Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het lekkere whisk(e)y draadje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Ohja, en bij elke whisky wat water gegooid natuurlijk, varierend van een paar druppels tot een plonsje voor de heftigere (48%+). Echt zonde als je dat niet doet. Staat wel stoer, onverdunde 58% whisky proeven, maar koop dan een goedkope glenfiddich ofzo...

Comment

Heren,

Ik heb tot op heden de meest lekkere whisky gevonden, althans wat mijn smaak betreft :-)

Het gaat om de volgende:

"Aberlour" Highland Speyside single malt, 16 years
      Double cask matured, traditional oak cask & sherry cask.
      43%.

Heerlijk subtiel en fruitig van smaak. Nose and palate briljant. Finish: long, warm and spicy fruitiness.

Vergeleken met de duurdere The Balvenie single barrel 15 year ook een stuk toegankelijker.

Dus als je in de G & G staat, ga eens een keer voor die groene koker met dat schitterende embleem. Mijn avond kan in ieder geval niet met stuk.
      Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Tja, het is alsof een engeltje op je tong piest en vervolgens beft.

Heerlijk vocht :-)

@JasperBilly Turf

Ik had ook laatst een Ardbeg in de bar staan maar die is mij veel te turfig hoor.

Comment

• Deze?

Alleen een andere koker.

Inderdaad erg lekker

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
            Deze?

Alleen een andere koker.

Inderdaad erg lekker

Dat is em!!!

*schenkt nog wat in*

Comment

• Als je van turf houdt, probeer dan deze eens:

http://www.whiskyvanzuylen.nl/index....tomore&id=1724

Heb hem vorige week geproefd en.... sodeknetters, dat is pas een hap van de barbeque :)
              Slechts 5 jaar oud, maar was toch goed te doen...

En als je van Aberlour houdt, probeer dan zeker deze eens:

http://www.vooreenmooiglas.nl/index....erlour&id=1406

Ook een heerlijk spulletje. Relatief jonge whisky, maar smaakt volwassen (blegh, lijkt zo uit een reclamefolder te komen...).

Van Zuylen (waar ik naar link) is trouwens een aanrader vwb het bestellen van whisky. Een heel ruim assortiment, en goede prijzen. Maar ook de winkel in Loosduinen, Den Haag, is leuk om eens te bezoeken. Neem wel genoeg geld mee, want je komt geheid met meer dan 1 mooie fles de winkel uit :p

Comment

• http://www.telegraaf.nl/buitenland/5...chotse___.html

"Taiwanese whisky beter dan Schotse' LONDEN - Een Taiwanese whisky heeft drie Schotse merken achter zich gelaten in een whiskywedstrijd in Schotland. Een team van kenners riep na een blinde smaaktest het in Taiwan gebrouwen Kavalan uit tot de beste, zo berichtte de Britse krant The Times maandag.
                Het dagblad had de wedstrijd zelf georganiseerd om te kijken hoe een nieuwe Engelse whisky zou presteren tegenover drie Schotse rivalen. Geheel onverwachts won het Taiwanese brouwsel.

Whisky staat bekend als de nationale drank van Schotland. Het destilleren van whisky begon eeuwen geleden bij de Kelten, de oorspronkelijke bewoners van Schotland en Ierland. Zij noemden het uisge beatha, oftewel levenswater.

http://www.kavalanwhisky.com/en/about/default.asp

Tja... :-)
                Veritatis simplex oratio est

Comment

• "One taiwanees on the rocks please"

Comment

• Japanse whiskey wedijvert al jarenlang met de betere single malts. Zeggen de Schotten zelf ook.
                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

• Zo is het met auto's ook gegaan toch ?
                      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

• Ja, die Schotse auto's waren echt meuk. Dat deden de Japanners aanzienlijk beter. :-)
                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                          Japanse whiskey wedijvert al jarenlang met de betere single malts. Zeggen de Schotten zelf ook.
                          Japanse Whisky heb ik nog niet geproefd helaas. Schijnt inderdaad superspul te zijn. Japanners weten altijd wel hoe ze topkwaliteit moeten verbeteren.

