Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een stuk bouwgrond in Duitsland kopen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Een stuk bouwgrond in Duitsland kopen.

Ik denk er wel eens over om een stuk grond in Duitsland te kopen. Uiteindelijk wil ik daar dan een huis op laten bouwen 'voor later' zullen we maar zeggen.

Grond is daar nog relatief goedkoop en met de grond alleen zit je niet vast aan een huis dat nu al onderhouden moet worden. Op het moment dat het daar is (ik schat binnen 8 a 10 jaar) laat ik dan wat bouwen en kan daar hopelijk vanaf een soort van pre pensioen op regelmatige basis verblijven. Locatie binnen 200km vanaf de nl grens in een heuvelachtig / bosrijke omgeving (niet stedelijk) lijkt het mij wel wat. Er is zat te vinden op de verschillende sites en als nu niet het ultieme plekje beschikbaar is dan komt het de komende jaren wel.

Duitsland heeft wat mij betreft de voorkeur. in de zomers niet zo heet als Frankrijk / Spanje (hoewel ik weet dat het er alsnog heet kan zijn), redelijk aan te rijden en over het algemeen fraaie natuur / bosrijk. En mocht het allemaal niets worden dan kan bouwgrond altijd weer worden verkocht, het is wat dat betreft niet als een BMW M5 die na 4 jaar al 70% van de waarde kwijt is (wat had ik daar een hoop grond van kunnen kopen overigens;-))

Nu ben ik vast niet de enige die dit wel een tof plan vind, zijn er Gummers die zoiets hebben of zelfs een huis hebben in andere landen ? Bevalt dat een beetje?

Dat zijn veel vragen in één post. Waarom wil je nu grond kopen om er de eerste tien jaar niks mee te doen? Gebruik je die tien jaar niet beter door in verschillende streken op vakantie te gaan en werkelijk te ontdekken wat je bevalt? Intussen doet je spaargeld het prima op de effectenbeurs, neem ik aan :-)
    Skoda Enyaq RS (2024) - Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Magirus Deutz (1976)

Comment

Grond wordt mss wel duurder in DE ook, dus binnenkort kopen is natuurlijk altijd prima.
      Weer verkopen kan altijd he.
      En het beste plekje is niet altijd te koop, dus soms moet je toeslaan op een eerder moment.

Zelf zou ik niet snel een vakantiehuis kopen ivm al het gedoe. Wil je 3 weken op vakantie en dan moet je eerst gras maaien en ramen zemen.
      Dat is voor mij geen vakantie, anders zou ik wel gaan kamperen. ;-)
      Als het echt iets is om 6 mnd per jaar te gaan wonen dan is het wel anders natuurlijk.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Inderdaad een goed plan :-) Maar je mag geloof ik niet op elk stuk grond in D een huis zetten, net als NL toch? Dat is dan wel jammer, want dan kun je niet zomaar een mooie weide kopen om daar te gaan wonen.

Wij hebben zelf een buitenhuisje overwogen, ergens ten noorden van Berlijn, maar bestaande mooie locaties zijn onbetaalbaar geworden. En nieuwe bouwgrond wordt niet verstrekt, je kunt alleen grond met agrarische bestemming kopen, waar je dus niets aan hebt. Dat vond ik wel jammer, ik had al een heel plan gemaakt voor een kleine datscha aan de rand van een bos, geheel zelfvoorzienend op zonne-energie, we hadden alleen een wateraansluiting nodig gehad.

Vrienden van ons hebben zoiets tien jaar geleden gekocht, toen het nog kon. Die hebben een vakantiehuisje aan een meer, prachtige plek, je kunt er zelfs heel goed zwemmen rond deze tijd van het jaar. Ze zijn er om de paar weekends, maar het is wel een beetje wat Harry zegt: je hebt natuurlijk altijd lopende kosten en gedoe.
        Last edited by brun; 13-08-21, 07:07.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Gewoon een huurpand nemen joh :).

Comment

SchnitzelStephan: wat denk jij, is Duitsland een leuk land om te wonen? Beetje landelijk is de beste plek toch? :)

Comment

Mijn ouders verkopen na 20 jaar hun vakantiehuis in Spanje. Reden? Op deze leeftijd toch te ver weg en aan zaken uitbesteden doen ze niet want dan is er altijd wel wat aan de hand. Om het niet in de familie te houden was een best gemakkelijke beslissing, voor mij komt zoiets net te vroeg. Over 10 jaar wanneer de kinderen het huis uit zijn zou ik er langer over nagedacht hebben. Want het blijft een prachtige streek waar ik gewoon nog graag naar toe ga.

