Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote inflatie draadje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het grote inflatie draadje

Deze hadden we m.i. nog niet.
    Wordt een interessante transitie van ‘veel voor weinig’ naar ‘weinig voor veel’ …

Aangezien ik nog niet echt een ouwe lul ben, heb ik nog niet ervaren hoe de lonen de inflatie volgen. Ben dus erg benieuwd wanneer de lonen (hard) gaan stijgen…
    privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Het belangrijkste element wordt de duur van de inflatie. Dat de tik nu hard is is helder, maar gaan we weer (zoals in de 70's) 8 jaar 8%+ krijgen? Of is het even pieken en dan weer omlaag?

Maakt een groot verschil voor een heleboel dingen, denk aan de hypotheekrentes in de vroege jaren '80 van 12% en zo.

Historische inflatie Nederland – historische CPI inflatie Nederland (inflation.eu)
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
        Het belangrijkste element wordt de duur van de inflatie. Dat de tik nu hard is is helder, maar gaan we weer (zoals in de 70's) 8 jaar 8%+ krijgen? Of is het even pieken en dan weer omlaag?

Maakt een groot verschil voor een heleboel dingen, denk aan de hypotheekrentes in de vroege jaren '80 van 12% en zo.

Historische inflatie Nederland – historische CPI inflatie Nederland (inflation.eu)
        Volgens mij bedoel je de duur van de piek van de inflatie :-) in de jaren 80 was de hypotheekrente idd onbetaalbaar, maar was je spaarrente wel weer prettig :-)
        Wat er op dit moment gebeurt is inflatie om niets, een hype, non argumenten als een oorlog, pure speculatie.
        Daar gaan (en mogen) bijv de grote energie reuzen, op afgerekend worden. Die zullen wel met het argument komen dat ze nu wel hun zakken moeten vullen om de energie transitie te kunnen bekostigen, dat is ook puur gelul want die offshore windparken zijn niets anders dan ingewikkelde geldpersen op zee, die op hun business model (30 jaar x beschikbaarheid x output = megawatturen) van gebakken lucht goudstaven produceren. Daar heb je helemaal nul komma nul prijsstijging in de O/G voor nodig. Tenminste de afgelopen 10 jaar iig niet. NPV methode was heel eenvoudig duidelijk te maken hoeveel 1 miljoen nu werd terug betaald. Zullen nog wel wat excelletjes aangepast moeten worden met double digit inflatie om de NPV methode toe te kunnen passen. Dat gaat nogal desruptive werken voor die businessmodellen. Dus ik snap het wel dat ze liever die miljarden nu bij elkaar stelen en dan in de toekomst OOK nog eens aan de electriciteitsprijs gaan draaien :-) maar ik kan er niet achter staan eigenlijk.

Einde O/G rant :-) V8 diesel nog even aanslingeren doet LOL
        Last edited by TSM; 12-06-22, 10:42.
        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

De kosten voor de transitie bij de O&G reuzen zitten ook meer in de afschrijvingen van de fossiele assets, niet zozeer in de busisness case voor renewables :)
          "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

(weinig verstand van, maar...)

Enige inflatie was te verwachten.
            Al voor Covid pompten de centrale banken geld in de EU economies.
            Covid-steun maakte het allemaal nog erger, en iedereen, overheden en bedrijfsleven, leende goedkoop geld.
            Nu komt daar die "speciale operatie" bovenop met extra prijsstijgingen van vanalles en nogwat.
            Energie, voedsel, grondstoffen, logistiek, alles accumuleert.

Zet je dus schrap voor een flinke geldontwaarding.
            (en dat zou zomaar ook nog eens gunstig kunnen zijn voor de wat zwakkere Euro-broeders in het zuiden?)

Yugo-collegas hebben als souvenir nog biljetten van 10.000.000 Dinars.. die per dag in waarde konden halveren.
            Hopelijk blijft die ellende ons bespaard.

nog een lelijke CT:
            US voerde in 80s immers ook een "economic cold war" met de CCCP.
            En China had/heeft veel US schuldpapier (is dat nog zo? kan iemand dat nog bevestigen?)
            dus... Putin/Rusland/China zouden "inflatie" nu wel eens als extra wapen kunnen inzetten: lekker EU+US+rest-of-world destabiliseren.

.. kijkt nu met jaloerse blik naar bv Denen of Noren: die hebben en eigen currency, en minder schuldproblemen...

Edit: ik sta open voor "debunking" van bovenstaande. be my guest.
            It's work Jim, but not as we knew it.

