Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Excel datum probleem HELP ;)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Excel datum probleem HELP ;)

Er is een knip en plak probleem in excel.
    Al google erop na geslagen maar het schijnt een algemeen probleem te zijn.
    Zelf een excel expert gevraagd maar die snapt het ook niet.

Dus wellicht dat de handige gummert wel een oplossing weet.

Ik wil het volgende knippen en plakken, zie attachment 1.
    komt af van dit url: http://www.ferodoracing.com/catalogu...cat=brake_pads
    Ik kan de kolommen selecteren en plakken naar excel.

Dan onstaat het probleem dat excel (wat ik ook doe met cel eigenschappen) de datum veranderd.
    Het gaat om de 4e regel, datum 12/01.
    Excel past deze aan naar 12-jan, terwijl het december 2001 is.
    Dit probleem komt ook voor bij 01/01 etc.

Ik wil de geselecteerde tekst dus plakken zonder dat excel ook naar iets van de opmaak meeneemt.

Ik hoop jullie mijn uitleg en probleem kunnen ontcijferen.
    Ik heb even acura genomen aangezien dit maar 6 regels zijn, maar bv alfa of porsche zijn 100+ regels.
    Attached Files
    Subaru Impreza GTT 10/1999 - 450+BHP
    Subaru Forester S-Turbo 10/2000 - 260+BHP
    Subaru legacy 2.5 10/2001 - 150BHP
    http://www.fineline-imports

Kolom met datum in Notepad oid plakken en dan de zoek/vervang functie gebruiken zoals in het plaatje. 12/01 wordt dan 12-2001. Dan de hele kolom kopiëren en weer in Excel plakken.

12-2001 wordt dan wel 1-12-2001 in Excel, maar de notatie (weergave) kan je d.m.v. celeigenschappen dan wel aanpassen.

Iets beters kan ik niet verzinnen ;-)

naamloos..JPG
    2019 Volvo V60 T6

Comment

Wat Floppie zegt. :)
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

grappig.....tien jaar na dato toch nog een millenium probleempje?

Comment

Ik kan in zover met je meegaan, maar het probleen is dat je niet alleen de kolom kan selecteren op de ferodo site.

Kies maar eens voor bv acura, op de ferodolink in mijn 1e post. (ferodo racing)
          Dan kan ik dus niet enkel de datums selecteren en knippen/plakken.

Het probleem is niet alleen bij 01/01, maar ook bij bv 02/03, lijkt erop dat het probleem zit in de opmaak die ferodo heeft gebruikt in hun excels, en dan voornamelijk van de 2e datum kolom.
          Maar ik kan niet kopieren zonder de opmaak mee te nemen, en bij het plakken worden bepaalde datums aangepast.

Comment

Copy tabel op site => paste special "values" in Excel => copy datumkolom vanuit Excel => zie post floris_s.
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Ehm, soms loont het de moeite om het even over te tikken. Qua tijd gezien dan, hè ;)
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Als we inderdaad excel klaarzetten op tekst en dan plakken speciaal gaat het wel goed.
                Probleem lijkt opgelost. (alhoewel excel wel fouten aangeeft maar dat boeit me geen ruk, aangezien het geconverteerd gaat worden naar CSV voor upload naar de website)

Toch bedankt voor het meedenken.............. ;)

Ik ga weer verder ploeteren.

@paco, dat is bij ferodo echt geen optie, gaat om 10.000+ regels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RutgerK Bekijk bericht
                  grappig.....tien jaar na dato toch nog een millenium probleempje?
                  Is meer een US vs. RotW annotatie-probleemje.

Nine Eleven versus Elf September, en zo.
                  Mini Cooper Clubman
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                    Is meer een US vs. RotW annotatie-probleemje.

Nine Eleven versus Elf September, en zo.
                    Dan zouden alle regels er last van moeten hebben.

Comment

Nou ja, regels waarbij de dagdatum minder dan 13 is wel. :)
                      Mini Cooper Clubman
                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naughty Bekijk bericht
                        @paco, dat is bij ferodo echt geen optie, gaat om 10.000+ regels
                        Ach, watje ;)
                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Notepad?
                          Als je nou een echte editor als VI zou gebruiken...

Maaar probeer eens rechts klikken, format cell, tabje number in de linker kolom custom selecteren en dan in het "Type" veldje "m/jj" invult?

GVD als je bij mij om excel advies moet komen ben je verdory wel ver heen.

AWK FTW!
                          $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Notepad heeft iedereen op de kompjoeter en snapt iedereen, vandaar. Zelf gebruik ik meestal PSPad voor dit soort klusjes.

Comment

Tss, de wonderen zijn de wereld niet uit. Ik had Geelhoed nooit voor een Voetbal International lezer gehouden. Leek me meer een UltraEditor.
                              ---------------------------
                              Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfisto Bekijk bericht
                                Ik had Geelhoed nooit voor een Voetbal International lezer gehouden.
                                Baard, snor. Ach, zo moeilijk is de link niet.

Comment

Geelhoed doet me een beetje een Comic Book Store Guy van de Simpsons denken. Ook al geeft-ie nuttig advies, dan nog kan-ie dat niet zonder opmerkingen over hoe inferieur <insert jouw oplossing/OS/gebruikte HTK-programma> wel niet is.

