Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar doet een winkelier het van?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Waar doet een winkelier het van?

Vast een typisch gummenonderwerp vanwege de vermoedelijke afgunst, maar in dit geval is 't gewoon een kwestie van een draadstarter die zijn middenstandsdiploma niet heeft gehaald en economie altijd het saaiste vak van de middelbare school vond.

Vanochtend namelijk even bij de opticien binnengelopen voor wat lensvloeistof. Stond natuurlijk zo weer buiten, want er waren verder geen andere klanten. Maar dat geldt eigenlijk ook op heel veel andere dagen, soms zelfs als ik er op zaterdag binnenwandel, zo realiseerde ik me opeens.

Dan zit je daar een uurtje voor een oogmeting ofzo en dan zie je één mevrouw vrijblijvend wat brillen passen en een ander koopt voor een paar euro wat oogdruppels. Oogmeting is gratis, maar er staat wel voor tonnen aan high-tech-apparatuur. Hoge huur voor sjiek pand op de loop, paar redelijk geschoolde werknemers en ook nog een uiterst representatief meisje voor achter de toonbank. Flink prijzige voorraad die altijd op peil moet blijven.

Zo'n montuur met glazen kost natuurlijk een paar honderd euro, maar hoeveel daarvan moet je wel niet omzetten om het tot Audi RS6-rijdende voorzitter van de winkeliersvereniging te schoppen?

Wie pakt er even een bierviltje voor me en rekent 't even voor? :)
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Mag ik een sleutelwoord noemen?

Franchise. :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Nope, deze is niet van een keten. Gewoon z'n eigen naam op de gevel.
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Kan niet anders dan dat de marge op het produkt toch fors moet zijn.
        Dus minder prijzige voorraad.

Ik weet niet of die showmodellen eigendom zijn van de winkelier of dat die beschikbaar gesteld worden door de fabrikant.

Comment

Ik moet ook eens naar een opticien geloof ik want ik zie alleen dit staan: "een uiterst representatief meisje voor achter de toonbank"

;-)

Comment

Meerdere eigen vestigingen?

Comment

• Huurcontract uit 1989
              • Pand gekocht in 1973
              • Personeelsleden zijn (deels) familieleden (effe oppassen hoe je dat representatieve baliemokkel aanspreekt dus, anders knalt-ie die lenzen misschien permanent je retina's in)
              • High tech apparatuur is geleased of gehuurd
              • Voorraad staat wellicht nog niet op naam van zaak, maar op naam van leverancier (sowieso vallen die voorraden wel mee, vaak is het een kwestie van een showroommontuurtje op basis waarvan er wordt bijbesteld)
              • Leveranciers betalen wellicht mee aan inrichting winkel

Zo maar wat mogelijkheden. Misschien dat één van de detailhandelaren op Gummen meer suggesties heeft.
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

Comment

Kut dat het morgen pas vrijdag is. :)
                You know that reality is immaterial

Comment

Hoezo? Jij had nog wel wat relhafte suggesties op de plank liggen? :)
                  Mini Cooper Clubman
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                    [LIST]
                    Zo maar wat mogelijkheden.
                    Dat - hoewel, nét verhuisd naar nog chiquer pand - en die forse marges die Ruud noemt. :)

Hoeveel keer over de kop voor zo'n brilletje?

Maar toch. Hoeveel volk moet je over de vloer krijgen om zo te kunnen binnenlopen? Zo'n bril koop je ook niet dagelijks.

Zelfde geldt trouwens voor andere winkels met de duurzamere goederen. Neem de wit- en bruingoedzaak bij ons op 't dorp. Dat die nog bestaat, vraag ik me vaak af. Altijd uitgestorven en mensen komen er alleen voor pakweg een doosje dvd'tjes of wat stofzuigerzakken, omdat je er wel makkelijk na de boodschappen even binnenloopt. Hoeveel lcd-tv's moet die schuiven om nog een belegde boterham te hebben?

