Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft ASP/Citrix nog een toekomst als al je software

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Heeft ASP/Citrix nog een toekomst als al je software

Webbased is?

Nog één programma en dan draait ons kantoor volledig op webbased software (wat is eigenlijk de echte naam hiervoor?). We zijn nu bezig met nieuwe rekensoftware en die is ook webbased.

We gebruiken nog sporadisch Word en Excel alleen om lijstjes te raadplegen. Maar daarvoor heb je vast ook wel online software. De reken software die we gaan aanschaffen maakt de rapporten in Word.

Wat zou voor een grote organisatie nog de reden zijn om op ASP te blijven?

Als er nu een snelheid probleem is kunnen we vaak de oorzaak niet terug vinden. Ligt het aan de internet verbinding van ons kantoor. Ligt het aan de internet verbinding tussen de server en de gebruiker? Ligt het aan de server zelf waar de software wordt gehost?

Ik ben van mening dat ASP nergens meer voor nodig is als onze laatste software ook over is.

Graag zou ik van de ITers onder ons willen weten wat nou echt een reden zou zijn om op ASP te blijven. Bij onze HQ hebben ze het over veiligheid en stabiliteit. De overgang naar de nieuwe Citrix omgeving is al weken vertraagd om dat niet alles er op te blijkt te werken. Voor elk stuk software hebben we inlog codes nodig.

Alle Shops draaien dezelfde software. We hebben één grote centrale CRM applicatie, die per Shop is beschermd uiteraard. (die gehost word op de server van de CRM bouwer).

Webbased is, dat je programma's in je webbrowser draait, en dat is ook de naam daarvoor volgens mij.

Ik proef een beetje dat je nog steeds niet blij bent met die Win2003 citrix desktop van jullie HQ ;) Ik heb laatst een kantoor van jullie in Arnhem verhuisd en dat was weer een heel gevecht om alles goed werkend te krijgen.

Comment

Blij is niet het juiste woord. Het draait prima maar nu gaat de vraag steeds meer spelen of het wel nodig is als alles webbased is. Uiterdaard weet ik dat dat draaien in een browser is maar vroeg terloops af of dat ook het officiele IT woord is :-).

Comment

Leuk die Citrix hype van vroeger, toen het nog wat was.

Blij dat ik 'm bijna de nek kan draaien. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JeroenT Bekijk bericht
          Leuk die Citrix hype van vroeger, toen het nog wat was.

Blij dat ik 'm bijna de nek kan draaien. :-)
          Iemand die duidelijk niet met de laatste versies aan het werk is geweest.

Maar om Kleintje antwoord te geven: wat je nu doet is allerhande bedrijfsdata fragmenteren over verschillende providers. Bij die providers weet je feitelijk niet waar je data staat en is het maar de vraag wat hun veiligheidsmaatregelen om de gegevens van jouw klanten te beveiligen.

M.b.t. Citrix omgevingen is het centraal hosten van applicaties van belang voor o.a. de volgende zaken:
          - Single Sign On
          - Audit trails en logging
          - Licentiebeheer
          - Vereenvoudiging van het beheer (op afstand)
          - Integratie van verschillende systemen: CRM met een telefooncentrale, telefooncentrale en instant messaging etc. etc.

Dat je op het niveau van een kantoor met slechts een paar werkplekken de voordelen er niet van ziet lijkt mij logisch. Daar is het niet voor gemaakt.

Mensen die Citrix / Terminal Server achtige omgeving afschieten omdat het niet performed kijken naar de verkeerde oorzaak. Ik heb diverse Citrix omgevingen neergezet voor allerhande gebruik en die performen allemaal. Maar dan moet je ontwerp en de hardware die eronder ligt wel goed zijn. Een sportwagen met een 90pk TDI is immers geen sportwagen (Pontiac Fiero anyone?).
          ------------------------------------------------
          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Martijn, de 5 door jouw genoemde punten kan je prima zonder Citrix realiseren.

Verder zal ik je maar niet vermoeien met mijn "niet laatste versie" Citrix omgeving ervaringen van de afgelopen jaren. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JeroenT Bekijk bericht
              Martijn, de 5 door jouw genoemde punten kan je prima zonder Citrix realiseren.
              Is mij bekend. De vraag is alleen of je dat wil managen op >500 fat clients of alleen op enkele servers in een XenApp omgeving. Ik geef altijd de voorkeur aan dat laatste.

