Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanbetaling tuin: hoe risico te mitigeren?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Aanbetaling tuin: hoe risico te mitigeren?

Wij hebben een tuin laten ontwerpen en de aanlegkosten daarvan zijn aanzienlijk, lees: meer dan 50k.
    De werkzaamheden zouden ergens in Q1 2021 moeten aanvagen.

Nu vraagt de hovenier 50% van de totale som als aanbetaling. Dat vind ik nogal een risico, immers de hovenier kan failliet gaan, of er kan door COVID een en ander tussen doorkomen met onduidelijke gevolgen.

Zijn er manieren om dit risico af te dekken?
    Je gaat het pas zien als je het door hebt

De aanbetaling persoonlijk, in een koffertje, brengen... met 2 Albanese 'uitsmijters' achter je. Type Semmy Schilt maar dan onguur kijkend. Die kan je wel vinden in de wat achteraf paaldans tentjes.

Comment

Heel flauw en kort antwoord, niet mee akkoord gaan. Wellicht kun je een bankgarantie o.i.d. laten afgeven, maar ik zou zelf nimmer +25k aftikken als aanbetaling. Voorfinancieren is zijn ondernemersprobleem zou ik zeggen.

Comment

Belachelijk. Voor 50K moet je 4 betalingstermijnen bedingen. 25% vooraf, 2x 25% tijdens de werkzaamheden en 25% achteraf.
        Wij hadden een tuin van 30K met 3 betalingstermijnen. Dat zijn normale afspraken.

als ik jou was zou ik een andere hovenier nemen..
        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Je hebt nog wel een garantiefonds die tot 10k afdekt, toch? Als hij daarbij is aangesloten (zo niet, waarom niet?) zou je wellicht nog kunnen kijken of een aanbetaling van max 10k kunt doen. Rest is zijn risico, lijkt me?
          Let's kick some ass and chew bubblegum...
          ----------------------------------------------------------------------------
          '71 Alfa Romeo Giulia Super
          '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
          '00 BMW E39 528iA Touring
          '06 BMW Z4M Roadster
          '96 BMW E36 328i trackracer
          '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Klinkt als een erg groot risico. Maar als je echt niet anders kan. Aanbetalen/rekeningen betalen in materiaal? Mocht hij failliet gaan, heb jij de spullen.

Comment

Wat CM zegt, voor dergelijke bedragen zeker 4 termijnen bedingen. Heb ik ook gedaan voor m'n verbouwing. Aanbetaling, 2 tussentermijnen en de slotsom.

Comment

Is er een nieuwe buxi koning in de maak ? LOL

Die beste man heeft geen (nog) kosten neem ik aan als de spullen bij jullie geleverd worden, hij heeft zijn 30 dagen bij zijn leveranciers.
                (als hij die niet heeft, andere hovenier zoeken)
                Dan is het denk ik redelijk dat je 33% bij levering van de benodigde materialen betaalt, en dan nog 2 termijnen voor het arbeidsloon / inzet machines.
                Loonkosten en huurkosten heeft hij namelijk ook pas einde maand.

Doe ook eens een schetsje van je ontwerp, leuk man.
                Wij gaan volgend jaar aan de slag :) 50k aan je tuin, je gaat toch niet aan een zwembats he :)
                يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Misschien zijn hoveniers nu zo gewild, dat ze de klussen kunnen kiezen op dit moment? En dus rare eisen kunnen stellen?
                  25K aanbetalen zou ik iig nooit doen.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

10% aanbetaling is gangbaar, niet meer dan dat.
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Even wat geld bij elkaar harken, lol.

Comment

50% Is echt veels te veel. Wat Jasper zegt maar dan nog.

Comment

Hier verschillende grote klussen aan/in de tuin laten uitvoeren.
                          De betaling was of compleet achteraf. Of deels na levering van spullen en restant na gereed van de klus.
                          Totaal was het over de afgelopen 2 jaar iets van 40k.

Aanbetaling was niet nodig.

Comment

Wanneer je niet naar een ander wilt. Is het een idee om het werk in twee delen uit te voeren?
                            8.2 met supercharger?

Comment

Anders laat je een geldboom planten? Wel betaling achteraf uiteraard.

