Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compacte (reis)camera....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Compacte (reis)camera....

Tijdens vakantie is onze powershot 720 is (uit mijn hoofd..) stuk gegaan, vandaar dat ik op zoek ben naar een ander. Maar wat mij altijd tegenvalt aan "simpele" digi camera's is de tijd tussen indrukken en opname.....ik ben meestal te laat :-)
    Zijn er camera's die sneller zijn dan de doorsnee Canon Powershot, of moet ik dan echt tussen de spiegel-reflex bakbeesten kijken? Onze vorige camera was wat groter van formaat, maar had een lekkere grip....nu wil ik liever iets kleiners (bijv SX200 IS) maar vrees dus dat ik weer die lag heb....

Ik heb afgelopen zomer de SX200 IS gekocht.
    Die is meegegaan op de rondreis in China en daarna nog een paar dagen Venetië (en wat CPZ, foto en film). Hij heeft weinig last van lag, veel optische zoom en leuke functies, handig gebruik, maar als ik heel eerlijk ben, ben ik niet kapot van de kwaliteit van het beeld. En dat is toch wel het belangrijkste.

Volgens Patrick 911KLPD heeft het te maken met de optische chips die Canon tegenwoordig gebruikt - hij gebruikt al jaren het dure (semi-)professionele spul van Canon - die in tegenstelling tot vroeger tegenwoordig een wat synthetisch beeld geven. Dat was dus mijn ervaring toen ik thuiskwam en de foto's bekeek: het lijkt alsof er al allerlei voorbewerking plaatsvindt voordat de foto opgeslagen wordt. Er is dus geen RAW-formaat en dus zit je met allerlei vreemde standaard toegevoegde effecten. Een ander nadeel is dat de filmpjes (ook HD-kwaliteit) in Quicktime-formaat zijn, wat conversie en afspelen ook weer lastig maakt.

Ik had het verschil misschien nooit gemerkt als ik de foto's niet naast de oude Powershot had gehouden waarmee GF o.a. mee schoot. Die had veel betere definitie en meer sprankelende kleuren, ondanks de 'maar' 5MP tegenover de 12,1MP van de SX200. Zo zie je maar dat megapixels niks zeggen.

Nogmaals, het is geen slechte camera, maar als ik opnieuw voor de keuze zou staan voor een potente compact voor niet teveel geld, dan zou ik mijn licht opsteken bij Panasonic of een ander merk. Canon heeft voor mij wel een beetje afgedaan en dat terwijl ik nog een analoge spiegelreflex heb liggen waarmee ik jarenlang de meest fantastische foto's heb gemaakt.
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik zou ook voor zo'n Panasonic TZ-nogwat gaan. Die zijn écht goed, die dingen.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Jep, wij hebben ook zo'n Panasonic Lumix (FX35) en die bevalt heel erg goed. Die had ik gekocht omdat ik daar de beste reviews van had gelezen. Via pixmania was 't ding toen ook nog eens goedkoper dan ze op dit moment in de aanbieding zijn.

De Leica lens maakt 't gewoon tot een klein wondertje. Veel, simpel te gebruiken functies, maar ook goed werkende standaard instellingen. Ideaal voor de vakantiekiekjes vol landschappen, architectuur en de huis-tuin en keuken foto's, hij maakt echt mooie snapshots, want de camera is erg snel. Crea-bea foto's verrassen ook keer op keer.

Eigenlijk is 't voor mijn gevoel een betere camera dan onze Canon 300d. De enige beperking die je gaat merken is als je bijvoorbeeld autosportfotografie gaat doen langs een circuit. En de AV-points zijn niet zo makkelijk te bepalen als op de spiegelreflex, maar verder zie ik geen nadelen om hem als reiscamera aan te schaffen. In tegendeel, ik denk dat de Lumix dé Iphone onder de reiscamera's is. Iedereen koopt ze. :)

Edit nav onderstaande post: Ik zou de Panasonic LX5 (2010) wel willen. Die LX3 is erg goed en die LX5 lijkt mij dan wel een mooi ding om heel lang plezier van te hebben. Waarschijnlijk gaat 'ie anders heten, maar goed. Een echte Leica staat ook al jaren op mijn verlanglijst, maar die dingen zijn duurder dan onze reisauto. :)
        Last edited by Dennis Cavallino; 04-12-09, 09:25.

Comment

Panasonic LX3, goeie kwaliteit, raws, voor een compact serieuze breedhoek erop, mooie kleuren, Leica lans erop. Is hetzelfde apparaatje als de Leica compact met iets getunede software.

Apparaatje ziet er zo uit, eventueel in het zwart.

Foto's zien er zo uit. Of check hier de groep even.
          Rock on. RS.