Dus: dichterbij lijkt me een prima keuze, maar bedenk HEEL goed waar.

Comment

Aangezien je het over bouwgrond hebt, neem ik aan dat er op gebouwd mag worden. Volgende vraag is dan wat er gebouwd mag worden, want dat is natuurlijk ook wel een puntje. Dus eerst zeker weten dat het droomhuis er wel op mag en of dat een vakantiewoning mag zijn, of permanente bewoning is toegestaan. Verder lijkt me bouwgrond vrij onproblematisch. Loopt niet weg. Mischien wel onder (o:

Wij hebben een paar jaar geleden overwogen een huis in Italie te kopen. Niet als vakantiewoning oid, maar voor alvast, omdat we toch niet in NL blijven. Is uiteindelijk niet doorgegaan om hierbovenstaande redenen: we willen gewoon op vakantie en niet vastzitten aan een bepaalde plek omdat je daar toevallig een huis gekocht heb. Kwam er dus op neer dat we er misschien een week per jaar zouden zitten. Ik heb daar nog steeds een beetje gemend gevoel over. Ik heb liever ergens een huis, of een stuk grond, dan geld op de bank. Overigens speelt dat ook wel een rol. In het gebied waar wij naar huizen keken/kijken zijn de prijzen vrij stabiel. Gaat eerder omlaag dan omhoog. Dus financieel win je niets door nu al te kopen.

Grondprijzen in die regio (Piemonte) zijn in vergelijking met NL heel laag. Agrarisch hier rond de 100K per hectare, daar rond de 10K. En dat is dan met buitenlander toeslag (o: Wat bouwen betreft zijn de wetten in Italie nog strenger dan in NL. Je moet echt weten hoe de hazen lopen, anders krijg je niets voor elkaar. En dan heb je dingen als belastingen e.d. waar je rekening mee moet houden.

Comment

Als je naar landen als Italië oid wilt, moet je gewoon iets kopen wat je mooi vindt, wat klopt qua vergunningen en wat in zeer goede staat is.
                  Anders ben je echt aan de beurt met steekpenningen, champagne drinken met de burgemeester, veel te dure aannemers die niets doen en andere ongein.

Of heb ik echt teveel "Ik vertrek" gekeken? :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Mijn vrouw wil huisje in Engeland-Schotland.

Zoekt iemand nog een nieuwe vrouw?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                      Als je naar landen als Italië oid wilt, moet je gewoon iets kopen wat je mooi vindt, wat klopt qua vergunningen en wat in zeer goede staat is.
                      Anders ben je echt aan de beurt met steekpenningen, champagne drinken met de burgemeester, veel te dure aannemers die niets doen en andere ongein.

Of heb ik echt teveel "Ik vertrek" gekeken? :-)
                      Een kennis heeft een oude boerderij daar gekocht en compleet hersteld en gemoderniseerd. Woont daar nu permanent.

Gedoe met aannemers viel mee omdat hij locals gebruikte. En omdat hij er permanent ging wonen wordt het dan wat lastiger om iemand een poot uit te draaien. Goed contact met het gemeentehuis was wel noodzakelijk. Ook al omdat voor sommige zaken subsidie te krijgen was. En projecten met subsidie zijn dan weer interessant voor de lokale aannemer (die waarschijnlijk weer een broer van iemand op het gemeentehuis was etc. etc.)

Het was vrij rap duidelijk dat als iedereen elkaar te vriend hield er voor iedereen goed te verdienen viel.

Ik denk dat Duitsland wat dat betreft lastiger zaken doen is.
                      ------------------------------------------------
                      We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MartijnL Bekijk bericht
                        Mwah, met name op het platteland van Duitsland gaat het er niet zoooo veel anders aan toe. :-) Daar worden dingen ineens ook veel eenvoudiger als je de lokale aannemer kiest en een beetje goed contact houdt met de andere lui in het dorp.
                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Een kennis heeft een oude boerderij daar gekocht en compleet hersteld en gemoderniseerd. Woont daar nu permanent.

Gedoe met aannemers viel mee omdat hij locals gebruikte. En omdat hij er permanent ging wonen wordt het dan wat lastiger om iemand een poot uit te draaien. Goed contact met het gemeentehuis was wel noodzakelijk. Ook al omdat voor sommige zaken subsidie te krijgen was. En projecten met subsidie zijn dan weer interessant voor de lokale aannemer (die waarschijnlijk weer een broer van iemand op het gemeentehuis was etc. etc.)

Het was vrij rap duidelijk dat als iedereen elkaar te vriend hield er voor iedereen goed te verdienen viel.

