Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Audio topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• De benelux importeur van SOtM bleek dit weekeinde op de X-Fi audioshow in Veldhoven te staan, een audio beurs voor de betere geluidsinstallaties zogezegd. Met Alain van Audioscape afgesproken even langs te komen en dan die condensator op te halen. Liever mijn geld aan een toegangskaart dan aan portokosten, zogezegd :-)

Het was al weer even geleden dat ik een audioshow bezocht heb, dus dat leek me wel weer heel leuk om eens te doen. Vooral ook omdat ik nu dus mijn eigen installatie nieuw heb opgebouwd, en alleen de eindversterker en de luidsprekerkabel en interlink gebeven zijn. Waar sta ik ergens? Wat onderscheid mijn installatie van echte toppers? Waar is nog ruimte voor verbetering, wat is echt slechter bij mijn weergave thuis?

Nou, dat viel me dus eerlijk gezegd heel erg tegen. Bij bijna alle presentaties zat er wel iets in het geluid wat me erg stoorde. Weinig focussering bij de meesten, waar ik ook ging staan; je kon instrumenten en vocalen niet echt plaatsen. Ze stonden niet voor me. Ook de bassen vond ik vaak erg slecht. Slechte afstemming op de ruimtes? Welk nummer er ook op stond, je hoorde dezelfde wat dreunerige bassen met weinig doortekening en definitie. Zaten toch aardig kostbare en enorm grote installaties bij, maar ik ben erg blij met mijn 'kleuterapparatuur' :-) Maar wel erg fijn om mijn oren weer eens te ijken aan wat andere installaties. Het was ook bepaald geen bagger wat ik hoorde, maar ik had echt meer verwacht. Het beste vond ik nog een hoofdtelefoon van iets van 3400 euro die met een mega grote buizenversterker aan werd gestuurd. Zit je voor ruim 10000 euro aan hoofdtelefoon te luisteren, geloof ik :-)

Na de beurs gelijk thuis even een paar nummers gedraaid die ik daar ook gehoord heb bevestigden voor mij dat het me best bevalt zo. Gewoon lekker verbeteringen aan blijven brengen aan wat ik nu heb staan, ik ben volgens mijn eigen oren op een goede weg.

Comment

• Hier verder waar we in dit topic gebleven waren: https://www.gummen.org/forum/diverse...62#post1013062 :)

Ik heb overigens interessante test-resultaten van de SOtM SMS-200 gevonden: https://www.audiosciencereview.com/f...k-player.1846/

En qua jou ervaring op de audioshow: in mij ervaring wen je op een gegeven moment aan een bepaalde "sound-signature" van een installatie. Indien je dan iets nieuws zoekt dan zal je de nieuwe installatie eerst voor een wat langere tijd en op jouw normale volume moeten beluisteren om eraan te wennen. Ook maakt bij mij vermoeidheid veel uit voor de beleving van muziek, zo klonk een bepaalde speaker op een X-Fi audioshow op zaterdag als een serieuze kandidaat om te kopen terwijl het de zondag erna met precies dezelfde combinatie onverwacht een stuk minder goed klonk.

Ander voorbeeld van gewenning: mijn Audinst DAC is niet echt een heel goede DAC maar ik ben er door de tijd heen aan gewend geraakt en daardoor klinkt het voor mij lekker. Vandaag heb ik om te testen de koptelefoon op de iFi iDAC2 aangesloten en die klinkt zonder twijfel meer HiFi dan de Audinst maar ik moet zeker wennen aan het andere geluid ervan en het zal wel even duren voordat het voor mij "beter" klinkt dan de Audinst.
      Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

• Wat betreft de USB kabels: Ik heb die Curious kabel gekocht toen mijn setup nog anders was. Ik speelde toen nog af met de laptop. Een geluid dat ik terugblikkend (vanuit het geluid dat ik nu heb) zou omschrijven als redelijk digitaal en vermoeiend (onnatuurlijke elementen en 'randjes') en niet zo precies in de ruimtelijke afbeelding. Daardoor soms wel redelijk hallicunante afbeeldingen van het geluid, wat ook zo zijn charme had. Ik heb toen even geprobeerd of ik de Curious kabel anders vond klinken. Ja, dat vond ik. Ik heb ook even geluisterd of ik het beter vond, of niet. Ik vond het duidelijk beter, dus de kabel is gebleven en ik heb er nooit meer naar omgekeken.

