Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe PC

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuwe PC

Mijn Pentium 4 stamt uit 2003 of zo. Door de jaren heen geupgrade, maar het beestje begint wel erg sloom te worden nu. Opstarten duurt 10 minuten, multitasken wordt een hel. Affijn. Tijd voor een nieuwe, dus.

Wat ik er mee doe:
    • Werken via starportal connectie met de zaak.
    • E-mailen, surfen, downloaden.
    • DVD's fikken in de daluren.

Wat ik nodig heb:
    • Alleen de PC zelf, dus geen monitor, speakers, aanverwante shit.

Geen zware games of zo, geen zware applicaties, gewoon het gebruikelijke e-mailen en browsen en dan de diverse word-applicaties, gecombineerd met BitComet en Nero.

Als ik dan bv. naar Dell ga duizelt me het al snel wat ik nou moet, welke processor voldoende is, al voor Windows 7 gaan of toch nog Vista (draai nu nog op XP).

Kortom, suggesties zijn welkom. Budget, niet echt een max of zo, maar gewoon een goede PC die weer een paar jaar mee kan. Moet kunnen voor 500 denk ik?
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Ik heb ook zo'n bakkie van 8 jaar oud, gebruik 'm ook voor de dingen die jij noemt (en niet eens dat branden), maar hij is weer drie keer sneller met een nieuwe harde schijf, extra geheugen en een verse re-install van XP. Zó veel sneller zelfs dat mijn behoefte aan een nieuwe weer zeker twee tot drie jaar is uitgesteld.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Koop een iPad, dan hoeft je je niet meer druk te maken over multitasken ;)
      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Wat dutch zegt, klinkt niet echt alsof je een nieuwe nodig hebt.

Het beestje is objectief gezien nog net zo snel als toen je hem kocht, dus een re-install kan zeker de moeite waard zijn.

Het is wel fijner (veiliger) om bijv. windows 7 te draaien anno 2010. Maar eigenlijk is iedere PC die dell momenteel aanbiedt daar prima geschikt voor, als zou ik minimaal 4 gig intern kiezen en liever 8, dat laatste vooral als je de gewoonte hebt veel programma's tegelijk open te hebben.

V.w.b processor, die nieuw Core i7 is het snelst maar dat heeft geen meerwaarde voor wat jou ermee gaat doen. De instapper heeft een Intel Core duo en die voldoet prima. Je kunt natuurlijk altijd iets hoger gaan zitten met oog op de toekomst, maar een dure processor is bij normaal huis-tuin en keukengebruik weggegooid geld imho.

Verder is een Dell een prima keuze. Ik heb zelf al jaren Dell en ben erg tevreden. Voor 500 euro kun je zeker een mooi systeem kiezen die meer dan voldoende is voor wat jij aangeeft.
        Last edited by jersey951; 31-01-10, 19:07.

Comment

Nieuwe reinstall heb ik ongeveer anderhalf jaar terug nog eens gedaan, met een verse XP.

Probleem is gewoon dat hij gewoon te traag is voor pak hem beet 4, 5 tabjes open in Firefox, opstarten van Outlook duurt 4 minuten, etc. Ongetwijfeld kan een totale wizzkid hem met een middagje tweaken weer rapper krijgen, maar de ervaring leert dat ik hem dan al snel weer traag heb. :)

Zijn er alternatieven voor Dell? Of is dat gewoon een goed merk voor een nette prijs, klaar?
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
            Ik heb ook zo'n bakkie van 8 jaar oud, gebruik 'm ook voor de dingen die jij noemt (en niet eens dat branden), maar hij is weer drie keer sneller met een nieuwe harde schijf, extra geheugen en een verse re-install van XP. Zó veel sneller zelfs dat mijn behoefte aan een nieuwe weer zeker twee tot drie jaar is uitgesteld.
            Eens te meer: waarom Vista toch flopte. Ben benieuwd of Windows 7 dit aankan.
            XP was te goed, want.....goed genoeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
              Zijn er alternatieven voor Dell? Of is dat gewoon een goed merk voor een nette prijs, klaar?
              Dell is prima. Het kan goedkoper en/of sneller, maar 't is net in elkaar gezet spul. Ik heb zelf sinds anderhalf jaar een Dell Hybrid en zou je die van harte aan willen bevelen, maar zie net dat ze die niet meer verkopen :-)
              Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Voordeel van Dell is:

