Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers United!!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Mooi man, zo in de bergen!

Ik ben vandaag maar even naar zuid Limburg gereden om met dit mooie weer van de heuvels te genieten. Bij het Hijgend Hert begonnen en zo de mtb route door het Vijlener Bos en omgeving gefietst. Prachtig hoor. Al veel te lang niet meer hier geweest.

49CF8F91-B957-488B-BDEA-9514EABA37AF.jpeg

0058B8BF-1611-4BFC-BFDC-12D90990AF9C.jpeg

Comment

Mooie omgeving Brahma!
      Wij inmiddels weer veilig terug.
      Het was me het weekje wel inclusief de koningsrit van 80km (alles boven de 2000m hoogte) met kleine 2000 klim meters.
      Hierbij kwamen we wel veel obstakels tegen hoor, paden compleet onder sneeuwtongen, steenlawines, paden die verdwenen waren.
      Op zich niet zo spannend als het vlak zou liggen, maar het is natuurlijk allemaal onder minimaal 45grd helling met een meer gevild met 1grd koud water ca. 300m onder je
      Laatste serie foto's hoor :)

Ook dagje wezen broapen in motolino bikepark in het volledige oorlogspak met full face.

Uiteindelijke stand 1 wiel dubbel, paar lekke banden, continue gezeik met remmen (behalve ikzelf haha), 1 afgeschreven helm, en iemand die bij terugkomst in NL onder de röntgen kan.
      Mijn frozen shoulder veel last van gehad, maar moet door beweging los dus prima gelegenheid.
      Deze 3e editie Livigno gaat in de recordbooks ;-)

20190619_114823.jpg20190619_100514.jpgMOTOLINO 1.jpg20190619_115124.jpg20190619_114619.jpg20190619_115226.jpg20190619_132014.jpgMOTOLINO 2.jpg20190619_164300.jpg20190619_122539.jpg

يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Je kunt er ook hand in hand met je vriendin wandelen neem ik aan? :-)
        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Die op twee na laatste foto is gaaf. Die trip natuurlijk ook, maar dat moet je wel de juiste vaardigheden en uitrusting hebben.

Voor mij was gisteren zuid Limburg lastig zat. Mijn Schwalbe Rocket Ron banden hadden het het flink lastig op de natte stukken Limburgse klei, en ik dus ook. Het ging wel maar de vaart moest er uit en dan nog was het glibberen.

Ik was wel tevreden over de fiets. Heb er pas een nieuwe shifter, stuurpen en stuur opgezet. Mijn stuur stond enorm veel lager dan mijn zadel en dat werd me toch te gortig. Nu zit ik iets meer rechtop en met het zwaartepunt verder naar achteren. De balans van de fiets is nu veel beter, nou hoef ik bij een flinke kuil of een goot niet meer bang te zijn dat ik voorover sla ( paar keer gehad). Ik ben bij het stuur nog op zoek naar de ideale breedte. Nu is het nog 76cm en dat is wat overdreven bij 26 inch wielen. Ik verplaats de handvaten geleidelijk aan verder naar binnen tot ik tevreden ben en dan kort ik het stuur in.

Vering en demping afstellen is ook zo'n ding waar je altijd mee bezig kunt zijn, maar momenteel heb ik hem best goed staan. Ook gisteren in de heuvels en bij de afdalingen kon ik prima de controle houden. Ben niet volle bak gegaan maar het voelde prima.

Comment

Ik draai de ingaande en uitgaande altijd helemaal open en dan 1/3 van het bereik draai ik dicht
            Bij een snel parcours (als in Livigno) ga ik met de high speed demping dan 10-20pct demping toevoegen.
            Als er veel gefietst moet worden (als in trappen met je kadaver) gaat er een zwaardere veer (of iets meer luchtdruk) op dus minder sag.
            Op een downhill baantje kun je met wat meer sag rijden.
            Ik haal mijn info hier vandaan (rijd ook met DVO voor en achter op de Enduro).
            https://www.youtube.com/user/developedsuspension

Comment

Supermooi, gaaf avontuur. Voordeel is dat je in de bergen geen last hebt van de processierups, zoals ik momenteel :-)
              ''Thank God for the internet experts''

Comment

Nog iemand die onder de rode bulten zit? Ik laat me er voorlopig niet door tegenhouden :) Elke keer het bos in betekent weer een paar bulten er bij, maar tot nu toe kan ik redelijk goed tegen de jeuk.