Verder zal ik je maar niet vermoeien met mijn "niet laatste versie" Citrix omgeving ervaringen van de afgelopen jaren. :-)
              Ik ken ze maar heb ze altijd kunnen traceren tot:
              - Niet goed testen van bestaande applicaties
              - Niet goed inventariseren van de wensen/eisen van de eindgebruikers
              - Niet goed inventariseren van de omgevingsfactoren

Met als gevolg dat er verkeerde keuzes in de infrastructuur zijn gemaakt (verkeerd type thin client, te krappe servers, te krappe storage, slecht netwerkdesign etc.). En dan heb je klagende gebruikers.

Ook vaak voorkomend: een provider die disqualifiers voor Citrix in een omgeving negeert en op basis van TCO een business case (met bijbehorende licenties/hardware) verkocht weet te krijgen. Vind ik ook toe te rekenen aan de klant die dus niet de juiste expertise inhuurt voor het vaststellen van de specs en het beoordelen / scherp houden van de leveranciers.

Men heeft deze horrorstories over van alles en nogwat: SQL Server vs. Oracle, Citrix VDI vs. VMware VDI, HP hardware vs. Dell hardware. Bij mijn laatste klant was de Citrix omgeving ook een drama want slecht gesized en dan desktops in desktops in desktops willen publishen om een bepaalde applicatie te kunnen gebruiken.
              Last edited by MartijnL; 17-10-12, 12:22.
              We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Rustig maar Martijn. Mijn ervaringen zijn niet alleen van de negatieve kant.

Comment

ik heb ooit met metacom mogen werken, wat volgens mij ook citrix is
                  ik kan je vertellen dat die molog een miljoenmiljardtriljoen keer minder slecht is dan SAP

zover mijn deskundigheid
                  LOL
                  hoe minder IT hoe beter !
                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                    hoe minder IT hoe beter !
                    Dan zal je nog verder naar het Oosten moeten TSM, daar delven de slaven nog de kolen ipv de computer gestuurde mijn-werktuigen ;)

Comment

Citrix is bucht. En ja, je kan het vaak eenvoudiger doen via het web tegenwoordig, als je dan toch een verbinding moet hebben.
                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Vandaag zijn we overgegaan op een nieuwe Citrix omgeving en ook gelijk naar een nieuwe Windows versie (dus in de omgeving zelf). Resultaat; 1 van de totaal 7 computers kunnen we houden... De rest kan op de schroothoop. Waarom? Omdat de meest recente versie van Citrix receiver geen oude OS meer ondersteund. Het mooie van Citrix was dat we jaren op oude meuk konden blijven draaien maar na een dramatische dag (hoezo...voorbereiding) bleek dat het allemaal niet meer werkte.

Waar het nu op draait is op een iMac 21' die ik verleden jaar had gekocht.

We hadden XP machines staan (op ons andere kantoor) én 2 Mac Mini's en 2 iMacs G4. Zelfs de Mac Mini's zijn te oud (intel) want er moet minimaal OSX 10.7 op draaien.

Ben nu aan het kijken naar nieuwe All In Ones. Kwam uit bij Dell maar gelukkig belde ik nog even met onze Citrix Supplier... Ze hebben nog geen ervaring met Windows 8.

Als ik nu kijk wat er aan zakelijke All in One computers zijn dan heeft de tijd toch wel vreselijk hard stil gestaan. Sowieso zijn er best weinig PC fabrikanten overgebleven lijkt het.

Omdat Specs niet belangrijk zijn (alleen de laatste Citrix receiver moet er op draaien en minimaal 21") ziet het er naar uit dat ik dit weekend als een gek 2de hands Mac's ga scoren. Net zo als in 2006 heb gedaan... Ach; als je dus een kantoor draaiend weet te houden met computers uit 2003 (iMac G4 17") dan is dat nog niet eens zo'n slechte prestatie en zat deze dag er dus aan te komen.

Wat ik ze wel kwalijk neem is dat we ruim van te voren moesten aangeven wat we hadden staan... Wat we aan OS hadden en dat dan nu toch blijkt dat het niet draait. Nou ja; Niets zo onbetrouwbaar dan soft en hardware.

