Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

C schijf vol in Vista

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• C schijf vol in Vista

Hallo
    Ik heb iets geks op de laptop
    Opeens melding dat mn C schijf vol zit
    Ik denk hoe kan dat nu, C draait alleen software op, heb C en D beide 75gig.
    Dus even disk clean nou die vindt wel 2Gb aan bestanden (is druppel op gloeiende plaat).
    Zoeken zoeken zoeken, blijk onder users en dan mijn naam, gewoon 41gig te staan. Ik kijken wat dat dan is, en er is gewoon niets. Niets nada noppes. Maar Xp blijft volhouden dat er 41 gig op staat.
    Bekend probleem ?
    E
    ps bureablad is nagenoeg leeg.
    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Heb je IE ?

Kun je eens kijken naar de cache instelling van IE ?

Misschien dat ie wel 30 Gb groot is en na een paar jaar surfen kan dat wel eens vol raken. Natuurlijk zit dat in een 'verborgen directory' in je users-directory want stel dat de gebruiker er achter zou komen waar die bestanden staan.

Kortom even a) cache clearen in IE en b) maximale grootte van die cache op zeg 50-100 Mb zetten, groot zat

Verder maakt XP en Vista bij elke update een restore point aan dwz backups van oude dll-bestanden etc zodat je altijd "terug" kan naar een oude situatie van voor de (windows) update. Het nadeel ; geen normaal mens kent de optie maar raakt wel met elke update stukken schijfruimte kwijt.

http://windows.microsoft.com/en-US/w...g-Disk-Cleanup

Zie onderste bullet.

Comment

Ja het is IE
      De cache file staat (std) op 50Mb (temp internet file)
      Heb die restore files al verwijderd (2 gig)
      Kreeg net melding dat de schijf alweer vol is
      Er gaat iets erg mis geloof ik
      Hoe krijg ik die verborgen map te zien onder mijn user profile ?
      E

Comment

Indien nog mogelijk eerst even virusscanner en malware progjes hun werk laten doen. Anders blijf je maar deleten en zoeken terwijl een of ander ding zich staat uit te leven op je disk.

Normaliter kunnen alleen groeinde logfiles van programmas een disk langzaam opeten maar zelden gaat dat met gigabytes per dag oid. Heb je recent nog bijzonder software geinstalleerd, een backup programma misschien verkeerd ingesteld dat nu elk uur aan 't backuppen is zonder oude backups te overschrijven, oid ?

Heb hier geen vista maar misschien dat de handelingen vrijwel 't zelfde zijn:

Open een Verkenner / Explorer

In menu > tools > folder options > tab "view" > "hidden files & folders" > show hidden files and folders.

Zet daar ook "hide extensions for known file types" uit en "hide protected operating system files (recommended)" uit.

Vervolgens in je user-directory gaan spitten en met rechtermuis-knop op een directory klikken > properties kiezen en dan wachten terwijl Windows aan 't berekenen is hoeveel ruimte er in die directory zit. Let op ; als je dat op de C: schijf doet kan 't lang duren.

Boosdoeners binnen je user-directory : de directory "Application Data" en "My Documents" die groeien vaak uit de klauwen. Let op niet zonder meer deleten, wel weten wat je doet.

Nog veiliger ; verplaats een directory, ipv deze te deleten, naar je D: schijf en verwijder die dan later als je zeker weet dat je geen windows-eigen dingen om zeep helpt.
        Last edited by M4; 20-12-09, 23:02.

Comment

Misschien als je 'verborgen bestanden laten zien' aanzet dat je nog wat tegenkomt:

Windows Vista - Verborgen bestanden en mappen weergeven

Standaard worden bepaalde bestanden en mappen verborgen uit veiligheid. Nu kan het wel eens voorkomen dat je echter toch deze bestanden of mappen zichtbaar moet maken, dit gaat als volgt. Ga naar start en klik op het Configuratiescherm. Ga dan naar "Vormgeving aan persoonlijke voorkeur aanpassen" en klik op Mapopties.

Klik in het nieuwe venster op Weergave en zoek in het lijstje de optie op "Verborgen bestanden en mappen". Klik op "Verborgen bestanden en mappen weergeven" en druk op OK. Alle verborgen bestanden en mappen zijn nu zichtbaar.

Het bovengenoemde moet doorgaans voldoende zijn echter als je bijvoorbeeld opzoek gaat naar de Cookies map of de map met Tijdelijke internetbestanden in Windows Vista zullen ook beveiligde besturingsysteembestanden zichtbaar worden gemaakt. Verwijder dan in het rijtje het vinkje voor "Beveiligde besturingsysteembestanden verbergen". Er zal dan een extra waarschuwing volgen.