Het huis dat wij haast hadden gekocht was ook een compleet gerenoveerde oude boerderij. Maar dat was een jaar of 10 geleden gedaan en dan wil je toch weer wat anders. Maar inderdaad, goed contact met het gemeentehuis en de locals is het belangrijkst. Daarnaast goed onderzoeken wat je koopt. Zo stond 'ons' huis op 4,7 hectare grond, maar de achterkant van het huis precies op een grens en daardoor lag de oprit op iemand anders land. Dat is dan via recht op overpad geregeld, of beter niet geregeld. Maar volgens de makelaar, die in Italie voor zowel de verkopende als de aankopende partij werkt, was dat geen probleem. Maar zo'n situatie wil ik dan weer niet, dus de makelaar uitzoeken van wie dat land is. 3 Maanden later, uiteindelijk contact. En omdat ze weten dat je dat land graag wil sta je al op achterstand. Plus dat je niet een stukje kan kopen, maar dan gelijk alles wat er aan vastzit. Nog zo'n 2 hectare. Maar goed, toen hadden we al besloten het niet te doen.

Natuurlijk kom je dingen tegen. Maar over ons huidige huis in NL kan ik ook hele verhalen vertellen.

Comment

Klinkt identiek aan NL. Heb niet de illusie dat vriendjes politiek, corruptie op het gemeente huis, en al die andere zaken die overal op de wereld de normaalste zaak van de wereld zijn, hier niet gebeuren.
                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Of wat verder weg wat kopen, maar wel met een vliegveld in de buurt.
                              Het is wel een mooi vooruitzicht.
                              8.2 met supercharger?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                Zelf zou ik niet snel een vakantiehuis kopen ivm al het gedoe. Wil je 3 weken op vakantie en dan moet je eerst gras maaien en ramen zemen.
                                Harry beschrijft perfect de vakanties zoals ik die jarenlang in Spanje had, maar hij vergeet te vermelden het schilderwerk, het lekkende dak, zo nu en dan een kozijntje vervangen, toch eens een badkamer of keuken aanpakken etc…

Dat is nu even over, het volgende huis moet meer definitief worden voor als ik daar ga wonen zodra ik niet meer werk. Valt niet mee, want er moet dan wel een fatsoenlijke garage bij zitten :-)

Comment

Ik woon natuurlijk in een streek waar veel 'Ollanders een tweede huisje kopen. Want ja, het is niet te ver weg, en je koopt voor weinig geld een vrijstaand huisje "met wat werk". Dat werk vinden ze juist leuk, want dan hebben ze wat te doen. Natuurlijk met bouwmateriaal dat ze uit Nederland meebrengen. Maar na een paar jaar is het huisje af, klaar "om ervan te genieten", en dan slaat de verveling toe.

Ze hebben totaal geen contact met de omgeving, want ze spreken geen Frans (al leggen de Nederlanders altijd de schuld bij de anderen: ZIJ spreken geen Engels!), de kinderen willen niet meer meekomen, MdV na een tijdje ook niet meer, en vervolgens zie je alleen pa af en toe nog langskomen om de boel te controleren.

En na een tijdje staat het weer te koop. De enige die er blij mee is, is de notaris. Want vergeet dat niet wanneer je iets koopt met het idee om het na een paar jaar misschien weer te verkopen: het is niet gering wat de notaris bij elke transactie in zijn zak steekt.
                                  Skoda Enyaq RS (2024) - Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Magirus Deutz (1976)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht
                                    Ik woon natuurlijk in een streek waar veel 'Ollanders een tweede huisje kopen. Want ja, het is niet te ver weg, en je koopt voor weinig geld een vrijstaand huisje "met wat werk". Dat werk vinden ze juist leuk, want dan hebben ze wat te doen. Natuurlijk met bouwmateriaal dat ze uit Nederland meebrengen. Maar na een paar jaar is het huisje af, klaar "om ervan te genieten", en dan slaat de verveling toe.

Ze hebben totaal geen contact met de omgeving, want ze spreken geen Frans (al leggen de Nederlanders altijd de schuld bij de anderen: ZIJ spreken geen Engels!), de kinderen willen niet meer meekomen, MdV na een tijdje ook niet meer, en vervolgens zie je alleen pa af en toe nog langskomen om de boel te controleren.

