Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiezuinige woning

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Energiezuinige woning

Sinds begin 2006 woon ik in een nieuwbouw appartement en het valt mij op hoe goed dat eigenlijk geïsoleerd is.
    Voorbeeldje: dit jaar heb ik sinds de lente, toen de temperaturen hoger werden en kachel uit kon, nog maar 1 keer de kachel aangehad. En dat was vorige week zondag toen het zo'n slecht weer was. Ook toen maar een uurtje of 4 gestookt en daarna is de kachel niet weer aangeweest. Ook nu niet, terwijl de thermometer nog netjes 20 graden aangeeft en ik nog in mijn t-shirtje binnen zit.
    Ik vind dat best netjes eigenlijk.

Wietplantage onder je? :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arjan Bekijk bericht
      Wietplantage onder je? :-)
      Nee, de buren kregen het wel koud en die hebben voor 'm gestookt.

Comment

Grappig genoeg hier wel met de onderburen over gehad. Niet over die Wietplantage :-).
        Zij hadden dezelfde ervaring als ik. Kachel maar weinig nodig.

Comment

Grappig. Ik heb precies de tegenovergestelde ervaring. Appartement op tweehoog, bouwjaar rond 1920. Rondom enkel glas, geen cv, één grote ronde gaskachel in de woonkamer (is trouwens een héle gezellige, fijne warmte), één gaskacheltje als extra. En sinds de koop in 1999 maar één winter gehad waarin 't wat frisjes werd, binnen.

Desondanks een jaarlijkse gasrekening die over de afgelopen tien jaar gemiddeld rond de 800 m3 ligt. De reden? Het appartement onder me heeft rondom cv, en door de houten vloeren rijd ik mee op de warmte van de onderbuurvrouw (CM/TM, kom er maar in...).

De gaskachel gaat dus in april uit en op z'n vroegst begin oktober weer aan (twee weken geleden voor 't eerst weer aangestoken, bijvoorbeeld).

Niet helemaal eerlijk, dat geef ik toe. Maar waarom zou je het dan aanpassen? Ik heb vorig jaar bij de verbouwing van het appartement hieronder geadviseerd dat ze het plafond goed moesten isoleren, zowel vanwege het geluid als vanwege het warmteverlies. Was niet nodig, vond ze, "Want ik hoor toch nooit iets van je."

Nee, duh, omdat ik thuis nogal van stilte houd. Gevolg is wel dat haar stookkosten ook mijn appartement financieren.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Was dat diegene die jouw berging wilde kopen?
            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Yep. :-)
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Gelukkig heb ik CV, dat gerotzooi met kachels vind ik echt irritant :/

De huis van mijn pa is helemaal lachen met kachels, die heeft er 3, een grote boven, 2 kleine beneden (2 kamers, elk eentje, zelf daar ingebouwd). Beneden is er een tuin, en daar werd het soms zo koud dat er witte rook uit je mond kwam :/ En ja die huis heeft dubbel glas (boven en beneden).

Van de woningbouwvereniging mag hij geen CV laten inbouwen, en als je het die gasten (de woningbouwvereniging dus) laat doen dan stijgt de huurprijs behoorlijk. Dus gewoon maar gelaten voor wat het is.

Comment

Ik ben van een nieuwbouwwoning (1995) naar een oud pand met steens muur en enkel glas gegaan. Dat oude pand voelde bij dezelfde luchttemperatuur warmer aan. Houten vloeren hè.
                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Wij (vrouw en ik) hebben een huis uit 1975 oid. Wel overal dubbelglas en een nieuwe HR ketel. Maar de kachel is eigenlijk bijna nooit aan. Reden, de prachtige open haard (een echte, we stoken hout) die we vorig jaar hebben laten plaatsen.

Zojuist 3 blokken erop, lekker fikken. Binnen no time is het huis warm, om daarna met een lekker kabbel vuurtje het huis warm te houden.