Laatst een paar keer whisky uit India geproefd en sindsdien is één ervan toegevoegd aan mijn lijstje van favoriete single malts. Het was een flesje 'peaty' Amrut. "Amrut Peated Single Malt Whisky Cask Strenght" stond erop, een hele mond vol. Eenmaal een slok genomen proefde ik de zilte rokerige smaak zoals bij een goede Laphroaig, maar daarna ook diverse zoete smaken. Heel bijzonder voor zo'n jonge Whisky, maar dat komt doordat ze op een grote hoogte vlakbij zee liggen en het wordt rechtsteeks uit het vat gebottled. De koude temperatuur en zilte zeelucht lijken op die van sommige Islay Whisky's (waaronder Laphroaig). Toch heeft het een unieke smaak. Het smaakt mij naar meer! Damn tasty.

Comment

• Zou dit nog smaken?

http://www.nu.nl/opmerkelijk/2298281...-ontdooid.html

Comment

• Zou het? Maar die flessen waren toch al begin dit jaar gevonden?

Comment

• Tijdens mijn vakantie in Schotland een aantal distilleerderijen bezocht, goed geproefd, en hier en daar wat ingekocht.

Laphroaig, Isle of Islay
                                Hele leuke tour in een van de weinige bedrijven waar ze hun eigen malting nog doen (zij het voor 20% of zo). Heerlijke turfgestookte vuren, hmmm! Uiteindelijk een mooie 18 year opgepikt en wat miniatuurtjes van de cask strengths.

Lagavulin, Isle of Islay
                                Fantastische proeverij in het warehouse. De productie lag stil (watertekort) dus de full tour kon niet. Nou, geen spijt van! Voor 10 pond pp. kreeg je dus gewoon 5 bellen whipskie recht uit de vaten voor je snuffert - waaronder eentje uit 1966. De lekkerste was trouwens een 17 jaar oud vat. Godsammekrake wat een godenvocht. Paar drupjes water d'rbij, cask strength is anders wel erg serieuze shit, en whoei!!! Heerlijk. Uiteindelijk gewoon een mooie 10 y.o. gekocht, de oudere flessen gaan echt over de 200 pond heen.

Ardbeg, Isle of Islay
                                Wat mij betreft de producent van de beste 10 y.o. ter wereld. Heerlijk rokerig en vol turfgeur. (Islay staat bekend om zijn zwaar turfgerookte malts.) De tour zelf was matig, maar het bedrijf is erg mooi gerestaureerd tijdens de herstart in de 90's. Sfeervol! Een schitterende Ardbeg Rollercoaster gekocht, een single malt blend (verschillende jaargangen dus) om het 10 jaars jubileum van de herstart te vieren. Beperkte oplage van 1500 flessen, en echt de moeite waard. Op papier dacht ik, "dat wordt niks", en kanonne, wat een superwhisky. Die unaged versies blijven soms een beetje verrassen, kan echt fantastisch zijn als er zich een echt goede master distiller mee bemoeit!
                                (De 10 y.o. haal ik gewoon bij mijn slijter voor 35 euro, wat echt een KOOPJE is voor zo'n prachtige whisky.)

Talisker, Isle of Skye
                                Een wat obligate tour, maar wel een prachtige omgeving en aardige mensen. Gewoon de standaard 10 y.o. gekocht, een verdomd lekkere whisky die ook wel die typsiche eilanden-turfsmaak heeft, maar wat minder prominent.

Kortom, 't was weer pret. :)
                                Mini Cooper Clubman
                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Ik ben er inmiddels achter dat de 'Highlands' niet helemaal mijn smaak zijn. Zijn iets te scherp terwijl ik van een vrij zachte fruitige en subtiele afdronk hou...

