Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het lekkere whisk(e)y draadje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het lekkere whisk(e)y draadje

Constateer zojuist dat hier nog geen topic over is.

Ik schroef zojuist een fles Macallan van 12 jaar open, Gall Gall prijs van 42 euro.

Iemand die deze godendrank kent ? Zijn er nog mensen die eventueel nog andere whisky's kunnen aanbevelen ? Ik hoor graag.
    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Goh, dat jij geen fles Macallan 1926 opentrekt....

Lekker met veel ijs.
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Van de mid-priced soorten vind ik de 15jr jonge Solera-reserve van Glenfiddich helemaal top. Qua goedkopere, ook nog wel weg te krijgen soorten, vind ik Southern Comfort wel lekker...
      "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
        Van de mid-priced soorten vind ik de 15jr jonge Solera-reserve van Glenfiddich helemaal top. Qua goedkopere, ook nog wel weg te krijgen soorten, vind ik Southern Comfort wel lekker...
        Southern Comfort-bocht is geen whisk(e)y...

Ik ga voor single malts: een 15jr Dalwhinnie of een 14jr Oban. Is wat 'zachter' dan MacCallan.
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Inderdaad, als je bourbons en whiskeys door mekaar gooit ben je geen kenner. Hoeft ook niet trouwens, read and learn. :)

Ik noem mezelf ook geen kenner trouwens, weet alleen wat ik lekker vind en wat niet. Dalwhinnie is ook een van mijn favorieten - heb ze ook bezocht tijdens een vakantie in Schotland. Inderdaad lekker zacht, bijna romige dronk.

Macallan is niks mis mee trouwens, evenals Lagavullin.
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
            Inderdaad, als je bourbons en whiskeys door mekaar gooit ben je geen kenner. Hoeft ook niet trouwens, read and learn. :)

Ik noem mezelf ook geen kenner trouwens, weet alleen wat ik lekker vind en wat niet. Dalwhinnie is ook een van mijn favorieten - heb ze ook bezocht tijdens een vakantie in Schotland. Inderdaad lekker zacht, bijna romige dronk.

Niets is leuker dan Jasper corrigeren :-)

De schrijfwijze (whisky of whiskey) is afhankelijk van de herkomst van de drank; uit Ierland en de Verenigde Staten afkomstig is het whiskey, uit Canada en Schotland is het whisky.

Dus jouw Schotse voorbeelden zijn géén whiskey !
            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

De discussie wanneer het wisky of whiskey heet hebben we al op het oude forum gehad :-)

Hoe dan ook, de tijd van het koude weer en binnen bij de open haard zitten staat voor de deur en daar hoort whisky met een sigaar bij.
              Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Ik zal het de volgende keer er maar weer expliciet bijzetten dat SC geen whiskey is..., vond het nogal voor de hand liggen, maar OK...
                "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Ik ben wel blij met McClelland's highland Single Malt.

Niet duur en erg zacht. (27 euro per fles geloof ik.)
                  http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Al jaren heb ik 3 favorieten, Talisker, Laphroiag en Lagavulin. Niet zacht maar ruig, rokerig, turf en jodium. Af en toe een ritje naar Luxemburg om de voorraad aan te vullen sinds de taxfree aankopen op de boot naar Engeland over zijn.
                    BMW E36 325I Cabrio 1993, Ducati Monster 900 1997, Yamaha TRX 1997, Ski Nautique/Ford 351 Windsor 1978, Volvo V40 1999

Comment

stirling, als je van van die whiskys houdt moet je ook eens een Ardbeg proberen.

Ook erg lekker zijn de Highland Parks en Balvenie,

Begin November is er in de Pieterskerk in Leiden een groot whisky festival, daar kan je veel verschillende merken proeven.

