), wat ook geen goede start is (want teveel nutteloze ballast meegeïnstalleerd).
                          Goede kans dat ik nog eens een nlite windows xp versie gebruik. Dan heb ik alle ballast eruit gehaald.
                          Het is al met al een laptop met potentie, maar het kost nog wel veel tweaken en pielen. Niet iets wat je even in een vrij uurtje configureert en installeert. Tenzij je bij het standaard Xandros OS blijft. Dan is het in 1 minuut up and running.
                          When men were men

Comment

Ik heb er vrijdag ook eentje gehaald voor 399 euro. Het is inderdaad een superding tot nu toe. Voor mij wordt het vooral een laptopje heel makkelijk mee kan nemen naar allerlei afspraken of als ik een dag op pad ben. Ik houd het voorlopig lekker op linux. Het enige wat ingewikkeld wordt is om mijn netwerkprinter aan de praat te krijgen.

Comment

Mocht je een ander OS willen installeren, en je wilt de mogelijkheid open laten om later terug naar Xandros te gaan, dan moet je de twee restore partities van 8mb (op elke schijf één) niet verwijderen.
                              En mijn restore dvd is enigzins verrot, dus een iso'tje trekken als bakcup kan geen kwaad.
                              When men were men

Comment

Heb een SPII versie van xp pro corp 'ge-nlite' en SPIII geintegreerd, die versie loopt prima op mijn 701 4g ...
                                Wellicht is dat een optie ? volgens mij heb ik de iso nog wel ergens ...

gewoon via een externe usb cd speler te instaleren ...
                                VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

Comment

ik vrees dat mijn 16GB SSD is overleden. Helaas kan ik niet helemaal nagaan of het een DOA is of dat het in de loop van de afgelopen 4 dagen is gebeurd. Toen ik de EEEpc voor het eerst opstartte had ik al geen goed zicht op de schijven, maar ik heb daar verder geen aandacht aan besteedt. Maar nu is het zo dat zowel ubuntu als XP de grote SSD tijdens installatie niet kunnen formateren/partioneren. Ubuntu kan na installatie op de 4GB SSD nog steeds niets met de 16GB SSD, windows wordt nu geïnstalleerd en vanavond kan ik even kijken hoe dat is afgelopen (en of ik die 16GB SSD dan wel kan zien). Origineel besturingssysteem (Xandros) kan na een restore helemaal niets met de 16GB SSD. Morgen maar eens gaan bellen over garantie.
                                  When men were men

Comment

Ik lees net dat de nieuwste Eee gewoon XP standaard krijgt. Klinkt erg goed, ik begin er serieus over te denken om er eentje aan te schaffen.
                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Wat is nou het voordeel van zo`n ding? Zuinig met de accu omgaan? Voor 400 euro koop je ook een `echt` laptopje met een normaal formaat harde schijf waar XP etc. probleemloos op funcioneert.

Zijn ze eigenlijk niet te duur voor wat ze bieden?

Comment

De lange accuduur (7 uur toch?) en het lage gewicht spreken me aan. Ik sleep mijn laptop altijd mee, dus dan worden beide factoren toch wel erg belangrijk.

Kleine, krachtige lichtgewichtlaptops met een HD kosten een vermogen. Dan bedoel ik dus een handzaam laptopje van hooguit 1,5 kg. 2000 euro is dan niks.
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Voordeel is de portabiliteit. Minder dan een kilo voor een full-feature laptop voor (ruim) minder dan 400 euro is nergens anders te vinden. Voor onderweg voldoet het scherm prima. Voor lang op een vaste werkplek werken zou ik een externe monitor en externe invoerapparaten adviseren.
                                          Verwacht ook niet dat je er spelletjes op kan doen. Maar voor office, internet of een database draaien werkt het prima.
                                          Levensduur accu is beperkt. Met de 4400mAh accu zal in het de buurt van de 2,5 ~3 uur liggen. Met een 5800accu kom je aan de 3,5 ~4,5 uur. Met de 6600 accu zal je wel richting de 5 uur gaan.
                                          Oorspronkelijk idee van een goedkope laptop is trouwens wel een beetje losgelaten. Of je moet een 700 nemen (die nu rond de 260 kost). Voor de 900 is het alleen nog de extreme portabiliteit.
                                          When men were men

Comment

Het is best een gaaf apparaatje. Van de week even bekeken bij de media-markt. Maar net te beperkt kwa specificaties voor wat ik er mee doe. Een dezer dagen krijg ik een acer met een 12.1" schermpje. Handzaam genoeg voor mij.

