Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prinsjesdag

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Prinsjesdag

Uit de autoweek. Op zich zitten er een hoop redelijke dingen in, maar het verhogen van de MRB vind ik vervelend. Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat aardgas gelijk gesteld gaat worden aan benzine, maar dat je voor het schone LPG nog steeds, en nog meer, fiscaal moet liggen bloeden.
    S.T.O.M.!!!

Overzicht autobelasting 2009

De koningin heeft haar troonrede weer gehouden en Bos zijn koffertje weer ingeleverd. Uit al zijn plannen blijkt dat er voor de automobilist weer een hoop in het vat zit. De korte samenvatting: slurpers worden stukken duurder, zuinige auto’s stukken goedkoper. Hieronder de details.
    Nieuwe bijtelling
    Zoals bekend hebben zakelijke rijders een bijtelling van 25 procent van de cataloguswaarde van hun auto als ze deze ook privé gebruiken. Er is een uitzondering voor auto die minder dan 110 gram (benzine) of 95 gram (diesel) per kilometer gebruiken: dan betaal je slechts 14 procent. Dé reden waarom de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid dit jaar ineens zo’n succes zijn. Nu komt daar een nieuw bijtellingspercentage bij van 20 procent. Dit geldt voor auto’s die van 111 tot en met 140 (benzine) of van 96 tot en met 116 gram (diesel) CO2 per kilometer uitstoten. Vergis u niet, in tegenstelling tot de 14 procent-groep die het met zeven modellen moest doen, zijn er heel wat auto’s die onder deze voorwaarden vallen. Dit scheelt bij een auto van 27.000 euro al snel 50 euro per maand! Onder meer de Alfa Mito, de Mini en de BMW 118i zijn leverbaar met zo weinig uitstoot! Kijk hier en hier om te kijken welke auto’s onder de 140/116-grens zitten.
    Verlaging BPM, verhoging MRB, bevriezing energielabels
    Zoals vorig jaar al beloofd, wordt de BPM dit jaar opnieuw met 5 procent verlaagd ten opzichte van het 2007-tarief. Dit als voorbereiding op de kilometerheffing. Daarvoor in de plaats wordt de MRB iets verhoogd. De basis-BPM komt daarmee op 40 procent van de nettocatalogusprijs, dit was 42,3 procent. De fijnstoftaks blijft gehandhaafd, hetzelfde geldt voor de bonus-malus regeling. Ook opvallend: de overheid bevriest opnieuw de energielabels. Oorspronkelijk werden die ieder jaar opnieuw berekend naar aanleiding van de gemiddelde uitstoot. Maar vorig jaar besloot men dat niet te doen omdat auto’s zo snel zuiniger werden, dat een Smart een D-label zou krijgen. Dit jaar wordt die bevriezing dus verlengd. Ondanks de opmars van groene labels houden dus alle modellen die dit jaar een A-label hebben, deze in 2009. Inclusief bijbehorende BPM-korting dus.
    Zuinige auto’s BPM-vrij
    Kijk, dit gaat hard. Voor de allerzuinigste auto’s hoeft helemaal geen BPM meer te worden betaald. Hiervoor geldt dezelfde grens als voor het bijtellingstarief van 14 procent: 95 gram CO2/km voor diesels en 110 gram voor benzineauto’s. Weinig modellen dus, slechts zeven auto’s voldoen aan deze eis. Kijk hier en hier voor welke auto’s dit geldt!
    Zware verhoging slurptaks
    U vond grootverbruikers al duur? Maakt dan uw borst maar nat, want de slurptaks wordt flink aangescherpt. Lag de grens op 232 (benzine) en 192 gram (diesel) CO2 per kilometer, volgend jaar komt deze te liggen op respectievelijk 212 gram en 176 gram. Dat komt neer op ongeveer 1 op 11,2 en 1 op 15,0. En om het nog erger te maken betaal je vanaf volgend jaar niet langer 110 euro per extra gram maar 125 euro. Om een beeld te geven: voor een Corvette C6 betaalde je dit jaar 9.240 euro aan slurptaks, dat wordt in 2009 13.000 euro. Pfff….
    Verlaging MRB voor zuinige- en aardgasauto’s
    De enige maatregelen die ook interessant zijn als u in de markt bent voor een gebruikte auto. Mensen met een heel zuinige auto (opnieuw de 110/95 gram-grens) betalen op dit moment al de helft van het normale MRB-tarief, dit wordt nog eens verder verlaagd naar een kwart!
    Op dit moment betalen mensen die een auto op aardgas hebben het hoge MRB-tarief dat ook geldt voor mensen met een lpg-auto. Het tarief voor aardgas-auto’s wordt volgend jaar evenwel verlaagd naar het tarief van benzineauto’s.
    Toekomst
    Eerder kon u in AutoWeek lezen hoe het kabinet denkt de kilometerheffing in te voeren: langzaam wordt de BPM afgebouwd, maar ondertussen wordt deze omgezet naar een heffing die voornamelijk op CO2-uistoot is gebaseerd (NOx en fijnstof zullen ook een rol spelen). In 2010 wordt hier al een grote stap mee genomen. De energielabels worden afgeschaft, het basispercentage van de BPM gaat in een klap naar 27,4 procent, in 2013 staat de teller op nul. In plaats daarvan gaat elke gram CO2 tellen. Hiervoor zijn drie schijven. Hoe meer CO2 een auto uitstoot, hoe meer je per gram extra betaalt. Dit doet het kabinet om te voorkomen dat sportauto’s ondanks een CO2-heffing stukken goedkoper worden doordat de BPM wordt afgeschaft. Toch gaan extreem dure auto’s als de Bugatti Veyron er tegen die tijd met tonnen op vooruit! Voor de Corvette wordt het een ander verhaal...

