Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Balkenende norm?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Balkenende norm?

Goed. Rotterdam zoekt een nieuwe burgemeester. Hoor ik dat ze niemand kunnen vinden omdat het niet genoeg zou betalen?

WTF!

Een hoogleraar , die toch van belastingcenten betaald wordt, vindt het blijkbaar normaal dat hij met 200k per jaar naar huis gaat....

Denken die mensen dat ze een gouden lul hebben of zo?

Flikker effe op, zeg.

Ik ben voorstander voor een salarisplafond voor ALLE publieke banen.

Nu. Direkt.

En de tweede kamer geen 30% verhoging want dat kun je in deze barre tijden niet maken!

Zo!
    All you need to remember is the number '70' .

En voor een salarisplafond voor alle diensten die algemeen noodzakelijk zijn (electra, telefonie, post, ....) en alleen bedrijven in NL toestaan die dat plafond daadwerkelijk hanteren.

Cue Kiwi :-)
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ik had het er toevallig net met een collega over. Burgemeester van Rotterdam, verdient dus 140K onder de Balkenendenorm.

Wij waren het er beiden wel over eens: no fucking WAY dat ik zo'n stressbaan wil voor dat peukengeld, serieus. En ja, 140K is nog steeds heel veel geld. Toch zou ik voor die baan minimaal het dubbele willen hebben. Zonder dollen.

Burgemeester van Kutkrabbeveen (inwonertal 5.000) is dan weer dik betaald met 140K, dat dan weer wel.
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

Jasper, ik nodig iedere (hoog)geleerde eikel uit om, als hij denkt dat een 140k per jaar niet voldoende is, voor 30k per jaar in de bouw of fabriekshal te gaan staan......

Die lui hebben een te hoge eigedunk en staan er niet bij stil hoeveel geld dat 140k per jaar is.

Anders doe ik 't wel voor een ton. Kan d'r toch geen grotere bende van maken dan het tuig dat nu aan de touwtjes trekt?

Comment

Da's misschien waar. :)

Nogmaals, 140K IS ook een enorme sloot geld. Maar burgemeester van Rotterdam, zo'n stressbaan met zoveel afbreukrisico? Da's wel meer dan 140K waard. Een beetje manager in het bedrijfsleven trekt dat ook zo binnen, en met veel minder afbreukrisico.
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Zoals ik ergens anders al zei: if you pay peanuts, you get monkeys. Iedereen die ergens anders meer kan vangen, zal ergens anders meer gaan vangen.
            2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
              Da's misschien waar. :)

Nogmaals, 140K IS ook een enorme sloot geld. Maar burgemeester van Rotterdam, zo'n stressbaan met zoveel afbreukrisico? Da's wel meer dan 140K waard. Een beetje manager in het bedrijfsleven trekt dat ook zo binnen, en met veel minder afbreukrisico.
              Afbreukrisico? Noem mij eens een burgemeester die enorm gefaald heeft in zijn werk (dus niet bij de hoeren gevonden is) en die daarom nu uit een trogje moet eten?

Let wel ook deze lui vallen dus onder de wachtgeldregeling (krijgen dus wel 70% van laatst verdiende salaris gewoon doorbetaald bij het niet hebben van een baan), een gouden handdruk van 200K dus. Of ze nu goed of slecht functioneren. En altijd een politieke partij erachter die zorgt dat ze wel een andere leuke pluche baan krijgen (commissietje, commisariaatje, toezichthoudertje oid). Een gesjeesde manager heeft het lastiger (en mag minder gouden handdruk krijgen).

Beloning is uiteraard naar grote van de stad, dus Kkv krijgt veel minder.
              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Anyway, zolang we in Nederland nog Bij de Gratie 's Majesteits nieuwe burgervaders krijgen aangereikt uit de Binnenhoofse Kliko, kunnen wij gemotiveerde managers niet op deze post solliciteren. :)

Maar zoals gezegd: ik zou die baan dus niet hoeven voor 140K. Kkv voor een ton dan misschien weer wel, waarschijnlijk relaxter dan mijn huidige baan. :)
                Mini Cooper Clubman
                "Jasper val dood." - RH

Comment

Kkv? Wasda...KluKluxvereniging?

Comment

Ha, die Jasper;

Afbreukrisico vind ik in het geval van een burgemeester nogal meevallen. Aan de pluskant is het natuurlijk een uithangbord bij uitstek voor een goed bestuurder. En naast het rondsjouwen met die blingketting om zijn nek zal de kersverse burgervader er gerust nog wel een paar genereus bezoldigde [F.Jacobsemode]kommisaraaten[/F.Jacobsemode] naast kunnen hebben.
                    Scherven brengen gelul.

Comment

Juist. Ik ben overtuigd....waar kan ik solliciteren?

