Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geboren in de verkeerde tijd?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Geboren in de verkeerde tijd?

Het is maandagavond, en voor het eerst sinds lange tijd hang ik rond op het vliegveld van Berlijn voor de vlucht naar NL. Nou lag hier in de kiosk een geweldig tijdschrift, 'einestages' - een soort gedrukte Andere Tijden (VPRO), uitgegeven door Der Spiegel.

Staat daarin een prachtartikel over hoe glamoureus vroeger het vliegen wel niet was.

Dan kijk je eens om je heen. Vóór je een groep pizza-vretende studenten. Links een hele kliek grijze, volvette zestigers met ENORME tassen (ongelooflijk wat allemaal in de handbagage mag, tegenwoordig). In de taxfree-winkel rechts een hele rij schuifelende, nors kijkende dwangconsumenten.

En dan denk ik wel eens: ik ben zo'n veertig tot vijftig jaar te laat geboren.

Stel je het toch eens voor. 1962. Je bent broodschrijver. Een beroep dat weinig concurrentie kent, en dus verdien je goed. Met wat talent schop je het zelfs behoorlijk ver. Hetzelfde geldt trouwens voor andere verwaterde beroepen als fotograaf, computeringenieur of stewardess. Dat, wat de gemiddelde gummer vandaag de dag als beroep en opleidingsniveau heeft, had je in 1962 goud geld opgeleverd.

En wat had je daarmee kunnen doen? Een BMW 507 kopen. Of een Austin-Healey. Of een Mercedes-Benz 300SL. Serieus coole auto's die je vandaag de dag niet of zelden meer vindt. En plek om ermee te scheuren had je ook gehad, op de volkomen lege autowegen en autobahnen. Snelheidslimieten? Zelfs in Nederland bestonden die toen niet.

Als je in een vliegtuig was gestapt, was je omringd geweest door stille, goed opgevoede mensen uit de bovenlaag van de samenleving. Je zou bediend worden door bloedmooie stewardessen die gegarandeerd single waren (want dat was voorwaarde tijdens hun sollicitatie). En waar je ook zou arriveren - Chicago, de Dominicaanse Republiek, of zelfs de Costa del Sol godbetert - IEDEREEN in jouw buurt zou strontjaloers zijn geweest.

Er is alleen één minpuntje.

Ik had dan namelijk dit bericht per telex naar de Gummen-hoofdcentrale moeten sturen, die het zou laten drukken, per post naar de abonnees zou versturen, twee weken later alle antwoorden sorteren, opnieuw drukken in een magazine en dat weer terug zou sturen. Oeverloos vrijdagmiddagrellen was er dus niet bij geweest, anno 1962.

Maar dat is dan ook alles, hè.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Eens! Ik had ook een paar decennia eerder geboren moeten worden.
    Wat een mooi spul reed er toen rond!! Wat een gave races kon je toen bekijken. Maar goed, er zijn ook nadelen.

Comment

Yep, zoals de bloemen op de ramen en het ijs op de wollen AABee dekens, het witte katoenen ondergoed, zwart-wit uitzendingen, picknick langs de kant van de weg......

Oja, en de 6-daagse werkweek.... ;-)
      Veritatis simplex oratio est

Comment

46 jaar eerder in militaire dienst, ai, dat was net in WO2 geweest...

Comment

Ik had die Rockabilly jaren 1955-1960 wel als vetkuif puber mee willen maken, met uiteraard zo'n fifties bak ;-) En dan een paar jaar later de bolide inruilen voor een splinternieuwe AC Cobra 427.
          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Ik ben 150+jaar tevroeg geboren...

Teveel Meulenhof SF boekjes gelezen van mn pa denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
              Ik had die Rockabilly jaren 1955-1960 wel als vetkuif puber mee willen maken, met uiteraard zo'n fifties bak ;-) En dan een paar jaar later de bolide inruilen voor een splinternieuwe AC Cobra 427.
              In de jaren 60 waren dat soort Amerikanen gewoon ouwe auto's CM, pooierbakken was toen een term voor dat soort auto's....

Een M-B was toen nog voor de boeren en zeer goede vertegenwoordigers.