Ik ben blij dat de winter eraan komt :-)

Comment

Als wij de verwarming uit zetten is het de afgelopen 2 weken al snel 16 - 17 graden binnen, in de winter zie ik 's ochtends regelmatig 12 graden op de kamerthemosstaat als ik hem helemaal uit zet. Energielabel F. :)

Over het nut van energielabels wordt veel getwijfeld. Die markt is niet van de grond gekomen, ondanks de nep-verplichting. Toch zie ik 't als iets nuttigs dat mensen weten wat ze gemiddeld aan stookkosten kunnen verwachten, of wat voor maatregelen ze kunnen nemen om het energiezuiniger te maken en te weten welke maatregelen wel kosten-baten-technisch interessant zijn en welke niet.

Huizen vanaf 97 zijn allemaal goed geisoleerd en hebben ook geen energielabel nodig. Wel kunnen ze nog zuiniger, maar dan moet je vaak nog meer investeren. Verdien je praktisch nooit meer terug. Zonneboilers op daken zijn ideaal vind ik zelf en zorgen ook voor minder gasverbruik.

Nadeel van die nieuwe woningen is vaak dat ze als bouwer/ontwerper nog verder gaan door niet meer natuurlijk te ventileren, maar mechanisch. Ik kan daar zelf niet tegen, ik moet ramen hebben die open kunnen en er ontstaan allerlei rare (long)ziekten door. Mechanische ventilatie sucks.

Comment

Ha, die Gummers;

Energiezuinige woning: check.
                        Als hier de thermostaat 's avonds de boel uitzet en bijvoorbeeld acht uur later weer laat opgloeien is de kamertemperatuur zelfs in een flinke vriesnacht hooguit een graad of anderhalf, twee gedaald.
                        Scherven brengen gelul.

Comment

Het is trouwens onder installateurs een bekend feit dat het uitdoen van de kachel 's avonds duurder is dan hem gewoon het pand op dezelfde temperatuur te laten houden. De inspanning die de installatie moet plegen om de afkoeling van enkele uren weer ongedaan te maken is hoger.

Hier trouwens nog enkel glas in de nieuwe kozijnen, want de voeger moet eerst langskomen voordat het HR++ glas (bovenlichten incl in dubbel glas geplaatst glas in lood) geplaatst wordt. Laatste frisse winter denk ik. Volgende winter overal vloerverwarming. :))

Comment

Ik heb een zonnegas combi ketel, icm vloerverwarming + wandverwarming; verstook 350m3 per jaar.....................:-) In maart gaat ie vanzelf uit en in november vanzelf weer aan ( `s avonds nooit uit natuurlijk, dat gaat niet met vloerverwarming, gewoon aan laten)

Appartement 2003
                            If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Zonneboiler ken ik wel, maar wat is zonnegas ??
                              Veritatis simplex oratio est

Comment

Ha, die Steven;

Tenzij de boel natuurlijk écht goed geïsoleerd is, misschien.
                                Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                  Huizen vanaf 97 zijn allemaal goed geisoleerd en hebben ook geen energielabel nodig. Wel kunnen ze nog zuiniger, maar dan moet je vaak nog meer investeren. Verdien je praktisch nooit meer terug. Zonneboilers op daken zijn ideaal vind ik zelf en zorgen ook voor minder gasverbruik.

Nadeel van die nieuwe woningen is vaak dat ze als bouwer/ontwerper nog verder gaan door niet meer natuurlijk te ventileren, maar mechanisch. Ik kan daar zelf niet tegen, ik moet ramen hebben die open kunnen en er ontstaan allerlei rare (long)ziekten door. Mechanische ventilatie sucks.
                                  Ha Cav, er zitten een paar foutjes in je post. Ik weet zeker dat huizen van voor 1997 (iig vanaf 1992) ook al goed geisoleerd zijn. Misschien minder goed da nu maar wel goed. Ten tweede zijn zonnepanelen eigenlijk volkomen onrendabel. Opbrangst is zo laag dat je er 20 jaar over doet om de investering terug te verdienen. En dan moet je ze vervangen. de laatste gaat over te openen ramen en mechaninsche ventilatie. Alle woningen hebbn mv maar moeten ook te openen ramen hebben voor het zg. doorspuien.Iis in het Bouwbesluit vastgelegd. Wat jiij bedoeld is gebalanceerde ventilatie en dat betekend dat er gen ventilatieroosters meer in de gevel zitten. En dat is inderdaad een zaad systeem (ka ik uit eigen ervaring zeggen). Maar de ramen kunnen nog steeds open gezet worden. Okay so much voor deze les in bouwen.
                                  Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                    Zonneboiler ken ik wel, maar wat is zonnegas ??
                                    Zelfde..........................

