V-remmerij versus Schijfremmen, is het de moeite om up te graden, of doen nieuwe remblokken ook al veel?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Mountain Bike Vragen en zo.
Collapse
X
-
Martijn, thanx for the tip, maar kan je dan beter voor hydraulische gaan op de velg of voor hydraulische op de naaf/schijf. 150 euro voor een rem upgrade is niet zo gek veel. Het frame van de fiets is goed en licht, gisteren nieuwe banden erop gezet. Vandaar dat ik me zat af te vragen of ik de remmen zou vervangen.Rock on. RS.
Comment
-
Ik rijd zelf ook met HS33 hydrolische velgremmen.
Rijdt (en remt) echt prima.
Ik heb er bewust voor gekozen, omdat ik vaak door zand en modder rijd. Dat zou tot hogere slijtage en onderhoudskosten leiden bij schijfremmen.
Vergis je overigens niet in de prijs van je remmen-upgrade. Om schijfremmen te monteren heb je ook andere wielnaven nodig. Bovendien moet je een frame en voorvork hebben, waarop de remklauwen gemonteerd kunnen worden.Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive
Comment
-
RS,
HS 33 is hydraulisch op de velg ja.. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met je eerste opmerking.
Nadeel van schijven, vind ik, dat het afstellen vaak toch wel nauw steekt. Daarbij moet je frame er wel patjes voor hebben natuurlijk...
HS33 is voor Nederland echt dikke prima, als je echt veel gaat down-hillen is schijven natuurlijk niet te verslaan. Ik laat Belgie maar even buiten beschouwing, aangezien ik me kan voorstellen dat je in de Ardennen voor een aantal afdalingen ook wel schijven zou willen... :-)Fährst du quer - Siehst du mehr
Comment
-
met mijn 107 kg (oeps) zou ik niet meer zonder schijven willen
echter ik heb de hele opkomst van de fatsoenlijke rem meegemaakt
1) cantilever
2) HS33
3) Vbrake
4) Vbrake met servo brakelevers (XTR), dat remde harder en lichter dan de HS33
5) Schijven
de HSS is zonder twijfel de meest "onderhoudsvriendelijke niet schijfrem"
de kracht is zo groot dat je geen blokken in een toe-in hoeft te stellen
echter
een goed afgestelde Vbrake remt veel lichter en is ook lichter qua gewicht en remt minimaal net zo hard als de HSS33 van Magura
omdat ik regelmatig in de Ardennen vertoef wil ik allesbehalve ee oververhitte velg en band en dus om die reden, naast de onovertroffen remkracht en beschikbaarheid van die remkracht (altijd) in combinatie met slechts 2x per jaar blokken wisselen klikklak klaar, is voor mij alles naast schijven suboptimaal (spookverhalen van slijtage in de bagger etc is niet waar, je moet gewoon hard en krachtig remmen en niet dat lafjes slepen, maar goed ik rem zowieso bijna niet haha)
inmiddels remt de beste schijfrem (hope) schat ik 3x harder en oneindig langer hard, dan de beste velgrem, waarbij je het risico van het afsnijden van je band door een bloedhete velg / klapbanden achterwege blijft.
daarbij stel je je schijfrem calipers 1 maal af en ie het verder nieuwe blokjes steken zo nu en dan, blokjes kosten ook niet de hele wereld
Vbrakes continue (toe in en die rem je eruit, met toe in verhoog je je remkracht echt hel erg groot)
HSS33 ook (toe in en die rem je eruit)
echter voor een amateuristisch rondje door het bos waarbij je max 4x je rem aanraakt zou ik alleen een voorrem monteren, een V brake.