Comment

Haha, leven als Prins Bernhard bedoel je? Dat was je zelfs met een broodschrijverssalaris niet ver gekomen hoor :-)
                Maar inderdaad, een vakantie per SuperConstellation had ik best eens mee willen maken. In zo'n kist had je waarschijnlijk ook met het goedkoopste ticket genoeg beenruimte én lekker eten.

Valt me trouwens elke keer op dat op een KLM-lijnvlucht toch een heel ander publiek zit dan op willekeurige charters, ook naar de zonnige bestemmingen.

Comment

Soms idealiseer je wel eens een tijdperk, maakt niet echt uit welk, maar reken maar dat er ook belangrijke nadelen zijn.

Het is een beetje van "vroeger was alles beter".

De goede dingen onthou je en de slechte worden heel snel vergeten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                    Het is maandagavond, en voor het eerst sinds lange tijd hang ik rond op het vliegveld van Berlijn voor de vlucht naar NL. Nou lag hier in de kiosk een geweldig tijdschrift, 'einestages' - een soort gedrukte Andere Tijden (VPRO), uitgegeven door Der Spiegel.

Staat daarin een prachtartikel over hoe glamoureus vroeger het vliegen wel niet was.

Dan kijk je eens om je heen. Vóór je een groep pizza-vretende studenten. Links een hele kliek grijze, volvette zestigers met ENORME tassen (ongelooflijk wat allemaal in de handbagage mag, tegenwoordig). In de taxfree-winkel rechts een hele rij schuifelende, nors kijkende dwangconsumenten.

En dan denk ik wel eens: ik ben zo'n veertig tot vijftig jaar te laat geboren.

Stel je het toch eens voor. 1962. Je bent broodschrijver. Een beroep dat weinig concurrentie kent, en dus verdien je goed. Met wat talent schop je het zelfs behoorlijk ver. Hetzelfde geldt trouwens voor andere verwaterde beroepen als fotograaf, computeringenieur of stewardess. Dat, wat de gemiddelde gummer vandaag de dag als beroep en opleidingsniveau heeft, had je in 1962 goud geld opgeleverd.

En wat had je daarmee kunnen doen? Een BMW 507 kopen. Of een Austin-Healey. Of een Mercedes-Benz 300SL. Serieus coole auto's die je vandaag de dag niet of zelden meer vindt. En plek om ermee te scheuren had je ook gehad, op de volkomen lege autowegen en autobahnen. Snelheidslimieten? Zelfs in Nederland bestonden die toen niet.

Als je in een vliegtuig was gestapt, was je omringd geweest door stille, goed opgevoede mensen uit de bovenlaag van de samenleving. Je zou bediend worden door bloedmooie stewardessen die gegarandeerd single waren (want dat was voorwaarde tijdens hun sollicitatie). En waar je ook zou arriveren - Chicago, de Dominicaanse Republiek, of zelfs de Costa del Sol godbetert - IEDEREEN in jouw buurt zou strontjaloers zijn geweest.

Er is alleen één minpuntje.

Ik had dan namelijk dit bericht per telex naar de Gummen-hoofdcentrale moeten sturen, die het zou laten drukken, per post naar de abonnees zou versturen, twee weken later alle antwoorden sorteren, opnieuw drukken in een magazine en dat weer terug zou sturen. Oeverloos vrijdagmiddagrellen was er dus niet bij geweest, anno 1962.

Maar dat is dan ook alles, hè.
                    Soortgelijke gedachten had ik ook onderweg naar Krakow. Wat vroeger idd vervoer voor de bovenlaag was, is tegenwoordig haast nog platvloerser dan de supportersbus van ADO Den Haag.

Vroeger, met de trein, afscheid nemen op het perron. Dat was pas afscheid nemen. Niet dat gechagrijn aan de securitycheck. Dan is alle lol aan het reizen me al ontgaan, zelfs als het naar zo'n gave bestemming is. Vroeger kon je al naar de graad van hartzeer, de stoompluim van de trein tot vele kilometers nazwaaien. Tegenwoordig moet je dan voortdurend je parkeerkaartje in de gaten houden, of het niet al verstreken is. :(

Nee, het bitterzoete 'partir, c'est mourir un peu' is ver te zoeken als papa anno 2008, lekkere wijven gaat kijken, ik bedoel, op zakenreis gaat. :)
                    You know that reality is immaterial

Comment

Toen kon je nog doodgaan van die zware verkoudheid die je opgelopen had tijdens je alpenritje in je open Austin Healey, van die rare bacil die in je eten geslopen was in Costa Rica ...