Comment

PeterS, Ardberg en Highland Park ken ik wel, Balvenie zal ik eens proberen. Port Ellen is er ook zo een, erg lekker maar zeldzaam. Op zo'n festival zijn soms inderdaad wat bijzondere dingen te proeven. Ik zal eens kijken wanneer het precies is.
                        BMW E36 325I Cabrio 1993, Ducati Monster 900 1997, Yamaha TRX 1997, Ski Nautique/Ford 351 Windsor 1978, Volvo V40 1999

Comment

Ik ga vrijdagavond 14 november naar het whisky festival in Leiden. Ik ben er de laatste 4 jaar ook al geweest.
                          Ik heb een vrij brede smaak vwb whisky, het ligt een beetje aan mijn stemming welke ik pak.
                          Als ik zin heb in een wijvenwhisky (zachte whisky dus), dan pak ik graag een Macallan, maar dan niet die laatste veel te commerciele "Fine Oak" serie, maar de oude traditionele serie (verkopen ze nog steeds gelukkig!) die 100% gerijpt is op oude sherry vaten. CM, die moet je eens proberen, daar zit echt veeeeel meer dimensie aan dan die Fine Oak troep. Ik heb de 10yo cask strength, 12yo, 18yo, een 31yo van een onafhankelijke bottelaar uit mijn geboortejaar (minder lekker dan sommige jongere moet ik zeggen, maar wilde al een tijdje een whisky uit mijn geboortejaar 1974), en de twentiet, thirties en fourties serie, beetje kitschflesjes, maar lekker! :)

Als ik zin heb ik een stevige whisky, dan pak ik graag een Lagavulin 16yo, eigenlijk mijn allround favoriet. Maar ook de eerder genoemde Laphroaigh en Talisker zijn lekker. Meestal geld voor mij, hoe ouder hoe lekkerder, maar dat gaat dan weer zo snel weer in de papieren lopen :)
                          De Port Ellen is ook heerlijk, wel wat duur vind ik, maar dat heeft met de schaarste te maken. Gelukkig heeft mijn schoonvader de complete serie en nip ik daar af en toe mee :p

Maar goed dat de herfst weer goed begonnen is ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maik Bekijk bericht
                            Ik ga vrijdagavond 14 november naar het whisky festival in Leiden. Ik ben er de laatste 4 jaar ook al geweest.
                            Ik heb een vrij brede smaak vwb whisky, het ligt een beetje aan mijn stemming welke ik pak.
                            Als ik zin heb in een wijvenwhisky (zachte whisky dus), dan pak ik graag een Macallan, maar dan niet die laatste veel te commerciele "Fine Oak" serie, maar de oude traditionele serie (verkopen ze nog steeds gelukkig!) die 100% gerijpt is op oude sherry vaten. CM, die moet je eens proberen, daar zit echt veeeeel meer dimensie aan dan die Fine Oak troep. Ik heb de 10yo cask strength, 12yo, 18yo, een 31yo van een onafhankelijke bottelaar uit mijn geboortejaar (minder lekker dan sommige jongere moet ik zeggen, maar wilde al een tijdje een whisky uit mijn geboortejaar 1974), en de twentiet, thirties en fourties serie, beetje kitschflesjes, maar lekker! :)

Als ik zin heb ik een stevige whisky, dan pak ik graag een Lagavulin 16yo, eigenlijk mijn allround favoriet. Maar ook de eerder genoemde Laphroaigh en Talisker zijn lekker. Meestal geld voor mij, hoe ouder hoe lekkerder, maar dat gaat dan weer zo snel weer in de papieren lopen :)
                            De Port Ellen is ook heerlijk, wel wat duur vind ik, maar dat heeft met de schaarste te maken. Gelukkig heeft mijn schoonvader de complete serie en nip ik daar af en toe mee :p

Maar goed dat de herfst weer goed begonnen is ;)
                            Moet je naar een masterclass gaan van Ad de Koning. Is een oom van mevrouw AJB. Heb e met zeker een geweldige avond, een geweldige kerel!
                            Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht

De schrijfwijze (whisky of whiskey) is afhankelijk van de herkomst van de drank; uit Ierland en de Verenigde Staten afkomstig is het whiskey, uit Canada en Schotland is het whisky.

Dus jouw Schotse voorbeelden zijn géén whiskey !
                              Ja euh dat wist ik best wel! Althans, ik kende het als Schots/Iers onderscheid, niet als Amerikaans/Canadees. Maar wat wil je nou als ik om 3 uur 18 iets over whisk(e)y intik, dat het dan allemaal 100% klopt?? :)
                              Mini Cooper Clubman
                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Lijkt me wel lachen, zo'n whisky-festival. Wel een beetje uit de buurt, Leiden.

Moet wel zeggen dat ik steeds minder vaak een whisky neem. Soms nog een absinth (vaak een stuk duurder dan de doorsnee single malt). Vind ik trouwens bijna net zoveel smaaksensatie geven als whiskey. Anders, maar wel de moeite als je van iets sterkers houdt.

