Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NAS voor consumentenmarkt.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• NAS voor consumentenmarkt.

Op Gummen 1.0 was er een draadje over, dacht ik, de Netgear ReadyNAS. Dutch had die gekocht geloof ik?

Wat zijn de ervaringen met een thuis NAS, met name voor streaming naar een HTPC?

Zit nu te denken aan deze modellen:

http://tweakers.net/pricewatch/23403...o-rnd2000.html
    http://tweakers.net/pricewatch/23808...ion-ds209.html
    http://tweakers.net/pricewatch/24674...turbo-nas.html

Met name als bulkopslag (films/pics/music) voor de HTPC:
    http://www.asrock.com/nettop/overvie...odel=ION 330HT

Wat trouwens ECHT een aanrader is! Ubuntu 10.04 + XBMC, alles vlekkeloos incl. Full HD materiaal.

Ik denk dat NAS nu echt een andere Nick moet hebben :-)

Comment

synlogoy ;-) ruim ervaring mee, 4 installaties tot tevredenheid in gebruik.. top spul. niet altijd het goedkoopste, maar wel degelijk
      paulvh

Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arjan Bekijk bericht
        Op Gummen 1.0 was er een draadje over, dacht ik, de Netgear ReadyNAS. Dutch had die gekocht geloof ik?
        Nope, heb simpel D-Link-kastje. Streamt ook prima.

http://www.dlink.com/products/?pid=509
        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Da's inderdaad ook een mooi ding!

Goed topic op Tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/...ages/1226678//

Comment

Ik heb zelf een Synology Ds209+II. Bevalt erg goed, behalve dat ik het niet altijd eens ben met de manier waarop autorisaties uitgedeeld kunnen worden(of juist niet). :-) Dan bevalt een normale Windows-share toch beter. Oh ja, heel erg stil vind ik hem ook niet(PC is stiller :-))
            Every second of your life is a part of your song

Comment

Heb een Tvix Dvico 6500-A streaming kastje bij de tv. Via gigabit netwerk verbonden met een Synology 107+ NAS (icm 1 TB HDD) in de meterkast. Erg fijne combinatie, werkt altijd, bediening prima, veel features en aansluitmogelijkheden, goede support en het ziet er prima uit ook.

Zie oude NAS-test voor meer info en vergelijking: http://computertotaal.nl/article/362...-getest/2.html
              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Mijn nieuwe mediaspeler werkt trouwens ook als NAS:

http://www.mede8er.eu/?t=nl
                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Bij tweakers kan je op NAS zoeken of op "goedkope thuisserver". Dat zijn daar twee verschillende dingen (en ik kan ze geen ongelijk geven). Die ion apparaten zijn thuisservers. Nav een draadje op tweakers heb ik een thuisserver gebouwd, met sofwarematige raid 5. Niet het allersnelste (hd materiaal streamen zal nog lastig zijn) maar wel erg zeker en volledig vrij te configureren (schijfje bij prikken is erg makkelijk). Zou ik snel willen, dan moet ik er een raid-kaart indouwen (wat ik niet wil ivm het aspect "goedkoop")
                  When men were men

Comment

ION staat hier los van, is veel meer een pure HTPC omgeving dan een home server.
                    In zelfbouw NAS/home server achtige oplossingen zie je eerder een Atom.

Comment

Ik wil niet vervelend doen, maar ook jouw ION heeft een Atom. :-) Ik denk dat als ik voor een ION HTPC oplossing zou gaan ik er ook gelijk een NAS van gemaakt zou hebben. Alleen is de ruimte voor schijven een probleem bij de meeste(2,5"schijven zijn het IMHO net niet en extern is ook weer niet wat je echt wil).

Ik heb er zelfs nog aan gedacht, maar gezien het feit dat de main PC ook gewoon op het scherm in de woonkamer aangesloten kon worden, zou dat een grote stap terug zijn.

Comment

I stand corrected :-) Atom CPU, ION gpu. Check :-)

Maar, in principe gaat dit topic over een NAS, ongeacht waar die op aangesloten wordt. Op het netwerk, klopt. :-)

De HTPC op basis van ION platform is gewoon super. Stil (belangrijk in kamer!), energiezuinig en kleine form factor en speelt ALLES vloeiend af.
                        Daarnaast kan deze Asrock ook een raid 0/1 setup aan. Er is ruimte voor twee 2,5" disks. Zou ook een mooie oplossing zijn ware het niet dat de grootte van de schijf dan beperkter is.

Maar op zich, geen slecht idee.
                        2x 1TB 2,5" http://tweakers.net/pricewatch/25376...b-5200rpm.html
                        Klaar voor 320 euro, in hetzelfde apparaat.