Brommer; BMW R1250RT (met oversized Beauty-case erop, en soms met Panniers ernaast)

Comment

De Noren en de Denen hebben hun energievoorziening goed voor elkaar. Dat maakt ze natuurlijk een stuk minder kwetsbaar. Ik denk dat dat meer verschil maakt dan de vraag of ze wel of niet een eigen munt hebben.
              Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Sowieso gaat Scandinavië die klap ook voelen. En alle andere Europese landen met een eigen munt.

Maar voor de rest heeft motard gelijk hoor. De kredietcrisis van 15 jaar geleden is opgelost door de gelddrukmachine aan te zetten. Dat wilde de eurozone eigenlijk niet (is vrijwel iedereen vergeten), maar Obama werd toen chagrijnig omdat de USA het wél deed en wilde dat de rest van de westerse wereld meedeed (dat zijn velen óók vergeten).

Daardoor hebben we nu al tien jaar gratis geld. Wat natuurlijk ergens naartoe moet vloeien, omdat gratis geld zélf niets waard is. Dus is het massaal gebruikt om zaken van materiële waarde te kopen (huizen, klassieke auto's, kunst bijvoorbeeld). Met alle bekende prijsstijgingen van dien.

Talloze experts waarschuwden voor de gevolgen. "Kicking the can down the road." Maar nee. Het moest en zou. En toen ging de ECB zelfs zover om staatsschulden te kopen (dus met bijgedrukte euro's te financieren). En toen kwam ook nog eens de pandemie.

Maar gelukkig hebben we een kapitalistisch systeem, dat dit vrij simpel oplost door één verliezende partij met alle schulden op te zadelen, terwijl de rest van de economie z'n wonden likt. Ik vrees dat wij normale consumenten/belastingbetalers deze keer weer aan de beurt zijn :-)
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

^ Dat idd

De ECB balans is geëxplodeerd;

https://multimedia.tijd.be/ecb-balans/

De inflatie is handig voor natiestaten met grote schulden, die schuld verdampt. Italië levert dat bij de huidige inflatie €150 miljard per jaar op.

De beurzen reageren reeds op de aangekondigde, IMHO veel te bescheiden, rente verhoging. Zeker als er een loon-prijs spiraal gaat volgen.

Economisch zwaar weer op komst schat ik in.

Dit gecombineerd met zware dossiers die om een oplossing vragen;

-Huizenmarkt/nieuwbouw woningen
                  -PFAS
                  -Stikstof/Boeren
                  -Klimaat
                  -Spaartaks zaak
                  -Toeslagen affaire
                  Last edited by Romo; 12-06-22, 17:59.
                  If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Rabo nog negatieve rente, ING zet hem op 0

ING schrapt negatieve rente voor spaarders met meer dan 100.000 euro | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Kijken waar ABN AMRO mee komt.

Comment

Vanaf 1 oktober... Joh! Heel leuk, die inflatie, maar als je zelfs met 10% inflatie nog moet inleveren op je spaargeld, dan word je (zoals gewoonlijk) van twee kanten gebeten.

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht

Volgens mij bedoel je de duur van de piek van de inflatie :-) in de jaren 80 was de hypotheekrente idd onbetaalbaar, maar was je spaarrente wel weer prettig :-)
                      Zelfs daar zitten we dus nog minstens een halfjaar vandaan. En ook dan is die spaarrente nog verre van 'prettig' te noemen.

*Hollandse-klaagmodus*

De hardwerkende zelfstandig ondernemer ziet zo de waarde van z'n zuurverdiende, zelf bij elkaar geharkte pensioen voor zijn ogen verdampen!!!1!!1!
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

DNB: Nederlandse economie dreigt bij verbod op Russische energie in recessie te belanden

12ft | DNB: Nederlandse economie dreigt bij verbod op Russische energie in recessie te belanden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                          ....De hardwerkende zelfstandig ondernemer ziet zo de waarde van z'n zuurverdiende, zelf bij elkaar geharkte pensioen voor zijn ogen verdampen!!!1!!1!
                          Voor een loonslaaf zal het vast niet heel anders zijn, maar we weten allemaal dat het momenteel onverstandig is om geld te hebben en juist verstandig is om schulden te hebben. Beide verdampen immers met inflatie. Kun je daar iets mee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Romo Bekijk bericht
                            ^ Dat idd

De ECB balans is geëxplodeerd;

https://multimedia.tijd.be/ecb-balans/

De inflatie is handig voor natiestaten met grote schulden, die schuld verdampt. Italië levert dat bij de huidige inflatie €150 miljard per jaar op.

De beurzen reageren reeds op de aangekondigde, IMHO veel te bescheiden, rente verhoging. Zeker als er een loon-prijs spiraal gaat volgen.

