Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te doen in Dublin?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wat te doen in Dublin?

Ik heb voor volgende maand twee tickets geboekt voor Dublin, Ierland.
    We blijven er vier nachten. Wat is er te doen naast vechten met dronken Ieren in Temple Bar? Dingen die de moeite zijn om te bezichtigen of te doen? Goed voer anders dan pub grub? Rondom Dublin mag ook als het maar niet te ver weg is.

Ik merk wel dat het aanbod voor hotels wat indringend zoekwerk vergt. Goede hoteltips mogen dus ook.
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Lars is daar geweest

http://www.gummen.org/forum/showthre...l=1#post489309

Comment

Kilmainam Gaol. Guinness Brewery. Trinity College Library (Book of Kells).
      Volvo V70 --- Lexus IS300h
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Minuteman Bekijk bericht
        Maar die heeft niet veel meer gedaan dan bier drinken. :-)
        Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
          Kilmainam Gaol. Guinness Brewery. Trinity College Library (Book of Kells).
          Dan heb je het meeste wel denk ik. Oh ja er zit ook nog een whisky stokerij waar je een rondleiding kan krijgen.
          Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Gisteren teruggetiefd uit Dublin.

Ik was aangenaam verrast. Was nog nooit eerder in Ierland geweest, maar het had wel een vergelijkbare vibe wat inwoners betreft als Schotland en Wales: relaxed en vriendelijk. Dublin zelf was een stuk mondainer dan ik me had voorgesteld, maar dat heeft veel te maken met de vele studenten die daar rondlopen (Trinity College) en ongetwijfeld de vele internationale bedrijven die daar ondermeer zitten vanwege het gunstige belastingklimaat.

Voor shoppen en eten en drinken zit je daar uitstekend: het stikt van de leuke eettentjes voor alle budgetten. Aanraders zijn Dunne & Crescenzi (Italiaans), de terrasjes/eettentjes aan Powerscourt Townhouse Centre en de omgebouwde Market Bar moet je een keer bezocht hebben voor een snelle tapas. Maar ook kun je er prima terecht voor lekker Libanees eten (Beirut Express) of Indaas. Geen enkele keer slecht gegeten daar. En drinken kan overal in de vele, vele, vele pubs. Ook stikt het van de vele koffietentjes, in iedere straat wel een paar. Het aantal fastfoodsketens valt daar redelijk mee, wat laat zien dat ze daar serieus van voedsel houden. Eten is knaaktechnisch prima te doen, drinken in de pubs in en rond het centrum is uiteraard wat duurder dan we hier gewend zijn. Wat dat betreft loopt Dublin wel in de pas met steden als Parijs en Londen.

Qua bezienswaardigheden hebben we uiteraard Trinity College bekeken en The Book of Kells, maar daar vonden we allebei geen reet aan. Wat wel indrukwekkend is de oude bibliotheek die je daarbij ziet. De campus viel trouwens ook wel wat tegen met de lelijke modernere gebouwen. Dublin Castle is ook niet de moeite, maar gewoon lekker door die straatjes struinen en door de Temple Bar (hoewel dat wel een beetje "tourist-trappy" aandoet voor mijn smaak). Voor musea en Kilmainham Gaol was helaas geen tijd, want met name de musea lijken me wel de moeite waard. De geschiedenis van Ierland is op z'n minst boeiend te noemen.

Wel waren we buiten Dublin naar Newgrange geweest, ten westen van Drogheda, in the Valley of the Boyne. Hier liggen grafheuvels uit de steentijd die tot de alleroudste ter wereld behoren. Newgrange is nog geheel intact en is 1.000 jaar ouder dan de piramiden in Egypte en 800 jaar ouder dan Stonehenge. Vond ik wel indrukwekkend. De omweg via de Hill of Tara (waar alle Ierse koningen werden gekroond) viel letterlijk en figuurlijk in het water door de staart van de vreselijke storm die we daar nog meekregen. Ik ben wel even die heuvel opgelopen, maar ik werd letterlijk gestraald door stormwinden en hagel. Zelden zo'n wind gevoeld.

Wat me nog wel opviel aan de vrouwen daar was dat ze er allemaal erg gesoigneerd bij lopen; vooral als ze uitgaan dan wordt alles uit de kast gehaald. Helaas hoort daar ook een overdadige hoeveelheid make-up bij, maar ze doen in ieder geval hun best om goed voor de dag te lopen. Dat is hier in Nederland wel anders met al die UBO's die er rondlopen op vrijdagavond...

Kortom: Dublin is een hele prima bestemming voor een weekendje weg. Anderhalf uur vliegen voor wènâgh en je bent er.
            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik spring zo in het vliegtuig voor een congres van een paar dagen. Toch handig om wat gummen-info op zak te hebben. Vanavond een diner, maar voor- en / of nadien ga ik wel even kijken bij de Guiness brouwerij.