Mooie tijden wel.

Ik ga er volledig in mee, ik heb het zelfs als als ik de oude Super8 opnames van mijn ouders bekijk, die vakanties in Port Barcares - in volle Seventies style. Met de naweëen van Brigitte Bardot nog nazinderend in het modebeeld. Technologie was nog iets mysterieus, iets wat je in 'jongens en wetenschap' boeken las, en niet howthingswork.com gesponsord door het Disco channel. Haar mocht nog haar zijn, ipv coiffeure, zie bijgevoegd voorbeeld van mijn halve genepool. Brillen waren trouwens ... ja, ... hoe moet ik dat zeggen ...

Ik heb nog fotos van mijn familie uit vervlogen tijden, mannen met bolhoeden en uitgedoste dames, klaar om met de Daimler te gaan rijden op zondag, koffie in de Engelse tuin op gietijzeren stoeltjes met kussen, met de stoomboot naar Engeland vanuit Oostende. Geweldig materiaal om door te gaan.
                      Last edited by rocketscience; 15-09-08, 21:40.
                      Rock on. RS.

Comment

Als je nu niet in de 0,5% happy few zit, waarom zou je er in die goeie ouwe tijd dan wel bij zitten?

Die 300SL was toen 40K gld, daar had je 2 vrijstaande woningen voor. Maak van een 300SL een SLR McLaren, en de vergelijking klopt aardig. De lui die toen konden vliegen, gaan nu per prive LearJet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                          de wollen AABee dekens
                          Jaah zwart/wit/rood geruite, daar heb er nog twee van in gebruik, heerlijke dekens
                          fka v164

Comment

Natuurlijk romantiseren we het verleden. Al ben ik écht van mening dat iedereen op dit forum met hun huidige kennis of opleiding er anno 1962 véél multimodaler voor had gestaan dan nu.

En natuurlijk zijn er nadelen. Zo was anno 1962 de relatie met Freundin Brun natuurlijk danig gehinderd door het prikkeldraad en beton van de Berlijnse muur. Om maar een essentieel kwaliteitselement van het leven te noemen. :-)

Maar toch. Televisie? Heb ik nu ook niet, dus had ik toen ook niet hoeven hebben. Mobiele telefoon? Hopeloos overschat gemaksinstrument, waar je uiteindelijk best zonder zou kunnen, zéker als de rest van de wereld er ook geen heeft. Alleen internet en een computer zou ik missen, maar goed, ook daar kom je wel overheen.

De voordelen zijn tegelijkertijd zó groot. Een Nederland met ongeveer 11 of 12 miljoen inwoners, waarvan hooguit een kwart een auto bezit. Buitenland dat nog écht buitenland is: zelfs naar de waterval van Coo rijden geldt al als vakantie, niet als dagje uit.

Misschien ben ik zelfs wel 70 jaar te laat geboren, want er zijn momenten dat de jaren dertig me ook érg interessant voorkomen. Hoewel je dan wel uiterlijk 1940 naar Amerika zou moeten verhuizen, dat dan weer wel. :-)
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Nee man, dan mis je de mooiste tijd! :)

Comment

Ah, het vroeger-was-alles-beter draadje. :-)

Het is altijd tweeledig. Vrouwen hadden toen geen nep-tieten, maar ze hadden wel een half oerwoud aan schaamhaar in de veel te grote onderbroek.

Huizen waren goedkoper, maar je verdiende ook veel minder.
                                Dat geldt ook voor auto's. Als veel mensen een 300SL zouden kunnen kopen toen, waren er wel meer verkocht. Kijk eens naar Porsche en Ferrari! Die hebben nog nooit zoveel auto's verkocht als dat ze nu doen!
                                Er zijn dus veel meer mensen die nu in zulke auto's kunnen rijden dan dat ze vroeger deden.
                                Van de Ferrari 360 Modena (alle types) zijn meer dan 20.000 stuks geproduceerd bijvoorbeeld.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Vroeger kon je nog bij T13 de ring op en betaalde 9 DM...
                                  (en da's 10 jaar terug)

Met het niet hebben van TV speel je vals brun, je zit wel achter de PC en internet en dat neemt natuurlijk een hoop taken van de TV over. Nieuws en actualiteiten, informative programma's, teletekst, amusement (YouTube), etx, etc, dat trek je nu allemaal van het net.

