Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Audio topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Audio topic

Op het oude Gummen was een schat aan informatie, maar dat zoekt tegenwoordig wat lastig :-)

Op dit moment heb ik enkel een Philips LCD tv staan en een Pioneer DVD/Harddisk recorder.

Ik hád een home theatre set van Panasonic, die heb ik met de laatste make-over van de woonkamer de deur uit gedaan, werd stapelgek van die hele speakers en draden bende. Een 5.1 set hoef ik ook niet meer, ik investeer liever in een kwalitatief hoogwaardige audio setup. Mijn wensen:

-Kleine footprint van de behuizing.
    -Mooie, vol klinkende vloerspeakers, wederom slank en in hoogglans wit verkrijgbaar.
    -Degelijke receiver waar ik nog jaren plezier van heb.
    -Aansluitmogelijkheid voor Ipod docking.
    -Budget +/- 2K

Vandaag ben ik bij RAF in Utrecht geweest, volgens mij een goed vertrekpunt? Daar op de 1e verdieping in de luisterruimtes zo'n beetje alle combinaties in mijn budget beluisterd. Dus Harman Kardon, Marantz, Denon in combinatie met B&W speakers en nog wat merken waarvan ik de naam niet meer weet :-) Eigenlijk dacht ik bij alle sets, mwa...

Buiten de luisterruimte stond een receiver met speakers waar zo'n beetje alle RAF medewerkers op fapten. En toen ik die aanzette......wist ik het direct, dat zoek ik! :-)

Het was een Arcam Solo Mini in combinatie met Dali Ikon 5 speakers.

Arcam: http://www.raf.nl/webshop/product_in...ducts_id=10136

Dali: http://www.raf.nl/webshop/product_in...ducts_id=10869

Uitgebreide technische review van de Arcam: http://www.audiac.nl/media/Arcam%20S...iek%2007HP.pdf

Mijn vraag aan de audiofreaks hier: Zit ik op het goede pad, gezien de wensen en het budget? En kom niet aan met zelfbouw gedoe, speakers van 3 bij 2 meter of manshoge stapels apparatuur. Allemaal no-go. En ik ben totaal geen audiofiel, enige wat ik wil is nu een keer een kwalititatief hoogstaande set.
    Last edited by Arjan; 14-10-08, 18:17.

Buiten de luisterruimte stond een receiver met speakers waar zo'n beetje alle RAF medewerkers op fapten. En toen ik die aanzette......wist ik het direct, dat zoek ik! :-)
    Lijkt me duidelijk :-)

Comment

Dali Nikon 6 eigenaar meldt zich...

Met die Dali's zit je goed in ieder geval ;)
      Vroeger was ik niet helemaal weg van de Arcam sound, weet alleen niet hoe ze tegenwoordig klinken. Maar dat is zo persoonlijk als wat.
      Hoog aangeschreven producten die volgens jou prima klinken (thuis proefluisteren zou helemaal zekerheid geven) dus je kan er geen miskoop aan doen lijkt mij...

Comment

Ik weet niet hoe ze klinken icm de Arcam, maar probeer de Monitor Audio RS-8 ook eens? Ik vond deze speakers (op een Denon AVR3808) een stuk rustiger klinken dan vele anderen die ik destijds beluisterd heb bij de RAF en Hobo (wel een tijdje luisteren).

Voor de 5.1 ervaring heb ik er nog 2 RS-1s en een center speaker bijhangen, maar ik luister eigenlijk meestal stereo.....
        Let's kick some ass and chew bubblegum...
        ----------------------------------------------------------------------------
        '71 Alfa Romeo Giulia Super
        '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
        '00 BMW E39 528iA Touring
        '06 BMW Z4M Roadster
        '96 BMW E36 328i trackracer
        '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

paar maanden geleden een hele set gekocht bij Hobo Amersfoort. Een zeer prettige zaak met een erg fijne bedrijfsleider. Grote aanrader!
          Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Arcam ken ik (ook zeker geen audiofiel, gewoon liefhebber) als goed spul, al klinkt het in mijn oren wat "warm". Maar qua bang for your buck gewoon goed spul. Dali's ben ik nooit zo weg van geweest, maar niks persoonlijker dan een speaker.
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Ik heb er geen verstand van maar mijn zwager heeft Hepta speakers en dat klinkt toch wel erg lekker. Zijn achterspeakers heeft 'ie overigens via Marktplaats gevonden dus dat is misschien ook nog een optie.
              ------------------------------------------------
              We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Mijn tip; http://www.taelektroakustik.de/

