Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nokia-vervanging

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Nokia-vervanging

Mijn Nokia 9300 wordt gammel, en is sowieso aan 't verouderen. Ik zoek een vervangend digitaal apparaatje, een schrijver waardig. Maar wat te doen?

Ik wil geen iPhone. Geen discussie over mogelijk. Geen iPhone. Punt.

Blackberry heb ik getest. Valt af. Toetsenbord is kut: te klein en ik vind het te gek voor woorden dat ik een toetsencombinatie moet gebruiken om cijfers te typen. Echt: epic fail.

En nu ben ik 't spoor bijster. :-)

De voorwaarden zijn simpel.

1. Ik moet er goed mee kunnen bellen. Dat betekent dat 't toestel zich *snel* in 't GSM-netwerk moet aanmelden. De oude Nokia doet dat niet - en dat ligt echt aan het toestel, want mijn stokoude Siemens met Duits prepaid-nummer is binnen 10 seconden na inschakelen belklaar.

2. De telefoon moet een agenda met alarmfunctie hebben (duh), een goede browser en een goede e-mail-client met IMAP-ondersteuning.

3. Er moet een volledig toetsenbordje á la Nokia Communicator inzitten. Dus geen BlackBerry-meuk.

4. Het besturingssysteem moet betrouwbaar en snel zijn, dus niet zo'n crashgeval als mijn oude 9300.

Dat was 't al. Uiteraard zit ik sterk te denken aan een nieuwe Nokia, maar ik lees her en der vrij slechte verhalen over het Symbian OS. Of is dat overdreven? Iemand gebruikerservaringen?
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Je 9300 heeft ook Symbian, dus dat zal de crashgevoeligheid wel verklaren.

Typisch minpunt is bijvoorbeeld dat er een checksum error zit in de Bluetooth-stack, waardoor het geheugen na zo'n 50 keer Bluetooth in- en schakelen volloopt. Dan moet de accu eruit etc.

Maar het toetsenbord is ongeëvenaard.
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Bel nu zelf/mail/sms sinds een maand of 3 met een Nokia E71 smartphone. Bevalt mij prima. Ding is compleet, werkt snel, accu houdt het redelijk uit, toetsenbordje is mee te leven en, als Nokia adept voel ik me thuis in de interface. De rest is nice-to-have, zoals camera (gebruik ik nooit) en GPS (best geinig).
      Zo, wat ben ik blij dat ik van HTC af ben, zeg. Traag, vastlopers, spraakkwaliteit ruk, aaaarghhh.
      Er is al een opvolger uit (E72), maar deze was (daardoor) prijstechnisch interessant.
      Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

*cue de Apple fanboys die brun TOCH een iPhone/iPad/iLiketogetscrewed aan komen raden* :)

*cue Jasper die toch echt de voordelen van een BB wel inziet, maar niks kan inbrengen tegen het cijfertjes-argument* :)
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
          Bel nu zelf/mail/sms sinds een maand of 3 met een Nokia E71 smartphone. Bevalt mij prima. Ding is compleet, werkt snel, accu houdt het redelijk uit, toetsenbordje is mee te leven en, als Nokia adept voel ik me thuis in de interface. De rest is nice-to-have, zoals camera (gebruik ik nooit) en GPS (best geinig).
          Zo, wat ben ik blij dat ik van HTC af ben, zeg. Traag, vastlopers, spraakkwaliteit ruk, aaaarghhh.
          Er is al een opvolger uit (E72), maar deze was (daardoor) prijstechnisch interessant.
          I het toetsenbord van een E71 niet nog kleinr dan van een BB? Mijn E61 had een soortgelijk toesenbord en dat is denk ik ook kleiner dan een BB. Maar Brun is dit niets voor je, lekker kittig ding Windows Phone 7 en je schijnt er nog mee te kunnen bellen ook:

Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
            *cue Jasper die toch echt de voordelen van een BB wel inziet, maar niks kan inbrengen tegen het cijfertjes-argument* :)
            Ik zie intussen dat vrijwel alle zogenaamde QWERTY-telefoons het tegenwoordig zonder afzonderlijke cijfertjestoetsen doen. Hmpf.