Mocht er nog een Gummer van zijn 21" iMac af willen dit weekend... Je kan je altijd even melden. Anders kijk ik wel op tweedehandsmac.nl en MP.

De Mac Mini's kunnen misschien wel blijven. Mits ze minimaal Intel Core 2 Duo hebben...
                        Last edited by Kleintje; 26-10-12, 22:18.

Comment

http://www.citrix.com/downloads/citr...indows-33.html

deze werkt toch gewoon op Xp, of ben ik nou gek?

Jacco

Comment

Hi Jacco,

Nee...je bent niet gek maar ze kregen de XP bakken niet aan de praat hiermee.

Comment

Dus om dat "ze" een supported environment niet aan de praat kunnen krijgen, ga JIJ ouwe macs aanschaffen?

ok.......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smileyspeedster Bekijk bericht
                                Dus om dat "ze" een supported environment niet aan de praat kunnen krijgen, ga JIJ ouwe macs aanschaffen?

ok.......
                                Ik moet maandag up and running zijn he... Ik snap ook wel dat dit eigenlijk niet kan maar vandaag al niet normaal kunnen werken en het gaat wel om 2 kantoren.

Daarnaast liepen de Macs wel tegen hun eindje aan. Dus het zat er al aan te komen en de XP bakken waren leluuuuk. Maar het is gewoon een slechte timing.

Comment

Wellicht heeft Martijn hier een oplossing voor?

Volgens de link van JCG zou het toch echt wel moeten werken.

Comment

Receiver for Mac 11.6

Release Date: Jul 31, 2012

Access Windows, Web, SaaS applications, virtual desktops, and data via ShareFile integraton. Configure for anywhere access from your desktop or use web access with Safari or Firefox.
                                    For Mac OS X 10.6,10.7, and 10.8 (32- and 64-bit)

Op deze Mac Mini (Dual Core) draait 10.6 niet. Dan moet je minimaal een Dual 2Core hebben... Dus het klopt wel dat het niet meer op oude Meuk draait. Ik zit nu even bij mijn kantoor in Amsterdam waar de Macs draaien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                      Receiver for Mac 11.6

Release Date: Jul 31, 2012

Access Windows, Web, SaaS applications, virtual desktops, and data via ShareFile integraton. Configure for anywhere access from your desktop or use web access with Safari or Firefox.
                                      For Mac OS X 10.6,10.7, and 10.8 (32- and 64-bit)

Op deze Mac Mini (Dual Core) draait 10.6 niet. Dan moet je minimaal een Dual 2Core hebben... Dus het klopt wel dat het niet meer op oude Meuk draait. Ik zit nu even bij mijn kantoor in Amsterdam waar de Macs draaien.
                                      Volgens mij kan je daar zo xp op knallen.
                                      Maar dan moet je wel xp aan de gang krijgen icm receiver ja...

Comment

ben wel klaar met oude meuk. Nu ergens proberen 5 Mac Mini's te scoren.... Ook een opgaven.

Comment

Ben je zeker dat die Mac mini's geen 10.6 ondersteunen?

http://www.everymac.com/systems/by_c...supported.html
                                          2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

HVD (vdi) is de toekomst
                                            Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

Hi Mensen,

In navolging op dit draadje vandaag bezig met installatie;

Ik moet een Mac Mini (2012) aansluiten op een VGA scherm uit 2000 (21" jaja...kosten toen een wopping fl. 11.000,-). Maar ik krijg helemaal niks...
                                              Ik heb het originele verlengkabeltje gebruikt wat bij een Mac Mini zit i.c.m. met een verloopkabeltje van een vorige Mac Mini (2007). Volgens mij DVi. Probleem was echter al, dat ondanks dat mannetje en vrouwtje stekker op het eerste gezicht goed uitzien ze niet 100% passen. Moest flink kracht zetten. Dat is al niet goed maar dat kan het leeftijd verschil zijn... (Verschilt tussen een DVI Dual vrouwtje en DVI single mannetje?)
                                              Ik had ook nog een kabeltje van Bolt naar VGA maar dat werkte ook niet.
                                              Eigenlijk is mijn vraag; Kan mijn scherm gewoon te oud zijn ondanks alle verloopkabeltjes? Of heb ik echt de verkeerde kabels?
                                              Even een update; Zit nu op mijn andere kantoor. Daar heb ik de VGA wel aan de Boltpoort gehangen en dat werkte meteen. Dit scherm zal een jaar of 6 oud zijn. Een 15" Philips scherm )170B2. Ik heb dezelfde Mac Mini er aan gehangen (om defecten uit te sluiten) en de zelfde kabel.
                                              Dit maakt het leeftijd verhaal wel heel plausibel.