Vanmorgen weer even geprobeerd hoe het effect van de USB kabel in mijn huidige setup is en ik hoor nog steeds duidelijk verschil. Ik let bij het luisteren bijna altijd ook naar de ruimtelijke afbeelding. De ruimte die afgebeeld wordt is met de Curious kabel in mijn beleving groter. Naast het geluid van de instrumenten wordt er meer hoorbaar perifeer geluid van de instrumenten weergegeven, wat ik mooi vind. Natuurlijke of elektronisch toegevoegde galm verwerken mijn hersenen blijkbaar weer als info over de ruimte om het instrument heen.

Over de streaming bridge ipv de pc: Als ik zit te luisteren dan doe ik dat niet met mijn meetinstrumenten (ik heb alleen een multimeter hoor) maar met mijn gehoor. Het zal mij eerlijk gezegd niet zo erg veel kunnen schelen wat een bepaalde meting is, maar wel hoe het voor mij klinkt. Net zoals ik bij het luisteren me op bepaalde aspecten van het geluid richt, meet een meting ook puur wat je aan het meten bent. De relevantie voor het geluid zoals wij dat horen is een tweede ding. Als je door middel van metingen iets gehoormatig wilt verbeteren zul je eerst vast moeten stellen welke zaken (die je kunt meten) relevant zijn voor hoe we geluid beleven. En in welke mate. Ik kan wat dat betreft de redeneringen van bv Hans Beekhuyzen prima volgen.

Wat ik zelf altijd een hele moeilijk vind om met mijn gehoor vast te stellen is de klankgetrouwheid van de weergave, of het timbre (of hoe het ook mag heten) wel goed weergegeven wordt. Misschien omdat ik daar te weinig live muziek voor hoor? Dus misschien zit mijn installatie er qua klank wel helemaal naast. Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat het qua klank niet veel afwijkt van wat ik op de XFi beurs hoorde. Maar dan met minder resonanties in het laag (die luisterruimtes zijn ook verre van ideaal volgens mij) Ik weet wel dat het geluid bij mij thuis steeds beter is geworden qua definitie en het weergeven van een natuurlijk overkomende ruimte. De strakheid van het geluid is met veel stappen toegenomen, maar zeker ook de definitie van het laag. Er is zo veel minder overeenkomst tussen het laag van de verschillende opnames. Overdreven gezegd alsof je telkens ander luidsprekers hebt staan. Met een enorme klankenrijkdom in het laag, net als een gerecht waarin je een heel pallet aan smaken ontdekt.. Ook heb ik minder last van dreunen op andere plaatsen in de ruimte gekregen. Bij een niet zo goede installatie klinken de bassen vaak ongedefinieerder, maar ook veel meer hetzelfde. Ongeacht de opname. Ik vind dat een heel opmerkelijk gegeven omdat ik had verwacht dat digitale audio per definitie het minste moeite zou hebben met lage tonen omdat die ver onder de samplefrequentie liggen. Dat er aan de bas niet veel te verbeteren zou zijn.

Vermoeidheid en gemoedstoestand maken bij mij trouwens ook veel uit voor de beleving van het geluid, en van de muziek. Het heeft bij mij ook duidelijk invloed op de snelheid waarmee de luistermoeheid bij mij toeslaat.

