Stel dat je je eerste huis huurt. En je neemt een hypotheek op een huis, wat in feite je 2e huis wordt (in NL). Dan is heeft dat huis in feite je 1e hypotheek. Dat 2e huis wil je zo nu en dan verhuren aan vakantiegangers/familie/vrienden, daar heb je van je hypotheekverstrekker toestemming voor nodig, lijkt mij, ook al heb je geen langdurige huurcontracten. Toch? Of niet?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Vraagje aan hypotheekgoeroes hier
Collapse
X
-
Ja, het pand wordt minder waard met huurders erin (snel verkopen wordt ook lastig!), dus meer risico voor de geld-verstrekker.
Het gaat niet zomaar, maar het kan wel. Zeker als je er zelf wat geld in stopt.
Ferrari 308 GTB QV (1983)
Alfa Giulia 1300 (1966)
Mazda Miata (1990 Daily driver)
BMW 320Ci (van GF)
Comment
-
-
Hi,
Als je inkomen voldoende is én er is wat eigen vermogen wat je gaat inbrengen bij de aankoop van een recreatiewoning dan zijn er zeker mogelijkheden. Reken wel op ongeveer 40% aan eigen geld. Daarnaast wordt huurinkomsten niet meegenomen als inkomsten. Wordt de lening Box III getoetst (dus geen aftrek) en wordt uiteraard je huurlasten ook meegenomen.
Daarnaast zit je vaak met erfpacht bij dat soort woningen.
Is dit de info die je zocht?
Heerlijk om weer terug te zijn
Ah.....je hebt het niet over een recreatiewoning.... Nou ja...het verhaal blijft ongeveer hetzelfde.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk berichtStel dat je je eerste huis huurt. En je neemt een hypotheek op een huis, wat in feite je 2e huis wordt (in NL). Dan is heeft dat huis in feite je 1e hypotheek.
Comment
-
-
neehoor
hypotheek betekent onderpand
tenminste dat heb ik in 1983 ofzo geleerd
je geeft als onderpand/hypotheek je huis
dus de woningeigenaar geeft hypotheek
en de bank neemt hypotheek
dat ik dat nu weer moet uitleggen
:-)
Eيوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)
Comment
-
-
*schop*
Kan iemand mij uitleggen hoe groot het voordeel is om bestaande aflossingsvrije hypotheken om te zetten naar een bankspaar/aflossingshypotheek voor 1 april 2013?
Wegen de extra maandelijkse kosten dan op tegen het idee dat je over 30 jaar zit opgezadeld met een (eventuele) kleinere restschuld?
Ik hoor het graag.Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE
Comment
-
-
De vraag is al eerder gesteld lees ik.
Hypotheek loopt rond het 65e jaar af, dus dan moet de bank betaald worden. De enige mogelijkheid is dus verkopen? Niemand betaald het huis 100% af lijkt mij...Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE
Comment
-
-
Je moet jezelf eerst de vraag stellen of je nu meer wil en kan gaan aflossen.
Zo ja: Nu omzetten naar bankspaar. Je spaart dan tegen een relatief hoge rente en je behoudt je HRA. Na 1-4 of 1-6 (de termijn is onlangs verlengd geloof ik) mag aflossen niet meer via verpande spaarproducten waardoor je je HRA over de volledige hypotheeksom zou houden. Dan wordt het bijvoorbeeld annuitair en alles wat je maandelijks aflost, kun je daarna minder aftrekken.
Zo nee, lekker blijven zitten.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk berichtDe vraag is al eerder gesteld lees ik.
Hypotheek loopt rond het 65e jaar af, dus dan moet de bank betaald worden. De enige mogelijkheid is dus verkopen? Niemand betaald het huis 100% af lijkt mij...
Maarre, je denkt hier toch niet nu pas aan hoop ik?
Comment
-
-
De afweging is of toekomstige maatregelen je gaan treffen, en of de risico's nu wilt afdekken, zo heb ik het begrepen.
En dan vind ik het vreemd om voor een onbekende lastenverzwaring in de toekomst je nu in te dekken door die lastenverzwaring nu maar gelijk te nemen.
Comment
-
-
Wij zijn over 17 jaar hypotheekvrij
Kwestie van 13 jaar geleden je gezond verstand gebruiken en niet luisteren naar die gasten met BLO zwakstroom bij de hypotheker
(sorry Arjé ;))
En dan nog gaan we versneld aflossen (al besloten voordat de regering hierover ging nadenken)
Een betere hypotheek dan geen hypotheek bestaat niet.
Kwestie van prioriteiten stellen.
Geen hypotheek is voor ons ultieme vrijheid.
Dus.
We moeten nog wel af van dat vuiltje in Vianen trouwens.
:)يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)
Comment
-
-
No point taken.... Ik heb een HypotheekSHOP! :-)
Als je in de luxe positie bent om te kunnen aflossen dan moet je dat vooral doen. Is een gast die had een heel boek er over geschreven hoe hij en zijn gezin zuinig zijn gaan leven om zodoende zijn hypotheek af te lossen. Ik was bij zijn presentatie op de radio. Dus ik vraag... Hoe hoog was je hypotheek? Ging het om € 164.000,- en woonde woonde ergens in Almere (Was bij Amsterdam FM).
Tja...
Maar gelijk heb je. Ben bang dat ik er met heel veel,- aflosvrij, 3 kinderen én een vrouw niet aan toe zal komen om af te gaan lossen. Gelukkig staat mijn huis (net niet) "onder water".Last edited by Kleintje; 12-12-12, 09:24.
Comment
-
Comment