Comment

Je bent een week te vroeg Scud. Van 18-20 juni hadden we samen kunnen drinken ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ChrisZZZZ Bekijk bericht
                  Je bent een week te vroeg Scud. Van 18-20 juni hadden we samen kunnen drinken ;-)
                  Niet voor niets gaat Scud dan ook een week eerder denk ik? ;-)
                  Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Kleine 15 jaar terug eens geweest, maar wat een saaie stad. Weinig bezienswaardigheden. Wat wel leuk was: de vele kroegen (vaak met bandjes) en het zingen. Ben toen ook naar de hondenrennen geweest en wat geld ingezet. Uiteraard verloren :-) Zou het heel erg veranderd zijn in 15 jaar?
                    ''Thank God for the internet experts''

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ChrisZZZZ Bekijk bericht
                      Of jij te laat ;-)

Ik zal eens even de stad in lopen. Eerste indruk is wel goed qua kroegdichtheid.

Comment

Ik was er precies 10 jaar geleden :) Saai zou ik het daar echt niet willen noemen. De Temple bar was ook gezellig tot in de kleine uurtjes. Het was toen net een hippe stad geworden met dito vastgoedprijzen (duurder dan Londen zelfs meen ik) een paar maanden later donderde alles inelkaar.

Comment

Ik ben verkocht. Dublin is gaaf. Ieren zijn leuk volk. Ik ben hier nu twee dagen en de stad is leuk, typisch van die Engelse architectuur. Gesmeden uithangborden en ieder huis met een eigen steen opgetrokken. Het accent is leuk, de mensen zijn openhartig en sociaal. Alsof de mobiele telefoon hier niet bestaat. Iedereen in de kroeg praat met elkaar en ze zijn heel toegankelijk. Ik was gistermiddag even de stad gaan verkennen en bij o.a de brouwerij geweest. Daarna even een paar pubs in gegaan in mijn eentje en daar was ik zo drie uur verder. Gewoon even vragen wat zij eigenlijk van die euro vinden, en je hebt wel een gesprek. Bovendien ken je binnen een paar minuten alle scheldwoorden en krachttermen.
                          Kroegen die al honderden (!) jaren bestaan met houten planken vloer, gietijzeren barkrukken en 50+ wijven die stom en stomdronken in gaelic praten. Dat noemen ze zelf Iers trouwens. De gevoeligheden ten aanzien van de Britse overheersing had ik iets onderschat. Erg leuke gesprekken gehad over de Ierse geschiedenis waarbij ik eigenlijk alleen maar kon luisteren. Het is een rijk land aan erfgoed en geschiedenis.
                          Iers klinkt ongeveer als een dronken arabier. Dus een dronken Ier is echt onverstaanbaar. Geen van allen lijkt een kwade dronk te hebben, dus het is overal wel gezellig.

Eten kun je hier als de beste. Een grote varieteit aan keukens. Gisteren heb ik Syrisch gegeten en vanavond India's. Beide in een erg goed restaurant, vooral de laatste was van Michelin niveau (stond ook in de gids).
                          Taxi's gaan met Uber of Mytaxi. Zo'n appje waarmee je aangeeft dat je naar huis wilt, en dat je dan op een google maps schermpje de taxi naar jou toe ziet rijden. Misschien wordt dat ooit nog eens iets in Nederland.

Ik loop veel op dit soort gelegenheden omdat ik het leuk vind om veel te zien, dus naar het congrescentrum is 45 minuten lopen en daarna weer naar het centrum etc. Dan krijg je tenminste wat mee van de stad.
                          Ik kom hier zeker nog een keer terug voor een weekendje met mdv. Het is een eet en drink cultuur, maar vooral: sociaal. Je loopt een pub in, en daar praten mensen met elkaar. En ze lachen met elkaar, nemen elkaar in de zeik, vertellen moppen, de kastelein doet mee. Drie kerels onder het kalkstof komen net van de stijger af en drinken twee pints Guinness voor ze naar huis gaan. Beetje lullen over het paardenrennen of hondenrennen.

in mijn volgende leven word ik een Ier.

Comment

Klinkt idd leuk!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Klinkt heel goed idd. Ik wil ook wel Ier worden.
                              Groeten,
                              Bats
                              wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                              *klopt zelf op schouder* --- TSM
                              Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                              Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                              Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                              de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                              Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                              Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Lekker een pint Guinness met een stuk Black Angus, mmmm :-)

Comment

Op die Guinness na zou ik er ook oren naar hebben. Of misschien leer je dat vanzelf te waarderen als je onderdeel van de cultuur bent.
                                  privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
                                    Op die Guinness na zou ik er ook oren naar hebben. Of misschien leer je dat vanzelf te waarderen als je onderdeel van de cultuur bent.
                                    Op de één of andere manier smaakt Guinness mij idd alleen maar goed als ik in een Engelse of Ierse pub sta.

Comment

Klinkt wel heel erg gezellig in Dublin. Toch maar eens een lang weekend gaan zitten zuipen dan.
                                      Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

Comment

Leuk Scud dat je net als ik een leuke ervaring had. Grappig ook om mijn - en jouw - verhaal terug te lezen, want een aantal dingen waren al weggezakt. Voor mij zeker ook een stad om naar terug te keren. Ik zou dan ook nog wat meer van de historie mee willen pikken, want die is mega interessant.

En als je MdV meeneemt: het is een shopwalhalla voor vrouwen, dus ze mag een extra koffer meenemen :)

Comment

Precies MdV shoppen en zelf lekker bewusteloos zuipen in een lokale kroeg. Dublin staat hoog op mijn shortlist aangezien ik fan ben Guinness. Mooie recensies als ik het zo lees!

Comment

Working...
                                          X