Comment

Kennis van me speelt soms ceremoniemeester op begrafenissen. Allemaal een doodse bedoening, maar één van de money makers zijn de kisten, die makkelijk 500€ en meer kosten, maar inkoop maar 50€ kosten.

Het valt me als zelfstandige op in hoeverre mate een invoerder relax 50% herverkoopkorting wil geven op dingen, en zelf in het geld zwemt. Ik wil niet weten wat zijn marge is, of de werkelijke materiaalkosten.

En dan zijn er andere takken waar je quasi geen marge aan overhoudt...

Vaak zie je wel: luxedingen zijn duur en hebben véél marge (Bose luidsprekers bijvoorbeeld), terwijl goedkope meuk echt zwaar laag geprijsd is. Je hebt meer kans te overleven door luxegoederen aan bedrijven te leveren, dan prijsvechter te zijn naar particulieren.
                      Last edited by wooter; 28-08-08, 10:33.
                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                        Hoeveel keer over de kop voor zo'n brilletje?
                        Denk montuur en glas beide keer 3.

Maar toch. Hoeveel volk moet je over de vloer krijgen om zo te kunnen binnenlopen? Zo'n bril koop je ook niet dagelijks.
                        Mijn opticien vertelde me dat het gouden tijden zijn. Veel 'premium' ziektekosten verzekeringen vergoeden lezen en glazen. Dat heeft een enorme boost gegeven. Vooral veel mensen die nu een paar brillen per jaar kopen, à 600-700 euro gemiddeld. Bij hem is het overigens wel altijd druk, de twee meet ruimtes op donderdag en zaterdag continue bezet. Duwen er schat ik op een zaterdag minstens 60 brillen/lenzen doorheen, in een week minstens 100? Met zeg 400 piek marge per bril kun je dan dus wel wat kosten maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                          Hoezo? Jij had nog wel wat relhafte suggesties op de plank liggen? :)
                          Mwoah. We hebben hier op gummen een goeie mentor voor dat soort zaken. :)
                          You know that reality is immaterial

Comment

[QUOTE=boris;20356]
                            Mijn opticien vertelde me dat het gouden tijden zijn. Veel 'premium' ziektekosten verzekeringen vergoeden lezen en glazen. Dat heeft een enorme boost gegeven. Vooral veel mensen die nu een paar brillen per jaar kopen, à 600-700 euro gemiddeld. QUOTE]

Volgens mij vergoedt 90% v/d verzekeraars een bepaald bedrag 1 keer per 2 of 3 jaar. En dat is meestal iets van 2/300 euro.
                            Verzekeraars zijn niet gek natuurlijk.

Dat veel mensen nu nog even zo'n bril halen is niet vreemd, want volgend jaar gaat dit veranderen. Dan vergoeden ze vaak niet eens meer die 200/300 euro in de x aantal jaar, maar gewoon niets meer.
                            Tevens wijzigt de belastingaftrek ivm ziektekosten.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

De Ohra vergoedt het volgende :

Ohra Student : 100 euro per 2 jaar
                              Ohra aanvullend : 50 euro per 3 jaar
                              Ohra extra aanvullend : 50 euro per 3 jaar
                              Ohra uitgebreid : 75 euro per 3 jaar
                              Ohra uitgebreid vitaal : 75 euro per 3 jaar
                              Ohra extra uitgebreid : 200 euro per jaar

Dus alleen die laatste en allerduurste verzekering vergoedt enigszins een bril.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Bedenk dat er genoeg mensen zijn die (dag/maand) lenzen dragen welke eens in de zoveel tijd een nieuw setje kopen. Volgens mij verdienen die lui daar pas echt geld aan, ik bedoel qua administratief werk is het echt niets maar voor 6 paar purevision maandlezen betaal je al snel zo'n 100,- euro bij de opticien terwijl je die op internet voor iets meer dan 1/3 van de prijs vindt.

