Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het lekkere whisk(e)y draadje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• HahahaHansv :-)
    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Kennelijk hebben meer mensen de tip van Henk gelezen voor de Glenfiddich Rich Oak 14y... Want hij was helemaal op :-)

Tja, toen maar op goed geluk iets geks gepakt, een Japanse whisky: Suntory Yamazaki 10y.
      Fährst du quer - Siehst du mehr

Comment

• Rich Oak op!? Da's balen!
        Maar ik geloof dat die Japanner ook niet gek is, ik moet em nog proeven, maar als ie in de buurt komt van de Nikka's dan zit het wel goed.
        "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

• Ik heb een Glenlivet 16Y old Nadurra cask strength gescoord. 10 euries korting bij de whisky-slijter in Veenendaal.

Lelijke site, maar wel veel info.
          Leuke Whisky's op voorraad ook. Maar ook een Jameson van 399 euro bv. Ik wist niet dat die ook hele dure meuk maakten man.

http://www.slijterij-hetplein.nl/index.html

Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Als de plaat van Harry/Henk een magic quadrant was, dan was het een goed kerst weekend... Kreeg 2 flessen whisky; Lagavulin 16 en een Gragganmore 12. En dat terwijl ik eerder die dag zelf nog een Glenfiddich 15 Solera gekocht had.

De zaterdag voor Kerst 's middags stiekem begonnen met de Lagavulin, en dat was niet direct een succes. Vond het maar een rare smaak...
            's Avonds ging het een stuk beter, misschien kwam het ook door de kerst CD van Celine Dion die me aanspoorde het op een zuipen te zetten... Bij elke slok werd het beter, wat een geweldige whisky. De Glenfiddich daarna was eigenlijk een deceptie...

Comment

• Kan me wel iets bij jouw ervaring voorstellen Martijn. De L16 is zwaar maar zeer complex. Ik vind hem heerlijk, mijn favoriet onder de "standaard" whiskies. Je glenfiddich ga je na zo'n ervaring gelijk door de gootsteen spoelen ;)
              Die Gragganmore is trouwens ook de moeite waard vind ik. Heerlijk weg te slobberen whisky, zonder saai te worden, een topper in de soepele whiskies voor die prijs vind ik.

*nipt nog even van z'n Aberlour a' bunadh met een plonsje water*

Comment

• Ik kreeg ook een Lagavulin 16 voor kerst... nu staan er 3 flessen, 2 in de doos en 1 net open. Mooi man. Goeie shit namelijk. :)
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

Comment

• Ha, die Jasper;

De lekkerste whisky is misschien wel de fles die je van je zoon krijgt.
                  Oh, KUT! Jij hebt geen zoon....

;-)
                  Scherven brengen gelul.

Comment

• De fles die ik gisteren kreeg, was van mijn moeder. Maar het was de beloning voor zeven dagen rolstoelduwen door Manhattan. Mijn knieen doen nog pijn... ik ben niet de enige bourgondier in de familie, za'k maar zeggen. Dus die Laga 16 is dik verdiend. :)
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Martijn Bekijk bericht
                      Als de plaat van Harry/Henk een magic quadrant was, dan was het een goed kerst weekend... Kreeg 2 flessen whisky; Lagavulin 16 en een Gragganmore 12. En dat terwijl ik eerder die dag zelf nog een Glenfiddich 15 Solera gekocht had.

De zaterdag voor Kerst 's middags stiekem begonnen met de Lagavulin, en dat was niet direct een succes. Vond het maar een rare smaak...
                      's Avonds ging het een stuk beter, misschien kwam het ook door de kerst CD van Celine Dion die me aanspoorde het op een zuipen te zetten... Bij elke slok werd het beter, wat een geweldige whisky. De Glenfiddich daarna was eigenlijk een deceptie...

Als je die Lagavullin 16 maar nog niet leeg hebt over 2 weken, ik wil die wel even proberen. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Moest voor oud&nieuw nog champagne halen, en heb dat dus bij de Druiventuin in Leiden gedaan. ( tip van Maik ). Het whisky aanbod daar is echt enorm, ocht je iets bijzonders zoeken dan is de kans dat je daar succesvol gaat zijn erg groot. Nu heb ik nog 4 flessen staan dus ik heb me ingehouden...