Economisch zwaar weer op komst schat ik in.

Dit gecombineerd met zware dossiers die om een oplossing vragen;

-Huizenmarkt/nieuwbouw woningen
                            -PFAS
                            -Stikstof/Boeren
                            -Klimaat
                            -Spaartaks zaak
                            -Toeslagen affaire
                            Dat zijn wel allemaal heel lokale dossiers - Ik denk dat de klap in Nederland harder is als de hele EU een klap krijgt, qua zwaar weer.
                            "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bats Bekijk bericht

Voor een loonslaaf zal het vast niet heel anders zijn, maar we weten allemaal dat het momenteel onverstandig is om geld te hebben en juist verstandig is om schulden te hebben. Beide verdampen immers met inflatie. Kun je daar iets mee?
                              Zeker kan ik daar iets mee, al gaat het geheel tegen mijn natuur in van geen schulden hebben.

Dat is 't een beetje: ik ben deze tijd een beetje beu. Vroegâh had je als gewone burger nog je standaardmanieren om door zuinig te zijn en vooral zonder verder nadenken elke dag een stukje rijker te worden. Door simpel te sparen of simpel te beleggen (ofwel niet dagelijks de koersen bekijken, maar gewoon je geld in een langrenderend mandje flikkeren). Die beide manieren zijn allebei weggenomen en zuinig zijn wordt ook al afgestraft.

Terwijl ik doodmoe word van over geld nadenken en hoe je daar meer geld van kunt maken - daar heb ik totáál geen zin in. Onroerend goed? Flikker op. Crypto's? Flikker al helemaal een eind op. En eigenlijk heb ik ook nog het economisch inzicht van een ei. Duur geld of gratis geld? Inflatie omhoog, rente omhoog, maar nee, eigenlijk ook weer niet, want macro dit, micro dat, en vergeet dit effect of die invloed niet, weet ik veel. Ik kan er allemaal met mijn hoofd niet bij, mijn economisch intelligentiequotiënt is ongeveer 80. Ik heb nota bene economie gekozen op de middelbare school, maar na dat zeventje op het eindexamen wist ik niet hoe gauw ik alle boeken moest verbranden. Wat haatte ik dat vak.

Wat dat betreft is dit gewoon een kuttijd voor mensen zoals ik.
                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ik sprak laatst een vent, alleen lagere school, die van zijn vader een ton had gekregen tig jaar terug. Zijn twee academisch geschoolde broers kregen hetzelfde.
                                Die vent kocht daarvoor een garage voor boten (botenhuis) en die broers een lijfrente die in ging op latere leeftijd. Die vent kreeg levenslang (zeg 50 of 60 jaar) 600 Euro aan huur per maand met behoud van die garage en die broers pas aan het eind van hun leven 1.200 Euro per maand. Of ik even wilde aangeven wie het slimmer had gedaan. Ik zou dus, even los van mijn opleiding, ook voor die lijfrente zijn gegaan. Althans een aantal jaren geleden. Inmiddels ben ik denk ik wel districtskampioen schulden maken ;-)

Anyway Dutch, ik snap je dus heel goed, ik zou zelf als ik geen krasse maatregelen had genomen hetzelfde hebben, maar misschien toch maar even bij de kleine man langs om je hypotheek eens flink op te hogen en eens lekker te gaan investeren.

Comment

Dat kan dan mooi in de vorm van een nieuw huis en alles daaromheen - zie huizenmarktdraadje...

Comment

Ik sprak laatst een vent, alleen lagere school, die van zijn vader een ton had gekregen tig jaar terug. Zijn twee academisch geschoolde broers kregen hetzelfde.
                                    Die vent kocht daarvoor een garage voor boten (botenhuis) en die broers een lijfrente die in ging op latere leeftijd. Die vent kreeg levenslang (zeg 50 of 60 jaar) 600 Euro aan huur per maand met behoud van die garage en die broers pas aan het eind van hun leven 1.200 Euro per maand. Of ik even wilde aangeven wie het slimmer had gedaan.
                                    Die vent met dat botenhuis wist blijkbaar al heel jong dat hij altijd op dezelfde plek zou blijven wonen. Want een botenhuis, net als een caravanstalling, levert toch aardig wat werk op (onderhoud, wanbetalers, lastige klanten), en je moet er echt vlakbij blijven wonen. Misschien zijn die academisch geschoolde broers voor hun carrière een paar keer verhuisd en hebben ze hun leven lang een veelvoud van die 600 euro per maand meer verdiend. Dat is het een win-winsituatie. Die vent met het botenhuis voelt zich slimmer dan zijn broers, en die broers weten wel beter :-)
                                    Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht

Dat zijn wel allemaal heel lokale dossiers - Ik denk dat de klap in Nederland harder is als de hele EU een klap krijgt, qua zwaar weer.