-Goede prijs/prestatie&kwaliteit verhouding
                -Stil
                -Kant en klaar maar toch heb je invloed op de configuratie
                -Goede support

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                  Probleem is gewoon dat hij gewoon te traag is voor pak hem beet 4, 5 tabjes open in Firefox, opstarten van Outlook duurt 4 minuten, etc. Ongetwijfeld kan een totale wizzkid hem met een middagje tweaken weer rapper krijgen, maar de ervaring leert dat ik hem dan al snel weer traag heb. :)
                  Dat kreeg ik dus ook vorig jaar. Opstarten van applicaties kon soms eeuwig duren, leek het. Bleek de harde schijf te zijn die op z'n end was. Nieuwe erin en gáán. Wat een verschil. Zou dat 't kunnen zijn?

Anders misschien iets anders instellen voor je wisselbestand. Wil ook nog weleens schelen.
                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

en zoiets dan?
                    http://www.paradigit.nl/info.php?art=10022336
                    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Ik zou gewoon een nieuwe kopen, Jasper. Aangezien jij dacht ik niet zo'n PC-freak bent die z'n kast het liefst met zelf bijeengeraapte componenten in elkaar schroeft, zou ik idd zo'n Paradigit of Acer ophalen.
                      Je mag voor PC's best een vervangtijd van 5 jaar aanhouden. Alhoewel ik mijn desktop uit 2006 laatst heb gepimpt met meer (intern)geheugen, een betere videokaart en 'n betere voeding zodat-ie mee kan tot 2012.

Comment

Jep af en toe wat upgraden zorgt ervoor dat ie weer een tijdje meekan als werk PC. Geheugen is vooral de boosdoener. Nadeel is dat oudere PC's vaak ook weer ouder type geheugen nodig hebben en dat is dan ondertussen weer zo incourant geworden dat 't (stukken) duurder is dan 'normaal' geheugen.

Harddisks hebben dat probleem niet, daar koop je over 2 maanden tweemaal zoveel voor 10% minder. Met die P4 moet je misschien wel een normale IDE aansluiting hebben ipv zo'n nieuwe Sata (dun small plat kabeltje van 1cm breed ipv die oude '40 pins' platte ribbons van zeg 5 cm breed).

Maar zo'n iPad is ook wel tof natuurlijk. Geen last van virussen, upgrades, traag opstarten of Flash en over 5 jaar natuurlijk nog steeds snel zat.

Comment

@Jasper

Waarom nog zo'n zware logge PC kopen? Notebook is toch veel handiger?
                          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

LOL! Nee daar heeft Jasper goede ervaringen mee. :-)

Maar inderdaad met een frisse harde schijf zou een P4 nog goed mee moeten kunnen kopen. Ik heb zoals eerder gezegd nog een PC van eind 2001 of eerder staan waar ik in eerste instantie 98 op had geïnstalleerd(wilde niet aan XP, lol!) en daar is in dual boot XP bijgekomen(ca 2002). Ding draait nog steeds en opstartten gaat nog best vlot. Zeker niet meer dan een minuut tot aan het startscherm, en inderdaad na het inloggen duurt het 30 seconden totdat hij uitgerateld is(o.a. Speedfan vreet wat aandacht), maar mag het ook met een inmiddels 8 jaar oude installatie die alle servicepacks doorgewandeld is, heel wat software en vooral games heeft gezien? Het is overigens een AMD XP 2000+ en ik denk dat een P4(welke snelheid dan ook) officieel nog wel een stukje sneller is.

Sterker nog, ik werk hier op een P4(wel een HT variant).
                            Every second of your life is a part of your song

Comment

Gezien P4 quasi het vorige decennium is zou ik toch opteren voor een leuke dual-core... Kan je weer 7-10 jaar mee verder...
                              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Notebooks en netbooks hebben we hier al, het gaat om de "kantoor-PC" zeg maar. Lekker in de comfortabele bureaustoel achter een ergonomische tafel, en dus niet voorovergebogen op een laptopje.