Comment

Er is nu ook zoiets van Zeppo (what's in a name) met Mandrake of Windows.

Ben benieuwd naar de aftersales, Ingmar. Waar heb jij 'm gehaald overigens?
                                              * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                              * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Zo nieuwe ronde, nieuwe kansen. Vandaag terug geweest naar de winkel, daar hebben ze dat ding aan een diagnose onderworpen. Zelf kwamen ze er ook niet uit, maar de gebreken waren duidelijk. Dus na een half uurtje wachten een nieuwe gekregen. Die laat ik voorlopig maar op Xandros. Alleen heb ik met pielen en punniken al dermate zitten wroeten, dat een frisse restore (nu werkend :-) ) nodig was. Ach ja, alles moet eerst een keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet worden, voordat het wordt goedgekeurt.
                                                When men were men

Comment

Ik ga gewoon voor een Lenovo X300.

De prijs is iets anders dan z'n speelgoed EEE ding, magoed, dat mag best 8)

Comment

hoax

Nou lekker dan, die fabel kan ook bij het oud vuil
                                                    Manufacturers tout the power savings of flash-based solid state drives compared to conventional hard drives. True? Check out our notebook battery tests.

Hoogstens kan je afvragen of een specifieke SSD meer of minder verbruikt dan een specifieke HD. De wind lijkt zo wel steeds betere papieren te krijgen.
                                                    When men were men

Comment

Manufacturers tout the power savings of flash-based solid state drives compared to conventional hard drives. True? Check out our notebook battery tests.

Hoogstens kan je afvragen of een specifieke SSD meer of minder verbruikt dan een specifieke HD. De wind lijkt zo wel steeds betere papieren te krijgen.
                                                      De huidige generatie SSD's is natuurlijk nog maar het begin. Want wat in het artikel wordt gezegd is dat de huidige SSD's niet aan enige vorm van energiebeheer doen. En laat dat straks toch echt 1 van de erg intressante zaken worden bijvoorbeeld in de vorm van: de SSD wordt niet aangesproken dus zetten we hem gewoon 'uit'. Is hij weer wel nodig, hop 'aan'. Want aan/uit zetten is voor een SSD is natuurlijk peanuts en geen enkele impact dit tov een normale HD die wel een spin-up tijd kent.

Mocht het energie verbruik van een SSD tov een HD in een laptop toch hetzelfde blijven, zijn er legio andere voordelen van een SSD toc een HD in een laptop. Zoals de snelheid (lees, schrijf en latency), de schokbestendigheid en het kan minder ruimte in beslag nemen.

Comment

Alles werkt. :)
                                                        Geluid was het laatste wat het niet goed deed. Bleek uiteindelijk te liggen aan de driver op de Asus installatie cd, in cobinatie met XP-SP3. Kwestie van nieuwe driver downloaden. Maar het duurde even voordat ik die oplossing had gevonden. Eerst tig keer alle fora afgestruind naar een mogelijke oplossing.
                                                        Anyway: me happy. Volgende stap: DVB-T tuner aan de praat krijgen.
                                                        When men were men

Comment

Loop te kloten met de Linux installatie. wat een gedoe en wat een hoop webpagina's ide uitleggen dt alles mogelijk is en waar je verder moet zoeken als het toch niet werkt. En voor de 900 zijn er dan verwijzingen naar allerlei vage fora om alleen al de basics aan het werk te krijgen.

kortom: morgen een usb-dvd spelertje scoren en winxp er op knallen. Moet alleen weer even een goede iso vinden, maar dat zou moeten lukken.

Comment

Ik lees het al: gekloot dus.

Ik wacht nog wel effe.

Comment

Wat iemand terecht opmerkte over deze test van Toms hardware was dat met de SSD alles veel sneller werd geladen in de PC en dat deze dus meer te doen had dan met de normale harddisk. CPU, geheugen, controller werden met de SSD dus ook meer belast simpelweg omdat deze veel sneller was. ;)

Volgende keer is het dus beter om om niet het hele systeem maar alleen de SSD en Harddisk apart te testen op verbruik en dan uiteraard een stukje laden, ff wachten op de harddisk en dan weer verder, op die manier verzetten de SSD en HD evenveel data en kunnen we kijken wat het werkelijke verbruik is.
                                                              Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                                                Ik lees het al: gekloot dus.

Ik wacht nog wel effe.
                                                                Ja maar dat komt omdat ik exotische dingen wil, zoals software installeren. :-)

Comment

Working...
                                                                X