"Worst. Light. Text. Editor. EVER."

Like anyone cares. :)
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Hoe versimpel ik onderstaande formule?

A1=(I7*D7)+(I8*D8)+(I9*D9)+(I10*D10)+(I11*D11)+(I1 2*D12)+(I13*D13)+(I14*D14)+(I15*D15)+(I16*D16)+(I1 7*D17)+(I18*D18)+(I19*D19)+(I20*D20)+(I21*D21)+(I2 2*D22) etc...
                                    2019 Volvo V60 T6

Comment

Maak in J7 een formule I7*D7 en copieer die cell van I8 tot I65536 (of whatever)
                                      in A1 zet je dan SUM(J7:J65536)

Simpsons, wat een inferieur kinderprogramma is dat zeg....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                        Maak in J7 een formule I7*D7 en copieer die cell van I8 tot I65536 (of whatever)
                                        in A1 zet je dan SUM(J7:J65536)

Simpsons, wat een inferieur kinderprogramma is dat zeg....
                                        Of gebruik gewoon SUMPRODUCT en selecteer de 2 ranges (dat een inferieur kinderprogramma nog zo lastig te begrijpen is ;-))
                                        Last edited by Boertje; 25-11-10, 13:51.
                                        Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                        ----------------------------------------------------------------------------
                                        '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                        '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                        '00 BMW E39 528iA Touring
                                        '06 BMW Z4M Roadster
                                        '96 BMW E36 328i trackracer
                                        '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boertje Bekijk bericht
                                          Of gebruikt gewoon SUMPRODUCT
                                          Dat het bestaat! Handig man!

Comment

Thanks Boertje ;-)
                                            2019 Volvo V60 T6

Comment

Toch nog een keer omhoog schoppen, want zit nog steeds met hetzelfde probleem.

ik werk in een .xls, ik bewerkt het bestand en sla hem dan op naar .CSV

10-12 maakt excel van 10-dec
                                              07-12 maakt excel van 7-dec
                                              03-12 maakt excel van 3-dec

hier word ik dus gek van want ik blijf eindeloos aanpassen.
                                              enige optie die ik nu gebruik is om van - een -> te maken.

iemand enig idee ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naughty Bekijk bericht
                                                Toch nog een keer omhoog schoppen, want zit nog steeds met hetzelfde probleem.

ik werk in een .xls, ik bewerkt het bestand en sla hem dan op naar .CSV

10-12 maakt excel van 10-dec
                                                07-12 maakt excel van 7-dec
                                                03-12 maakt excel van 3-dec

hier word ik dus gek van want ik blijf eindeloos aanpassen.
                                                enige optie die ik nu gebruik is om van - een -> te maken.

iemand enig idee ?
                                                Edit: Sorry... opslaan als csv gemist.
                                                Last edited by MGB; 06-08-13, 14:20.
                                                www.carscoffeecigars.nl

Comment

de cellen waarin je werkt 'tekst' als celeigenschap geven. (cellen selecteren --> rechtermuisknop --> celeigenschappen --> tabblad 'getal' --> categorie 'tekst') Dan past excel je invoer niet aan.
                                                  Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                                    de cellen waarin je werkt 'tekst' als celeigenschap geven. (cellen selecteren --> rechtermuisknop --> celeigenschappen --> tabblad 'getal' --> categorie 'tekst') Dan past excel je invoer niet aan.
                                                    Dit werkt dus niet als je het bestand als csv opslaat en dan weer opent. Mijn suggestie was om ' voor de datum te zetten, werkt dus ook niet. Wellicht het bestand niet opslaan als csv.
                                                    www.carscoffeecigars.nl

Comment

ik heb dat net even getest, maar in de .csv staat het dan ook goed.
                                                      Je bedoelt waarschijlijk dat je bij het openen van de .csv met excel je automatische omrekenprobleem weer krijgt. Dat is waar.
                                                      Wanneer je de csv dan weer in excel wilt openen is het handiger om te importeren.

Importeren via tabblad 'gegevens' en dan 'van tekst' dan je .csv selecteren en bij stap 3 voor je kolom met datum 'tekst' aanvinken en klaar.
                                                      (nederlandstalige excel 2007 trouwens)
                                                      Forza!

Comment

scudetto,

Wij werken met 2010 maar zal weinig verschil in zitten denk ik.

Ook als ik de kolom selecteer naar tekst gaat het fout.
                                                        Zodra ik opsla als csv en hem daarna dan weer open om bepaalde kolommen te deleten, is het toch aangepast, echt om gek van te worden.
                                                        Ik werk er nu omheen door 10-12 te veranderen naar bv 10->12.

Maar echt een oplossing is het niet.

Comment

ah sorry, ik heb het ook getest met excel 2010, dus dat moet overeen komen inderdaad.

De oplossing zoals ik 'm hierboven zet is dat je de .csv niet opent door te dubbelklikken, maar door eerst excel te openen, en daarna de csv te importeren.
                                                          De manier zoals ik in m'n post hier iets terug neer heb gezet, zorgt ervoor dat je die kolom met datums als tekst importeert. Dan verandert excel er verder niets meer aan. Het is een beetje omweg met openen, maar zo voorkom je dat automatisch 'omnummeren' van excel.
                                                          Forza!

Comment

Working...
                                                          X