Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Franse kaas en olijven

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Franse kaas en olijven

Wat vindt de gemiddelde Gummert lekker? Waar haalt hij zijn kaasjes en olijven? Ik heel saai bij de AH en Lidl maar tips zijn welkom. Ook over soorten. Heb. met zoveel met wijn maar dit vind ik zeker interessant.

Kom jij in de Lidl? ;-)

Kaasboer, markt, speciaalzaken. In Amersfoort heb je op de Leusderweg Casa d'Italia en daarnaast zit een goede wijnboer. En daarnaast weer een van de beste Whiskeyboeren (van Wees, ze komen van heinde en verre). Dus rondje Leusderweg is mijn ritueel.
    Qua kaas ben ik gek op een Zwitserse kaas die je op zo'n draaimolen prikt. Tete de Moine heet het geloof ik. Dat, en een Orval en mijn dag is goed.

Comment

Zeker!

Comment

Hoewel ik gek op bier ben, ga ik toch voor de port bij kaasjes. Zet de fles maar neer. Of een Sherry, Osborne 'cream'
        Stilton met een glaasje desertport ernaast. Liefst geen port-Stilton, dat wordt teveel.

Overigens is Orval een zeer geschikt aperitif, afhankelijk van de leeftijd. Dat zegt mijn bierleraar en boek tenminste, maar ik vind het niet te nassen. Brett = no go.
        Uiteraard drink je bij je kaas wat je zelf lekker vindt en er goed bij vind passen. Ik kan goed begrijpen dat het een hele geschikte combinatie met bepaalde kazen kan zijn.

Ik heb kennis gemaakt met de wat betere kazen bij een wijnproeverij hier in de buurt. Avondje wijn proeven, en er staan dan een 1 of 2 kaasverkopers die het 'speciale' spul bij zich hebben. De meest bizarre geitenkazen die vloeibaar van je mes afdruipen, truffelkaas, truffelkaas gemaakt van geitenmelk of klavertjevier kaas. Oude kaas, kaas met as of misschien een truffelballetje of een stukje (echte) Iberico fijn gesneden. De vleesman is er dus ook.

Wijn mag niet verkocht worden bij een proeverij die dus ook gratis moet zijn. De kazen en worsten vallen niet onder de alcoholwetgeving, dus die kan je kopen en meenemen. Tenminste, als je saldo toereikend is (wtf??). [/kaaspats]

Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Comment

Wat is dat met die zwitsersekaas en draaimolen Sud?

Comment

https://www.google.nl/search?q=tete+...obile&ie=UTF-8

Overigens kan je in het winkelhart prima kaas, wijn etc halen.
              Veritatis simplex oratio est

Comment

De TÍte de Moine is ook een van mijn favorieten. Ik realiseer me dat die hier al lang niet meer op tafel is geweest. Daar moeten we eens wat aan doen. Ik zit qua Franse en Waalse kazen natuurlijk dicht bij de bron, maar ik heb juist moeite om de Nederlandse boerenkaas (dus van rauwe melk) te vinden. Het lijkt wel of die niet geŽxporteerd wordt. Het is wel gÍnant dat uit Nederland alleen de steriele fabriekskaas in het buitenland te krijgen is.
                VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Ik vind het leuk om te horen welke kazen, olijven jullie lekker vinden. Fotoís ook leuk van je favo kaasplankje.

Comment

Ik heb geen idee hoe dat zit met olijven trouwens. Groene, zwarte, wat nog meer?
                    Zijn daar merken/streken aan verbonden? Of gewoon potje van de appie van een bepaald merk/type?

Opzich natuurlijk(?) iets van olijven met knoflook, maar daar zit ook veel verschil in. Als de olijfsmaak te sterk is en de olijven te hard dan wordt het al snel minder smakelijk naar mijn mening.
                    Alles moet in balans zijn. En daar gaat het vaak fout.
                    Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Ik ben gek van de olijven van de Lidl. Die zijn lekker scherp. Zit dus pepers bij. En als je mond lekker brand een stukje romige kaas er achter aan om te blussen. Heerlijk. Vaak doe ik er wat snoeptomaatjes bij en dan is Kleintje helemaal gelukkig :-)

Comment

Na een tijdje bij een Italiaans restaurant gewerkt te hebben:
                        Italiaans dus en niet Frans: Pecorino Pepato. Heerlijk gepeperd hard kaasje. Als het lukt een stevige Greco Bianco er bij te pakken zien te krijgen.

Je mag me achteraf bedanken!
                        Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Working...
                        X