En na een tijdje staat het weer te koop. De enige die er blij mee is, is de notaris. Want vergeet dat niet wanneer je iets koopt met het idee om het na een paar jaar misschien weer te verkopen: het is niet gering wat de notaris bij elke transactie in zijn zak steekt.
                                    Och ik ken 5 correctie 6 families met bezit buiten NL die niet aan jouw beschrijving voldoen.
                                    Soort zoekt soort blijkbaar ? Zure!
                                    LOL
                                    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

een huis moet je bij zijn (in wonen) en bij houden (klusjes)... altijd werk.
                                      dus hoe meer huizen, hoe meer gedoe, tenzij je het kan uitbesteden - en dat kost weer $$$

ik zie nu hou mijn moeder (en ik dus) bezig zijn om een boerderij + tuin (tuuuuiiiin) gewoon "bij te houden". Het is Werk! Veel Werk.
                                      Pa zit sinds Mei in een verzorgingstehuis, en Ma heeft nu Eindelijk tijd om huis + schuur + tuin eens goed te bekijken en aan te pakken (aan te Laten pakken).

Als ik in mn uppie voor de boerderij moet zorgen kan ik niet meer af en toe een paar weken de hort op.
                                      En ik kan niet altijd alles overlagen aan de omwonende buren en de pachter van de grond.

Dus... ik vermoed, voor mijn oude dag: een appartement, met weinig zorgen en een mooi uitzicht... ?
                                      Kennis van 62yo heeft net een brilliant appartement gekocht, ik durf niet te zeggen hoeveel, maar, veeel.

off topic (dit is niet meer duitsland, en niet meer bouwgrond...)
                                      Vriend van mn vader heeft (had) het Perfecte Appartement gevonden, bij Domburg aan de duinen. En ik dacht : Ja zoiets!
                                      Toen is de buurvrouw vermoord, met een Heel Lastige Medebewoner als hoofdverdachte.
                                      Lastige Medebewoner is vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. Leuke sfeer daar op dit moment...
                                      It's work Jim, but not as we knew it.

Brommer; BMW R1250RT (met oversized Beauty-case erop, en soms met Panniers ernaast)

Comment

Dank voor alle reacties mannen, zit veel waardevols tussen. Grappig ook hoe anders er gekeken wordt naar een extra huis.

Het is overigens niet mijn bedoeling om er eens per jaar 3 weken op vakantie te gaan, dan krijg je inderdaad de werkvakanties. Ik kijk meer naar een plek waar je een lang weekend heen kunt gaan en wat binnen een uurtje of 3 a 4 aan te rijden is. Misschien wel de soort huisjes zoals Wim die beschrijft, tuinieren is niet echt een grote hobby en wat Motard schrijft is wel wat belangrijk is. Het moet geen werkoord worden.

Ik vind het lastig om prijsdalingen / prijsstijgingen te voorspellen (dat zal voor iedereen wel gelden). Is het juist nu een goed moment om wat te kopen of is binnen een jaar of 10 de generatie geboren tijdens het Wirtschaftswunder echt aan het decimeren en wordt de markt dan overspoelt? Of trekken wellicht binnen 10 jaar veel lage-landiërs uit voorzorg naar hoger gelegen gronden waardoor de Duitse grensstreek overmatig veel Hollanders gaat bevatten.

Wie zal het zeggen...

Comment

Het voordeel van zelf bouwen is natuurlijk dat je het zo veel mogelijk onderhoudsvrij kunt bouwen.

Ik heb niet eerder gekeken naar de ontwikkeling van de grondprijzen in Duitsland. Zonder een huis erop lijkt me dat nou niet een enorme risico.
                                          De eerste 10 jaar zet je een flink Tabbert op locatie :-))
                                          8.2 met supercharger?

Comment

Als de kosten zo belangrijk zijn, is het ook verstandig om vóór aankoop te informeren hoe een tweede huis fiscaal wordt aangepakt. Ik ken de situatie in Duitsland niet, maar in België verschilt dat per gemeente. Juist in de aantrekkelijke toeristische gemeenten wordt een tweede huis (en ook een bouwplaats daarvoor) veel zwaarder belast dan een eerste huis. Dat soort kosten tikken veel meer aan dan het kleine beetje stijging of daling van de grondprijzen.

Comment

Ja, maar je bespaart je de box 3 belasting over je spaarcenten.