ELast edited by TSM; 04-09-08, 14:34.يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)
Comment
-
De fiets is een RIDER van een vriend van me - die in Nippon woont, ik heb de indruk dat het ding echt een lichtgewicht is - zeker als ik die nieuwe fietsen van Decathlon zag (15 kilo+), dan is dit echt een barebones model, wel geen vering vooraan of niks. Net de banden vervangen omdat hij inderdaad -doorgeremd was, slijtage juist boven de velg. Nu zowel binnen- als buitenbanden vervangen met 'gewoon' standaard materiaal. Ikhad moeite gisteren met de remmen af te stellen, van die V-brakes met het remblokje tussen de snaar en het scharnier in - geen idee welk model dat is. Ik zal de blokken eens vervangen, kijken hoe goed het dan werkt, misschien zijn ze gewoon versleten.
Waar moet ik op letten als ik de nieuwe blokken koop? *n00b-alert*
Aan de andere kant, ik merk ook dat de versnellingsinstelling ook redelijk versleten is. Misschien eens een goeie 200 euro in investeren, zoals ik al zei: de rest is nog goed, licht en stevig, alles in alu ding zal onder de 9-10 kilo uitkomen, zeker. Maar ik begin er net mee, gewoon als aanvulling op het lopen/joggen.Last edited by rocketscience; 04-09-08, 14:44.Rock on. RS.
Comment
-
Ach, zeker als je net begint is het gewicht van de fiets niet echt belangrijk.
*zegt een fietser, die het gewicht van TSM nog ver overstijgt* :)
Oh, en lafjes remmen, daar doe ik ook niet aan. Gewoon hard knallen!
Moet overigens eerlijk bekennen dat ik onlangs gruwelijk onderuit gegaan ben. Op asfalt. Gevalletje "iets te hard knallen" in de bocht op nat asfalt. Blijken die laatste paar nopjes van het profiel aan de zijkant van je band toch verdomd weinig grip te hebben. In die gevallen is "lafjes remmen" wellicht toch verstandig :)Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive
Comment
-
*SCHOP!
De hele dag maar zitten. Zitten op kantoor. Zitten op de bank. Zitten in de Cactus. Van sporten komt niet veel op dit moment door de drukte. Lange dagen maken enzo en dan in het weekend gewoon uitgeteld zijn.
Dat moest maar eens stoppen. Ik zat eigenlijk stiekem te kijken naar een 2de fun auto. Een Z3,4 of 130i. Maar toen besluit genomen om dat dus niet te doen. Weer zitten, zitten en zitten....
Ik heb paar jaar geleden een fiets gekocht. Een grote miskoop. Frame is te klein en de kwaliteit is niet geweldig terwijl de fiets best duur was. Dutch ID. Stomme aankoop. Alleen een mooi weer fietser.
Mijn zinnen gezet op wat nieuws. Een dagelijkse fiets om in weer en wind naar kantoor te gaan. Helaas geen douche op kantoor dus toch vaak smoesjes verzinnen om niet met de fiets te gaan. Eerste afspraak al om 09:00. Late avond afspraak bij klant thuis...ect ect. Dat was/is echt zo maar genoeg redenen om NIET met de fiets te gaan.
Dus Kleintje wilde wat nieuws....én....elektrisch....én stoer.....én optie tot nog sneller....én Mountain biken. Dat heb ik altijd leuk gevonden maar geen gear...geen conditie en geen... dus.
Van de week wezen informeren bij een kleine fietsenmaker t.o.v de Rai maar wel met kennis van zaken én mooi spul en vanochtend een proefrit gemaakt. Niet mijn eerste ervaring met elektrisch fietsen maar wel met een MTB. Het was zo gaaf. Je fiets gewoon. Dus je gebruikt kracht alleen tegenwind deert je niet én bij optrekken ben je binnen enkele seconden op snelheid.
Hij is zo gaaf. Exact de kleur hoe ik het mooi vind. Matzwart.
Maak een beetje zorgen om het scherm. Dit is klein én zit vast op de fiets. Wat ook weer een voordeel is.
Het is dus ook een Speedbike. Hij kan 45 km/h. Dit wordt dan softwarematig aangepast. Iets wat ik nog wel laat doen maar nu nog even niet. Ik vind het al snel genoeg gaan. Wel gelijk dikke helm erbij. Lijkt me wel handig.
