Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het China Topic...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het China Topic...

OK, dan doe ik het wel even..

China en de relaties met China, niet simple.
    levert ook allerlei complicaties op.

Starter met quotes uit ander topics:

Paar maanden geleden had ik TSM voor wappie uitgemaakt..
    right now, this could just happen...

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht

It's gonna be fun they said

https://www.flightradar24.com/SPAR19/2ce4f83f

Straks schieten de Chinezen dat vliegtuig nog uit de lucht met een Russische BUK, of de Russen met Chinees wapentuig.

en meer china..

Oorspronkelijk geplaatst door Romo Bekijk bericht
    Alsof Oekraďne nog niet erg genoeg is, maar wat hierna zeer waarschijnlijk volgt, zijnde een clash tussen de VS en China, maakt Oekraďne klein bier, lees en huiver;

Als we ons niet snel losmaken van China, betalen we straks een hoge prijs

China-VS Het conflict met China zal verharden. Laat ‘Oekraďne’ een les zijn. Nederland moet de economische relaties met China snel afbouwen, betoogt Jonathan Holslag.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/02...prijs-a4137944
    Last edited by motard; 02-08-22, 21:13.
    It's work Jim, but not as we knew it.

Brommer; BMW R1250RT (met oversized Beauty-case erop, en soms met Panniers ernaast)

ff een romo doen,

dit artikel...
    https://www.theonion.com/what-to-kno...rip-1849360985

Screenshot 2022-08-02 at 23.37.28.png

Brommer; BMW R1250RT (met oversized Beauty-case erop, en soms met Panniers ernaast)

Comment

Het door mij geposte NRC artikel legt IMHO echt de vinger op de zere plek;

De immense en totale afhankelijkheid van de EU als het gaat om essentiële producten, niet alleen energie, en militair maar ook zoiets als mondkapjes. De Covid pandemie heeft dat volstrekt helder gemaakt.. En nog heel rits meer aan producten.

Het verplaatsen van productie ketens richting China heeft ons veel gebracht, maar kan ons nog meer gaan kosten.

De EU moet het kleuter en adolescentie stadium nu rap overslaan en volwassen worden as we speak, meer real politiek, meer geo-politieke slimheid, meer strtategisch handelen en vooruitzien.

Als dat niet gebeurt zijn we kansloos.
      Last edited by Romo; 03-08-22, 06:30.
      If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Vanwege de veiligheid is het inderdaad verstandig als we hier in Europa zélf weer allerlei dingen kunnen produceren.

Maar ik weet niet of al dat gepraat over 'onafhankelijkheid van China' wel zo goed is. Eerlijk gezegd hoop ik dat China en de EU wél economisch nauw verweven blijven. Want zolang we geld aan elkaar kunnen verdienen, heerst er vrede.

Daarnaast zie je bij China vooralsnog niet hetzelfde imperialisme als bij Rusland. De Chinezen bereiden (nog) geen oorlog voor, vooralsnog laten ze Taiwan ook met rust. Op diplomatiek niveau valt er nog altijd beter met China te praten dan de laatste 10 jaar met Rusland. Ik ben geen fan van China, zou er van m'n levensdagen niet willen wonen, maar zie op dit moment geen redenen voor de EU om er negatief tegen te doen. Zoals de USA wel doet.

Wat mij betreft wordt de EU inderdaad zo volwassen dat het tegen China zegt: wij willen goede relaties met jullie, ongeacht wat de USA zegt.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

De Chinesen zijn al decenia lang met de rest van de wereld in oorlog, economisch dan, o.a. heel Afrika wordt leeg geroofd, met behulp van legale overnames natuurlijk.
          Daarbij wordt de geopolitieke onstabiele situatie die door de USA wordt gecreerd met Rusland en hun bondgenoten, en nu ook met China, gewoon ons probleem.
          Deal with it. De aggressor is niet altijd diegene die de tweede klap uit deelt.
          De EU volwassen ? Haha. Als de USA zegt kak in de hoek dan doet de EU dat.
          De EU is het Ferrari op het geopolitieke strategische wereldtoneel.
          :-)
          Last edited by TSM; 03-08-22, 07:43.
          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oh ja, het nieuws vanuit mijn netwerk in Taiwan (klanten) ? Business as usual. Nothing to see here :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
              Vanwege de veiligheid is het inderdaad verstandig als we hier in Europa zélf weer allerlei dingen kunnen produceren.

Maar ik weet niet of al dat gepraat over 'onafhankelijkheid van China' wel zo goed is. Eerlijk gezegd hoop ik dat China en de EU wél economisch nauw verweven blijven. Want zolang we geld aan elkaar kunnen verdienen, heerst er vrede.

Daarnaast zie je bij China vooralsnog niet hetzelfde imperialisme als bij Rusland. De Chinezen bereiden (nog) geen oorlog voor, vooralsnog laten ze Taiwan ook met rust. Op diplomatiek niveau valt er nog altijd beter met China te praten dan de laatste 10 jaar met Rusland. Ik ben geen fan van China, zou er van m'n levensdagen niet willen wonen, maar zie op dit moment geen redenen voor de EU om er negatief tegen te doen. Zoals de USA wel doet.

