Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belasting VT2009 en bijtelling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Belasting VT2009 en bijtelling

Heren, een vraagje. Gezien moeder de vrouw stopt met werken en ik een andere baan ga doen (vandaag getekend) wil ik de Voorlopig teruggaaf 2009 insturen.

Wat ik niet snap en kan vinden is of ik ergens die bijtelling op moet tellen bij het jaarsalaris of hoeft dit niet omdat dit maandelijk verrekend wordt?

Het bedrag is nu 200 euro per maand meer geworden, ik gok omdat mijn vrouw stopt met werken?! Is dit bedrag extra reeel of heb ik misschien een foutje gemaakt ergens?
    ----------------------------------------------------
    F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive

Bijtelling gaat via de loonstrook en dus niet meer via de VT (kijkt er iemand nog wel eens op zijn loonstrook?). Je hoeft die dus niet in te vullen.

EUR 200 meer als VT kan komen door een aanzienlijk hoger salaris (een hoger gemiddeld tarief) waardoor je de aftrekpost tegen hoger tarief effectueert, omdat je aftrekposten in het verleden verdeelde met je vriendin en nu niet meer of je hebt idd een rekenfout gemaakt. ;-))

Groet
    GJ

Comment

Okay dus rente op het huis kan je nu aftrekken van je salaris die de 52% belastingschaal raakt.

Is er nog iets van dat als je partner niet werkt je een belastingvrij som bedrag kon overhevelen van haar naar jezelf? Of is dat iets van vroeger?

Comment

Dat is van vroeger. Je partner kan bij geen inkomsten (nog) wel de algemene heffingskorting uit laten betalen. Als het goed is zou dat ook redelijk automatisch moeten gaan, maar anders dien je daar ook een verzoek VT voor in.

Verder kan het inderdaad kloppen dat je meer van je aftrek in hogeere schijf effectueert (bijvoorbeeld in de 52% ipv 42%).

Groet
        GJ
        Last edited by GJ; 20-11-08, 11:50.

Comment

Top GJ!

Ik heb even opnieuw gekeken en inderdaad het heet nu combinatiekorting. Opeens komt er 2000 euro extra bij aan teruggave omdat mijn vrouw hier voor in aanmerking komt.

Thanks!

Comment

Combinatiekorting heeft niets te maken met het vroegere overdragen van belastingvrije sommen. Is gewoon een extra heffingskorting waar je al dan niet recht op hebt (indien je voldoende verdient en een kind onder de 12 hebt). Combinatiekorting is "maar" EUR 112 voor 2008).

Waar jouw vrouw recht op heeft is uitbetaling van de algemene heffingskorting ad EUR 2.074 (voor 2008).

Maakt op zich niet uit, het geld wordt er niet minder waard van.

Groet
            GJ

Comment

Wederom heb je gelijk, in mijn enthousiasme te vluchtig gekeken..

De algemene heffingskorting (dus niet combinatie) voor 2009 is 2007 Euro voor mijn vrouw.

Bij mij hetzelfde plus arbeidskorting en combinatiekorting.

Ik begin het zowaar te begrijpen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door veejay Bekijk bericht
                Wederom heb je gelijk, in mijn enthousiasme te vluchtig gekeken..

De algemene heffingskorting (dus niet combinatie) voor 2009 is 2007 Euro voor mijn vrouw.

Bij mij hetzelfde plus arbeidskorting en combinatiekorting.

Ik begin het zowaar te begrijpen
                Mooi vak hè? ;-)))

Groet
                GJ

Comment

ah, ik zie nu pas in je profiel dat je belastingadviseur bent :)

Comment

eigen bijdrage naderhand opvoeren

Hier dan maar:
                    Vraagje over bijtelling en eigen bijdrage.
                    Gedurende de eerste 3 maanden van 2008 had ik een leaseauto. Netjes de maandelijkse bijtelling over betaald. Na die drie maanden is de auto door mij overgekocht en ben ik van werkgever gewisseld. Wel kreeg ik nog een rekening van die oude werkgever voor de kosten prive-gebruik van de leaseauto ter waarde vcan een dikke 2k. Die rekening wil ik opvoeren voor de belastingaagifte over 2008. Hoe doe ik dat? Ik kan nergens in het aangifte-programma een invulvak voor "betaalde kosten prive gebruik" ontdekken. Ik zie twee mogelijkheden: onder aftrekposten -> ziektekosten en andere buitengewone uitgaven -> overige uitgaven invullen. Of gewoon de loonheffing met die 2k verhogen.
                    Iemand een idee waar ik het echt kan invullen? Het scheelt mij uiteindelijk bijna 2k in teruggave, dus ik wil dit wel goed opvoeren.
                    When men were men