Comment

En daar komt meteen het grootste nadeel van 2,5"; de prijs. Een 3,5" 1TB heb je voor €60(1/3 van de prijs). Aan de andere kant is een NAS zelf ook niet gratis en het stroomverbruik van een Atom+ION is volgens mij erg netjes. Als je de NAS niet 24/7 aanzet en vooral gebruikt voor de HTPC is de HTPC oplossing zeker zuiniger.

Comment

Ja precies, en scheelt ook weer een apparaat te beheren.
                            2x 1TB in raid 0 (snel!) in de Asrock en dan nog offline backup via een 2TB esata disk oid.

http://tweakers.net/pricewatch/25385...2tb-grijs.html

2x 2,5" -> €320
                            1x 2TB extern eSATA -> €160

Totaal net geen 500 euro.
                            k*t :-)

Comment

Ik heb vorig jaar een WD NAS gekocht met 2 schijven van 500Gb erin. Idee was leuk, maar het apparaat niet.
                              Ik had de schijven in RAID-1 gezet (mirror), maar het waren spaarschijven (WD Green), die vanzelf stoppen met draaien als je ze een tijdje niet gebruikt. Dus als je weer eens van de NAS nodig had moest je eerst wachten totdat de schijven wakker waren.
                              Eens in de zoveel tijd begonnen ze te mirroren en klonk het apparaat als een stofzuiger. Kleine behuizing, 2 schijven erin en een klein ventilatortje dat heel hard moest werken om de schijven koel te houden. Niet fijn, zeker niet als het ding op je bureau staat.

Uiteindelijk heb ik em maar opengeschroefd en de schijven in m'n comp gezet.
                              All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Ik denk dat de sleep mode door de firm/software van de NAS zelf geregeld wordt(net als in je PC). Bij de Synology kan je de wachttijd zelf instellen. NAS'en zijn in principe bedoeld om 24/7 aan te staan, maar bij het meeste thuisgebruik staat hij (op zijn minst)2/3 van de tijd niks te doen, dus is het maar goed dat de schijven in slaapstand gaan. En ik denk dat die mirror die je noemt een backup of consistentie-check was, want een RAID-1 hoort altijd gelijk/consistent te zijn.

Nog even over het geluid; ik moet wel zeggen dat de Synology soms ook harder begint te blazen terwijl het lijkt alsof ie niks bijzonders doet. Ik denk dat ik maar eens naar een stillere fan ga zoeken. Het verschil in geluid met de PC, zelfs onder full load(= toch minimaal 350-400 watt) is best opvallend. Kan natuurlijk ook aan de klankkleur liggen(gezien de kleinere fans(8cm of zo) is het geluid wat hoger).
                                Last edited by MN-Power; 17-05-10, 13:11.

Comment

Ik heb nu een tijdje een Netgear ReadyNAS NVX staan. Maakt aanzienlijk meer geluid dan het Atom pc-tje, die ik ernaast heb staan als mailserver.

Ben erg tevreden over de ReadyNAS. Goed en uitgebreid configureerbaar.
                                  Moet binnenkort de streaming functie eindelijk eens testen met m'n Popcorn Hour.
                                  Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Comment

Geluid speelt bij mij geen rol, want mijn NAS'en staan in de meterkast, aan de router vast. Heb ook nog een Longshine, Taiwanese meuk die echt veel herrie maakt.

Die wachttijd in de sleepmode valt met de D-Link wel mee. Seconde of twee. Kan ik wel mee leven, ook met de winst op de energierekening.

Comment

http://go.iomega.com/en/products/net...ard-drive-ix2/

of

http://go.iomega.com/en/products/net...rive-ix4-200d/

en ze zijn nog VMware gecertificeerd ook :-P
                                      ------------------------------------------------
                                      We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Ik hoor dat wel vaker, dat mensen zeggen dat het niks uitmaakt hoeveel herrie zo'n nasje maakt omdat het toch in de meterkast staat. Maar bij mij stond hij op zolder en ik ben een paar keer 's nachts naar boven gegaan om em uit te zetten. Daar helpt geen meterkast tegen ben ik bang.
                                        Het zal ook het kleine fannetje zijn geweest. Die moeten heel hard draaien om effect te hebben.
                                        Op m'n PC zitten 12cm fans en die maken misschien meer geluid in absolute zin, maar wel veel prettiger geluid dan dat gesnerp.
                                        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Ik kan natuurlijk nooit voor een ander spreken, maar mij maakt het niks uit. Zitten ook nog twee deuren tussen bij mij, dat scheelt.

Comment

Working...
                                          X