Eigenlijk wil ik gewoon een Nokia 9300, met snelle en stabiele software en met een goede belkwaliteit. Ofwel: zoals 't ding vanaf begin had horen te zijn. :-)
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Hier ook een E71 gebruiker. Wat strubbelingen met de leverancier gehad, maar het toestel is wat mij betreft prima. Wel even je vingers door de puntenslijper halen voordat je kunt typen, dus voor een schrijver wellicht geen optie.

Mobiel gummen is ook lastig (veel scrollen). Een requirement dat je niet noemde, maar wel van groot belang is, neem ik aan.

Nokia biedt trouwens (voor alle modellen?) de Nokia Sportstracker, waarop eenieder online kan meegenieten waar je bent straks tussen Peking en Parijs.

Comment

http://www.pdashop.nl/product/88719/...qwerty-nl.html

Last edited by iOnline; 13-04-10, 18:05.
                Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Even wachten nog: http://www.connexie.nl/actueel/3067/...oestellen.html

Een toetsenbord zoals op de 9300 kun je vergeten denk ik, die worden niet meer gemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                    Een toetsenbord zoals op de 9300 kun je vergeten denk ik, die worden niet meer gemaakt.
                    En waarom eigenlijk niet? Omdat de hele wereld maar twee schrijvers kent?
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Omdat er geen markt voor draagbare strijkijzers meer is...:)
                      Als je echt wilt typen gebruik je een netbook. Wat brun dus doet...:)

Comment

+1. Heb ook zo'n ding. Briljant. Accu gaat lang mee, MP3 speler is ook fijn, e-mailen & smsen gaat heel snel. En hij is nog niet kapot. Wat voor mij een record is. Krijg alleen de GPS niet aan de praat. Maar ach, het is toch van de zaak dus dat maakt me niet uit.

Comment

Yup, accu gaat prima 5 dagen mee (continu aan, wel even de WiFi uitzetten!), software is zeer goed en intuitief, en bij mij werkt zelfs de GPS. :)
                          Ook van de baas, wat natuurlijk een stuk minder kritisch maakt - maar ik vind het echt een goed ding.

Vraag me af, als brun er achter komt dat full qwerty eigenlijk niet meer bestaat (althans, stel dat dat zo is) of-ie dan nog meer bezwaren tegen een BB heeft?
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                            Omdat er geen markt voor draagbare strijkijzers meer is...:)
                            Als je echt wilt typen gebruik je een netbook. Wat brun dus doet...:)
                            Wat brun dus OOK doet, anders zou hij niet opnieuw zo'n toetsenbord willen. :)

Natuurlijk mag zo'n ding een stuk dunner en lichter dan een 9300, maar verder hoor ik 't al: er zijn dus inderdaad maar twee schrijvers op de hele wereld.

Comment

Ik gebruik een BB Curve 8900. Prima ding. Nu heb ik vrij kleine handen en is het kleinere toestenbordje van de Curve voor mij geen probleem, maar anders kan je altijd aan de Bold.

Als je zegt dat de cijfertjes geena parte toesten hebben, wanneer of waarbij stoort je dat dan? Op mijn BB zijn betreffende toetsjes in telefoon-modus alleen cijfertoetsen die ook nog eens logisch zitten (als in zoals op ieder "normaal" toestel). Bij het sms'en of mailen is het wat minder praktisch, maar dat geldt ook voor alle leestekens en ook op een "normaal" toestel moet je bij sms'en behoorlijk wat keren klikken alvorens je het cijfertje krijgt. Ik nie snap nie dus.

Groet
                              GJ

Comment

Jasper:

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                Blackberry heb ik getest. Valt af. Toetsenbord is kut: te klein
                                Weet niet of 't ook echt zo is, maar de toetsen van die Motorola en die nieuwe Nokia's lijken me in ieder geval een stuk groter.

Comment

Ik heb een BB Bold 9700, en daar kun je zelfs met mijn sausduimen prima mee mailen.