Niet heel goedkoop, maar wel een super prijs-prestatie verhouding...............
                If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Yep, ik ben destijds ook hier te rade gegaan!

Heb nu een Harman Kardon set met Klipsch vloerstaanders. Gekocht bij Raf, goede zaak met luisterruimtes. De Klipsch vond ik er duidelijk uitspringen, (voor die prijs) tussen de versterkers hoorde ik geen verschil dus die heb ik op design gekocht. Nadeel is eigenlijk dat de set alleen goed met de AB te bedienen is, de knopjes zijn te klein. (design he)

Vanaf half december hebben ze meestal uitverkoop met leuke dingen ertussen. Maar koop vooral wat je echt mooi vind.
                  Hobo is ook prima zaak trouwens.

Comment

Zoals Maik al aangeeft is thuis luisteren natuurlijk de beste oplossing om er achter te komen of de installatie welke je op het oog hebt ook inderdaad aan je verwachtingen voldoet. Bij een beetje serieuze zaak moet dat geen enkel probleem zijn.
                    Kan dat niet neem dan wat eigen favoriete muziek mee als referentie. En niet te vergeten, als die er is, je partner. Want er is niets zo belangrijk als, wat ze aan de andere kant van de grote plas een hoge WAF noemen (Wife Acceptance Factor)
                    Hyundai Kauai EV 64 kWh - my 20 - 34K + 14K km

Comment

Zier er leuk uit in ieder geval!
                      Maar vergeet niet: een tv koop je om naar te kijken!

Heb je deze combinatie ook kunnen luisteren?
                      Het zijn nogal laag rendement speakers, op een klein versterkertje.
                      In ieder geval proberen de afspraak te maken dat als ze het niet 'doen'bij jou thuis je wat anders mag proberen.
                      En als JIJ het goed vind klinken dan is het pas goed. Wat de verkopers ook zeggen.

Succes!

Jacco

Comment

Je eis/wens dat de luidsprekers hoogglans wit moeten zijn beperkt de keuze nogal zeg :-) Heb verder geen ervaring met Dali, maar de Arcam sound bevalt mij wel goed. Het heeft verder ook niet bijzonder veel zin om advies aan anderen te vragen, dan krijg je van iedereen een andere mening. Je moet gewoon lekker zelf gaan luisteren en bepalen of het voor jou lekker klinkt (en of de looks er een beetje mee door kunnen).

Ik heb zelf heel wat gewisseld de laatste jaren, maar ben nu na een hoop geld uitgegeven te hebben aardig tevreden :-)

Comment

Je zult dit http://www.hifi.nl/recensies/3318/Pr...Solo_Mini.html wel gelezen hebben. Blijkbaar is een set overmaatse speakers geen enkel probleem.

Dat gebrek aan vermogen is natuurlijk erg relatief. Ďk heb het thuis gemeten, en kwam zelden boven de 2 x 10mWatt effectief. In principe haal je dat met een MP3 speler zonder extra versteker. Je mist dan wel wat dynamiek ;-)

Ook een goed alternatief:
                          Last edited by NoTVR; 18-10-08, 12:31.
                          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

speakers die in een winkel geweldig klinken, kunnen bij je thuis wel eens tegenvallen (en omgekeerd). Grootte, vorm en dempingsgraad van de ruimte in combinatie met de karakretistiek van de speakers zijn doorslaggevend voor de uiteindelijke klank. Koop daarom nooit (dure) speakers zonder dat je ze thuis gehoord hebt.
                            En daarbij vind ik zelf dat veel mensen veel te grote speakers kopen, waarbij de lage frequenties vooral voor de buren hoorbaar zijn maar niet voor jezelf.
                            En het belangrijkste is: koop wat je zelf mooi vindt, niet wat zelfbenoemde audiofielen mooi vinden :)

Comment

Check. Een beetje nette zaak geeft je gewoon een paar dagen of week versterker en boxen mee naar huis om mee te spelen. Niet abnormaal als je 'n beetje netjes bent, zo overkomt en niet boven je budget spullen wilt horen.