Comment

Als het uiteindelijke doel is om er te gaan wonen kan ik je eventueel koppelen aan een vriend van me. Die gaat bouwen in Duitsland samen met zijn Duitse vriendin, hij is Nederlands. Hoofdverblijf gaat het worden, geen idee hoe ze het geregeld hebben op papier. Wellicht heeft hij wat tips voor je.
                                                Daarnaast zou ik mijzelf niet al te druk maken over onderhoud en toezicht. Daar zijn bedrijven voor te vinden die dat voor je doen. Als je het bijvoorbeeld ook wilt verhuren als vakantie verblijf is dat makkelijk te combineren. Het gaat geld kosten, maar een huis is nooit voor niks en met verhuur dek je dat met gemak af.
                                                Qua bouwen zou ik er wel vaak zijn, gewoon om alles in de gaten te houden en vooral om problemen op te lossen. Sommige zaken wil je niet aan de vrijheid van een aannemer overlaten.
                                                Daarnaast een goede buur zijn, zoals WimD al schetst. Scheelt een hoop gezeur en altijd makkelijk om te weten wat er allemaal speelt wanneer je de buren weer eens spreekt. En je gaat ze op een gegeven moment als vaste buur hebben. Daarnaast vergis je niet wat ze allemaal voor je in de gaten houden en hebben.
                                                Zo zou ik het in ieder geval aanpakken. Ik overweeg het ook weleens, maar ben stiekem toch te gehecht aan mijn omgeving. Wellicht dat een buitenlands avontuur dit veranderd.

Comment

Het wonen zelf zal nog wel even op zich laten wachten. Het is meer het uitzoeken en aankopen van een kavel.

Comment

Nog mee bezig?
                                                    8.2 met supercharger?

Comment

Niet heel actief nee al blijf ik wel op Kleinanzeigen kijken of er wat voorbij komt. Daar zit nog redelijk veel particulier aanbod van erfenissen ed. zonder dat er gelijk een makelaar / projectontwikkelaar tussenzit.

Comment

Kijk hier ook eens:

Grundstück in Deutschland für Gewerbe oder Privat kaufen & verkaufen ✓ Kostenlose Kleinanzeigen bei markt.de » Jetzt suchen oder inserieren!

Is het Marktplaats van Duitsland.

Comment

TE KOOP

Ontwikkelingspotentieel! Groot grondstuk in Simmerath!

Zonder makelaar!!!
                                                          Type woning: Perceel (woningbouw) Perceeloppervlakte: 700 m2
                                                          Koopsom: € 89.900

Laat nu je wens uitkomen. Op een oppervlakte van circa 700 m² heeft u de mogelijkheid om uw eigen oase van rust naar eigen idee in te richten. Het pand in de wijk Rurberg kan worden bebouwd volgens §34 BauGB (naburige ontwikkeling) en zorgt voor een geweldige gezinswoning of een vakantiehuis te verhuren of zelf wonen natuurlijk!De uiteindelijke ontwikkeling moet worden overeengekomen met de verantwoordelijke bouwautoriteit. De dagelijkse benodigdheden zijn met de auto binnen enkele minuten te bereiken. Op een rustige locatie in Simmerath-Dedenborn realiseert u hier voor 89.900 euro uw nieuwbouwproject.

Details in één oogopslag:

– De verkoop vindt plaats in het biedproces
                                                          – Perceelgrootte: 700 m²
                                                          – Perceelbreedte: ca. 33 m
                                                          – Perceeldiepte: minimaal 16,5 m
                                                          - Grens is tot de blauwe streep. (Zie foto)
                                                          - te bouwen volgens §34 BauGB (naburige ontwikkeling)
                                                          - De mooiste plek en omgeving van Nordeifel
                                                          – Populaire en idyllische woonwijk
                                                          - Direct liggende aan wandelroutes en fiets routes. (Mountainbiken en wielrennen)
                                                          - boot varen op de Ruhrsee.
                                                          - op loopafstand van Einruhr ( mooie en gezellige terrasjes )
                                                          - Strand en meer(Ruhrsee)vlakbij.
                                                          - Monschau Burg
                                                          - Vogelsang Eifel
                                                          - Weißer Stein Skipiste
                                                          - Nationaal Park Eifel voor de deur
                                                          - Wintersport in Monschau
                                                          - Winkelen op zondag in België , Nederland of Luxemburg

Kortom hier is genoeg te doen!

Drone opnamen: stuur een bericht dan krijgt u een link van YouTube toegestuurd.

Contact : familie van Rutten
                                                          [email protected]
                                                          Last edited by Lena010; 21-10-22, 21:04. Reden: Grondstuk te koop in Nordeifel

Comment

Wat voor SchnitzelStephan? :)

Comment

Ach. Der Schnitzler kommt hier al jahren nicht mehr...
                                                              I fart in your general direction

Comment

Mooi man, mensen die zich op Gummen registreren om hun bouwland kwijt te raken. Ik vind 89K trouwens best veel voor een lapje grond met nul privacy:

Comment

Working...
                                                                X