Ik heb maar gewoon 100mm op de Magura vork (die overigens prima bevalt bij mijn gebruik. Maar als je stevig gaat springen en downhillen snap ik wel dat je beter materiaal nodig hebt. Zwak punt bij mijn fiets is nog de achterdemper. Dat is uit het hoofd een Cane Creek Cloud Nine oid. Redelijk lastig naar tevredenheid in te stellen.

Comment

Ik laat me er niet door tegenhouden, maar ik breng veel tijd door in de bossen. Sporten, en anders wandelingen maken met de hond. Dus het is vooral oppassen, maar een beetje jeuk heb ik er wel voor over. Vervelender is dat het soms ook op mijn ademhaling slaat.

Comment

Ik heb de bulten niet geteld, maar het zou me verbazen als het er minder dan 500 zijn. Ik heb plekken ter grote van een muntstuk dat helemaal vol zit met bultjes.....zelfs op plekken waar kleding zit. Om gek van te worden.

Comment

500 haal ik gelukkig niet, maar het zijn er best wel wat. Ik dacht eerst dat het vooral kwam doordat ik een paar keer ook met een snoeischaar de mtb route op ben gegaan om het pad beter begaanbaar te maken. Dan hang je soms tussen de eiken takken en zie je soms ook hele kuddes lopen. De keren dat ik gewoon fiets, wandel of hardloop in het bos komen er echter net zoveel bulten bij. Op de meest bedekte plaatsen even goed als armen, nek en benen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                        Ik laat me er niet door tegenhouden, maar ik breng veel tijd door in de bossen. Sporten, en anders wandelingen maken met de hond. Dus het is vooral oppassen, maar een beetje jeuk heb ik er wel voor over. Vervelender is dat het soms ook op mijn ademhaling slaat.
                        Dat heb ik dus. Ademhaling, En dan mogen wij nog van geluk spreken in NH.

Comment

Ondertussen krijgen de de 4 zoons van 3 fietsvrienden (44, 45 en 53) van het eerste uur (1988) een band voor het leven.
                          En wij ouwe kadavers mogen nog mee doen.
                          Ze willen nu elke zaterdag klooien in het bos !
                          Dat betekent schep mee schansen spitten, camoufleren, en vliegen.
                          En daarna: Gang is Alles.
                          En dan wordt er gezegd "wij gaan wel even achter de schans liggen en de nieuwe fiets van de jongste (6) moet er ook bij.
                          Ok ok ok, ik doe het wel :) en zo geschiedde!
                          (dame met stok die de strepen zet in de verjump contest was toevallige voorbijgangster met gezin)

Last edited by TSM; 15-07-19, 21:16.

Comment

Lekker plezier maken in het bos, helemaal prima. Je kunt wel goed zien dat die ongeveerde kinderfietsen enorm veel harder neerkomen dan een volledig geveerde fiets. Echt wel een groot verschil.

Ik heb er dit weekend nog even een oude mtb van mijn schoonvader bijgepakt en die even een flinke onderhoudsbeurt gegeven zodat we 4 mtb's mee kunnen nemen op vakantie. Als het goed is zijn er bergen daar in de buurt van Gap (of eigenlijk Die) dus dat komt wel goed. Als we maar plezier hebben.

Die oude Giant van schoonvader was nog wel een ding. Ik eerst de voorvork nagekeken. 'Ja, die veert al lang niet meer maar ik fietste er toch alleen maar mee op de weg' zei hij nog tegen me. Nou dat kun je wel zeggen. 1 van de poten zat zó vast dat ik hem zelfs met mokerslagen niet meer uit elkaar geschoven kreeg. Die is dus naar het oud ijzer gegaan. De eenvoudige RockShox die ik nog had liggen maar eens uit elkaar gehaald en geserviced met nieuwe olie en Magura Siliconenen vorkvet waardoor dat oude ding toch nog soepel gaat veren. In ieder geval 1 vakantie lang, hoop ik.