Je uiteindelijke keuze zou wel eens iets heel anders kunnen worden. Kopen uit een folder of uit de demo-kamer van een haai-faai-zaak kan wel, maar da's net als 't kopen van een auto uit de showroom. Doemijdiemaar. Maar dan in 't rood.

Comment

Schop!

Gisteren weer op pad geweest, dit keer bij de grootste vestiging van Hobo Hifi, de nieuwe in Den Haag. Superwinkel zeg!

Maar, ik kwam weer op dezelfde setup uit. Solo mini en Dali Ikon 5.

Volgende week nog een keer luisteren met GF, dan maar meenemen lijkt me :-)
                                Qua prijs is er in deze tijden ook meer mogelijk, ruim 300 euro er vanaf gekregen.
                                Attached Files
                                Last edited by Arjan; 06-02-10, 13:23.

Comment

Probeer ook eens Sonus Faber op die Arcam. Topcombinatie
                                  Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

Sonus faber is erg fraai, maar denk dat de prijstechnisch wel flink boven de Dali's zitten! Is de combinatie met Arcam niet erg warm trouwens?

Comment

Heb je de Monitor Audios RS8 ook geprobeerd? Qua prijs liggen die vrij dicht tegen de Dali;s aan (denk ik)

edit: ik zie dat ik 1.5 jaar geleden hetzelfde riep :-) Nou ja, in ieder geval consequent
                                      Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                      ----------------------------------------------------------------------------
                                      '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                      '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                      '00 BMW E39 528iA Touring
                                      '06 BMW Z4M Roadster
                                      '96 BMW E36 328i trackracer
                                      '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Ik heb dus deze JBL frontspeakers staan als onderdeel van mijn 5.1 DTS set:

Ik doe ze nooit meer weg.
                                        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Ik heb zelf een stereo setje staan. (Kijk niet zo veel films.)

Kef Q7, oude serie tegenwoordig iq-...

Erg goede 3 weg voor het geld.

Yamaha RX-797 versterker.

2x100W. Mooi duidelijk ding.

Bij elkaar ongeveer 1000 euro.
                                          http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

Nieuw appartement, liep toevallig tegen een set XTZ speakers aan (99.21, inmiddels opgevolgd door 99.25) in hoogglans pianolak en heb de bijpassende stands ook maar gelijk besteld. In combinatie met een Yamaha receiver en Blu Ray speler weliswaar eenvoudig, maar ben zeer tevreden. Dit voorjaar komen de XTZ 99.38 zuilluidsprekers erbij.
                                            Geen aandelen of enige andere binding met de importeur, maar de moeite waard: www.intosurround.nl
                                            The American economy is getting so bad that Americans have started emailing Nigerians asking for help with wiring money.

Comment

Front: B&W DM330i

Back: B&W DM570

Center: JBL Ti 100

Actieve Sub: Mordaunt Short MS308 down-firing

Onkyo TX-DS676 5.1/DTS receiver

Alles voor een paar honderd euro in totaal bij elkaar gesprokkeld. Oud (DM330s zijn zeker 20 jr oud) maar nog steeds prima geluidje. Kan zich rustig meten met alles wat nieuw bij elkaar rond de 2000 euro zit. (Zit veel lucht in de hifi-spulletjes nl)
                                              Last edited by Gast; 07-02-10, 01:27.