Wel een vraag voor de kenners, waarom is die Laga 16 zo ontzettend lekker... De andere whiskys die ik nu heb zijn wel ok, maar die Laga is echt een aparte klasse lijkt het. Alleen de Glenrothes 1994 was van hetzelfde nivea naar mijn smaak,

Comment

• Hoi Martijn, leuk dat je er even bent wezen kijken en knap van je dat je met lege handen de winkel hebt kunnen verlaten ;)
                          Die Laga is erg lekker omdat... tsja, omdat die gerstekorreltjes met precies de juiste hoeveelheid turf zijn drooggestookt ofzo? :)
                          Voor de prijs van een L16 is het moeilijk om iets vergelijkbaars qua complexheid te vinden ben ik bang, of het moet een lekkere Macallan sherry matured (dus niet de standaard fine oak) serie zijn, maar dat is qua karakter weer iets heel anders dan een peaty Islay malt.
                          Een Longmorn 16yo vind ik zelf ook goed te pruimen, maar die is ook alweer wat duurder, 60e dacht ik, en is ook niet echt peaty, afgezien van een klein rokertje op de achtergrond.
                          Wil je echt de lekkerste whiskies gaan ontdekken, voor nog leuk geld, dan moet je de whiskies van de onafhankelijke bottelaars gaan proberen. Het is alleen wel lastig(er) om daar wegwijs in te worden en te blijven. Het zijn eigenlijk altijd single cask flessen, dus qualiteit en smaak valt vantevoren niet altijd wat over te zeggen, maar goed zijn ze altijd toch wel. Om het simpel te stellen, de normale standaard single malts die rechtstreeks van de distilleerderijen komt kan je indelen in de qualificaties redelijk-goed-erg goed, de malts van de onafhankelijke bottelaars in goed-erg goed-uitmuntend. Zoiets :-)
                          En staar je niet blind op leeftijden van het levenswater, dat zegt vaak niet zoveel. Mijn lekkerste whisky die ik nu heb staan (jaja, lekkerder dan de L16) is een Highland Park 11yo van de Nederlandse bottelaar "Single Cask". Fles kostte iets van 58euro. Geur, smaak en gelaagdheid zijn echt top van deze whisky. Alleen jammer dat deze whisky nu dus niet meer te krijgen is, omdat er maar iets van 300 flessen uit het vat kwamen. Dus moet ik weer op zoek naar een nieuw pareltje, maar dat is ook een beetje de lol ervan.
                          Lagavulin ga je trouwens (bijna?) niet vinden bij de onafhankelijke bottelaars. Zover ik weet verkoopt Lagavulin geen vaten aan onafhankelijk bottelaars, omdat ik dacht dat de vraag naar hun spulleke echt enorm is. Daarom is ook de prijs van een L16 de laatste jaren best hard gestegen...

Comment

• Klopt, L16 heeft enorm in de lift gezeten en zit dat nog.

Waarom is-ie zo goed? Kunde, geografie, seizoen, geluk? Wie zal het zeggen, maar het is echt een pareltje. Ik heb nu drie flessen staan, 2 onaangebroken, dus ik kan wel even door. In die prijsklasse (zeg tot 50 euro de fles) no fucking contest whatsoever. De beste.

Ik ben niet genoeg whiskykenner om de betere whisky's te gaan zoeken, maar Maik's verhalen maken me nieuwsgierig! Eens in beperkt gezelschap (anders gaan de flessen zo rap) een proeverijtje organiseren waarbij eenieder wat speciaals meeneemt?
                            Mini Cooper Clubman
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

• Ben blij dat meer mensen de L16 lekker vinden en niet geheel kunnen verklaren het hoe en waarom. (fingers crossed dat CM niet zo het draadje binnen komt en roept dat hij naast de Jim Bean Red Stag ook de L16 lekker vindt)