Comment

Burgemeesters-salaris is direct gerelateerd aan het aantal inwoners van een gemeente. En het ambtenarensalaris in die gemeente is weer direct gerelateerd aan het salaris van de burgemeester.
                        Dus de burgemeester van kut-krabbeveen verdient altijd minder dan die van rotterdam.
                        Overigens: als ivo opstelten het voor het salaris heeft gedaan, zou ik niet weten waarom iemand anders meer wil.
                        When men were men

Comment

Wat Ingmar zegt.
                          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Die burgemeester van Kutkrabbeveen wordt waarschijnlijk in nature betaald...:-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CWATR Bekijk bericht
                              Jasper, ik nodig iedere (hoog)geleerde eikel uit om, als hij denkt dat een 140k per jaar niet voldoende is, voor 30k per jaar in de bouw of fabriekshal te gaan staan......

Die lui hebben een te hoge eigedunk en staan er niet bij stil hoeveel geld dat 140k per jaar is.

Anders doe ik 't wel voor een ton. Kan d'r toch geen grotere bende van maken dan het tuig dat nu aan de touwtjes trekt?
                              Subtiel verwoordt, flauwekul ook bovendien. Mensen die in aanmerking komen voor een functie als burgermeester van R'dam kunnen in het bedrijfsleven veel en veel meer krijgen. Ik snap wel dat je dan nee zegt tegen zo'n lastige baan.

Doet overigens helemaal niets af aan het feit dat 140k ontzettend veel geld is. Maar ik geef het je te doen, dat "tuig" wat hier in Rotterdam zit heeft het in mijn ogen de afgelopen jaren uitstekend gedaan.

Sorry hoor, maar dit is een beetje populistisch geblaat...
                              Huidig: 2006 Volvo V70 2.4 (170pk)
                              Vorig: 2019 Volvo V60 T6 (340pk)

Comment

sorry hoor maar wat een populistisch geblaat. Waarom een baan aannemen voor een bepaald salaris als je dat salaris met een beetje onderhandelen kunt verdubbelen? Dit is nu typisch een gevalletje van vraag en aanbod. We zitten hier toch niet in een communistisch geregisseerd land?
                                www.carscoffeecigars.nl

Comment

Subtiel? Die eikels worden van gemeenschapsgeld betaald.
                                  Als ze inderdaad denken dat ze in het bedrijfsleven meer kunnen verdienen, laat ze dat dan vooral doen.....maar nee, daar vallen de meeste door de mand.

Comment

Allemaal gezwam. Bestuurder/Burgermeester zijn moet een roeping zijn. Als ze het alleen doen voor het geld mogen ze van mij ook thuisblijven.

Kunnen ze in het bedrijfsleven veel meer krijgen? Doen dan!

Ik wil geen burgermeester zijn, maakt me niet uit wat ze ervoor betalen. Je gaat toch geen baan aannemen alleen omdat íe zo goed betaalt, of minstens even goed betaalt?

Goed, in R'dam moet je Sinterklaas ieder jaar ontvangen, dat dan weer wel...
                                    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Welcome to the real world. Burgemeester moet een roeping zijn? Succes, je vind tegenwoordig geen mensen meer die voor een scheet en drie knikkers hun roeping achterna gaan.

En nee, 140k is niet weinig, maar wellicht niet helemaal marktconform gezien de verantwoordelijkheid en werkdruk. Dat zegt helemaal niet dat ze alleen voor het geld gaan, maar het is wel een belangrijke voorwaarde, en wat mij betreft terecht.

Ik ga niet eens in op het commentaar over dat ze in het bedrijfsleven collectief door de mand zouden vallen, discussiëren met schuimbekkende TON-stemmers is vrij zinloos :)

Comment

CWATR gaat idd een beetje te kort door de bocht door te stellen dat alle openbaar bestuurders incompetent zijn, maar toch heb ik de afgelopen jaren lieden op hoge posten in Den Haag zien verschijnen die daarvoor eigenlijk te licht waren. Ik betwijfel hoever een T. Netelenbos binnen Philips was gekomen, om maar iets te noemen. Om nog maar te zwijgen van E. Vogelaar

Wat de burgemeesters betreft, volgens mij hebben de bekende namen het dan weer juist goed gedaan de laatste jaren. Opstelten, Cohen, Leers, allemaal hebben ze dagelijks het tuig te bestrijden. Ze zitten dichter bij het vuur dan landsbestuurders, dus daar mogen ze best voor worden gecompenseerd.

Oh, en als ze bij Fortis nog iemand nodig hebben, ik hou me aanbevolen!
                                        Twee maanden lang een beetje lopen aankloten, je laten ontslaan en dan 5 miljoen aftikken lijkt me wel wat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                                          Oh, en als ze bij Fortis nog iemand nodig hebben, ik hou me aanbevolen!
                                          Twee maanden lang een beetje lopen aankloten, je laten ontslaan en dan 5 miljoen aftikken lijkt me wel wat.
                                          Sterker nog, voor de helft minder kloot ik twee maanden langer voor ze aan!

Comment

CWATR gaat misschien wat kort door de bocht, maar er is wel degelijk een trent gaande die ook mij irriteert. Het verschil tussen arm en rijk groeit hard. Ik kwam dit stuk tegen op Elsevier:

Kloof tussen topinkomen en modaal steeds groter

De kloof tussen het inkomen van topbestuurders en werknemers is in 25 jaar tijd drie maal zo groot geworden. In het midden van de jaren '80 verdiende een directeur gemiddeld zestien keer meer dan een werknemer met een modaal salaris. In 2007 is dat opgelopen naar 44 keer modaal.