Vanmiddag ophalen én dan maar gaan inlezen in het MTB "Gebeuren"
Spannend.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk berichtHeb je al een verzekering en is een kenteken aangevraagd ??
Grappig, en dan mag je nog maar 25 km/u... :)
Comment
-
Maar kleine man, als het gebrek aan beweging je er nu toe brengt om in actie te komen waarom dan een elektrische fiets ? Denk je dat je fit wordt van een beetje meetrappen met de electro motor ?
Koop een oud stalen ros en maak regelmatig een blokje om, dat is toch veel beter en misschien zelfs wel leuker dan tegen heug en meug in weer en wind naar kantoor te gaan op de batterijen ?
Door een hippe dure fiets aan te schaffen, koop je misschien je schuldgevoel wel af maar volgens mij staat ook deze fiets in no time in de hoek puur omdat een fiets alleen geen oplossing is voor je basisprobleem namelijk gebrek aan motivatie.
Je ziet in deze fiets een oplossing terwijl de echte oplossing niet bestaat uit een nieuwe hippe fiets maar uit een verandering van mindset. Jezelf realiseren dat je te weinig beweegt en de oplossing daarvoor onder ogen zien. De oplossing is namelijk niet 1500 eur of meer stukslaan maar de motivatie opbrengen om te beginnen met bewegen. Lopen, wandelen, fietsen, sporten met wat je hebt zet je lijf in beweging. Als de ambitie uiteindelijk verder gaat dan het materiaal dat je hebt is het vroeg genoeg om er wat nieuws bij te kopen.
my 2 ct.
Comment
-
Ik ben blij dat je de economie aan de gang houdt, Kleintje. Als de framemaat voor mij goed is (ben 1.89) zou ik deze fiets graag nog voor de zomer van je overnemen, tegen een bedrag dat de resultante is van de gebruikelijke afschrijvingsquotiënt van jouw aankopen.
:-)Last edited by Brahma; 07-03-15, 14:30.
Comment
-
Prachtig toch !
Mooie sleeper, kun je gaan voor de KOM op de route van Schoorl :)
We zullen eens een mooie do's and dont's voor je maken.
Je hebt een helm erbij dat stemt me al gelukkig.
Een broek met fatsoenlijke zeem om Larsiaanse anusfracturen te voorkomen, zal vooral jezelf gelukkig gaan stemmen.
Rest info will follow :)يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk berichtNee. Klopt nieuwe fiets is max 25 km/u. Pas na software upgrade max 45 maar dan moet he flink trappen. Dan pas plaatje en verz. Hij kan zelfs tot 60...
Met je blauwe plaatje op je togus mag je slechts 25 km/u....
Je had beter een normale racefiets /mountainbike kunnen kopen.
Evengoed veel plezier.
En het is vast en zeker stof voor veel draadjes die nog volgen......Veritatis simplex oratio est
Comment
-
Ik heb nog wel een setje banden voor de grote kleine man.
We laten dat excuus natuurlijk niet levend.
Ik ben wel benieuwd hoe hard een geoefend ATB-er zou kunnen rijden op Schoorl op die fiets.
Ik trap zelf ca 220Watt gemiddeld op Schoorl (en kom dan aan de ca 42 minuten), als je daar nog 150Watt bovenop pakt (moet wel die begrenzer eraf) dan zit je wel in de top 10 tijden schat ik zo.
25kmh max op een fiets mijn god 10bft tegen trap je dat nog, toch ?
:P
Heb zomaar het idee dat de grote kleine man idd zwembats achtige topics kan openen "Kleintje's rijdende vibrator MTB" oid :)يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk berichtPrachtig toch !
Een broek met fatsoenlijke zeem om Larsiaanse anusfracturen te voorkomen, zal vooral jezelf gelukkig gaan stemmen.
Rest info will follow :)Rij gezond, rij een kiwi.
Comment
Comment