Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help!! voeding stuk machine stil :-(

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Help!! voeding stuk machine stil :-(

Dit is wel niet een echt electronica forum maar misschien kan iemand mij helpen:

Er is bij ons een vlakke tafel/snijplotter stilgevallen en dat geeft nogal problemen.

Nu is waarschijnlijk de voeding stuk, nou die is stuk en misschien is dat het enige. Ik kan hem voor veel geld laten maken, d's zonde maar nog veel erger dat gaat 6 weken duren.

Maar het is in basis gewoon een oude computer voeding (begin jaren 90) met +15V/-15V/+5V/-5V (dus 15V ipv de huidige 12V).

Waar haal ik nog zo iets??
    Alleen als ie ijs en ijs koud is.

Bel een elektronicazaak, zo een waar ze losse onderdeeltjes verkopen?

Of zoek online:
    http://www.elektronica-online.nl/
    http://www.elektronica-onderdelen.nl/

Ik zie op de eerste links al een PC-voeding staan met 12 en 5 volt, dus dat komt in de buurt.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Thx Brun, maar een standaard computervoeding met 5 en 12 V werkt niet het moet echt 5 en 15V zijn.

en die zijn heeeeeeeeel moeilijk te vinden, ik denk dat ik nog de meeste kans maak bij een oude computer gek.
      Last edited by Montoya; 06-01-10, 14:44.

Comment

Hoeveel ampère?
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

De huidige voeding is een WEIR SMM 100S /15 en heeft een primaire voeding nodig van 220v 1A dus ik verwcht net zo iets als een standaard computer voeding of zelfs iets minder.

Comment

www.conrad.nl?
            The sun has gone down and the moon has come up, and long ago somebody left with the cup

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plane Bekijk bericht
              niet kunnen vinden, wel 350 zoekresultaten, waarvan een groot deel bekeken.

Comment

Ik vrees het ergste. Gewoon een handige soldeerboutfreak vinden misschien?

Waarom kijkt iedereen mij nu aan?

Comment

De boosdoener:

http://www.gummen.org/forum/album.ph...&pictureid=705

Comment

Komt er nog spanning uit de voeding en zoja welk onderdeel is dan op 't zicht defect ? Zit d'r geen zekering in ?

Heb je al met een multimeter gemeten of er nog (gedeeltelijk) prik (5V of 15V) uitkomt ?

Zijn de outputs gedocumenteerd ?

Verder kun je natuurlijk ook 2 voedingen los kopen en schakelen, eentje die 5V geeft en eentje die 15V. Als daar de ruimte voor is en iemand die handig is om dat te installeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                      Komt er nog spanning uit de voeding en zoja welk onderdeel is dan op 't zicht defect ? Zit d'r geen zekering in ?

Heb je al met een multimeter gemeten of er nog (gedeeltelijk) prik (5V of 15V) uitkomt ?

Zijn de outputs gedocumenteerd ?

Verder kun je natuurlijk ook 2 voedingen los kopen en schakelen, eentje die 5V geeft en eentje die 15V. Als daar de ruimte voor is en iemand die handig is om dat te installeren.
                      # komt niets meer uit.
                      # Geen 5V en Geen 15 V meer.
                      # Geen doc, wel wat verweg bedrijven die claimen hem te kunnen maken:
                      http://www.modumend.com/repair/WEIR.htm

Ik denk dat ik hem wel zelf zou kunnen maken, heb een schema gevonden maar dat gaat heel lang duren :-(

Comment

Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden:
                        http://be.digikey.com/1/1/41692-pwr-...ap80-4003.html

Comment

Anders even een belletje doen naar Eijlander in Ede. Die verkopen nogal eens apparte electronica zooi, of kunnen er aankomen.

Comment

lekker kut ik heb net mijn pc museum opgeruimd (dx4 zal het wel ingezeten hebben ?)

E
                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Lang zoeken maar ik denk dat deze het doet:

http://www.meanwell.nl/products/Mean..._PPQ-100C.aspx

Comment

Kijk wel even of 't vermogen per voltage wel voldoende is.

Die PWD SUP 80W:

1st Output 5.0 VDC @ 14A
                                2nd Output 15 VDC @ 3.5A

en die Meanwell PPQ-100C

+5V 15A, +15V 4A

Aan 15V leveren ze dus maar 15 x 4 = 60 Watt.

PC voedingen kunnen soms wel 40 ampere leveren op +12v (de +12 rails noemen ze ook) ; zoveel ampere wordt door de grafische kaart soms opgevreten. Daarom dat sommige grafische kaarten een eigen voedingskabel hebben omdat zoveel ampere niet goed via 't moederbord en de PCI-express sleuf stabiel aangeleverd kon worden !

Zie ook http://compreviews.about.com/od/cases/a/PSUWattage.htm voor achtergrond informatie.

Een computervoeding "van 300 watt" zegt dus helemaal niets omdat dat maximum wattage wordt geleverd door een mix van voltages die elk een maximum amperage kunnen leveren. Bv 5 volt en 10 amper (50 watt) plus 12 volt en 10 ampere (120 watt) = totaal "170 watt".

Maar dat kan dus ook 5 volt met 30 ampere (150 watt) zijn en 12 volt met 2 ampere (24 watt) bij elkaar "174 watt". Lijkt 't zelfde maar is toch andere koek.

Comment

Ik heb nog wel wat antieke zooi op zolder die toch weg moet ( en gaat deze maand ) , klopt de bewering dat er in een 486 DX of wellicht zelfs een AT pctje nog een 15v voeding zit ? dan loont het wellicht de moeite om vanavond laat een ouwe PC voor je open te breken ...

gr
                                  JPD
                                  VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

Comment

Zowel de verschillende ATX standaarden als de oude AT standaard hebben nooit 15 volt gebruikt. 15 volt is niet een standaard spanning waar computer onderdelen op draaien of in het verleden op draaide.

Wellicht dat een (oude) PC voeding af te regelen is van 12 volt naar 15 volt.
                                    AR Giulietta QV Savali
                                    Maserati Racing

Comment

Ok, dan blijf ik vanavond van de ouwe zooi af ...
                                      VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

Comment

Working...
                                      X