Ik geloof best alle verhalen van mensen die een stokoude PC scherp houden. En ik ben op zich redelijk handig (nou ja...) in het zelf upgraden, heb in het verleden al geheugen toegevoegd, een tweede HD erin gehangen, DVD-writers vervangen.... kortom, ik KAN zo'n kast openmaken en onderdelen vervangen. :)

Maar puur gevoelsmatig: ik denk dat de rek er een beetje uit is met dit beestje. Ongetwijfeld met WEER een clean install en een paar upgrades redt-ie het nog even, maar de ervaring leert dat ik dan over een jaar me weer zit te ergeren aan de snelheid. Plus, die upgrades kosten natuurlijk ook geld.

Als je dan voor 4 of 5 meier weer iets hebt staan dat probleemloos 4 jaar verder is voordat het weer traag begint te worden, da's ook wat waard.

Die HP van Paradigit die Dick linkt ziet er scherp uit, alleen een AMD processor. Vroeger toen ik me er nog actief mee bezighield was de Intel toch the one to have, heeft AMD de schade een beetje ingehaald?
                                Mini Cooper Clubman
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Voor je laptopje kan je ook nog altijd een houder kopen, en toetsenbord en muis in een USB hub pluggen die op je laptop is aangesloten...

Ik gebruik al jaren geen desktop meer... Thuis leuk op een houder. Ik heb zelfs nog zo een Targus houder op overschot...

En ernaast een 19" TFT dus ik heb ook nog eens twee schermpjes.

Dit is overigens mijn setup met de mStand:

Comment

Vroeger toen ik me er nog actief mee bezighield was de Intel toch the one to have
                                    Heb je mijn post over de nog prima presterende AMD uit hetzelfde tijdperk als de P4 wel gelezen? Het was jarenlang een beetje om het even, met een groot prijsvoordeel voor AMD. Ik heb wel net toevallig mijn eerste Intel sinds de 200MMX(in de tussentijd was IMHO AMD dus meer bang for the buck), maar eind 2008 liep AMD gewoon even achter, dus heb ik er een i7 ingedonderd. AMD is nu echter weer goed bij. Vroeger waren er echter wel problemen met bepaalde chipsets. Vooral VIA moest je eigenlijk ver vandaan blijven(in mijn beleving). Al moet ik eerlijk zeggen dat de X58 chipset(VAN INTEL) ook wat nukjes heeft.

Comment

Ja, had ik zeker gelezen, maar ik vroeg me dus af hoe het er NU voor staat. Waarvoor dank. :)
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                        Voor je laptopje kan je ook nog altijd een houder kopen, en toetsenbord en muis in een USB hub pluggen die op je laptop is aangesloten...

Ik gebruik al jaren geen desktop meer... Thuis leuk op een houder. Ik heb zelfs nog zo een Targus houder op overschot...

En ernaast een 19" TFT dus ik heb ook nog eens twee schermpjes.
                                        Staat je bureau voor je gevoel meteen vol met meuk. Nee, handig hoor zo'n laptop. :-) Ik heb een netbook omdat het soms handig is in de woonkamer wat draagbaars te hebben(zelfs video afspelen gaat nog als het maar geen HD is), maar ik zou nooit een performance laptop kopen, omdat dat het voor mij de overtreffende trap van weggegooid geld is. Dat plus het feit dat het altijd maar afwachten is hoe lang de boel het portable zijn overleeft, tenzij je echt goed lapt(en zelfs dan).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                          Staat je bureau voor je gevoel meteen vol met meuk.
                                          Met een desktop niet dan? :)

Overigens heb ik die mStand net gekocht omdat ik die Targus veel te druk vond :).

Aangezien ik mijn materiaal on the road nodig heb, is het voor mij logisch om niet te investeren in een slappe netbook maar wel in een stevige macbook pro.

Enkel jammer dat een mac pro zoveel performanter is, maar dus niet draagbaar :). En voor het leisure surfen zie ik me eerder een ipad gebruiken :).

Als Jasper naast zijn slappe desktop ook een performante laptop heeft, is zo een stand misschien interessant. Heeft ie enkel een tamme netbook, heeft zo een stand inderdaad geen zin.