Uiteraard wordt het dan nog erger.

Maar ook de door mij genoemde dossiers gaan een hele flinke financiële wissel trekken op de NL begroting

Heb ik defensie niet eens genoemd, onderwijs wordt al flink geplust.

En geld lenen is intussen niet meer gratis.

Hoofdpijn bij financiën denk ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht

Die vent met dat botenhuis wist blijkbaar al heel jong dat hij altijd op dezelfde plek zou blijven wonen. Want een botenhuis, net als een caravanstalling, levert toch aardig wat werk op (onderhoud, wanbetalers, lastige klanten), en je moet er echt vlakbij blijven wonen. Misschien zijn die academisch geschoolde broers voor hun carrière een paar keer verhuisd en hebben ze hun leven lang een veelvoud van die 600 euro per maand meer verdiend. Dat is het een win-winsituatie. Die vent met het botenhuis voelt zich slimmer dan zijn broers, en die broers weten wel beter :-)
                                        Ik snap dat dit een veilige gedachte is, maar die vent wist instinctief het hefboomeffect toe te passen door heel snel een hypotheek te nemen op zijn botenhuis om er vervolgens nog een te kopen en op die manier het vliegwiel draaiende te houden. Zijn vermogen is inmiddels 60 mio terwijl zijn broers niet meer dan een fors salaris verdienen. Ook goed, maar die vent doet het veel beter terwijl bovendien zijn kinderen een gespreid bedje hebben.

Comment

Ha, die Bats;

ook zonder die verstandige hypothecaire beslissing zou de botenhuisman in elk geval zijn leven lang van de inkomsten profiteren en daarbij de waarde van het botenhuis mogelijk nog flink zien stijgen; mooie spaarpot voor de oude dag. Die andere broers moesten nog maar zien hoe lang ze van hun extra pensioen konden gaan genieten.
                                          Scherven brengen gelul.

Comment

Klopt helemaal Hans, maar hij nam iedere paar jaar de waardestijging op in hypotheek om ook daar weer momentum aan te geven. Hij genoot dus anders van zijn overwaarde, zonder sigaar zeg maar, maar gewoon met cash om dat ook weer te laten renderen in echte knaken. Bedenk daarbij dat jouw kind wel jouw botenhuis kan erven maar niet jouw salaris, hoe hoog die ook is.

Tot voor een paar jaar geleden zou ik precies hetzelfde hebben gereageerd als WimD, misschien had ik zelfs wel minachting voor mensen die op een dergelijke manier hun inkomen verdienden. Inmiddels weet ik dat dit van alle, maar dan ook alle tijden is, en dat sommige best slimme mensen te dom waren om dat in te zien, laat staan er naar te handelen, misschien ook wel omdat dat niet chique is. En ik ben de eerste die de hand in eigen boezem steekt, waarbij ik de kwalificatie slim maar even in het midden laat.

Comment

Inmiddels weet ik dat dit van alle, maar dan ook alle tijden is, en dat sommige best slimme mensen te dom waren om dat in te zien, laat staan er naar te handelen, misschien ook wel omdat dat niet chique is.
                                              In mijn geval dus echt te dom - zie mijn opmerking over economisch IQ - en totaal gebrek aan interesse, wat waarschijnlijk versterkend op die domheid werkt.

Of zoals anderen weleens zeggen als ik weer eens mopper over mijn uurtje-factuurtje-bestaan en dat je met je expertise nooit meer kunt verdienen dan het aantal uren in je leven: ga dan bijvoorbeeld in de handel, inkoop/verkoop, simpeler rijk worden kan niet. Of een ander niet-tijdgebonden verdienmodel. Vast wel, maar het soort leven trekt me absoluut niet. Waarom een stom leven leiden (lijden, beter gezegd) om rijk te worden?

Comment

Tja. Ben het met je eens bats. Zulke mensen snappen eigenlijk beter dan wij allemaal hoe de wereld werkt.

Ik ken(de) een paar mensen die op dezelfde manier zijn geslaagd. Mooiste voorbeeld vond ik Alastair Caldwell (bekend van McLaren in de jaren '70). Die werd steenrijk op precies dezelfde manier: self storage. Dus gebouwen kopen of bouwen die je dan weer aan anderen verhuurt om dingen in op te slaan.