Kom je automatisch bij de 'Islay' maar ik ben niet zo van de turf. Mag wel enigszin rokerig zijn.
                                  Misschien dat de 'Speyside' een goede keus is...

Kortom: ben nog steeds op zoek naar de ultieme malt scotch whisky :-)

Comment

• Japser: ik heb in mijn testament opgenomen dat ik graag geeuthanasieerd wil worden d.m.v. Laphroaig. Wat een heerlijk spul maken die lui!

CM: een fruitige afdronk? Heh. Look no further!
                                    Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

• Wat een geweldig topic!

Ik drink al jaren geen whisky eigenlijk meer...waarom..geen id...maar een goed glas met sigaar en lekker stoel doet me weer denken aan goede tijden :-)

Wat me nog bij staat is dat ik Knockando erg lekker vond! geen id meer hoe die smaakt trouwens....
                                      Citroen BX :)

Comment

• Ik heb aardig nog wat spul staan, maar drink het eigenlijk nooit meer. Sowieso drink ik bijna geen sterke drank meer. Weet ook niet waarom.

Ik ben trouwens wel geïnteresseerd in die Japanse single malts. Die schijnen net zo goed als de Schotse te zijn (dat geven ze zelf ook toe!).
                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

• Duifjes, de laatste keer dat wij samen whisky dronken, kwam de politie de stereo van jou zachter zetten. 7,5 jaar terug was dat! ;)

Ivm overlijden van mijn pa had ik een paar weken terug een lekkere islay gekocht die ik nog niet kende, Smokehead. Cool moderne uitstraling maar erg lekker, ruig en toch zachte afdronk.

Comment

• Paco, je moet nodig weer naar die whiskeytoko in Sittard. Die vent heeft ongetwijfeld wat je zoekt. (wel oordopjes meenemen)
                                            De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                              Tijdens mijn vakantie in Schotland een aantal distilleerderijen bezocht, goed geproefd, en hier en daar wat ingekocht.

Laphroaig, Isle of Islay
                                              Hele leuke tour in een van de weinige bedrijven waar ze hun eigen malting nog doen (zij het voor 20% of zo). Heerlijke turfgestookte vuren, hmmm! Uiteindelijk een mooie 18 year opgepikt en wat miniatuurtjes van de cask strengths.

Lagavulin, Isle of Islay
                                              Fantastische proeverij in het warehouse. De productie lag stil (watertekort) dus de full tour kon niet. Nou, geen spijt van! Voor 10 pond pp. kreeg je dus gewoon 5 bellen whipskie recht uit de vaten voor je snuffert - waaronder eentje uit 1966. De lekkerste was trouwens een 17 jaar oud vat. Godsammekrake wat een godenvocht. Paar drupjes water d'rbij, cask strength is anders wel erg serieuze shit, en whoei!!! Heerlijk. Uiteindelijk gewoon een mooie 10 y.o. gekocht, de oudere flessen gaan echt over de 200 pond heen.

Ardbeg, Isle of Islay
                                              Wat mij betreft de producent van de beste 10 y.o. ter wereld. Heerlijk rokerig en vol turfgeur. (Islay staat bekend om zijn zwaar turfgerookte malts.) De tour zelf was matig, maar het bedrijf is erg mooi gerestaureerd tijdens de herstart in de 90's. Sfeervol! Een schitterende Ardbeg Rollercoaster gekocht, een single malt blend (verschillende jaargangen dus) om het 10 jaars jubileum van de herstart te vieren. Beperkte oplage van 1500 flessen, en echt de moeite waard. Op papier dacht ik, "dat wordt niks", en kanonne, wat een superwhisky. Die unaged versies blijven soms een beetje verrassen, kan echt fantastisch zijn als er zich een echt goede master distiller mee bemoeit!
                                              (De 10 y.o. haal ik gewoon bij mijn slijter voor 35 euro, wat echt een KOOPJE is voor zo'n prachtige whisky.)