Maar eigenlijk moet je daarvoor Schotland zelf afschuimen, in een ouwe Land Rover.
                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

In mijn bescheiden voorraadje staan een McClellan, een Jack Daniels, een Glenmorven en een bijna lege Oban.
                                  Ik mag trouwens een kopje koffie graag vergezellen van een Drambuie. Dacht dat voornoemde Southern Comfort iets dergelijks was, maar arghhh wat een bocht. Denk dat het de enige alcohol is die ik ooit heb weggegooid, naast wellicht een vergeten fles rode.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl
                                    Even proberen
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                    Met 1 l: Lagavulin.

Mwoah minder voldoening dan gedacht.....

Ook lekker: Bunahabain
                                    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Ik doe tegenwoordig vaker een Calvados dan een Whisky, een mooie Réserve des Seigneurs XO van Château du Breuil Calvados. Als er dan toch Whisky in komt, dan is het of een Bruichladdich of de Havana Reserve van Glenfiddich (21yrs).

Over een week of twee is het weer Whisky proeverij bij mijn broer (heeft een drankenwinkel), een Campbelltowntasting. in totaal worden er vijf Whisky's geproefd:
                                      * Longrow CV 46°
                                      * Longrow 2000 7 yrs Gaja Barrolo Finish 55°
                                      * Springbank 10 yrs 46°
                                      * Springbank 1997 Batch 2 54°
                                      En één verrassing. Ben eens benieuwd, soms valt dat heel hard mee, soms valt dat tegen.
                                      Rock on. RS.

Comment

Ik ben weleens naar een Whisky proeferij geweest met de genoemde Ad de Koning. Erg gezellig idd. de man kan uitstekend verhalen vertellen. Ik hou zelf van wat zachtere whisky`s. Een Aberlour van 16 jaar (double cask matured) of een Highland Park van 18 jaar zijn toch wel favoriete slobberaars.

Comment

Hey, whisky :)

Ik vind Glenmorangie en Oban nog steeds de lekkerste.
                                          ------------------------------------------------
                                          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Voor het echt hele lekkere heb ik toch het liefst een vruchtenstooksel, Cognac of Armagnac. Calvados is lekker, maar vaak wat te 'dun'. Wijn is tenslotte ook 'dikker' dan appelcider. Met een goeie fles whisk(e)y of Cognac doe ik zowiezo minstens een half jaar.
                                            Na flink goed eten vind ik een borrel trouwens eigenlijk het mooist op zijn plaats...
                                            You know that reality is immaterial

Comment

Er komen hier een hoop toppers voorbij, eigenlijk zijn er onder de single malts weinig vieze te vinden ;)
                                              Bruichladdich is over het algemeen ook een topper inderdaad :p
                                              Springbank ook, alhoewel ik die ietwat overhyped/priced vind...

Een Cognac of Armagnac gaat hier ook goed in na het eten trouwens. Ik zou graag nog wat meer over deze dranken willen weten, daar moet ik ook maar eens wat meer tijd en geld ;) in steken...

Comment

Je hebt toch een Speedster? Mooie roadtrip binnendoor:

:)

http://maps.google.com/maps?f=d&sadd...75&ie=UTF8&z=8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                                  Lijkt me wel lachen, zo'n whisky-festival. Wel een beetje uit de buurt, Leiden.

Moet wel zeggen dat ik steeds minder vaak een whisky neem. Soms nog een absinth (vaak een stuk duurder dan de doorsnee single malt). Vind ik trouwens bijna net zoveel smaaksensatie geven als whiskey. Anders, maar wel de moeite als je van iets sterkers houdt.

Maar eigenlijk moet je daarvoor Schotland zelf afschuimen, in een ouwe Land Rover.
                                                  Het festival is zeker leuk, je kan dan echt lukraak wat levenswater proeven waar je normaal niet echt zomaar een fles van durft te kopen.
                                                  Wel veel water tussendoor drinken ;)

En gewoon met de trein gaan natuurlijk, daar hebben ze zelfs een speciale aanbieding voor samen met de NS, voor 15 eurie een dagretour:

http://www.whiskyfestival.nl/leiden/...=treinkaartjes

4 sessies van 4uur, vrijdagmiddag en avond, zatermiddag (al uitverkocht) en avond, zondagmiddag.

