... voorlopig niet in Nederland.
Voor wie het niet gevolgd heeft, even in een notendop: het plan voor een hogesnelheidsspoorlijn dateert al uit 1973, en de concrete start van het project zou eigenlijk in 1988 zijn geweest. Dit jaar is die spoorlijn nét klaar en geschikt om snel op te rijden. Alleen de treinen zijn nog steeds niet afgeleverd, terwijl die krengen al jaren geleden zijn besteld. Dus wordt 't nog steeds niks met de 300 km/uur tussen Amsterdam en Rotterdam.
En hoe komt dat?
Door onze betweterige overheid. Want weliswaar heeft Frankrijk kantenklare spoorlijntechnologie inclusief beveiliging op het schap liggen. Maar dat wilde onze regering niet, want dat was verouderd. Dus kwam er een hypermodern beveiligingssysteem, dat allerlei kinderziektes had, waardoor de spoorlijn veel te laat werd opgeleverd.
Frankrijk en Duitsland hebben ook kantenklare treinen in de aanbieding. Kun je bij wijze van spreken gewoon online bestellen. Kleurtje (geel) en NS-logootje even aanvinken en een jaar later heb je de hele zooi in huis. Doet het ook nog. Het Franse spul doet zelfs 574 km/uur, als het moet, en blijft dan nog heel ook.
Dat wilde onze regering ook niet, want die treinen waren niet modern genoeg. Dus werd er een spiksplinternieuwe trein besteld in Italië, van een ontwerp dat nog niet eens was getest en waar nog niet eens één trein van was gebouwd. Dat ding doet het dus niet zo goed, en de Italianen werken ook niet zo hard (espressootje, nog een espressootje...).
Is toch om te huilen hoe hier in Nederland telkens weer de verkeerde keuzes gemaakt worden als het gaat om infrastructuur? Waarom nou niet gewoon een systeem gekozen dat werkt. Dan hadden we nu al 300 km/uur-gummen-meetings in de HSL kunnen houden.
Voor wie het niet gevolgd heeft, even in een notendop: het plan voor een hogesnelheidsspoorlijn dateert al uit 1973, en de concrete start van het project zou eigenlijk in 1988 zijn geweest. Dit jaar is die spoorlijn nét klaar en geschikt om snel op te rijden. Alleen de treinen zijn nog steeds niet afgeleverd, terwijl die krengen al jaren geleden zijn besteld. Dus wordt 't nog steeds niks met de 300 km/uur tussen Amsterdam en Rotterdam.
En hoe komt dat?
Door onze betweterige overheid. Want weliswaar heeft Frankrijk kantenklare spoorlijntechnologie inclusief beveiliging op het schap liggen. Maar dat wilde onze regering niet, want dat was verouderd. Dus kwam er een hypermodern beveiligingssysteem, dat allerlei kinderziektes had, waardoor de spoorlijn veel te laat werd opgeleverd.
Frankrijk en Duitsland hebben ook kantenklare treinen in de aanbieding. Kun je bij wijze van spreken gewoon online bestellen. Kleurtje (geel) en NS-logootje even aanvinken en een jaar later heb je de hele zooi in huis. Doet het ook nog. Het Franse spul doet zelfs 574 km/uur, als het moet, en blijft dan nog heel ook.
Dat wilde onze regering ook niet, want die treinen waren niet modern genoeg. Dus werd er een spiksplinternieuwe trein besteld in Italië, van een ontwerp dat nog niet eens was getest en waar nog niet eens één trein van was gebouwd. Dat ding doet het dus niet zo goed, en de Italianen werken ook niet zo hard (espressootje, nog een espressootje...).
Is toch om te huilen hoe hier in Nederland telkens weer de verkeerde keuzes gemaakt worden als het gaat om infrastructuur? Waarom nou niet gewoon een systeem gekozen dat werkt. Dan hadden we nu al 300 km/uur-gummen-meetings in de HSL kunnen houden.
Comment