Talisker, Isle of Skye
                                              Een wat obligate tour, maar wel een prachtige omgeving en aardige mensen. Gewoon de standaard 10 y.o. gekocht, een verdomd lekkere whisky die ook wel die typsiche eilanden-turfsmaak heeft, maar wat minder prominent.

Kortom, 't was weer pret. :)
                                              Ik MOET ook nog eens naar dat druilerige eiland :)
                                              Wat een heerlijke whiskies komen daar vandaan, die ik vooral lekker vind ik de winter.
                                              De Lagavulin 16yo is mijn ultieme favoriet, en die is hier nog redelijk betaalbaar, tussen de 4 en 5 tientjes (als je een beetje zoekt nog 4 tientjes rond, maar de vraag blijft stijgen en de produktie houdt het niet bij...).

@CM: heb je al eens de sherry whiskies geprobeerd? Probeer eens een Macallan old style (100% gerijpt op sherryvaten, dit moet duidelijk op het etiket staan, dus niet de Fine Oak serie kopen!). De old style flessen hebben ze helaas niet bij elke slijter staan... Je kan dan ook een Fles Glenfarclas kopen, ook 100% op sherryvat gerijpt, tenminste, de goedkoopste versie van hun niet geloof ik. Probeer de 15yo eens, heerlijk! En lekkerder dan hun 17yo vind ik... Lekker donker spul is die sherryshit ;) Beide Speyside wijvenwhisky trouwens, maar goed, das eigenlijk best lekker :)
                                              Of probeer eens een Cragganmore 12yo, een heel betaalbare whisky, ook uit de Speyside, maar heerlijk rond/zacht en fruitig.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                                Paco, je moet nodig weer naar die whiskeytoko in Sittard. Die vent heeft ongetwijfeld wat je zoekt. (wel oordopjes meenemen)
                                                Haha, ja, die gast lulde de oren van je kop :)

Cragganmore is lekker, zoete afdronk idd. Heb ik hier ook nog staan. Balvenie is iets meer uitgebalanceerd, terwijl ik de Macallans vaak iets te scherp/hard vind.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                                  Ik ben trouwens wel geïnteresseerd in die Japanse single malts. Die schijnen net zo goed als de Schotse te zijn (dat geven ze zelf ook toe!).
                                                  Ik ook, wil daar wel meer van proeven. Indiase single malt heeft me in ieder geval al positief verbaasd. De Amruth was dat.
                                                  Last edited by Dennis Cavallino; 27-09-10, 18:49. Reden: Amruth van 't weekend weer gedronken. Damn tasty

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Maik Bekijk bericht
                                                    Ik MOET ook nog eens naar dat druilerige eiland :)
                                                    Lekkere wegen ook op Islay. Ik weet niet wat de Spider meer schade heeft toegedaan, die Corolla of de Mongoolse kutwegen op dat eiland. :)
                                                    Mini Cooper Clubman
                                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

• De bedoeling is ook om daar met de Q7 van schoonpa naartoe te gaan, ben niet helemaal gek natuurlijk :)

Comment

• Nou, vanmiddag toch maar een Lagavulin Islay malt 16 years gescoord en die gaat straks open.

Ben benieuwd...

Comment

• *plop*

Nou, je ruikt de turf c.q. veengrond al zodra de fles opengaat.

*gloep*

Mja, lekker peaty en heerlijk rokerig. Zachte en zeer lange afdronk. Toch een slag zachter dan Ardbeg imo.

Drinkt makkelijker weg dan een Highland malt, maar dankzij de krachtige smaak is het geen slobber whisky zeg maar.

Comment

• Grappig, was ook een van de flessen die mee terug gingen in de Spider vanuit Schotland. Uitzonderlijk goed, zacht door zijn leeftijd, maar met behoud van de typische Islay peat.