Ergo: Per klant een doosje doorschuiven levert zo'n 70,- euro per klant per half jaar op. Klant gaat winkel in, zegt wat die wil, betaald en gaat weer weg. Stel je hebt 5000 van die klanten dan is dat al 350.000,- per half jaar. Deel die 5000 klanten door het aantal dagen dat je open bent in dat halve jaar: 5000/150 = 33.33 => 33.33 / 8 uur (openingstijden) = 4.16 klanten per uur, net iets meer dan 1 per kwartier. Ja, dan zou ik ook gratis oogmetingen doen...
                                Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Kan mij wel voorstellen dat bv. de zonnebrillen dit jaar geen hardlopers waren ;-)
                                  Daar komt nog bij dat steeds meer mensen hun ogen gaan laseren dus de opticien is op termijn aan het uitsterven...
                                  Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denheer Bekijk bericht
                                    Ergo: Per klant een doosje doorschuiven levert zo'n 70,- euro per klant per half jaar op. Klant gaat winkel in, zegt wat die wil, betaald en gaat weer weg. Stel je hebt 5000 van die klanten dan is dat al 350.000,- per half jaar. Deel die 5000 klanten door het aantal dagen dat je open bent in dat halve jaar: 5000/150 = 33.33 => 33.33 / 8 uur (openingstijden) = 4.16 klanten per uur, net iets meer dan 1 per kwartier. Ja, dan zou ik ook gratis oogmetingen doen...
                                    Kijk, zo'n bierviltjesberekening bedoel ik nou. Dank, denheer!

Je denkt dus, hoe kan 't rendabel zijn als ik zo weinig mensen zie? Maar met één klant per kwartier kom je blijkbaar al een heel eind (want zo'n marge lijkt me heel geloofwaardig) en dan heb je nog niet eens één dure bril verkocht. Ongelooflijk.

Ik snap nu trouwens wel waarom ik dat middenstandsdiploma niet heb. :)

Comment

[QUOTE=Harry;20369]
                                      Oorspronkelijk geplaatst door boris Bekijk bericht
                                      Dat veel mensen nu nog even zo'n bril halen is niet vreemd, want volgend jaar gaat dit veranderen. Dan vergoeden ze vaak niet eens meer die 200/300 euro in de x aantal jaar, maar gewoon niets meer.
                                      Tevens wijzigt de belastingaftrek ivm ziektekosten.
                                      Mijn verzekeraar vergoed nog altijd alles onbeperkt bij de opticien. Ik maak daar geen mis/gebruik van maar zal inderdaad eindigend verhaal zijn. Ik zou elke maand kunnen shoppen bij de opticien. Mijn vrouw doet dat, en dus is de verzekering een koopje.

Comment

En die uiterst representatieve dames verdienen ook geen drol. Ik ken iemand die 'manager' van zo'n filiaal is, maar het salaris zit erg dicht tegen het minimumloon aan.... zal wel een roeping zijn ofzo.
                                        fka KawaZZtra

Comment

Bij een opticien praat je nog over redelijke bedragen (ook al zijn de marges misschien klein, geen idee van?). Een bril kost paar honderd euro. Lenzen met vloeistof is ook niet goedkoop. Bovendien zijn zonnebrillen hartstikke hip, is veel meer een modeartikel dan vroeger, dus jeugd koopt vaker wat anders. Zal door de Hans Anders'en steeds kleinere marges zijn, maar toch.
                                          Kennis van m'n ouders hebben tien jaar terug hun opticienzaak verkocht en zijn nu aan het rentenieren (ws. wel op het juiste moment verkocht denk ik).

Maar wat denk je van een bloemist ofzo. Bosje bloemen van 20-25 euro, laat de kostprijs 10 euro (incl. transport naar de zaak) zijn, dan heb je per bosje bloemen nog minstens een paar euro kosten (personeel, pand, etc.), en hoeveel verkopen ze? Elk kwartier een bosje bloemen? 4 x 8 uur = 32 bosjes bloemen. Dat is toch tientjeswerk, kun je toch geen zaak mee openhouden?
                                          Last edited by Tom; 28-08-08, 14:04.