Comment

Onze tuin is vorige week opgeleverd, achteraf betalen met een termijn van 2 weken. Overigens zeker geen >50K !
                                Last edited by SweetRyan; 29-10-20, 13:04.

Comment

Ik ben wel benieuwd wat je krijgt voor 50K, trouwens.

Voor de rest eens qua facturatie. Een 10% aanbetaling (of meer mits er veel materiaal direct wordt besteld en geleverd) en spreiding in wat meer termijnen is gebruikelijk. In de afgelopen 2 jaar ook die ervaring met tuinmannen, stratenmaker en een schurenbouwer.
                                  Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Als je voor 50k een auto koopt, doe je dan ook een aanbetaling van 25k? Ik zou dat nooit doen en al helemaal niet in corona-tijd waarin ondernemingen verhoogd risico lopen failliet te gaan.
                                    Ooit kocht ik een nieuwbouw huis. Tijdens de bouw kreeg ik steeds rekeningen van gedaan werk. Stuk of 10 geloof ik. Dat betaalde ik dan uit het depot dat de hypotheek verstrekker klaar had staan.
                                    Ik hoefde echt niet eerst de helft van de koopsom op te hoesten voordat de eerste schop de grond in ging.
                                    Voor €50k vind ik €5k aanbetalen en 5x €9k termijnen redelijk. Het gaat hier immers niet over biergeld.
                                    En uiteraard met oplever inspectie voor de laatse betaling wordt gedaan.

Comment

Indien dat huidige ontwerp niet het gevolg is van een onbetaalde factuur door jou aan de vorige hovenier, lijkt die aanbetaling inderdaad wat enthousiast. Zou nooit meer aanbetalen dan het materiaal dat je geleverd krijgt. Als een hovenier dat in deze tijd niet kan voorschieten (die hebben het echt enorm druk momenteel!) dan gaan bij mij de alarmbellen af.
                                      Tenzij een gevalletje Starline?

Comment

Heb een vergelijkbaar probleempje. Ik vraag offertes op om alle kozijnen en ramen te laten vervangen. Dat is best een lucratieve klus, want het gaat om 7 schuiframen (daarvan hoeven er maar 3 als schuifraam terug te keren, de rest kan 'vast') en één dubbele balkondeur. Alles hardhout.

Eerste offerte zit op 22.000 euro, waar ik best even van slik, ik was van maximaal 15.000 uitgegaan. Daarnaast wil dat bedrijf de volgende betalingsvoorwaarden:

1) 50% aanbetalen, ze beginnen pas met het produceren van de kozijnen als dat geld binnen is
                                        2) 50% op de dag van de levering, ze zetten de kozijnen er dus pas in als dat betaald is.

Mijn gevoel zegt: niet doen. Het is toch vreemd dat iemand halverwege de klus al volledig betaald is?
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Zeker niet doen. Als ze slecht werk leveren, heb je achteraf geen poot om op te staan.
                                          Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Jeep Wrangler 2.8 CRD (2018)

Comment

Slik, dat is fors. geen wonder dat de huizen in Amsterdam zo duur zijn. Wij hebben in 2017 onze ramen voor het huis gekocht met 90 % te betalen 3 dagen voor plaatsing. De leverancier kende ons wel, maar dat lijkt mij weinig uit te maken voor de betalingscondities, enkel voor de korting. :-)
                                            Wij hebben alles gedaan zonder plaatsing wel inclusief de plaatsingsmaterialen. Dit omdat mijn zwager de ramen plaats voor die firma, dat scheelde enkele 1000'en euro's voor twee dagen werk met 3 man.
                                            Bij jouw moeten ze de oude zooi er uithalen, niet alle zal even recht zijn waardoor de plaatsing wel wat trager zal zijn, hetgeen ze jou natuurlijk ook aanrekenen. Bij ons was er maar bij een raam en spie nodig om het te plaatsen, de rest paste perfect.

De prijs is echt bizar voor mij,stel dat zij 15 K voor de ramen vragen en 7 K voor plaatsing, dan snap ik het nog niet, aan materiaal schat ik dat het rond de 10-12 k is afgaande van wat ik betaald heb in 2017 voor een volledig huis met hardhout en tripel glas en veel opties in de vorm van latjes en neuzen etc....