De zonnepanelen verwarmen het water tot 90 graden, dit wordt middels een warmte wisselaar overgebracht in een 200 liter boiler, waarnodig wordt via andere warmtewisselaars warmte toegevoegd aan; 1 de vloerverwarming 2 wandverwarming 3 warmtap water. De boiler is dus een gesloten autonoom systeem.

De vloerverwarming is uiteraard een laag temperatuur systeem en werkt via de ketel op gas/ eventueel dus met zonne energie; zonnegascombiketelboiler of zoiets..................:-)

Ding is van ATAG met een Blauwe Engel. Werkt goed gezien mijn zeer lage gas verbruik.................................

Comment

Heb je ook je electriciteitsverbruik gecontroleerd? De pomp van het systeem schijnt aardig wat te verbruiken (want vaak aan).

In 1996 werd mij door de plaatselijke installateur voorgerekend dat de electra van de pomp ongeveer net zo veel kostte als de besparing in gas bij een HR ketel. Dat was wel uitgaande van een gebruik voor warm tapwater. En dan kwamen er nog de installatiekosten en onderhoudskosten bij. Ding zou toen dus alleen geld hebben gekost en nooit hebben opgeleverd.

Prijzen zijn ondertussen anders, dus het kan anders liggen. Ik heb begrepen dat bij inzet voor vloerverwarming de zonneboilers al een stuk makkelijker geld opleveren, maar of je de installatie daadwerkelijk terugverdiend in de afschrijvingsperiode is twijfelachtig.

Comment

Het elektra verbruik is wel wat hoger, maar ach, met een voorschot van € 65,-- per maand hoor je mij niet klagen.......................

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk bericht
                                          Ha Cav, er zitten een paar foutjes in je post. Ik weet zeker dat huizen van voor 1997 (iig vanaf 1992) ook al goed geisoleerd zijn. Misschien minder goed da nu maar wel goed. Ten tweede zijn zonnepanelen eigenlijk volkomen onrendabel. Opbrangst is zo laag dat je er 20 jaar over doet om de investering terug te verdienen. En dan moet je ze vervangen. de laatste gaat over te openen ramen en mechaninsche ventilatie. Alle woningen hebbn mv maar moeten ook te openen ramen hebben voor het zg. doorspuien.Iis in het Bouwbesluit vastgelegd. Wat jiij bedoeld is gebalanceerde ventilatie en dat betekend dat er gen ventilatieroosters meer in de gevel zitten. En dat is inderdaad een zaad systeem (ka ik uit eigen ervaring zeggen). Maar de ramen kunnen nog steeds open gezet worden. Okay so much voor deze les in bouwen.
                                          AJB het zijn geen foutjes, maar ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt uit mijn post:
                                          - vanaf 97 is geen energielabel nodig, dat geldt voor woningen tot 97. Dat er voor die tijd al goed geisoleerde woningen waren, dat zie je dus terug op het energielabel als 't goed is. Bij de woningen na '97 staat t in de bouwvergunningsaanvraag dat ze een bepaalde EPC waarde moeten hebben, dat werkt anders dan de opnames voor energielabels
                                          - Ik heb het over zonneboilers, niet over panelen. Panelen zijn zonder de subsidie van enkele jaren terug (70% van aanschafsprijs) niet rendabel nee, zonneboilers verdien je in sommige gevallen binnen 5 jaar terug.
                                          - Ramen kunnen wel open ja, maar soms alleen door ze open te schuiven, niet met bovenlichtjes. Het werkt in de praktijk niet. Ik heb gehoord van een hele straat waar zo'n terugwininstallatie staat (ken de juiste term niet), dat de ramen niet open kunnen. Allergien, astma, ernstige longziekten etc. zijn in heel de straat zichtbaar. Ik vind dat een schande.
                                          Last edited by Dennis Cavallino; 16-10-08, 10:39.