En toen was het ook normaal dat je Alfetta van 3 jaar oud niet meer de APK haalde omdat die verrot was :-).

Comment

Vroegah had je geen files! (Maar daar merkte je niets van want je had zelf waarschijnlijk ook geen auto.)
                                    Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                      En toen was het ook normaal dat je Alfetta van 3 jaar oud niet meer de APK haalde omdat die verrot was :-).
                                      Volgens mij gooide je toen je auto gewoon weg, wanneer het niet meer ging. APK is pas sinds 1981 :)
                                      Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                                        Vroegah had je geen files! (Maar daar merkte je niets van want je had zelf waarschijnlijk ook geen auto.)
                                        Je bedoelt dat er geen handige lussen in de weg waren aangebracht die de doorstroming van het verkeer registreren..

Vroeger stond je ook in de file vanaf het strand naar de bewoonde wereld,in de rij richting A 4 dwars door het tuindersgebied in Amsterdam-Osdorp, in de rij richting het midden van het land op het verlengde van de Gooiseweg, stoppen op de A2 richting Utrecht omdat de spoorbomen naar beneden gingen voor het enkelspoorslijntje net voorbij Abcoude, dwars door Den Bosch, Eindhoven omdat de doorgaande route nu eenmaal zo liep... ;-)

Kijk, vroeger hadden we nog wel de Formule 1 op Zandvoort, dat dan weer wel... :-) ( met een met tenten en caravans volgebouwde Zeeweg en Boulevard, tja..)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                          Natuurlijk romantiseren we het verleden. Al ben ik écht van mening dat iedereen op dit forum met hun huidige kennis of opleiding er anno 1962 véél multimodaler voor had gestaan dan nu.
                                          Eh, nee...

Ik had dan rondgereden met een pet op m'n harses, handschoenen en een lange jas.

En 3x niks verdiend.

Tis wel heel erg romantiseren Brun, ik denk dat je blij was geweest als je net aan je dagelijks brood had kunnen verdienen met je schrijfsels, het grote geld is pas in de latere jaren gekomen, toen de blinde paarden met tekenbevoegdheid werden aangenomen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                            Als je nu niet in de 0,5% happy few zit, waarom zou je er in die goeie ouwe tijd dan wel bij zitten?

Die 300SL was toen 40K gld, daar had je 2 vrijstaande woningen voor. Maak van een 300SL een SLR McLaren, en de vergelijking klopt aardig. De lui die toen konden vliegen, gaan nu per prive LearJet?
                                            Idd. Mijn opa was douanier. Ergens eind jaren '50 kwam er toen een meisje van een jaar of 25 aan met een 300SL Gullwing, uit Duitsland. Kostte toen dus 40k gulden, mijn opa kocht in 1956 een half vrijstaand huis met garage voor 12.

Wat dat betreft zal het idd niet zo zijn dat als je 40 jaar eerder was geboren, je meer centen had gehad. Grote kans dat van alle ICT-ers die hier rondhangen in die jaren 1 procent zich bezig had gehouden met computers.

Gr Jeroen
                                            Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

Ja Brun, nu zijn er een paar halve gare internetjunks in de ontkenningsfase, onder 't mom, ja maar het gaat over auto's, die jouw verhalen kunnen waarderen. Maar die hadden toen allemaal naar vallende sterren liggen kijken, want werken was toen voor de dommen. En jij had toen wel wat dingen op papier kunnen krabbelen, maar het ging toen om de mooie verhalen bij 't kampvuur. Niemand luisterde echt, maar bij je monotone gebrabbel droomde iedereen weg over later, de toekomst, vliegende auto's. En stiekem over gezinnetjes, de burgerlijkheid die ze zo verafschuwden en de twijfel over hun bestaan. De reden waarom ze hier zijn, de zin van het leven, dat ging er om in hun hoofd, terwijl jij jouw pennestreken omzette in woorden van een gefrustreerde schrijver die voor één of ander jet-set blad schreef vanuit verre oorden, maar die inmiddels te ver af stond van zijn echte vrienden.

