Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tuinberegening

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Tuinberegening

Gummers,

Iemand bekend met beregeningspompen?
    De mijne is overleden en ik heb werkelijk geen idee waar ik op moet letten; de put was reeds geslagen en de pomp reeds aanwezig toen ik de huidige hut overnam.

Zie de foto van de huidige pomp met zijn specs:

Het is een dergelijke pomp, merk is niet te googlen: https://www.bol.com/nl/p/dab-jet-82-...0000054947238/
    Dit lijkt er nog het meeste op: http://www.melbd.com/marquis-water-pump/

Wat is een goede vervanger? Dab, zoiets: https://www.irritech.nl/dab-jet-102m...-230-volt.html

Ik heb er onvoldoende verstand van om je advies te geven, maar wat ik wel weet dat er behoorlijk veel variabelen van invloed zijn op de pomp die je moet hebben. Als de huidige pomp voldeed, zou ik met die specs naar de pompenboer gaan en hem precies die vraag stellen die je hier stelde.
    Ga niet goedkoop op Internet kopen, met beregeningspompen heb je normaal gesproken geregeld malheur (jij natuurlijk niet, maar de rest wel), en dan wil je service aan de bali of in jouw tuin, niet in je mailbox.
    Groeten,
    Bats
    Last edited by bats; 16-04-18, 15:41.
    wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
    *klopt zelf op schouder* --- TSM
    Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
    Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
    Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
    de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
    Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
    Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Dank Bats.

Inmiddels heb ik idd een pompenboer aan de telefoon gehad en hem gevraagd een mooie prijs te maken voor een pomp die hij mij adviseerde. Op basis van de door mij aangeleverde specs.
      Ik heb geen idee van hoe diep mijn water moet komen, ik moet dus uitgaan van wat ik nu heb. Toch wel via internet bestellen, ik heb gewoon de tijd niet om op een zaterdag eens een pomp te gaan kopen.

Zul je straks weer zien dat ik het gazon van alle buren aan het besproeien ben omdat de boel overgedimensioneerd is.
      We gaan het zien. Ik wacht nu op een mooie prijs.

Comment

als oud-hovenier heb ik zat ervaring met beregening van tuinen
        met dit pompje kun je max 8-9 meter diep water opzuigen uit een bronput of tuinsloot.
        trek die aanzuigslang eens uit de bron, dan kun je gelijk zien hoe diep het water zit.

als het voldoende heeft gewerkt is bijna elke zelf-aanzuigende centrifugaalpomp goed, uiteraard met vergelijkbare capaciteit en aansluitingen
        eentje met minimaal 3600L per uur capaciteit of nog wat meer, dat zou ik zeker wel doen als het maar weinig extra kost
        Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
        A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Mij is dit geadviseerd: https://www.tuinberegening.nl/nl/pro...ollo-42kuubuur
          Lijkt me vergelijkbaar met wat ik had. Want dat deed het prima.
          Pedrollo schijnt een goede naam te hebben maar alles kan kapot; binnenhalen in de winter zodat kapotvriezen niet meer aan de orde is.

Comment

Wat is er defect aan de huidige pomp? Wij hebben een pedrollo staan en daar was twee jaar geleden de condensator van defect, kost slechts 10-20 euro bij de electrozaak, maar scheelt vooral veel werk omdat ik de pomp niet hoefde te demonteren etc.
            Pedrollo zijn uitstekend, tegenwoordig zie je er ook van Leo, hebben wij op een andere locatie ook staan en is ook prima.

Comment

Pedrollo is inmiddels besteld.

Huidige pomphuis is gebarsten. Door de vorst denk ik.
              Dat wordt dus voortaan in november afkoppelen.

Comment

niet alleen de pomp aftappen is verstandig bij vorst maar het leidingsysteem van het sproeisysteem doorblazen met dikke compressor is ook wel slim ;)
                Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Is dat water niet gewoon verdampt ergens in januari, vůůr de strengste vorst?
                  Na september sproei ik eigenlijk niet meer.

Comment

Dat verdampen gaat niet zo snel. Ik zou de leidingen wel beneden de vorstgrens (meer dan 60 cm onder het maaiveld) leggen. En een of meerdere aftappunten maken die in een grindkist oid afwateren. Het is minder werk het in een keer goed te doen dan later leidingen op te moeten graven. Ook de pomp af en toe laten lopen als je 'm hebt afgekoppeld. Want die dingen kunnen ook gewoon vast gaan zitten. In het geval van een wat grotere pomp is het ook verstandig om er een drukschakelaar op te zetten die de pomp uitschakeld bij te hoge leidingdruk. Bijvoorbeeld als de pomp aanstaat en je wat sproeiers uitzet. Bij ons gaat het dan zonder drukschakelaar rustig naar de 8-9 bar en dat is ook niet leuk voor de leidingen.