Maar mocht het non-BB-credo keihard overeind blijven, dan stop ik wel met evangeleren. :)
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Tja, ik weet 't ook niet, hoor. Mijn bezwaar tegen een BB zou dan ook eerder zijn dat zo'n breed ding niet lekker als telefoon vasthoudt. Die schuifdingen lijken me in dat opzicht prettiger.

Comment

Grappig de Curve is wat mij betreft juist ideaal omdat je die zo in broekzak meeneemt, dit itt tot zo'n koelkast met fullsize qwerty-bordje. Die zijn te lang, te dik en zelfs bijna even breed of breder dan een BB Curve. Rare jongens die schrijvers! ;-))

Groet
                                      GJ

Comment

Ik zou voor de iPhone gaan, die past erg goed bij een schrijver.

***zoekt dekking***
                                        Nico

"Great thinkers have always encountered opposition from mediocre minds." - Albert Einstein

Comment

Comment

ROFL. :)

Ik had vroeger (anno 1999 of zo) een Handspring Visor, een soort van Palm V voor mensen die geen premiumgeld willen betalen. :)

Daar had je toen ook van die handige accessoires voor:

Wel leuk om te zien dat Apple 11 jaar later ook zo ver is. :)
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

ROFL. :)

Ik had vroeger (anno 1999 of zo) een Handspring Visor, een soort van Palm V voor mensen die geen premiumgeld willen betalen. :)

Daar had je toen ook van die handige accessoires voor:

Wel leuk om te zien dat Apple 11 jaar later ook zo ver is. :)
                                              [ølle mode]Als ik het goed zie, is dat geen OEM-Apple.[/ølle mode] ;-))

Groet
                                              GJ

Comment

Voor iPhone is zoiets er niet.
                                                Voor iPad wel degelijk! :-)

Apple

;-)

Klik

Maar goed, on-topic: Gebruik zelf de Nokia E75. Prima ding, geen aparte cijfer toetsen.

Comment

Hier nog een BB Curve adept. Het grote voordeel van dit apparaat is dat je hem in je broekzak kan stoppen zonder dat er nóg meer mensen zijn die zich afvragen of je opgewonden bent....ideaal!
                                                  Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                                  ----------------------------------------------------------------------------
                                                  '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                                  '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                                  '00 BMW E39 528iA Touring
                                                  '06 BMW Z4M Roadster
                                                  '96 BMW E36 328i trackracer
                                                  '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Brun is altijd opgewonden dus dat moet geen probleem zijn.

Comment

nokia n97(mini?)
                                                      wat TSM zegt!!!!!

Comment

E75?
                                                        E46 330i '02 - Citigo '13 - Tiger 800 XC '14

Comment

Die Nokia is inderdaad niet zo gek.

Tja, als er geen volledige qwerty-toetsenborden meer zijn, is de BlackBerry misschien niet eens zo'n gek idee. Jana heeft er eentje en zij vindt 't een geweldig ding. Zelf vond ik die toetsjes nogal priegelig, en de e-mailclient ondersteunt geen IMAP.
                                                          Last edited by brun; 14-04-10, 00:04.

Comment

Misschien dat de Blackberry/Rim fans even kunnen toelichten of/hoe dat ding werkt zonder een Blackberry email server? Dus stel dat je een Blackberry met Exchange/Pop3/Imap/SMTP whatever wil gebruiken. Werkt dat ueberhaupt wel?
                                                            Fährst du quer - Siehst du mehr

Comment

Volgens mij niet. Ik heb op de BB van haar geprobeerd POP/IMAP in te stellen, en na een tijdje opgegeven. De helpdesk beweerde dat e-mail alleen met push werkt.

Comment

Pfff... jammer, lijkt me een mooi apparaat zo'n Blackberry.

Werk nu een paar maanden met een Nokia E71. Echt prima ding, toetsenbord is redelijk ok. Ding hangt ongeveer 1x in de week, verder ok. Maar mist de hebben-hebben factor van andere devices...
                                                                Fährst du quer - Siehst du mehr

Comment

Working...
                                                                X