Ja toen was geluk nog heel gewoon. :)

Comment

Vandaag in de krant: 32% van de Nederlandse bevolking bestaat uit niet-betrokken klagers.

Dus terug naar de jaren vijftig? Of naar de jaren dertig? :)
                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

En brun vergeet ook effe voor 't gemak de pr0n he.

Anno 1962 was het dus niet effe de broadband aanslingeren om vervolgens streaming 24/7 gay midget porn op je 19" te krijgen he.

Vergeet het maar.

Dat was op slinkse wijze beduimelde boekjes bemachtigen, die van de bovenste plankjes in de tabakszaak. En als je dat dan al discreet lukte, en je kwam zonder priemende blik van de middenstander (die je 's zondags in de kerk zag) weer thuis, dan had je dus een stapeltje low-res stencils liggen met daarop vage verlepte huisvrouwen met pakken shag onder de oksels waar je een slof Brandaris mee vult. Om het over die ongeharkte kokosmatten in 't vooronder maar niet te hebben.

Ja dan kun je lekker in een SL Gullwing rijden, big fucking deal. :)
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                    Dat was op slinkse wijze beduimelde boekjes bemachtigen, die van de bovenste plankjes in de tabakszaak. En als je dat dan al discreet lukte, en je kwam zonder priemende blik van de middenstander (die je 's zondags in de kerk zag) weer thuis, dan had je dus een stapeltje low-res stencils liggen met daarop vage verlepte huisvrouwen met pakken shag onder de oksels waar je een slof Brandaris mee vult. Om het over die ongeharkte kokosmatten in 't vooronder maar niet te hebben.
                                                    Ja man. Toen had je nog je verbeeldingskracht nodig.
                                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

En veel vorken. Vooral veel vorken. :)

Comment

Wat? Om mee in je hersens te prikken?

Comment

Een prachtige beschrijving van jouw Brabantse jeugd, Jasper. Maar niet in élk deel van Nederland werd zo streng gekerkt, hoor. :-)

Ja, doen jullie er maar nuchter over. Natuurlijk zou ik internet missen. Maar uiteráárd is 't in mijn vroegâh-fantasie niet zo dat ik een wegkwijnend talentloos schrijvertje zou zijn, eenzaam wonend op een zolderkamer zonder warm stromend water in Amsterdam. Bij een hospita die continu avances maakt, maar met haar 63 jaar niet echt meer tot de aantrekkelijke doelgroep behoort. Waarna ik op een mooie voorjaarsochtend doodgevroren in het Vondelpark wordt aangetroffen.

Nee nee.

In plaats daarvan zou de redactie me opdragen als autosportcorrespondent naar de Grote Prijs van Reims te rijden, waar ik (na 't tikken van wederom een meeslepend feuilleton over de verrichtingen der coureurs, dat zoals altijd een ruim bedeelde plaats in de zaterdagse bijlage krijgt en de werkweek erna de traditionele vloed van begeesterde lezersbrieven bij de redactie laat binnenstromen) des avonds in het hotel kennis maak met een uiterst charmante dame, die Duits spreekt met een licht Russisch accent, waarna ik tot mijn eigen ontsteltenis verzeild raak in een web van spionage, gesponnen door uiterst gevaarlijke heren van goede komaf en uiterst mooie vrouwen die hun lichaam graag inzetten als wapen voor de goede zaak.

Nouja, zoiets dus.

:-)

Comment

Misschien moet ik het eens illustreren. Dat jullie begrijpen wat bedoeld wordt enzo.

(de Tiger Lounge boven in de Boeing 747).

En dan gaat 't alleen nog maar over het vliegen hè.

:-)

Comment

Brun, bring it on. Geweldig die oude platen!

Maar dat was toen ook al gruwelijk duur hoor. Die lounges zijn er nu nog steeds, alleen nu NOG decadenter in de Lear-Jets etc.

Comment

brun, ontieglijke prutser!

Als die Tiger Lounge bovenin die 747 zit, waar gaat die wenteltrap dan naartoe? Het dakterras? :)

Verder inderdaad geweldige platen. Ik kan de Theme Tune to Shaft zo horen in mijn achterhoofd. En qua visuele beelden om naar te kijken zijn de kokosmatten niet van de lucht. :)
                                                                Mini Cooper Clubman
                                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                                X