Ik denk niet dat mijn zwager ze in A'da wil komen zetten, maar ik kan op basis van jouw offerte en extra info wel eens navraag doen.
                                            Last edited by 58_spyder; 22-11-20, 13:32.

Comment

Arbeid kost duur als je tenminste je financiële pecunia’s aan een goede vakman kwijt wilt. Iets met vraag en aanbod die de prijs bepalen. Ik ben ook nog steeds een beetje aan het hyperventileren van de offerte voor een nieuwe badkamer van een aannemer die echt aangeraden werd. Alles inclusief 17k en een beetje voor een betegelde bezemkast. Eerst mogelijke startdatum eind juni volgend jaar. (Ik doe echt niets zelf daarvoor.) Het lijkt een beetje op het gevoel dat je hebt na een bezoek aan de BMW stealer. En als je op dit moment iemand vindt die het goedkoper en eerder kan doen krijg je waarschijnlijk ook waar voor je geld...

---------------------------
                                              Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

Navraag kan nooit kwaad... :-) Doe maar.

Dit is de offerte: de zeven ramen (2 bij 1 meter) kosten 1130 euro per stuk, samen 7,9K ex btw.
                                                De balkondeur is 1850 euro, ook exclusief btw. Dus alles bij elkaar 9,7K (nog steeds ex btw).

Slopen oude kozijnen en plaatsen nieuwe: 4,2K. Afwerking 3,8K. Container voor het sloophout: 600 euro.

In totaal ruim 18K ex btw, dus 22K inc btw.

Ik heb er (nog) niet veel verstand van, maar ik vind het nu al superduur.
                                                Last edited by brun; 22-11-20, 14:32.
                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Dus gewoon even 8k arbeidsloon ex BTW voor het plaatsen van 7 ramen en 1 deur.

Hallelujah.
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Ja, daar komt het wel op neer. 1000 euro arbeidsloon per kozijn. Niet voor de productie ervan, maar voor het plaatsen.

Comment

Over mitigeren gesproken ... de i8 liep onlangs uit de BMW PS garantie. Verlengen niet mogelijk, tenzij de route verkoop/terugkoop werd bewandeld. De auto zou dan 5 dagen op de voorraad van dealer komen voor een aankoopsom van €0,-
                                                      Toch maar vriendelijk bedankt voor het meedenken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                        Ja, daar komt het wel op neer. 1000 euro arbeidsloon per kozijn. Niet voor de productie ervan, maar voor het plaatsen.
                                                        Het uurtarief van een advocaat in NL is gemiddeld 200 euro. Vraag die aannemer eens of zijn werknemers zoveel duurder per uur zijn, of dat ze gewoon heel langzaam werken.
                                                        Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Jeep Wrangler 2.8 CRD (2018)

Comment

Ja, nu ik het nareken, ben ik toch echt wel sprakeloos. Ik moet eerst 11K aanbetalen, waarna in Polen de kozijnproductie wordt opgestart, en vervolgens moet ik nóg een keer 11K vooruitbetalen, waarna ie blijkbaar twee tot drie dagen per raam wil besteden aan slopen, nieuw raam plaatsen en afwerken?

Comment

Ik heb hier ook een rot kozijn, ik schrok me rot van de kosten voor vervanging. “Verhuisraam” met 2 keer draaikiep en over de gehele breedte een uitzetraampje bovenlangs. Was 1600 euro ex plaatsen hardhout. Ook offerte gevraagd voor kunststof: zelfde prijs. De buren hebben hetzelfde raam wel laten doen door iemand uit Abcoude, Galesloot meen ik me te herinneren. Waren erg tevreden. Maar wat een geld joh.

Comment

Tja arbeidsloon is gauw 60 euro incl btw per uur denk ik?

Comment

Kozijnen inclusief ramen is circa 1300,- per raam inclusief montage. Dubbele deuren/ramen is een factor twee. In jou geval kom ik dan uit op € 11.700,-.
                                                                10% aanbetalen max, de rest bij einde werk.
                                                                In ieder geval zo ging het in 2016. Daarbij heb ik inflatie in de bedragen opgenomen :)
                                                                Bouw wereld is helemaal lost, ik kan net zo goed zelf aannemer worden en zo nu en dan zelf een klusje aannemen. Met dit uurloon loont het ;)

Comment

Working...
                                                                X