Zo'n simpel businessmodel. Je moet er ook op het juiste moment op komen. :-)
                                                Last edited by brun; 13-06-22, 22:35.
                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Nog beter voorbeeld is natuurlijk David Hart. Met z'n mavo-diploma, zo zegt hij altijd grappend. Kennen we zijn verhaal? Nee? Dan vat ik 't nog even kort samen.

Stap 1: heeft een Alfa-garage in Schiedam en gaat op Zandvoort Squadra Bianca rijden en vervolgens Ferrari's. Ontdekt zo dat Ferrari-klanten eigenlijk veel vrolijker en minder zeikende klanten zijn dan Alfa-klanten.
                                                  Stap 2: de Alfa-garage wordt een Ferrari-garage. Krijgt vastgoedjongens over de vloer van wie hij al gauw denkt: die zijn nog dommer dan ik! En die rijden Ferrari! Dus hij begint wat te spelen met onroerend goed.
                                                  Stap 3: de gemeente wil huizen bouwen op zijn grond en wil hem dus uitkopen. Hij zegt: prima, maar alleen als jullie mij een stukje waardeloze grond teruggeven dat ik mag ontwikkelen. De gemeente geeft hem de verwaarloosde Schiedamse haven.
                                                  Stap 4: Hart steekt al zijn centen erin, de herontwikkeling van de haven gaat tien keer over de kop.
                                                  Stap 5: Hart stapt naar de gemeente Rotterdam en zegt: kijk wat ik in Schiedam heb gedaan. Hebben jullie ook niet zoiets liggen, maar dan, zeg, tien keer groter?
                                                  Stap 6: Rotterdam zegt: ja hoor, hiero. Hart steekt weer al zijn centen erin en ook dat project gaat tien keer over de kop. De multimiljonair is na twee keer al geboren.
                                                  Stap 7: repeat, maar dan wel met steeds iets minder risico...

Wat je dus nodig hebt: boerenslimheid (zoals ik 't maar noem), de wil én de lol om dat werk te doen (omdát je er rijk van wordt) en vooral durf, heel veel durf (zie stap 4 en 6). En vaak is 't zo: hoe 'slimmer' je bent, des te minder je durft.

Comment

Vooral dat laatste, heel veel lef. En vergeet niet dat tegenover die ene David Hart 10 Klaassen, Jannen en Pieten staan die ook het lef maar het geluk en het hofje hadden en gewoon alles kwijt zijn na avontuur 1.

Comment

En willen, het is risico lopen maar ook zeker tijdrovend en doordenken. En vaak is het simpel en om op die kern te blijven is lastig voor velen (ingewikkelder maken dan strikt noodzakelijk is).

Comment

Lef, inzicht en soms ook een gruwelijk grote portie geluk dat je de juiste mensen aantreft en bepaalde kansen voorbij komen.

Overigens ken ik ook een vastgoedman die in de crisis 10 jaar terug leerde dat de hefboom ook de andere kant op kan. Toen de waarde van het vastgoed afnam, moest ie van de bank even geld gaan afstorten, omdat het onderpand niet meer dekkend was. Tja, en als je alles koopt met als onderpand je vorige vastgoedaankopen, dan stort de boel als een kaartenhuis in elkaar. Imperium van tientallen miljoenen weg. Enne, banken zijn dan spijkerhard. No mercy.

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Je bedoelt failissementsfraudeur Roger Lips? Dat is wel een mooi voorbeeld van te veel risico nemen ja. Kostte de bank ook nog bijna de kop.

Comment

Was niet Lips. Is geen bekend persoon verder.
                                                            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Die risico's zijn inmiddels door de banken wel afgedekt doordat je tegenwoordig bij een degelijke bank niet meer dan 50% van de waarde kunt verhypotheken en bij de wat populairdere banken 60 tot 70%. En bij de populaire banken kun je na je vierde pand niet meer terecht, omdat je dan door de AFM als professioneel belegger wordt gezien, dus echte risico's loop je tegenwoordig niet meer. En dan hebben we het niet over de Quote 500 beleggers van deze wereld, want die zullen vast hun eigen hazenpaden in het bankwezen hebben, maar over zeg maar de Jan Modaal onder de beleggers.
                                                              Verder is het zo dat zolang je rendement hoger is dan de lasten van je hypotheek of in het algemeen je rentelasten, en bij mij mijn weten is dat nog steeds zo althans niet zo moeilijk te realiseren, je vandaag de dag nog steeds op deze manier prima je een aanvulling op je inkomen kunt creëren. Dat is niet iets uitsluitend uit het verleden.

Comment

Vooruitschuiven van financiële, economische en politieke pijn;

Economen: Rutte IV maakt er een potje van

Economen: Rutte IV maakt er een potje van - NRC

Comment

Working...
                                                                X