Comment

Ik heb mijn semi-prof EOS20D met L lenzen eruit gedaan en een Panasonic TZ7 gekocht. Ik was zo moe van rondlopen met zo'n kanon... En het bevalt perfect. Je kan wat minder hobbieen met een TZ7, vanwege de beperkte handmatige instellingen, maar qua beeldkwaliteit ben ik er niet veel op achteruit gegaan (wel iets uiteraard).
            Die TZ-serie wordt gezien als benchmark voor compacte travelzooms en na een half jaartje gebruik kan ik dat alleen maar bevestigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
              Ik heb mijn semi-prof EOS20D met L lenzen eruit gedaan en een Panasonic TZ7 gekocht. Ik was zo moe van rondlopen met zo'n kanon... En het bevalt perfect. Je kan wat minder hobbieen met een TZ7, vanwege de beperkte handmatige instellingen, maar qua beeldkwaliteit ben ik er niet veel op achteruit gegaan (wel iets uiteraard).
              Die TZ-serie wordt gezien als benchmark voor compacte travelzooms en na een half jaartje gebruik kan ik dat alleen maar bevestigen.
              Bevestiging van deze kant. Wij hebben de TZ-3 (voorloper van de TZ-7) en dat is dikke prima voor een heel redelijke prijs.

Groet
              GJ

Comment

Die inzoom-nacht-foto van brun vanuit hotel bij de opening van de muur (sic) zag er prima uit ondanks dat brun op 2.3 kilometer stond. (+/-) Wat voor typetje was dat ook alweer ? Een Pana Lumix **7 toch ?

Comment

Dawasn Lumix FZ-8, dus met zo'n iets groter ingebouwd objectief. Mijn beste koop ooit, dat toestel.
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                    Ik zou ook voor zo'n Panasonic TZ-nogwat gaan. Die zijn écht goed, die dingen.
                    ik ook! Die TZ7 koop ik er nog een keer bij, prachtig ding.
                    Is nu al onder de 299
                    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Op jullie advies een panasonic gekocht, gekozen voor een TZ7. Ik ben erg erg tevreden over, goed advies van Gummen! Ik zal straks eens een fotootje posten.

Maarehh, ik heb meteen een 2e vraag. :-) Mijn pa wil een goedkope digicam kopen. Hij zag in het makrokrantje een Sony DSC W180 staan en een GE A1200. Allebei cameras van een paar tientjes. Ik denk niet dat hij daar blij van zal worden.....wat is de beste keuze voor zo'n budget? Ergens een oud modelletje powershot op de kop tikken oid?

Comment

Nog even een kiekje:

Comment

Kans is groot dat een 4 jaar oude goede 3 megapixel camera een beter beeld aflevert dan een gloednieuwe 12 megapixel van nu 150 euro nieuw.

Camera = lens en electronica die 't beeld vastlegt. Goedkoop is dan altijd duurkoop. Een dure camera van 4 jr terug had toen een goede lens en goede electronica, alleen was de resolutie niet zo hoog. Zolang je echter geen fotos wilt afdrukken op 2 x 2 meter is 3 megapixels in de praktijk al zat voor bekijken op beeldscherm, TV of afdrukken op een simpel 10x15cm formaat.

Ik zou wel voor een cam gaan waarin je oplaadbare batterijen kan gebruiken ipv een custom accu. Als die laatste accu kaduuk is of nog maar 5 minuten leeft na opladen ben je de pineut. Een oplaadbare batterij gaat meestal korter mee per beurt dan een accu, maar batterijen kun je bijkopen (2e en 3e setje) , opladen in elke lader en vervangen als ze na 1000 x opladen echt op zijn.
                          Last edited by M4; 28-12-09, 00:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                            Ik zou wel voor een cam gaan waarin je oplaadbare batterijen kan gebruiken ipv een custom accu. Als die laatste accu kaduuk is of nog maar 5 minuten leeft na opladen ben je de pineut. Een oplaadbare batterij gaat meestal korter mee per beurt dan een accu, maar batterijen kun je bijkopen (2e en 3e setje) , opladen in elke lader en vervangen als ze na 1000 x opladen echt op zijn.
                            Dan koop je een OEM batterijtje er bij. Voor weinug te vinden op eBay. En dan voor doorgaans 25% van de prijs van een orginele.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
                              Maar wat mij altijd tegenvalt aan "simpele" digi camera's is de tijd tussen indrukken en opname.....
                              Probeer de handmatige instelling eens. In auto-mode heeft hij nogal wat tijd nodig om de juiste instellingen te vinden. Bij mijn Fuji liep dat op tot meer dan een seconde, of helemaal niet als er veel beweging in beeld was.
                              Met handmatig ingestelde witbalans etc is het echt *klik*!
                              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Achso OEM Batterien. Das haette ich nicht gewusst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
                                  Maarehh, ik heb meteen een 2e vraag. :-) Mijn pa wil een goedkope digicam kopen. Hij zag in het makrokrantje een Sony DSC W180 staan en een GE A1200. Allebei cameras van een paar tientjes. Ik denk niet dat hij daar blij van zal worden.....wat is de beste keuze voor zo'n budget? Ergens een oud modelletje powershot op de kop tikken oid?
                                  Gewoon een leuk setje kopen. Zoeits bijvoorbeeld : http://www.triderium.nl/app/urwfilte...373/index.html

In één keer klaar. En kwalitatief een leuk toestel.
                                  Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Neem dan gewoon een mobiel met een goeie camera erin. :)

Dan houd je 't geld voor een knappe camera over, zoals deze (zelfde als brun heeft):
                                    http://link.marktplaats.nl/307394803

Comment

Working...
                                    X