Als er hier in de straat nog meer bejaarden stoppen met roken, komen er leuke 2-onder-1-kappers vrij. Met garage, flinke oprit, grote tuin. Koopprijs: ein Apfel und ein Ei.
    Inbegrepen in de grondwet: het recht op mobiliteit.
    You know that reality is immaterial

Comment

Waarom wordt het lpg tarief niet verlaagd? :(

Comment

Waarom wordt de MRB verhoogd vooruitlopend op de invoering van de kilometerheffing? Dat lijkt me juist de omgekeerde wereld.
        Auto's: veel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
          Waarom wordt de MRB verhoogd vooruitlopend op de invoering van de kilometerheffing? Dat lijkt me juist de omgekeerde wereld.
          Ons wordt beloofd dat de KH niet duurder wordt dan de voorgaande regeling, de MRB dus.

Dus hoe hoger je de MRB nu maakt, hoe hoger het tarief van de KH straks mag zijn. Slim he..
          Last edited by Taeke; 17-09-08, 14:59.

Comment

Ja, dat was ook mijn idee...
            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
              Ja, dat was ook mijn idee...
              De mijne idd ook...
              Auto's: veel...

Comment

Jaja, het is weer zo ver! Dassen om, hoedjes op!

Speciaal voor motroosje, zijn held:

I fart in your general direction

Comment

ja ja

jij mag zeker boris zeggen

kijk hem staan
                  met zn door drie herenelftallen doorwalste corpshoer
                  die "pearl necklace" droeg ze vroeger wel anders

vroeger kon boris geen vriendinnetjes krijgen
                  alleen linksdraaiende homo-curieuzen achter het fietsenhok van het politiek bewuste jeugdhonk

maar nu hij een beetje succes heeft
                  weten de machtsbeluste binnenhofvoegjes hem weer te vinden

nu nog even de rulle gleuf van bea likken
                  met je anti koningshuis principes

dan lekker borrelen en wachten
                  tot heure majesteit je de "gekozen" burgemeester van een of andere linkse griezelstad maakt

flikker toch op man
                  Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

*spuugt op de grond en heft het glas*
                    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Skitterend, weer!

De motroos-rant-pastiches zijn vaak nog beter dan de originelen :-)

Comment

LOL!
                        Inderdaad, soms net zo goed als de originele Motroos' rant!
                        "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

ROFL@Jasper!!

Comment

Nice one, JB! :)
                            You know that reality is immaterial

Comment

*maakt buiginkje*

Dank u, dank u. En voor motroos: 't is een hommage he, geen spot. :)
                              Mini Cooper Clubman
                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Zou het dan toch?