Daarna de remmen uit elkaar gehaald en schoongemaakt en de scharnierpunten ingevet. Zo, dat fietst al weer heel aardig. Alleen gaat degene die hem gaat gebruiken niet met SPD schoenen rijden, dus als laatste even gewone pedalen er op. Even? Had ik het maar als eerste geprobeerd, want nu had ik alles wellicht voor niks gedaan: De linker ging met wat aandringen los (linkse draad) en de rechter met de rechtse draad wilde niet los. Dus WD40 er op. En maar proberen. Niets. Nog meer WD40 er op. Die moet ik toch echt linksom losdraaien? Check. Dubbelcheck. Maar niet los gaan. Heel veel WD40 en ook verhitten met een brander verder was mijn Gedore steeksleutel kapot en had ik ergens tussen mijn ribben een spier verrekt van het proberen.... Pff. Nog een Maxxit (oid) Bahco er op gezet maar die liet ook weten het niet leuk te vinden. Of ik nou sloeg met een mokertje of wrong met armkracht, het maakte niets uit. Twee nacht in laten werken met IMAL (ik Maak Alles Los) bracht uiteindelijk de redding. LOS! Bleek er nog montagepasta op te zitten ook! Dus hoe dat ding zo vast heeft kunnen zitten??

Nou hebben we in ieder geval alle vier een MTB om mee te nemen. 'Alleen nog even' de fietsendrager achter op de caravan monteren om daar 1 of twee fietsen op te zetten. Uiteraard de lichtste fietsen, de zwaarste gaan op de dissel. Misschien zet ik nog wel een derde goot op de dissel zodat er maar 1 achterop hoeft, dat is wel zo stabiel. Zal ook wel weer een geknutsel worden met die drager....

Comment

Supergaaf, dat filmpje, en wat een kunde al op jonge leeftijd. Ik ben nu 41, zit al 25 jaar op de MTB, maar ik zou op m'n muil landen bij zulke sprongen. Ben voor de rest wel lekker bezig met 1 a 2x per week op een van de UHR routes, de conditie is weer beter dan dat het geweest is.

Comment

Draad is heel makkelijk te onthouden, fiets op zijn kop, sleutel/inbus in de rijrichting naar voren, en dan omlaag (zowel links als rechts)
                                Met de inbus is het nog makkelijker, die zit aan de binnenzijde erin, en dan kun je de band gebruiken als steun voor je inbus.
                                Ik haal elke week mijn pedalen er 2x vanaf (tbv vervoer in de auto), 20sec werk, behoud van je spullen.
                                Vastdraaien is echt tot de aanslag en dat is het. Lafjes dus. De rest doet de wrijving op je lagers.
                                :)

Mbt die jumpfestijnen, die gassies willen graag, wij als ouders faciliteren alleen, en brengen ze de fijne kneepjes van het springen bij.
                                Wij zijn (in Schoorl) een van de eerste bikers anno 88 en sprongen binnen 3 maanden na bezit eerste fiets vergelijkbaren dingen.
                                Het is prachtig om het voor de jeugd voor te kunnen doen, en in de bikeparken in Livigno rijden we nog steeds voorop :)
                                (van dit groepje dan)

Comment

Ik ben ook niet zo goed in die sprongen, dus ik denk niet dat dat nog gaat komen. Zeker niet zoals jullie in dat flimpje springen.

Ben ook geen ster op het skateboard of met wheelies maken en zo. Ik beperk me dus maar tot 2 wielen op grond en zo hard mogelijk op de pedalen stoempen en zo strak mogelijk sturen :-) Misschien op vakantie toch de kinderen eens wat laten springen met de fiets. Misschien hebben zij er wél talent voor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                    en in de bikeparken in Livigno rijden we nog steeds voorop :)
                                    (van dit groepje dan)
                                    Bikepark Livigno was top, rode en blauwe lijn gedaan. Helaas was toen de tijd op en moesten weer door. Nog wel een lelijke klapper gezien daar, dame werd netjes met de bergrettung afgevoerd :-(

Comment

Probleem met springen (afgezien van gebrek aan talent en lef) is bij mij vooral dat mijn voorvering té snel terug komt. Ik krijg als het ware een terugslag bij het landen wanneer ik een (te hoog) stukje door de lucht vlieg. Geen idee of dat aan de afstelling van de vork ligt of aan mijn techniek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                        Mbt die jumpfestijnen, die gassies willen graag, wij als ouders faciliteren alleen, en brengen ze de fijne kneepjes van het springen bij.
                                        Wij zijn (in Schoorl) een van de eerste bikers anno 88 en sprongen binnen 3 maanden na bezit eerste fiets vergelijkbaren dingen.
                                        Het is prachtig om het voor de jeugd voor te kunnen doen, en in de bikeparken in Livigno rijden we nog steeds voorop :)
                                        (van dit groepje dan)
                                        Kan Dirk-Jan het een beetje of is het net als op de tennisbaan...? :-)

Comment

Probleem met springen (afgezien van gebrek aan talent en lef) is bij mij vooral dat mijn voorvering té snel terug komt. Ik krijg als het ware een terugslag bij het landen wanneer ik een (te hoog) stukje door de lucht vlieg. Geen idee of dat aan de afstelling van de vork ligt of aan mijn techniek.
                                          Zonder praktijkkennis zeg ik dat dat een te geringe demping op het terugveren betreft. Bij veel voorvorken kun je de rebound instellen met een draaiknop aan de onderkant van de demperpoot.