Link: http://www.websonic.nl/pctips/window...nweergeven.php
          Forza!

Comment

ja, wat M4 zegt dus... :)
            Forza!

Comment

Appdata = 49gig
              ik ga eens snuffelen
              bedankt mannen :-)

Comment

Ik zie het al
                Heb vanmiddag een nieuwe router geinstalleerd
                Dat kut ding liep steeds vast, een cisco linksys met een installatie cd
                Dus uiteindelijk opgezet via ip adres van de router
                Nu is de installation guide blijkbaar op hol geslagen want die groeit nog steeds ?
                Die is nu as we speak 50Gb groot
                E

Comment

Kreeg de file niet afgesloten omdat er nog een proces liep
                  Idd 50% van de cpu was bezig met het uitbouwen van die file WOOT
                  File is weg en de C schijf kan er weer tegen
                  Leip gedoe dat weer wel.
                  Mzl
                  Erik

Comment

Mooi, opgelost. Doe me volgende keer maar een rondje in die opgefokte Impreza. Lijkt me wel geinig.

Comment

Dus als ik het goed begrijp, installeer je wel een nieuwe router, maar weet je niet hoe je verborgen bestanden te voorschijn moet toveren onder Windows?
                      When men were men

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
                        Dus als ik het goed begrijp, installeer je wel een nieuwe router, maar weet je niet hoe je verborgen bestanden te voorschijn moet toveren onder Windows?
                        En dat verbaasd je?

Niet dat TSM nu opeens een n00b is, maar zo is zo'n beetje de halve bevolking.

Comment

Ja, dat verbaast me.
                          When men were men

Comment

Bij die router zit ook vaak een stripverhaal met de uitleg.
                            Windows vertelt niet standaard hoe je de verborgen dingen bekijkt.
                            http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Ik kan niet wennen aan Vista, geef mij maar het ouwe XP, maar goed daar is het al te laat voor :-( windows 7 danmaar ?
                              Noob ben ik (denk ik) niet, maar om nu te zeggen dat het mijn ding is, nou nee.
                              E
                              Last edited by TSM; 21-12-09, 20:55.

Comment

en maar door klooien...
                                Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Ik was vooral getriggerd door dit zinnetje:
                                  Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                  Dus uiteindelijk opgezet via ip adres van de router
                                  Dat klinkt alsof iemand weet wat hij doet.

(hoezo trouwens een windows installatie voor een router? Een router heeft niets op je pc te zoeken. Gewoon aansluiten, en via de web-interface configureren.)
                                  When men were men

Comment

Sommige routers hebben van die 'handige' CD's waardoor je niet via het ip-adres de router hoeft te benaderen, maar gewoon via de wizard presto-chango het ding kan configureren. Zoals weer eens aangetoond levert dat vaak meer problemen dan oplossingen. En aan een proces dat een immer groeiend bestand maakt zonder daarbij te crashen(dan niet he? :-)) kunnen weinig besturingssystemen wat doen. Afgezien van een quotum natuurlijk.

En als je niet weet dat er een vinkje verborgen bestanden verbergen bestaat moet je er vooral vanaf blijven. ;-)
                                    Last edited by MN-Power; 22-12-09, 08:31.
                                    Every second of your life is a part of your song

Comment

ip adres router is gewoon 127.0.0.x. En dan vaak een mooi html interface. En daar zit vaak een plaatjes uitleg bij. Voor het opzetten van de beveiliging, enz.

Comment

Psies. Kind kan de was doen, ook zonder CD.
                                        Every second of your life is a part of your song

Comment

Eh 127.0.0.x voor een extern apparaat ? Die zijn lekker non-conformant bezig.

Da's normaal dus voor localhost en speciale activiteiten. Een beetje OS routeert niet eens 127.* naar buiten toen.

Comment

Klopt. Van alle routers die er door mijn handen gegaan zijn, was 192.168.xxx.xxx de range voor het ipadres.
                                            127.0.0.x is vastgelegd voor localhost. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Localhost . Dat gaat geen router gebruiken.
                                            When men were men

Comment

Ooh, crap zit ik hier misplaatst intelligent te doen. ;-)

idd. 192.168.x.x

Comment

Ja joh ik wist hem bijna uit mn hoofd Jan :-)
                                                Inderdaad voor de echte noobs wordt er een (dure) cd gemaakt die het niet doet maar wel ellende veroorzaakt.
                                                Maar goed vergeleken met mn oude stapmaat ben ik een noob.
                                                Maar goed ik ben gebruiker, hij is programmeur, klein verschil LOL.
                                                E

Comment

Working...
                                                X