Comment

Ha, die Cav;

"zonneboilers verdien je in sommige gevallen binnen 5 jaar terug"

'sommige' being the keyword here.... Wij hebben met de onze nogal wat opstartprobleempjes gehad en derhalve een aantal monteurs gesproken. Die waren het erover eens dat het technisch mooie installaties zijn, maar dat ze eigenlijk alleen interessant zijn bij nieuwbouwprojecten omdat een particulier al gauw zo'n twintig(!) jaar nodig zou hebben om de investering terug te zien.
                                            Scherven brengen gelul.

Comment

Ik heb gehoord van een hele straat waar zo'n terugwininstallatie staat (ken de juiste term niet), dat de ramen niet open kunnen. Allergien, astma, ernstige longziekten etc. zijn in heel de straat zichtbaar. Ik vind dat een schande.
                                              Is gewoon tegen de regels van het Bouwbesluit. Ik zou de ontwikkelaar aanklagen omdat ie zich niet aan de bouwregelgeving heeft gehouden.

En voor de rest vindt jij schuiframen niet werken aar dat ik natuurlijk jouw perceptie. Ik vind schuiframen wel werken om te luchten want daar gaat het om. En die andere dingen. Ik ben niet op de hoogte met het energielabel weet wel dat onze woning energielabel z is waarschijnlijk.
                                              Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

- Ramen kunnen wel open ja, maar soms alleen door ze open te schuiven, niet met bovenlichtjes. Het werkt in de praktijk niet. Ik heb gehoord van een hele straat waar zo'n terugwininstallatie staat (ken de juiste term niet), dat de ramen niet open kunnen. Allergien, astma, ernstige longziekten etc. zijn in heel de straat zichtbaar. Ik vind dat een schande.
                                                Klinkt als wateringen onder den haag.
                                                Ik ben een keertje in een huis geweest daar wat zo goed geisoleerd is dat de warmte in de zomer niet uit het huis kan.
                                                Ik stond letterlijk met het zweet op mijn rug in de woonkamer.
                                                Boven stond de airco volluit te loeien om het daar dragelijk te houden.

Het probleem is dat de warmte terugwin installatie de ingaande lucht opwarmt met de lucht die uit het his gaat. Dus ook in de zomer als je dat niet wilt!

En een airco moeten gebruiken is niet echt milieu bewust. Ramen gingen inderdaad niet open beneden! Verder hadden ze de vreemde logica om in de dure wijk releatief weinig parkeer ruimte te creeeren en bij de huizen met garage mocht je deze *NIET* gebruiken om je auto in te zetten! Moest je zelfs voor tekenen bij de aankoop.

En onder het dak in het zicht op je zolderverdieping zitten de leidingen van de zonnecellen die water opwarmen. Maakt ook nog eens een rotgeluid eens in de zoveel minuten.
                                                Last edited by Q4Jan; 19-10-08, 03:31.
                                                http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Klopt, Wateringen is dat. Vrouw van een aannemer van ons heeft nog maar 30% van haar longcapaciteit over. Ik ben en blijf voorstander van natuurlijke ventilatie en tegenstander van airco en luchtrecycle systemen.

Comment

klinkt vooral als buitengewoon beroerd ontworpen woningen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SweetRyan Bekijk bericht
                                                      Wij (vrouw en ik) hebben een huis uit 1975 oid. Wel overal dubbelglas en een nieuwe HR ketel. Maar de kachel is eigenlijk bijna nooit aan. Reden, de prachtige open haard (een echte, we stoken hout) die we vorig jaar hebben laten plaatsen.

Zojuist 3 blokken erop, lekker fikken. Binnen no time is het huis warm, om daarna met een lekker kabbel vuurtje het huis warm te houden.

Ik ben blij dat de winter eraan komt :-)
                                                      Hoe vaak moet je die muur nou opnieuw witten rondom de open haard?
                                                      You know that reality is immaterial

Comment

Working...
                                                      X