Wat mij betreft wordt de EU inderdaad zo volwassen dat het tegen China zegt: wij willen goede relaties met jullie, ongeacht wat de USA zegt.
              Voor wat betreft de supply chain denk ik dat Taiwan kritieker is als China, waar we uit China vooral kwantiteit halen shoppen we in Taiwan voor de qualiteit: Er worden waren geproduceerd waar we in de EU niet de infra/competenties voor hebben. De fucking helft van alle halfgeleiders komt uit Taiwan!

Qua internationale supply chains zie ik in ieder geval in onze industrieen (automotive, renewables, automation, HVAC) een duidelijke verschuiving van best-cost naar "glocalization". Dichter bij de klant, minder vervoer en meer veerkracht doordat je op verschillende plekken produceert. Duurzaamheidsdoelen (product Co2 footprint, transport etc) geven het dat nog een extra impuls.
              "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht

Voor wat betreft de supply chain denk ik dat Taiwan kritieker is als China, waar we uit China vooral kwantiteit halen shoppen we in Taiwan voor de qualiteit: Er worden waren geproduceerd waar we in de EU niet de infra/competenties voor hebben. De fucking helft van alle halfgeleiders komt uit Taiwan!

Qua internationale supply chains zie ik in ieder geval in onze industrieen (automotive, renewables, automation, HVAC) een duidelijke verschuiving van best-cost naar "glocalization". Dichter bij de klant, minder vervoer en meer veerkracht doordat je op verschillende plekken produceert. Duurzaamheidsdoelen (product Co2 footprint, transport etc) geven het dat nog een extra impuls.
                De overstromingen en later COVID19 hebben wel aangetoond hoe afhankelijk we zijn van Taiwan (en hoe kortzichtig het is om "made in Taiwan" af te schilderen als matige kwaliteit).
                Het lijkt er bijna op dat de USA de Trump agenda van "weg met made in China -en dus ook Taiwan" erdoor probeert te drukken door de situatie aldaar te laten escaleren zodat die maak industrie "terug komt" naar de USA (en misschien de EU). Soort van dubbele agenda, zogenaams bondgenoot van Taiwan maar bewust provoceren zodat China en Taiwan in conflict raken.

Mbt kwaliteit, ik heb veel rondgereisd daar, en ben in een carbon fietsframe fabriek geweest. Lang verhaal kort, na wat bezoeken aan Xiamen en Changzou aan de overkant, werd mij wel duidelijk hoeveel lichtjaren Taiwan voorop loopt in de maakindustrie over China. Daarbij kan ook menig fabriek in NL kan nog wat leren van Taiwan....

Last edited by TSM; 03-08-22, 09:12.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht

en hoe kortzichtig het is om "made in Taiwan" af te schilderen als matige kwaliteit).
                  Doet iemand dat? Dat lijkt me inderdaad kortzichtig. Taiwan maakt volgens mij vooral halffabrikaten, niet zoveel consumentenproducten onder eigen brand/naam tegenwoordig. Hoewel telefoons, laptops etc wel uit taiwain kwamen (HTC, ACER, ASUS) en ook Foxconn is taiwanees. Maar TSMC, Mediatek, United micro zijn samen gewoon cruciaal voor vrijwel alle electronica, ook dat wat we hier assembleren.
                  "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

Intussen is het standpunt van Rutte in deze complexe kwestie uitgelekt:

Bami.png
                    Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht
                      Doet iemand dat? Dat lijkt me inderdaad kortzichtig. Taiwan maakt volgens mij vooral halffabrikaten, niet zoveel consumentenproducten onder eigen brand/naam tegenwoordig. Hoewel telefoons, laptops etc wel uit taiwain kwamen (HTC, ACER, ASUS) en ook Foxconn is taiwanees. Maar TSMC, Mediatek, United micro zijn samen gewoon cruciaal voor vrijwel alle electronica, ook dat wat we hier assembleren.
                      Was algemeen bedoeld, hier zie ik het niet, gelukkig.

De fietsindustrie bijv produceert en assembleert volledig in Taiwan, de grootste fietsfabrieken ter wereld staan daar, het grootste fietsmerk ter wereld komt ervandaan (Giant).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht
                        Intussen is het standpunt van Rutte in deze complexe kwestie uitgelekt:

Bami.png
                        Deze quote gaat nog vaak terugkomen..

Comment

TSMC in Taiwan staat vol met de ASML EUV machines., en die techniek mag van de US niet in Chinese handen vallen.
                          ASML wilde die namelijk wel aan Chinese bedrijven verkopen, maar de US heeft daar een stokje voorgestoken.

Comment

Als ik berichten van een paar dagen geleden mag geloven worden die machines onbruikbaar bij een invasie door China.

Comment

Gaat lekker tussen China en de US: https://edition.cnn.com/2022/08/05/a...hnk/index.html. Putin heeft energie en graan ge-weaponized en nu heeft de US Nancy Pelosi ge-weaponized.

Comment

De macht van de VS is altijd nog immens, maar wel over the top, niet meer die leidende rol in de wereld, nog wel in het westen, maar de rest van de wereld heeft de blik al elders gericht, de gevolgen zijn niet mals;

Xi Jinping speelt long game – de rest van de wereld moet volgen

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/05...olgen-a4138187

Comment

^Past naadloos;

Reële kans dat de wereld toekijkt bij een Chinese inval

Taiwan In een reeks al dan niet georkestreerde verklaringen betuigden landen steun aan China. Wordt verzet zo een eenzame kwestie?

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/06...inval-a4138306

Comment

Working...
                                  X