Overigens heb ik mijn macbook pro in juli 2008 gekocht, en sindsdien enkel het geheugen uitgebreid. Ben nu wel aan het denken om de schijf te vervangen, want 200GB is krap tegenwoordig :).
                                          Last edited by wooter; 01-02-10, 11:30.

Comment

Als je die oude pc nog voor een leuk prijsje kwijtwilt, Jasper: hier! We willen mijn schoonouders op het internet krijgen, voor ze in hun Duitse dorpje de aansluiting met de wereld compleet verliezen, maar het budget is beperkt, vandaar.
                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

En je hoeft de harde schijf niet leeg te halen, dat doet brun wel. :)
                                              You know that reality is immaterial

Comment

brun, laten we het zo zeggen: volgens goed Gummengebruik mag jij die PC, nadat ik er alle compromiterende bestanden af heb gehaald, voor een goede fles wijn meenemen. :)
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Jasper, jongen.

Dat zou zeer fideel zijn. En ik regel dan een fles wijn waar jullie nog lang over zullen napraten, zo goed.

*downloadt alvast even GetDataBack* :-)
                                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Nee, mijn tower staat uit de weg op de grond(daar is het ook een tower voor). :-)
                                                    Aangezien ik mijn materiaal on the road nodig heb, is het voor mij logisch om niet te investeren in een slappe netbook maar wel in een stevige macbook pro.
                                                    Enkel jammer dat een mac pro zoveel performanter is, maar dus niet draagbaar :). En voor het leisure surfen zie ik me eerder een ipad gebruiken :).
                                                    Eens, maar als je on the road geen vlotte laptop nodig hebt ga je er toch niet een kopen om thuis lekker stationair te laten zijn(omdat ie eigenlijk sowieso al niet echt portable is)? Dat is in mijn ogen weggegooid geld en zorgt er ook nog eens voor dat je eerder aan een upgrade toe bent, omdat een goede PC beter performt dan de bijna ultieme laptop(ongeacht OS).
                                                    Overigens heb ik mijn macbook pro in juli 2008 gekocht, en sindsdien enkel het geheugen uitgebreid. Ben nu wel aan het denken om de schijf te vervangen, want 200GB is krap tegenwoordig :).
                                                    Core i7 920, gamegek, gekocht december 2008. Alleen net een SSD toegevoegd, wat eigenlijk helemaal niet nodig was(maar wel erg leuk:-)). Kan nog een tijdje mee zonder verdere wijzigingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                      Als je die oude pc nog voor een leuk prijsje kwijtwilt, Jasper: hier! We willen mijn schoonouders op het internet krijgen, voor ze in hun Duitse dorpje de aansluiting met de wereld compleet verliezen, maar het budget is beperkt, vandaar.
                                                      Of anders misschien zoiets? http://www.informatique.nl/662552/as...-box-b202.html. Moet in Duitsland goedkoper te krijgen zijn volgens mij.
                                                      ------------------------------------------------
                                                      We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Goh, leuk ding zeg, die Eee-box...

Comment

Ik ken het fenomeen van een steeds trager wordende PC, maar het is inmiddels sport om hem aan de gang te houden. Na wat geheugen erbij geprikt te hebben (heeft nu nog maar een schamele 1GB) laatst een re-install van XP gedaan. Onlangs weer Zonelabs virsusscanner eraf gegooid omdat dit zoveel geheugen pakte. Ook in de start-up wat meuk uitgezet. Gaat nu eigenlijk weer lekker. Ding is ook zo'n 6-7 jaar oud.

Het voordeel is dat je dan wel leert je PC rap te HOUDEN. Iets wat ook handig is als je een nieuwe koopt.
                                                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik heb de netbookvariant (zelf voorzien van een SSD ipv HDD) van de Asus EEE. Ideaal ding, maar niets voor Japser, want er gaan geen DVD'tjes in.
                                                            Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Psies, gewoon een ouwerwetse KAST met GLEUVEN mot ik. Draagbare flashmeuk is voor, euh, nou ja voor mijn vrouw. :)
                                                              Mini Cooper Clubman
                                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                                Goh, leuk ding zeg, die Eee-box...
                                                                Ja, altijd lastig he, ironie zonder smileys.. ;-)
                                                                Veritatis simplex oratio est

Comment

Working...
                                                                X