Comment

*Update*

Inmiddels klacht bij belastingdienst Utrecht ingediend en Ombudsman ingeschakeld omdat ze iedere keer mijn wijziging VT kwijtraken :(

Verdorie in November allemaal opgestuurd...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
                        Hier dan maar:
                        Vraagje over bijtelling en eigen bijdrage.
                        Gedurende de eerste 3 maanden van 2008 had ik een leaseauto. Netjes de maandelijkse bijtelling over betaald. Na die drie maanden is de auto door mij overgekocht en ben ik van werkgever gewisseld. Wel kreeg ik nog een rekening van die oude werkgever voor de kosten prive-gebruik van de leaseauto ter waarde vcan een dikke 2k. Die rekening wil ik opvoeren voor de belastingaagifte over 2008. Hoe doe ik dat? Ik kan nergens in het aangifte-programma een invulvak voor "betaalde kosten prive gebruik" ontdekken. Ik zie twee mogelijkheden: onder aftrekposten -> ziektekosten en andere buitengewone uitgaven -> overige uitgaven invullen. Of gewoon de loonheffing met die 2k verhogen.
                        Iemand een idee waar ik het echt kan invullen? Het scheelt mij uiteindelijk bijna 2k in teruggave, dus ik wil dit wel goed opvoeren.
                        Volgens mij zijn die kosten dus niet meer af te trekken op de inkomstenbelasting. Je werkgever had ze bij de berekening van de bijtelling op je loonstrook moeten verrekenen. Althans, als ik dit goed lees:

Eigen bijdrage

U kunt met uw werkgever afspreken dat u een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto betaalt. Elke eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kan van de bijtelling worden afgetrokken. Dat geldt ook voor een hoger leasebedrag voor een auto uit een duurdere klasse en de afkoopsom van het leasebedrag bij het einde van de dienstbetrekking.

Let op!

Uw eigen bijdrage kan in een loontijdvak (bijvoorbeeld een maand, als u uw loon per maand krijgt) meer zijn dan de bijtelling voor het privégebruik van de auto. In die maand mag de bijtelling dan wel negatief zijn, maar over het hele kalenderjaar mag de bijtelling niet negatief zijn.
                        Eigen bijdrage bij schade

Uw eigen bijdrage bij schade mag alleen van de bijtelling worden afgetrokken als de schade niet het gevolg is van onrechtmatig of onzorgvuldig handelen.
                        Betalingen aan derden

Naast de eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kunt u ook bedragen aan derden betalen voor uw auto van de werkgever. Bijvoorbeeld als u zelf parkeer- of benzinekosten betaalt. Deze bedragen mag uw werkgever niet aftrekken van de bijtelling, behalve als u van tevoren met hem hebt afgesproken dat die betaling een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto is.
                        ------------------------------------------------
                        We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Inderdaad moet het in principe in de loonadmninistratie gebeuren. Dat is natuurlijk nogal lastig als je bij die werkgever weg bent en dus niet meer in de loonadministratie zit. Die oud-werkgever zou dan de loonadmin. weer op moeten breken en dat gaan ze natuurlijk niet doen (kost nl. geld).

Ik weet dat de Belastingdienst (of althans die mensen daar die het niet begrijpen) dan vinden dat je pech hebt. Ik heb echter een andere mening. Jouw oude werkgever heeft jouw feitelijk een onjuiste jaaropgave verstrekt, nl. één waarin de bijdrage voor privé-gebruik tot een onjuist bedrag is verwerkt. Een aangifte doen op basis van een jaaropgave waarvan bekend is dat die onjuist is i.p. zelfs het opzettelijk doen van een onjuiste aangifte en naar mijn mening ben je dus eigenlijk verplicht (;-)) de jaaropgave op dat punt te corrigeren.

Hoe doe je dat? Ofwel je verlaagt het fiscaal loon met 2k. Ofwel je neemt de werkgever twee keer op in de aangifte; 1x met het loon volgens de jaaropgave en dan nog een extra keer (nieuwe regel) met een "negatief" loon (dus niet loonheffing!) van 2k. Als je het nl. van de loonheffing afhaalt, zoals jij vorostelt, dan krijg je feitelik teveel. De iegen bijdrage is namelijk niet 2k loonheffing. De loonheffing is juist 42% of 52% van die 2k!! Let daar dus wel op.

Reken er verder op dat als je afwijkt van je jaaropgave (welke methode je ook kiest) dat je vragen kan verwachten van de inspecteur en mogelijk een pittige discussie, maar dan meld je je hier maar weer en dan geef ik je wel een voorzet voor een brief.

Succes en groet
                          GJ

Comment

Working...
                          X