Comment

• Het kan heel goed zijn dat jouw DAC inderdaad niet zo'n goede afscheiding van de USB connectie heeft waardoor het met de SOtM beter klinkt, als het voor jou goed voelt en klinkt dan moet je het lekker zo laten. :)

Grappig detail over geluidsbeleving: wat ik regelmatig bij het afmixen heb gehad is dat ik voor een bepaald kanaal de EQ een klein beetje wilde aanpassen, dan zat ik langzaam aan de parameter knop te draaien totdat ik het gevoel had dat het nu toch echt correct was en goed klonk, bleek dus regelmatig dat ik de knop van het kanaal ernaast zat af te stellen waar dus niets op doorkwam, het draaien van de knop was blijkbaar genoeg om mij het gevoel te geven dat het beter klonk. :D

Wat ik tegenwoordig ook niet meer doe is kijken naar displays: dan ga je aan knoppen draaien en dan veranderd er op het display een cijfertje, gek genoeg is het zien van die verandering genoeg om je te laten denken dat er echt iets is veranderd. Geluid en de interpretatie van de hersenen ervan zijn een interessant gebied.

Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
          Bij een niet zo goede installatie klinken de bassen vaak ongedefinieerder, maar ook veel meer hetzelfde. Ongeacht de opname. Ik vind dat een heel opmerkelijk gegeven omdat ik had verwacht dat digitale audio per definitie het minste moeite zou hebben met lage tonen omdat die ver onder de samplefrequentie liggen. Dat er aan de bas niet veel te verbeteren zou zijn.
          Ik zou vanuit de studiohoek komend juist denken dat de bassen veel moeilijker zijn om goed te krijgen, boventonen en harmonische geluiden hebben daar nog volop de ruimte om binnen het hoorbare gebied te blijven. Bij 8Khz bijvoorbeeld is de volgende harmonische toon pas bij 16Khz maar bij 40Hz zit je met 80Hz, 160Hz, 320Hz, etc. Ook kan een bas-speaker veel makkelijker uit fase staan door een verkeerde hoek van de luidspreker dan een tweeter waardoor het totaalgeluid anders kan klinken dan verwacht.
          Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

• Ik zit ook regelmatig op massdrop te snuffelen of er iets leuks bij zit. Een neefje van mij heeft er al diverse malen spullen besteld tegen zeer gunstige tarieven. Ben benieuwd hoe de Dac en hoofdtelefoon je zullen bevallen.

Comment

• Vooralsnog is alles nog 'onderweg'. De DAC ligt hier kennelijk al bij de douane voor import. De headphones zijn onroute via Germany naar Portugal.

Ben zelf ook erg benieuwd :-)
              paulvh

Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

Comment

• Spulletjes zijn ondertussen binnen. De DAC+Headphone amp waren al een paar dagen in bezit, na wat omwegen een correcte voeding gevonden.

De Senneiser 6XX is vanmorgen geleverd, draait ondertussen al een paar uurtjes in hiero. Mag niet klagen. Setje doet precies waar het voor bedoeld was.

Fijne ongekleurde weergave van audio uit pc. In de hele vroege/late uurtjes via de headphone en anders eventueel ook via de analoge uitgang richting amped buro-speakers.

:-D
                paulvh

Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

Comment

• Ok; Niet helemaal Hifi maar ik ben dus al een tijdje bezig met een nieuwe TV en moet helaas ook nieuwe speakers. Heb nu een Loewe met een speciaal kastje daartussen en dan 4x Beolab 6000 en een Mission Subwoofer. Omdat weer draaiend te krijgen op een nieuwe TV moet ik niet alleen een nieuw kastje kopen ad € 1.000,- maar ook een tweedehands B&O center speaker en subwoofer. Al met al een hoop gedoe.

Ik heb serieus gekeken naar SONOS maar het kon me toch niet helemaal bekoren. Ik vind het er goedkoop uitzien en je hebt geen echte 5.1 set. Je kan kiezen voor een centerspeaker met stereo geluid, een sub en 2 achterspeakers.

