We hadden al part deux van 'Gruwelijk taalgebruik', maar de contamisamentrekkingaties moeten natuurlijk ook weer terugkomen. Graag zou ik het onderwerp meteen willen verruimen naar nog meer vormen van komisch taalgebruik, zoals daar zijn de Tante Betje, de ongeoorloofde samentrekking, de foutief beknopte bijzin en vele andere vormen van kromheid en verhaspeling.
Zo kwamen deze woorden onlangs uit de pen van een basisscholier, bijna middelbare school zelfs:
- autonieuw
- voorneus
Mag u raden wat er wordt bedoeld... Ja, ik weet 't, 't is eigenlijk heel zielig.
Verder kwam ik deze grappige kop vorige week in het plaatselijke sufferdje tegen:
'Twee vrouwen gratis af te halen bij bibliotheek'
En in de categorie foutief beknopte bijzin, deze uit de Volkskrant van afgelopen maandag:
'Die positie was goed genoeg om zich tot wereldkampioen te laten kronen'
Goh, posities kunnen nu ook al kampioen worden! :)
Zo kwamen deze woorden onlangs uit de pen van een basisscholier, bijna middelbare school zelfs:
- autonieuw
- voorneus
Mag u raden wat er wordt bedoeld... Ja, ik weet 't, 't is eigenlijk heel zielig.
Verder kwam ik deze grappige kop vorige week in het plaatselijke sufferdje tegen:
'Twee vrouwen gratis af te halen bij bibliotheek'
En in de categorie foutief beknopte bijzin, deze uit de Volkskrant van afgelopen maandag:
'Die positie was goed genoeg om zich tot wereldkampioen te laten kronen'
Goh, posities kunnen nu ook al kampioen worden! :)
Comment