Comment

Kijk, zo'n bierviltjesberekening bedoel ik nou. Dank, denheer!

Je denkt dus, hoe kan 't rendabel zijn als ik zo weinig mensen zie? Maar met één klant per kwartier kom je blijkbaar al een heel eind (want zo'n marge lijkt me heel geloofwaardig) en dan heb je nog niet eens één dure bril verkocht. Ongelooflijk.

Ik snap nu trouwens wel waarom ik dat middenstandsdiploma niet heb. :)
                                            5000 mensen die bij JOU lenzen komen halen? Dan moet je de enige zijn in een stad van 100.000 mensen. En dat ben je niet. Dus zo'n brede klantenkring kan hij niet hebben. Concurrentie van Internet neemt nog steeds toe. Ik denk dat ze het best wel zwaar hebben maar teren op centen uit het verleden. Ik ken genoeg middenstanders die 60+ uren werken voor het minimumloon dat ze bij een baas hadden kunnen verdienen of minder!

Comment

[QUOTE=boris;20405]
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht

Mijn verzekeraar vergoed nog altijd alles onbeperkt bij de opticien. Ik maak daar geen mis/gebruik van maar zal inderdaad eindigend verhaal zijn. Ik zou elke maand kunnen shoppen bij de opticien. Mijn vrouw doet dat, en dus is de verzekering een koopje.

Wat voor verzekering heb jij dan? Ik ken echt helemaal niemand die onbeperkt brillen en lenzen kan kopen bij de opticien en dat kan declareren bij de verzekeraar (en zijn geld terugkrijgt :-).
                                              Ik vind het een beetje een sterk verhaal.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
                                                5000 mensen die bij JOU lenzen komen halen? Dan moet je de enige zijn in een stad van 100.000 mensen. En dat ben je niet. Dus zo'n brede klantenkring kan hij niet hebben. Concurrentie van Internet neemt nog steeds toe. Ik denk dat ze het best wel zwaar hebben maar teren op centen uit het verleden. Ik ken genoeg middenstanders die 60+ uren werken voor het minimumloon dat ze bij een baas hadden kunnen verdienen of minder!
                                                Joh, ouwehoer, spelbreker. :)

Laat het er 1000 zijn. Duurt het iets meer dan een uur voordat je een klant ziet maar dan vang je nog 70.000,- per half jaar. Doe daar nog tig liters vloeistof bij en ka$$a!!! Ohw, en uiteraard volop de tijd om op Gummen.org te ouwehoeren.
                                                Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                  Wat voor verzekering heb jij dan? Ik ken echt helemaal niemand die onbeperkt brillen en lenzen kan kopen bij de opticien en dat kan declareren bij de verzekeraar (en zijn geld terugkrijgt :-).
                                                  Ik vind het een beetje een sterk verhaal.
                                                  Delta Lloyd zorggarant top. Zie pagina 2 van pdf:
                                                  http://www.deltalloyd.nl/dlnl/images...7042.pdf<br /> Brillenglazen / contactlenzen: 100%. Premie is wel iets van € 180 per persoon.

Sorry dat het geen sterk verhaal is, ik heb ook geen Lancer met 1500pk :-P.