Comment

Ik geef dat ook een goede kans. Moet ik me maar eens in verdiepen. Ik ken de knop, maar tot nu toe deed ik daar niks mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                              Kan Dirk-Jan het een beetje of is het net als op de tennisbaan...? :-)
                                              DJ rijdt op een fiets die ongeschikt is om te doen wat wij ermee doen.
                                              Pure XC bak waarbij je reet hoger zit dan je helm.
                                              Wat hij op de tennisbaan allemaal doet weet ik niet, maar het zal er vreselijk gezellig moeten zijn met DJ erbij zeker als ie een paar glaasies op heeft.
                                              Top week gehad. Doe hem de groeten!

Comment

Het is al gezegd zag ik, even je demping knop opzoeken, meestal onderop 1 van de vorkpoten.

Comment

Thnx, ga ik mee aan de slag. Vanavond nog een rondje Amerongen gedaan, beetje rustig aan met de jumps daar. Ik was flink af, trouwens. Goede training. ;-)

Comment

Was eigenlijk al vergeten dat ik ze besteld had, en opeens was daar een soort van houten wijndoos, 11 maanden na bestellen.
                                                    De krachtigste mountainbike remmen ter wereld, Tr!ckstuff.
                                                    Hoe hard remt dat dan ? Nou, zo hard dat ik na . jarenlang met Hope gereden te hebben (de sterkste remmen tot voor kort) gewoon opnieuw moet leren remmen met de voorrem.
                                                    Als ik zo rem als met de Hopes, ga ik gewoon over de kop.
                                                    Dit remt zo gruwelijk hard dan ik ervan onder de indruk ben :)
                                                    Look and feel ook uit de kunst.
                                                    Me happy mofo :)

Attached Files

Comment

Mooi! Ik ken het merk/de spullen niet. Hope uiteraard wel. Lijkt me nu dat je banden en/of de ondergrond de beperkende factor zijn. Vast niet overbodig bij lange afdalingen waarbij de boel flink warm loopt.

Comment

Zowel ikzelf als diegene die meestal achter mij rijdt, hebben behoorlijk problemen met Hope gehad.
                                                        De rest zit er altijd wel stukje achter, die hebben geen problemen.
                                                        Gewoon op de meest achterlijke momenten geen remdruk en geen vertraging.
                                                        Als je 1op1 omlaag rijdt, waarbij je rechts een bergwand en links een ravijn hebt, en je dus vol in je ankers omlaag de boel kers rood stookt (met 40kmh) wil je geen gesodemieter. En als je dan in het dorpje beneden zonder problemen bent aangekomen, remmen ze niet ? Of is de remvloeistof via de ontluchting (minuscuul gaatje in reservoir, afgedicht met een membraan). Bij Hope staan ze voor een raadsel, wisselen van de remhendels voor andere (nieuwe) gaf geen verbetering.

Ik reed al met de blokken van Trickstuff, nu dus de hele remmen.
                                                        Enig nadeel, de levertijd is momenteel bizar lang.
                                                        Als ik straks terug ben uit IJsland kan ik de achterrem monteren en gaan we genieten.
                                                        Heb een voorraadje spareparts aangelegd, die waren op voorraad en zijn inmiddels in huis.
                                                        Prijs van een setje Dirretissima's is ongeveer 2x de prijs van een setje Hope tech3E4, en dan heb je nog geen schijven.......

Heb even wat afmetingen genomen, ben er wel achter waarom ze zo hard remmen.
                                                        De Caliper heeft een grote en een kleinere zuiger, idem de V4 van Hope.
                                                        De doorsnede van de remcylinder is ietsje kleiner, de leidingen zijn 600bar leidingen (ipv 300bar van Hope).
                                                        Door die stijvere leidingen heb je minder rek (sponzig) in je systeem.
                                                        Tel daarbij op de blokken die ze gebruiken (+20% wrijving) en je snapt waarom ze zo hard remmen.
                                                        De feel komt van de 4 voudig gelagerde remhendels, zit 0,0 speling op.
                                                        Als je deze remmen gevoeld/geroken/geproefd hebt, is Hope 100 jaar terug in de tijd.
                                                        En dat is vreemd want tot voor een jaar was Hope voor mij de beste rem die er bestond.