Comment

De simple installatie ligt er al 8 jaar; een handmatig te bedienen verdeler direct na de pomp, aangesloten met een aanuitschakelaar, waarmee ik of de voortuin of de achtertuin kan besproeien.
                      Heeft het prima gedaan al die tijd, zonder afkoppelen en/of doorblazen.

En nu doet de nieuwe pomp het nog steeds niet....:-(
                      Heb hem wel even zonder water laten lopen (oeps, weet ik veel...) maar ik heb niet het idee dat -ie daardoor stuk gelopen is.
                      De boel helemaal gevuld, ook de aanzuigbuis. Nog steeds niks....

Voorlopig dus overgeleverd aan service in de mailbox...:-)

Comment

Pomp loopt zonder water heus niet direct kapot.
                        Soms duurt het wel eventjes voordat ie water gaat geven als je m handmatig vult, ik ben bang dat je te weinig geduld hebt gehad.
                        privť-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Wat is eventjes in deze?

Laatste poging die vanavond ga doen is wederom alles vullen.
                          Omdat ik niet zeker ben of de aanzuigbuis de vorige keer wel helemaal gevuld was.

Hoe lang zou het vervolgens mogen duren alvorens ik water zie?

Comment

Mijn ervaring is dat je het pomphuis vol moet hebben (ook de uitstroomkant) en dat ie dan vanzelf begint met aanzuigen.
                            Misschien jijbuis even raadplegen anders?
                            privť-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Pomphuis had ik reeds helemaal afgetopt.
                              Alleen de verdeler die er opzit (zie https://www.kweekhuis.nl/bestel/gard...hoCC-0QAvD_BwE) en die horizontaal gemonteerd is dmv een 90 graden koppelstuk blijft dan natuurlijk leeg aan de uitstroomkant.

Comment

Zelf vullen werkt lang niet altijd: trek de slang die het water opzuigt uit de grond met een grote beweging op en neer. Als je dat lang genoeg doet (en duurt wel effe, zorg anders dat je met zijn tweeŽn bent ) zul je zien dat er op een gegeven moment water uit je sproeiers komt 'op de maat van je pompbeweging'.
                                Op dat moment weet je zeker dat je hele pomp gevuld is en dan kun je de pomp aanzetten.

Tenzij je systeem lek is, geeft dit gegarandeerd resultaat.
                                Groeten,
                                Bats
                                wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Thanks Bats.

Volledig overgeleverd aan de service op Gummen en gegarandeerd resultaat. Wat wil je nog meer...? :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bats Bekijk bericht
                                    Zelf vullen werkt lang niet altijd: trek de slang die het water opzuigt uit de grond met een grote beweging op en neer. Als je dat lang genoeg doet (en duurt wel effe, zorg anders dat je met zijn tweeŽn bent ) zul je zien dat er op een gegeven moment water uit je sproeiers komt 'op de maat van je pompbeweging'.
                                    Op dat moment weet je zeker dat je hele pomp gevuld is en dan kun je de pomp aanzetten.

Tenzij je systeem lek is, geeft dit gegarandeerd resultaat.
                                    Groeten,
                                    Bats
                                    Update aan dit front: gisteren met grote tegenzin begonnen om dit te fixen, met resultaat....:-)
                                    Met tegenzin vanwege de best onmogelijke positie van de pomp: achter in mijn garage, ergens in een hoekje verstopt met planken er boven en de beperking van de lengte van de verschillende (3) slangen die aan de pomp zitten (1 inkomend, 2 uitgaand (voortuin en achtertuin).
                                    Eerst de slang die de grond ingaat losgekoppeld en de op en neer beweging gemaakt. Dat kon ik gemakkelijk in mijn eentje en er was al snel water.
                                    Dan maar wat koppelingen nagelopen en daar zat de fout: ik denk dat de pomp ook lucht aan het aanzuigen is geweest.
                                    Die zal ik vast en zeker verkeerd in elkaar hebben gezet toen ik het hele systeem naliep en uiteindelijk constateerde dat de pomp overleden/kapot gevroren was.

Zo, dat scheelt wat tijd, zeg. 's Avonds op een knop drukken ipv de tuinslang ter hand nemen....

Comment

De Aldi heeft vd week een prima pomp in de aanbieding. Met 3jaar garantie.

Comment

Working...
                                      X