Van der Veer verdiende in 2007 314 keer meer dan een modaal salaris

Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar salarissen over de periode 1983-2007. De bevindingen zijn gepubliceerd in het boek Het Grote Graaien, dat zaterdag is verschenen.

91.000
                                            In die periode stegen de salarissen van bestuurders met gemiddeld 7,2 procent per jaar. Het modale inkomen ging per jaar met 2,3 procent omhoog tot 30.000 euro bruto per jaar.

Als het net zo hard was gestegen als de topinkomens, zou het 91.000 euro zijn geweest.

Gucci
                                            Het gemiddelde salaris van directeuren van de honderd best verdienende bedrijven, steeg in 25 jaar tijd van 225.000 euro naar 1,3 miljoen euro, aldus het onderzoek. Bij de 25 best verdienende bedrijven steeg het directeurssalaris nog harder. Dat verzevenvoudigde in die periode.

De Amerikaan Tom Ford van concern Gucci voert de topvijf aan van grootverdieners bij Nederlandse bedrijven sinds 1983. Hij incasseerde 106 miljoen euro. Jan Bennink van Numico staat met 85 miljoen op de tweede plaats.

Van de bestuursvoorzitters die nu nog in functie zijn, verdiende Shell-topman Jeroen van der Veer in 2007 het meeste: 9,4 miljoen euro. Dat is 314 keer modaal.
                                            Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

De puissante verrijking van sommige topbestuurders van verschillende multinationals heeft verdomd weinig te maken met of een burgemeester 140k of meer zou mogen verdienen.

Comment

Een bestuurder wordt betaald van gemeenschapsgeld. Een' top' bestuurder wordt betaald door geld van het bedrijf. Geld dat eerst verdiend moet worden: winst dus. Daar werken ALLE medewerkers aan mee.
                                                Maar wat je ziet is dat die zgn 'top' bestuurders zichzelf buitensporig belonen t.o.v. het personeel (en zelfs de aandeelhouders).

Zelfs 'top'bestuurders van bedrijven waarin de overheid een groot aandeel bezit slagen erin zichzelf zo buiten all proporties te verrijken. Wanneer heb je ooit de overheid in zo'n geval in zien grijpen? Nooit, want het politieke geteisem in NL gaat ervan uit dat ze maar een jaartje of 8 in de politiek zitten en een leuk netwerk op kunnen bouwen en zo zelf in zo'n lekker betaald baantje kunnen doorstromen. Neem bijvooreeld de Grootste Nederlandse Hypocriet Alller Tijden: Wim Kok. Maar zo zijn de meeste politici.

Waarom denk je dat het zo lang duurt dat de norm daadwerkelijk wordt uitgevoerd?

Waarom 'gunt' het politiek tuig in NL zichzelf een salarisstijging van 30% terwijl een groot aantal mensen in NL hun baan kwijt raakt (of gaat raken) of blij moet zijn met een gemiddelde loonstijging van een paar procent terwijl de inflatie alsmaar oploopt?

Ja, en dan ga IK kort door de bocht?

Mijn stelling blijft dat de salarissen voor (zeer) hoog-opgeleiden in het algemeen, en bestuurders / politici in het biezonder, veel te hoog is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CWATR Bekijk bericht
                                                  Waarom 'gunt' het politiek tuig in NL zichzelf een salarisstijging van 30% terwijl een groot aantal mensen in NL hun baan kwijt raakt (of gaat raken) of blij moet zijn met een gemiddelde loonstijging van een paar procent terwijl de inflatie alsmaar oploopt?

Mijn stelling blijft dat de salarissen voor (zeer) hoog-opgeleiden in het algemeen, en bestuurders / politici in het biezonder, veel te hoog is.
                                                  Is dat zo?

Comment

Volg jij het nieuws?

Comment

Jij kennelijk niet zo, CWATR. De werkloosheid in Nederland staat namelijk op het laagste niveau sinds 1980. :)

Op zich heb je wel een punt, maar je gebruikt het verkeerde argument. Wat dacht je van: "Veel mensen verliezen koopkracht, terwijl sommige politici salarisstijgingen zien van 30%. Dat klopt niet."
                                                      Mini Cooper Clubman
                                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Rotterdam is een stad waar onevenredig veel mensen op of onder het sociaal minimum zitten. Ik ken een allenstaande moeder van 2 kinderen die rond moet zien te komen van nog geen 1000 euro per maand. Hoe ver sta je als burgemeester van je inwoners af wanneer je aangeeft van het 15 voudige nog niet rond te kunnen komen?

Wat mij betreft opzouten met dat soort figuren. Die gaan maar lekker graaien bij de Shell of van mijn part Unilever. In Rotterdam hebben ze, zeker nu, mensen nodig met een hart voor de stad.
                                                        Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Working...
                                                        X
                                                        😀
                                                        🥰
                                                        🤢
                                                        😎
                                                        😡
                                                        👍
                                                        👎