Comment

Wat ik niet snap, is dat je loopt te kloten met macs. Je werkt toch op een citrix omgeving, dan heb je die dingen helemaal niet nodig. De eerste beste thin client maakt al een verbinding naar die omgeving.. en kosten een fractie van die macs...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommy588 Bekijk bericht
                                                  Wat ik niet snap, is dat je loopt te kloten met macs. Je werkt toch op een citrix omgeving, dan heb je die dingen helemaal niet nodig. De eerste beste thin client maakt al een verbinding naar die omgeving.. en kosten een fractie van die macs...
                                                  Right. heeft helemaal niks met Macs te maken want op het enige kantoor waar Macs draaide werkte het binnen 1 minuut. Daarnaast zijn nieuwe Thin Clients helemaal niet zo goedkoop. En...je heb er niks aan als je ze niet meer nodig hebt. Zelfs mijn oude Macs kan ik thuis nog gebruiken.
                                                  iet.

Daarnaast scheelt het niet eens zoveel. Omdat ik looks ook belangrijk vind is het best lastig om ook nog eens een mooi scherm te vinden. Dus als je ėn een goed scherm wil ėn een mooi toetsenbord kan je voor dat geld net zo goed een Mac kopen.

Op het kantoor waar de XP machines staan is er een probleem in de router maar dat is het werk voor het bedrijf wat alles voor ons zou moeten regelen. Want op deze machines met de nieuwe Citrix Receiver werkt het niet.

Ik heb vanmiddag dus een Mac Mini op een 15" VGA aangesloten en dat werkte prima. Maar zoals hiervoor omschreven werkte de oude monitor niet hier op.

Een Thin Client met zo een nieuwe video uitgang zou hetzelfde resultaat geven. We hebben op het andere kanoor de afgelopen jaren met TC gedraait maar het was allemaal erg minimaal. We gaan binnenkort ook een tweede lijn aanschaffen en dan is het wel leuk als je een volwaardige computer hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommy588 Bekijk bericht
                                                    Right. heeft helemaal niks met Macs te maken want op het enige kantoor waar Macs draaide werkte het binnen 1 minuut. Daarnaast zijn nieuwe Thin Clients helemaal niet zo goedkoop. En...je heb er niks aan als je ze niet meer nodig hebt. Zelfs mijn oude Macs kan ik thuis nog gebruiken.
                                                    iet.

Daarnaast scheelt het niet eens zoveel. Omdat ik looks ook belangrijk vind is het best lastig om ook nog eens een mooi scherm te vinden. Dus als je ėn een goed scherm wil ėn een mooi toetsenbord kan je voor dat geld net zo goed een Mac kopen. In het geval van de oude G4 dus een iMac. Waar weal schermen hadden de Mini's.

Op het kantoor waar de XP machines staan is er een probleem in de router maar dat is het werk voor het bedrijf wat alles voor ons zou moeten regelen. Want op deze machines met de nieuwe Citrix Receiver werkt het niet.

Ik heb vanmiddag dus een Mac Mini op een 15" VGA aangesloten en dat werkte prima. Maar zoals hiervoor omschreven werkte de oude monitor niet hier op.

Een Thin Client met zo een nieuwe video uitgang zou hetzelfde resultaat geven. We hebben op het andere kanoor de afgelopen jaren met TC gedraait maar het was allemaal erg minimaal. We gaan binnenkort ook een tweede lijn aanschaffen en dan is het wel leuk als je een volwaardige computer hebt.

Comment

Update!