Comment

Nu overdrijf je misschien een heel klein beetje, M4, maar inderdaad: leuke spulletjes!
                                                I fart in your general direction

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen Bekijk bericht
                                                  Sonus faber is erg fraai, maar denk dat de prijstechnisch wel flink boven de Dali's zitten! Is de combinatie met Arcam niet erg warm trouwens?
                                                  Nieuwe generatie Arcam is niet meer warm. Eerder neutraal.
                                                  Sonus Faber Toy is goed betaalbaar
                                                  Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

Aha....een audio patsdraadje gaaf :-)

Maar serieus zit mooi spul tussen. In de jaren B.C. was dit ook een hobby van mij.
                                                    Dat was nog in het LP tijdperk. Had op het laatst, voor toen, best wel een aardig setje staan, Thorens draaitafel met 2 SME armen, met ADC XLM en Ultimo elementen, als ik het me goed herinner. Nakamichi tapedeck en Tandberg recorder. Luxman voor- en eindversterker, Yamaha tuner en als klap op vuurpijl een zelfbouw speaker set op basis van de IMF Transmission Line's (de grootste). 2 x KEF BD139 & BD100 en 2x Celestion tweeters hoog en superhoog, dr. Bailey's Longhair enz. speakers ook nog in fase gemonteerd en een samen met een geluidsfreak samengesteld wisselfilter.
                                                    Was een mooie een leuke tijd, je luisterde op een gegeven moment meer naar het geluid dat echt naar de muziek:-)

Verloor m'n interesse toen het allemaal digitaal werd.
                                                    2 x ouwe premium meuk
                                                    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Ah John, gaaf, dat zijn allemaal klinkende merknamen uit de tijd dat ik nog zakgeld kreeg :-)
                                                      Heb overigens een jaar of twee geleden nog een Thorens TD166 MkII van Marktplaats getrokken, gewoon, for old times sake, en voor de heb :-)
                                                      I fart in your general direction

Comment

Ja, ben dan ook wel wat ouder dan jij:-)
                                                        Weet trouwens niet eens of die merken allemaal nog bestaan, maar gaaf nog zo'n Thorens op de kop te kunnen tikken.
                                                        2 x ouwe premium meuk

Comment

Er zit inderdaad veel lucht in audiospulletjes.

Alles staat of valt met de akoestiek in je huiskamer en de plaatsing van je speakers. En gezien de meeste moderne inrichtingen (harde materialen, zonder veel dempend materiaal als tapijten en dikke gordijnen) is dat er niet beter op geworden. En wat 10-20 jaar geleden (top)kwaliteit was kan vandaag de dag nog moeiteloos mee.

En als je echt goed geluid wil dan concentreer je je op akoestiek en kalibratie van je spullen. Goed afgeregelde spullen (juiste quartztiming op je CD-spelert enzo) en een goede luisterruimte is het belangrijkste. Meestal hoe duurder het spul, hoe kwetsbaarder en meer onderhoudsgevoelig.
                                                          Het enige echt audiofiele wat ik ooit kocht was een cassettedeck: AKAI GX-75 MKII (identiek aan de GX-95 maar dan zonder zijpaneeltjes) van 1000 gulden, 20 jaar geleden. Dat ding ligt nu stof te happen en is toe aan een dikke servicebeurt.
                                                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                                            Alles staat of valt met de akoestiek in je huiskamer en de plaatsing van je speakers.
                                                            Right....ik had dan ook een lekkere luie zitstoel in de gang staan, daar klonk het laag nog beter :-)
                                                            2 x ouwe premium meuk

Comment

Dali Ikon 5 ben ik van overtuigd, die komen er.

Specs

Maar, ik twijfel nog aan de Arcam Solo Mini. Geluid is prachtig maar hij heeft een uitgangsvermogen van 2x 25 watt 8 Ohm. Is dat voor de Ikon 5 niet te beperkt? Haal ik er dan alles uit?

Ik denk bijvoorbeeld als alternatief aan een combinatie Marantz PM6003 (349,-) met CD6003. (329,-)

PM6003
                                                              CD6003
                                                              Last edited by Arjan; 08-02-10, 10:27.

Comment

Working...
                                                              X
                                                              😀
                                                              🥰
                                                              🤢
                                                              😎
                                                              😡
                                                              👍
                                                              👎