Nu liep ik dit weekend tegen Harman Kardon aan. Citation. Niet ziet het er alleen prachtig uit maar H&K is volgens mij ook een serieus speaker merk. Ik heb elektra liggen op de plek waar nu de B&O's staan dus dat het Wifi/Blue Tooth is, is mooi meegenomen.

Iemand al ervaring mee? Ik ben dus van het type...aanzetten en spelen.

Comment

• Maatje van mij heeft een HK home cinema set, center, 2 front en 2 rear speakers. Mooi design en een fabtastisch geluid.

Black Hawk Down zitten kijken en de heli´s vlogen qua audio echt om je heen, net als de patronen van de AK´s en soortgelijk. Maar ook muziek klonk erg goed.
                    Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                    Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door slimenslecht Bekijk bericht
                      Maatje van mij heeft een HK home cinema set, center, 2 front en 2 rear speakers. Mooi design en een fabtastisch geluid.

Black Hawk Down zitten kijken en de heli´s vlogen qua audio echt om je heen, net als de patronen van de AK´s en soortgelijk. Maar ook muziek klonk erg goed.
                      Gaat het om de Citation lijn?

https://www.mediamarkt.nl/nl/product...B&gclsrc=aw.ds

Comment

• Nee, was meer dit soort werk:

http://elektro-spullen.nl/?product=h...-hd-power-1635

Was in ieder geval een versterker, een blue-ray speler en dit soort speakers. Maar het geluid was verbluffend goed, de geluidseffecten ook. Volgens mij was de set ook minimaal de helft duurder een paar jaar geleden.
                        Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                        Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

• Even een vraag voor de audio puristen hier. Ik heb een probleem met een van mijn front speakers (B&W CM8 S2). De 2 bass drivers spelen niet (geen resonantie), de hoge toon drivers wel maar kraakt. Geen flauw idee hoe lang al, vaak speel ik muziek af op 5.1 en met 2.1 instelling viel het mij opeens op. De andere front speaker speelt goed. De front speakers zijn bi-amp aangesloten. Rood naar rood en zwart naar zwart alles klopt. (front versterkerdeel 2 x +/- uitgang naar beneden en surround versterkerdeel uitgang 2 x +/- naar boven op de front speaker input. Ook met de Denon (AVR-2311) Audyssey set up test geeft deze front speaker een phase failure aan. Ik heb vervolgens de +/- bedrading omgedraaid bij de speaker, dan spelen de bass drivers wel maar de hoge toon drivers opeens niet. De front speaker speelt of bass of hoge toon, maar niet tegelijk zoals de andere front speaker. Wat zou het kunnen zijn? Misschien een versterkerprobleem?

Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Als beide speakers dit ineens hebben zou ik idd de fout in de versterker zoeken.
                            Mini Cooper Clubman
                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                              Als beide speakers dit ineens hebben zou ik idd de fout in de versterker zoeken.
                              Het gaat om slechts 1 front speaker, de andere speelt goed. In dit geval heeft front speaker rechts dit probleem (of evt. de rechter versterker uitgang)
                              Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Beste CobraMan
                                zo zou ik dit probleem isoleren: Wissel de frontspeakers een keer.
                                Zo kom je te weten of een van je B&W CM8 S2's reparatie behoeft of dat je Denon AVR-2311 de boosdoener is.

just my 2 cents
                                Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+54K km

Comment

• Wat levensnevel zegt, dus. Dan ontdek je of er eventueel iets stuk is, of dat je het verkeerd om hebt aangesloten. Het mooie is trouwens dat palindroom levensnevel zelf dan weer niet richtingsgevoelig is :D

Je schrijft trouwens dat je bi-amping hebt toegepast. Voor de tweeters een andere versterker dan voor de woofers. Ik vind het waarschijnlijker dat je eigenlijk bedoelt dat je bi-wiring hebt toegepast. Een eigen kabel naar tweeter en een eigen kabel naar woofer. Klopt dat? Zo ja: daar kan ook een extra aansluitfout bij optreden.

Comment

Working...
                                  X