Last edited by TSM; 02-08-19, 00:32.

Comment

Afgelopen week met de MTB samen met Brahma GF de (verharde) Col de Menée opgefietst. Morgenvroeg de Col de Grimone maar eens proberen. Ongeveer dezelfde afstand en pakweg dezelfde hoogte dus dat zou ze zeker moeten kunnen. Vooral nu ik de banden en de vering iets harder heb opgepompt, want de banden stonden nog maar op zo'n 2 bar.

Comment

Vanmorgen om 7:40 zaten we op de fiets. Het was vannacht niet koeler dan een graad of 20 geworden dus het leek ons fijner om maar op tijd te vertrekken zodat we voor het heetste van de dag weer terug zouden zijn.

De route naar deze col loopt via Chatillon en Diois door de Gorge des Gats. Een smalle kloof zodat je daar ook 95% van de tijd in de schaduw kunt fietsen.

Deze Col leek wat weerbarstiger dan de Col de Menée doordat ik de indruk kreeg dat er wat grotere verschillen in stijgingspercentage in zitten. Een km met gemiddeld 2,4% wordt gevolgd door één met 7,9 gemiddeld. En binnen die kilometer zat ook een vrij vlak stuk zodat de max volgens mij echt hoger lag.

Ik ben in ieder geval toch lekker op het middenblad omhoog gefietst. GF uiteraard weer op binnenblad met hogere trapfrequentie. Ze durfde deze keer wat meer kracht te gebruiken onderweg, daar was ze vorige week nog wat voorzichtig mee. Tot 5 kilometer van de top hebben we daardoor lekker samen gefietst. Toe heb ik in dat laatste stuk mijn resterende krachten gebruikt en was daardoor een paar minuten eerder boven.

Onderweg enorm genoten van de prachtige omgeving. Echt een aanrader.
                                                            Last edited by Brahma; 06-08-19, 11:43.

Comment

Zo, terug van IJsland, direct de nieuwe spulletjes gemonteerd.
                                                              Als het er eenmaal op zit is het super, maar wat een slecht doordacht systeem.
                                                              Dit is wat je krijgt als je een engineer een vrijbrief geeft:
                                                              Niet te monteren, niet compatibel, moet je halve fiets demonteren om je remhendel positie te wijzigen, of de remmen ontluchten.
                                                              Zucht. Ik ga ze maar (weer) eens mailen.
                                                              :-)
                                                              Attached Files

Comment

Zo, nou we hebben gezinsuitbreiding. Fiets technisch dan.
                                                                Een hele fraaie 2014 Specialized Enduro SX, behoorlijk customized.
                                                                Hij heeft wat TLC nodig, maar Lars is er blij mee.
                                                                Het is zijn eerste fully, en hij moest van zijn 2 fietsmaten (de ex eigenaartjes zegmaar) Thomas (16) en Mathis (13) gewoon op die fully gaan rijden.
                                                                Zo geschiedde.
                                                                Vanmorgen op pad met mijn beste maat Roy, met zijn zoontje Hidde en een loge bij ons thuis.
                                                                Ze zitten allemaal op fietsrelevante sporten, BMX, mountainbiken, en dan Roy en ik, fietsmaten sinds 1987.....
                                                                Dus wij zeggen nog tegen Lars (hij is namelijk precies zijn vader) doe je wel ff rustig in het begin ?
                                                                Niet dus. Volle pijp rammen. Onze kinnen vielen op de bosbodem. In MTB termen : He fucking sendet it!
                                                                Let op, hij is nog maar 8 (vergeet ik wel eens).
                                                                Hier rijdt hij nummer 2 in de train:

Tevens nieuw fietsie die ik me kado gedaan heb, de nieuwe Sworks Enduro, mijne is dan wel niet wit maar grafiet, maar ter illustratie de af fabriek versie als laatste foto hieronder (ik bouw hem uiteraard zelf op).
                                                                Attached Files
                                                                Last edited by TSM; 15-08-19, 16:44.

Comment

Dat is echt een hele flinke sprong, inderdaad! Ga ik in ieder geval totaal niet redden. Niet met een veilige landing iig.

Wat is er anders aan het nieuwe frame? Want je hebt toch al een fiets met dat frame, of de voorloper er van?

Comment

Working...
                                                                  X