Je laatste voorstel is trouwens nog beter dan het festival bezoeken ;)

Comment

Daar ben ik 2 jaar geleden al geweest SS, helaas zonder speedster maar met z'n tegenpool (Q7 *schaam schaam*).
                                                    Nog een flesje Armagnac van minimaal 15 jaar oud gekocht bij een boer... heerlijk spul, heb er spijt van dat ik niet meer gekocht had. De kleinschaligheid (vooral in de Armagnacstreek heb ik mij laten vertellen) van het produceren spreekt mij enorm aan. De boer stond net een 50-tal flessen ofzo te vullen met een maatbekertje en trechtertje van de plaatselijke blokker, erg leuk om te zien.

Comment

Klinkt gaaf. (Dat bezoek, niet die stadsbus). Bij Cognac moet je ook niet in de stad zijn, want dan krijg je een rondleiding bij Hennesy van de PR-trut, maar op het land eromheen. Daar kun je dan in de kelder rondkijken, met je dikke neus in de vaten snuiven ('53, '52, '56). Wow!

Comment

Gummen trip organiseren .... *duhuh*
                                                        Rock on. RS.

Comment

Bij het oude dok van 't oude werk van mijn pa liggen VOC vaten met Rum erin, ook lekker hoorrrrr.

Afgelopen zaterdag in de kroeg whisky gedronken waarvan ik mijn vingers kon aflikken. Die barman had ijs in mijn whisky gedaan, GTFOH! Dus ijs eruit gehaald met mijn handen, maar hij was al verkracht. En die maat van me had meteen 2 glazen bij me neergezet: 'je wilde toch een dubbele?'. Maar goed, 't werd wel snel gezellig :)

Comment

Dat wiskyfestival is wel een goeie tip! Normaal gesproken zou ik niet snel naar een whisky proeverij gaan, want ik drink 't liever thuis met goede vrienden, of bij m'n ouders (mijn pa heeft altijd lekker spul in huis). Ik moet zeggen dat ik 't in de herfst altijd meer drink dan in andere jaargetijden. Dus afgelopen weken gaat 't opeens weer wat harder met mijn flessen en ik moet dus wat nieuw spul aanschaffen. In 't oude draadje had ik al wat favorieten genoemd. Eigenlijk zijn dat voornamelijk Single Malt whisky's (zoals Glenlivet, Glenmorrangie, drinkt lekker weg) en dan met name die afkomstig zijn van de Islays, want die zijn stuk voor stuk anders, maar wel lekker met de geuren en smaken van de oceaan in je glas. Laphroaig vind ik daarvan denk ik het lekkerste. Een stuk oude kaas erbij, of bijvoorbeeld Emmentaler. Het water loopt al in mijn mond van de gedachte dat mijn huig en gehemelte samentrekken zoals bij een goed glas rode wijn.

Als we hier toch een algemeen sterke-drank-waarvan-je-goed-kunt-genieten- draadje maken dan staan de Armagnacs en échte onverprutste Rum (niet in winkel te koop) hoog op mijn lijstje. Cognac drink ik minder vaak, maar daar kan ik ook van genieten. Calvados heb ik in Normandie gedronken, maar ook gegeten op de locale pannenkoeken, in deserts en volgens mij hadden ze er ook een stuk vlees in bereid. Als drankje vond ik 't wat minder spannend. Gelukkig hadden we een onbeperkt wijnarrangement. :)
                                                            Last edited by Dennis Cavallino; 13-10-08, 14:36.

Comment

De meest verrassende fles die ik in huis heb is trouwens de Glen Moore van de Aldi. Die heb ik al diverse whisky liefhebbers ingeschonken en iedereen was verbaasd dat de fles minder dan 7 euro had gekost (volgens mij 4,99 in de aanbieding ofzo in Malmedy). Ik ga de duurdere varianten ook maar eens proberen. Intussen hoor ik van meer mensen positieve ervaringen met andere Aldi-whisky's. Het maakt mij wel nieuwsgierig. Net als wijnen onder de 5 euro die soms verrassend lekker kunnen zijn (én direct op dronk) van bijv. Hema, Jumbo en AH.

Comment

Maar verder kom je niet echt als alcoholist over, hoor. :=)

Comment

Working...
                                                                X