Intussen draaien beide kantoren weer. Geintje heeft me 1,5 dagen gekost. Afspraken moeten afzeggen. Irritatie... Stress... Nieuwe PC's moeten aanschaffen... Ongeloofelijk hoe eigenwijs mensen kunnen zijn. Vanaf het eerste probleem roep ik al dat het aan de firewall/router ligt. Na 1,5 dag..."Oh..we zien dat het aan de Firewall instellingen ligt. Die zijn niet meegegaan in de upgrade...."

Grrrrrrr

Comment

Dus de tweedehandse mac's gaan weer marktplaats op?
                                                        http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Nee. Ze zijn nieuw. Maar we kunnen ze zeker gebruiken. Had voor de zekerheid niet alles vervangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                                            ben wel klaar met oude meuk. Nu ergens proberen 5 Mac Mini's te scoren.... Ook een opgaven.
                                                            FF serieus: bel me als je hulp nodig hebt om hardware te bestellen en/of installeren. Ik ben nog geen omgeving tegengekomen waar wij niet een oplossing voor konden vinden. Telefoonnummers kunnen we wel uitwisselen via PM. Ik krijg het idee dat je geflest wordt maar ik ken niet alle omgevingsfactoren dus dat is wellicht een wat voorbarige conclusie. Het vergeten van een routerconfiguratie is echter wel vrij basic. Ook het gezeur wat je nu hebt met het kopen van die Mac Mini's is eigenlijk een beetje van de gekke.

Je kan bijvoorbeeld basis Dell Optiplexen kopen met Windows 7 erop met een 21" scherm eraan (desnoods VGA via een adapter, niet de beste beeldkwaliteit maar het kan). Citrix Receiver draait dan prima maar de vraag is of je wel naar de laatste versie van Receiver moet. Je kan misschien ook wel gewoon de standaard ICA client installeren als het toch alleen maar met een XenApp omgeving moet connecten. Daarnaast kan ik het meeste spul goedkoper leveren dan Dell rechtstreeks (of HP, of Fujitsu, etc.).

Zomaar wat suggesties. Ik ben regelmatig in het Amsterdamse dus even langsrijden voor een bakkie koffie is geen enkel probleem.
                                                            Last edited by MartijnL; 31-10-12, 00:07.

Comment

Eens met Martijn ; Keintje laat je niet foppen door (eventueel falende) leveranciers. De gummers hier die reageren hebben geen verborgen agenda en proberen je geen oor aan te naaien. We hebben hier kennis zat en zijn bereid die soms vrijwel gratis te delen (mits redelijk qua uren).

Comment

Hi mannen,

Sorry voor mijn late reactie. Allereerst dank voor meedenken. Was even een zware (goede) week met veel werk. Maar....

Anyway; We zitten dus met ons allen vast aan één leverancier en doordat ik een onderdeel ben van een franchise organisatie zit ik hier verplicht aan vast. Het werkt nu allemaal weer maar ga wel een claim indienen voor de niet gewerkte dagen.

Ik zit zelf in de applicatie commissie en hopelijk hebben we begin volgend jaar nieuwe reken software welke webbased is. Dan werken we volledig via internet en zie ik geen reden meer voor ASP of Citrix. Of het moet veiligheid zijn maar als veiligheid een wachtwoordje intypen is.. Dan is dat ook een farce. Dus ik ga me hard maken voor een afscheidstourneetje ASP. Geen duren bedrijven meer. Als er een probleem is op dit moment zijn er drie partijen die zich er mee (moeten) bemoeien. En dan gaat dit alleen over de ASP omgeving zelf. Dus 1 bedrijf voor ASP. 1 voor de lijn en nog een bedrijf waar ik niet helemaal van begrijp wat die er weer tussen moeten... Oja.. Die doen volgens mij het beheer van het serverpark.

Wel interessant om te melden dat de bouwer van ons CRM pakket zichzelf in de nesten heeft gewerkt. Stabiliteit is ver te zoeken net als snelheid. Wat blijkt... Er zit een grote bug in de software en nu zijn er externe partijen bezig dit op te lossen. Wel mooi als je zelf iets gebouwd hebt.

Gelukkig leveren ze niet alleen aan ons maar ook aan paar andere grote partijen (banken) en grote en kleine intermediairs...

Martijn; Ik PM even mijn gegevens voor een bak koffie! Goed plan!!

Comment

Working...
                                                                X