Bij de druiventuin stond de L16 heel geniepig in een boekje, waarbij deze duurder was als sommige oudere Ls, en er was ook significant minder voorraad. Een keer wat whisky drinken is een prima plan natuurlijk, maar dan denk ik dat we beter in een stationsrestauratie kunnen gaan zitten omdat van proeven drinken komt :-)

Comment

• Prima plan, wie woont er naast een trein/busstation? Uitspugen gaat tegen mijn principes ;)
                                Gerookt visje en stinkkaasje erbij en met wat VVDG verhalen erbij moet zo'n avond (middag kan ook?) Wel door te komen zijn :)

Comment

• LOL, gewoon ergens in een kroeg gaan zitten, 4 koffie bestellen, en dan je picnictas uitpakken en de flessen, tumblers en gerookte makreel neerkwakken. :)

Ik woon in Amstelveen, maar niet echt dicht bij een station. Het plan lijkt me echter wel leuk! Eens kijken of er een locatie te regelen is.
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

• Een BOB lijkt me dan ook wel fijn.

Voor de liefhebbers van Lagavullin 18 yo kan ik ook de Laphroaig 18 yo adviseren. Moet het goedkoper dan is de 10 jaar oude ook heel acceptabel, voor 24 euro of zo.
                                    ---------------------------
                                    Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

• Trekt mij ook wel, maar ik woon in centraal NL ipv West.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

• We zouden gewoon op een bankje in Hoog Catharijne kunnen gaan zuipen, met bruine zakken om de flessen heen. :)
                                        Mini Cooper Clubman
                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                          We zouden gewoon op een bankje in Hoog Catharijne kunnen gaan zuipen, met bruine zakken om de flessen heen. :)
                                          De Rabobank of zo? Ga ik in mei heen, dus dat is makkelijk. ;-) (Zit nu nog in Zeist.)

Comment

• Zit er niet een whisky cafe in Amsterdam? Gewoon aftoppen en met de trein naar huis :)

Comment

• Die whisky bar in A'dam zat hutjemutje vol toen ik er de laatste keer was...
                                              In Leiden weet ik nog wel een leuke tent die ook proeverijen (/proeverijtjes) organiseert, dichtbij het CS. Voor de Leidenaren: North End pub.
                                              Vanaf CS Leiden zijn er goede verbindingen naar A'dam, Utrecht, Den Haag en Rotjeknor ;)

Comment

• Leiden, ook top, het kleine Amsterdam en dan zonder de drugs gebruikende toeristen. :)

Comment

• Ja, in Leiden heb je alleen last van drugs gebruikende studenten. Ik weet niet of dat veel beter is :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Ik zou iets minder dapper doen, anders krijg je volgende week niets fatsoenlijks te drinken en eten. Zo.

Comment

• lol :-)
                                                      Ik maak mij geen zorgen hoor. Of kook jij? ;-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Martijn kookt niet, Martijn haalt gewoon weer friet op zaterdag. ;-)

Lagavullin 16 is een fijne whisky, toch vind ik dat er wel betere zijn, Laphroaig 18 is een voorbeeld, maar da's allemaal kwestie van smaak.

Comment

• Da's het zeker. Laphroaig 18 heb ik ook staan: een dijk van een whisky, zeker, maar ik vind Laga 16 lekkerder.

"Beter" klinkt al te objectief natuurlijk. :)
                                                          Mini Cooper Clubman
                                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                            "Beter" klinkt al te objectief natuurlijk. :)
                                                            "Lekkerder" is beter idd... ;-)

Comment

• Die Laphroaig heb ik vorige week in de Ierse pub staan slobberen. Niets mis mee. Leuke avond gehad. Lagavullin heb ik misschien te vaak gedronken en een mens wil ook wel wat afwisseling. Ik wel tenminste. Heb dan ook zo'n fles of 20 staan, die ik nooit op krijg. ;-)

Comment

• Oke, AA-meeting bij Alfisto binnenkort.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

• *gooit slaapzak en tent achterin de XK8*

:)
                                                                  Mini Cooper Clubman
                                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                                  X