(Jasper=Motroosje)

Comment

Nou, het is weer genieten hoor. Lekker op de bank met de voet omhoog naar de door Den Haag trekkende stoet kijken, fijne verslaggeving van de NOS. Tussen de kwijlende vlaggetjeszwaaiers staan ook een hoop boeroepende gekken met omgekeerde vlaggen hun duim naar beneden te houden. Heerlijk!

Comment

Je bedoelt dat er twee soorten kwijlende vlaggenzwaaiers staan? :)
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Echt die omgekeerde vlaggen mogen ze van mij verbieden.
                                      Ik vind dat echt lelijk staan.
                                      Gewoon alle mafklappers met theelichtjes of rare vlaggen even apart zetten. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Het zal wel weer niet kunnen volgens ons Luxemburgs orakel, maar ik moet zeggen dat ik het als republikein toch onprettig vond, dat boegeroep en die omgekeerde vlaggen. Ik ben voor een hakblokloze revolutie.

Comment

Onprettig ja, maar daarom niet minder waar en zeker niet minder logisch. Hoe ver moet je gaan om een Nederlander zover te krijgen? Nou, aan de stoelpoten van het bestaansecht zagen, de "leef" stabiliteit, die de Rijksoverheid zou moeten garanderen, gewoon bij het oud vuil zetten, niet de laatste tijd maar al 10 tallen jaren.

Het land is stuk, ik ben niet de enige die het al eerder betoogd heeft, hieronder wordt het op een huiveringwekkende manier uiteen gezet;

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/09/19...-stuk-a4142417
                                          If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                            Het zal wel weer niet kunnen volgens ons Luxemburgs orakel, maar ik moet zeggen dat ik het als republikein toch onprettig vond, dat boegeroep en die omgekeerde vlaggen. Ik ben voor een hakblokloze revolutie.
                                            Het is heel onprettig dat een deel van de bevolking totaal geen vertrouwen in de regering, de media en de hele samenleving heeft. Of dat nu in Nederland is, in Duitsland of in de VS, om maar twee republieken te noemen. Ik was er niet bij, maar ik heb begrepen dat de mensen vooral "Rutte rot op" riepen, en niet "Willem-Alexander rot op". Als jij denkt dat de afschaffing van de monarchie een oplossing voor de problemen is: be my guest.
                                            Skoda Enyaq RS (2024) - Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Magirus Deutz (1976)

Comment

Ik ben niet koningsgezind, vind het een poppenkast. Maar toch was ik wel geraakt door de speech van Willem and dacht "schouders eronder, we komen er wel!". Jammer van het boegeroep op de balkonscene.
                                              ----------------------------------------------------
                                              F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive
                                              ----------------------------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht
                                                Ik was er niet bij, maar ik heb begrepen dat de mensen vooral "Rutte rot op" riepen, en niet "Willem-Alexander rot op". Als jij denkt dat de afschaffing van de monarchie een oplossing voor de problemen is: be my guest.
                                                Ik leg geen directe link tussen de monarchie en de onvrede van het deel van de bevolking tot vandaag tegen het bordes en de koets stond te brullen, dat doen ze helemaal zelf.

Comment

Nog even wat inhoud?

Prijsplafond op energie: gemiddeld gezin hoeft niet meer dan 290 euro per maand te betalen | Instagram | AD.nl

Enige financiële lucht qua energierekening, vanaf 1 november.
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Hoor ik nu dat een volksvertegenwoordiger de troonrede 'anti-Russisch' vond? Landverrader!
                                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                                      Nou, het is weer genieten hoor. Lekker op de bank met de voet omhoog naar de door Den Haag trekkende stoet kijken, fijne verslaggeving van de NOS. Tussen de kwijlende vlaggetjeszwaaiers staan ook een hoop boeroepende gekken met omgekeerde vlaggen hun duim naar beneden te houden. Heerlijk!
                                                      Kijk je uit met je voet, voordat je oude draadjes omhoog schopt :-)
                                                      Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Vandaag staat Brussel op zijn kop. Als daar toevallig een koets rondreed, zou de woede over de hoge energieprijzen zich ook tegen die koets keren. Want ja, de echte schuldige van de koopkrachtellende, Poetin, is te ver weg.
                                                        Skoda Enyaq RS (2024) - Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Magirus Deutz (1976)

Comment

Working...
                                                        X
                                                        😀
                                                        🥰
                                                        🤢
                                                        😎
                                                        😡
                                                        👍
                                                        👎