edit:
                                                  Voor de volledigheid, dekt brilglazen en lenzen, montuur niet. Verder uit de polis voorwaarden voor je opgezocht:
                                                  U heeft recht op vergoeding van kosten voor
                                                  aanschaf van visuscorrigerende brillenglazen en/of
                                                  visuscorrigerende contactlenzen.
                                                  Delta Lloyd vergoedt maximaal:
                                                  ZorgGarant Start –
                                                  ZorgGarant Extra –
                                                  ZorgGarant Compleet € 100,- per 2 kalenderjaren
                                                  ZorgGarant Comfort € 200,- per 2 kalenderjaren
                                                  ZorgGarant Top 100%
                                                  Uitsluitingen
                                                  – Kosten van (visuscorrigerende) zonnebrilglazen
                                                  worden niet vergoed.
                                                  – Kosten van materialen voor gebruik en onderhoud
                                                  worden niet vergoed.
                                                  Last edited by boris; 28-08-08, 15:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom Bekijk bericht
                                                    Maar wat denk je van een bloemist ofzo. Bosje bloemen van 20-25 euro, laat de kostprijs 10 euro (incl. transport naar de zaak) zijn, dan heb je per bosje bloemen nog minstens een paar euro kosten (personeel, pand, etc.), en hoeveel verkopen ze? Elk kwartier een bosje bloemen? 4 x 8 uur = 32 bosjes bloemen. Dat is toch tientjeswerk, kun je toch geen zaak mee openhouden?
                                                    Bruidsboeket of beter nog begrafenisboeket tikt veel harder aan.
                                                    Daarnaast de prullaria: vaasje bij de bloemist is al snel 10x zo duur als gelijkwaardig bij de Blokker of Ikea.
                                                    Maar dan nog, je vraagt het je inderdaad af.

Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
                                                    Kom Rutger, 30-40% van de europeanen heeft aanleg voor myopie (bijziendheid). (wikipedia)
                                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boris Bekijk bericht
                                                      Delta Lloyd zorggarant top. Zie pagina 2 van pdf:
                                                      http://www.deltalloyd.nl/dlnl/images...7042.pdf<br /> Brillenglazen / contactlenzen: 100%. Premie is wel iets van € 180 per persoon.

Sorry dat het geen sterk verhaal is, ik heb ook geen Lancer met 1500pk :-P.

edit:
                                                      Voor de volledigheid, dekt brilglazen en lenzen, montuur niet. Verder uit de polis voorwaarden voor je opgezocht:

Nou ja, je zult wel gelijk hebben dan. :-)
                                                      Maar als je in 1 jaar meerdere brillen van 600 euro gaat declareren, gaan ze vast wel lastig doen. Ze gaan er waarschijnlijk vanuit dat een bril een jaar of 2/3 meegaat. Beetje fair use policy neem ik aan.

Maar voor 180 euro per maand mag je ook wel iets verwachten inderdaad. Wat een geld man. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Fietsenboer is andere koek, uit de televaag:

Ik fietste deze week door ons mooie Nunspeet en bemerkte dat mijn banden wat zacht waren . Ik naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker . "Hebt u een beetje lucht voor mij?", luidde mijn verzoek. En ja hoor, na 30 seconden was het gepiept. "Mag ik u bedanken ?" De man antwoordde: "Dat mag wel maar ik wou graag één euro van u. Als ik de hele dag zulke klanten krijg, verdien ik niets. Ik moet toch ergens van leven!" Ik was er beduusd van. Ik betaalde en dacht: "Het ging toch steeds beter in de fietsenbranche ? Wat een 'service'! Of was dit een voorbeeld van 'luchtfietserij'? Fl 2 ,20 voor wat lucht . Gekker moet het toch niet worden! Bij die fietsenmaker kom ik dus nooit meer !

Frits Kok, Nunspeet
                                                        ----------------------------------------------------
                                                        F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive
                                                        ----------------------------------------------------

Comment

Ik zou terplekke de band weer leeg laten lopen..............................

Ben je besodemieterd................................
                                                          If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

@Veejay:

"mag ik u bedanken" ? Verkeerde vraag. Beter is het om te vragen: "Wat krijgt u van me?" En dan is het enige juiste antwoord van die man: "Niks hoor, graag gedaan".

Comment

Heette een opticien vroeger geen 'brillenjood' omdat ze zoveel geld verdienden ? :-)
                                                              Zie een bril op termijn toch wel verdwijnen hoor...
                                                              Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                                                Heette een opticien vroeger geen 'brillenjood' omdat ze zoveel geld verdienden ? :-)

Ja, grappig..... maar ver bezijden de waarheid.

Zie een bril op termijn toch wel verdwijnen hoor...

Toch maar eens je oogjes laten controleren he, misschien nog niet te laat......
                                                                prut
                                                                Veritatis simplex oratio est

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