Zachter dan Ardbeg, ja, tuurlijk, d'r is bijna niks peatier dan Ardbeg. Maar sowieso zijn alle drie de zuidelijke Islays peaty.

Maar inderdaad, een juweeltje. Kon ik voor die 35 pond niet laten liggen (a fucking STEAL dus).
                                                            Mini Cooper Clubman
                                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                              Ardbeg, Isle of Islay
                                                              Toevallig vandaag sinds ik vorige jaar in Scotland geweest ben weer eens een flesje gekocht. Ik drink nog maar zelden whiskey.

Wilde al een tijdje een Ardbeg proberen en dus de 10 y.o. gekocht.
                                                              Eerste indruk: nèh. Niet mijn whiskey. Is me te scherp. Alcohol brandt op de lippen en de scherpte (ondanks dat het 'maar' 46% is) verdrukt de rest van de smaak. Toen ik het door mijn cairn walste en rook zag ik al aan de zeer lichte kleur en sterke alcoholgeur dat er niet teveel smaak aan zou zitten.

Er zijn ongetwijfeld liefhebbers hiervoor, zoals hierboven, maar ik ben meer van de Balvenies, Dalwhinnies en Cragganmores. Dit is me net als de meeste Macallans te scherp en mist daardoor diepte.

Comment

• Scherp, branderig? Ardbeg? Echt...? Peaty, dat wel, maar branderige alcohol, dat herken ik niet.

Anyway, 't is allemaal smaak natuurlijk.
                                                                Mini Cooper Clubman
                                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Grappig dat je dat zegt van de kleur en dat het dan smaakloze pulp zou zijn Paco ;)
                                                                  Ardbeg is juist één van de weinige distilleerderijen die géén kleurstof aan zijn whisky toevoegd. Die kleurstof gebruiken al die andere brouwers om de yanken een beetje tevreden te houden, want die houden van mooie kleurtjes en ook vooral constante kleuren (per batch kan heel goed kleurverschil ontstaan, het ene vat kleurt de boel anders dan de andere).
                                                                  Het ontbreken van de kleurstof zou juist aantrekkelijk moeten zijn (voor de "echte" liefhebber) want alhoewel de distilleerderijen die de kleurstof gebruiken allemaal zeggen dat het geur en smaakloos is, heb ik daar zeer mijn twijfels over. Het is namelijk "caramel" waar ze dat mee doen. Ik ben geen caramel kenner en weet dus bv niet hoeveel soorten en smaken je daarin hebt, maar het klinkt niet echt als geur en smaakloos :)

Dat de Ardbeg branderig aanvoelde kan wel kloppen, hij komt bij mij ook vaak wat branderiger over dan de gemiddelde whisky, maar soms is ook het moment van proeven heel bepalend voor hoe hij over komt. Probeer hem binnenkort nog eens te proeven en je hebt de kans dat hij weer wat anders (beter?) smaakt.
                                                                  En verder is het ook helemaal geen gotspe om er een kwak water bij te gooien. Het zal het alcoholpercentage wat terugdringen en zo wat minder branderig maken en andere smaken (de echte whisky) worden juist weer versterkt. Heel veel master distillerers (de personen die in de distilleerderij feitelijk de smaak van de whisky bepalen) verdunnen de whisky tot maar 30% om zo beter alle componenten in de whisky te kunnen proeven.
                                                                  Dus gooi er eens 10% water bij (zo kom je op ongeveer 42% alc) en schrik niet als het spulletje in je glas dan wat troebel wordt, want Ardbeg is ook nog eens één van de weinige distilleerderijen die hun whisky niet chill-filteren voordat het in de fles gaat. Dan moet de whisky op minimaal 46% gehouden worden anders kan het dus wat troebel worden of zelfs een beetje vlokken, maar dat is helemaal niet erg, alleen maar weer om die yanken niet te zenuwachtig te maken ;)
                                                                  Sláinte!

Comment

Working...
                                                                  X