Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tgv

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Tgv

... voorlopig niet in Nederland.

http://www.nu.nl/news/1850006/11/Voo..._HSL-Zuid.html

Voor wie het niet gevolgd heeft, even in een notendop: het plan voor een hogesnelheidsspoorlijn dateert al uit 1973, en de concrete start van het project zou eigenlijk in 1988 zijn geweest. Dit jaar is die spoorlijn nét klaar en geschikt om snel op te rijden. Alleen de treinen zijn nog steeds niet afgeleverd, terwijl die krengen al jaren geleden zijn besteld. Dus wordt 't nog steeds niks met de 300 km/uur tussen Amsterdam en Rotterdam.

En hoe komt dat?

Door onze betweterige overheid. Want weliswaar heeft Frankrijk kantenklare spoorlijntechnologie inclusief beveiliging op het schap liggen. Maar dat wilde onze regering niet, want dat was verouderd. Dus kwam er een hypermodern beveiligingssysteem, dat allerlei kinderziektes had, waardoor de spoorlijn veel te laat werd opgeleverd.

Frankrijk en Duitsland hebben ook kantenklare treinen in de aanbieding. Kun je bij wijze van spreken gewoon online bestellen. Kleurtje (geel) en NS-logootje even aanvinken en een jaar later heb je de hele zooi in huis. Doet het ook nog. Het Franse spul doet zelfs 574 km/uur, als het moet, en blijft dan nog heel ook.

Dat wilde onze regering ook niet, want die treinen waren niet modern genoeg. Dus werd er een spiksplinternieuwe trein besteld in Italië, van een ontwerp dat nog niet eens was getest en waar nog niet eens één trein van was gebouwd. Dat ding doet het dus niet zo goed, en de Italianen werken ook niet zo hard (espressootje, nog een espressootje...).

Is toch om te huilen hoe hier in Nederland telkens weer de verkeerde keuzes gemaakt worden als het gaat om infrastructuur? Waarom nou niet gewoon een systeem gekozen dat werkt. Dan hadden we nu al 300 km/uur-gummen-meetings in de HSL kunnen houden.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Waarom rijdt de Thalys daar dan niet volle pollen over?
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Omdat die daarvoor ook dat nieuwe beveiligingssysteem moet krijgen. En dat systeem werkt nog niet zo goed.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ha, hence de naam "beveiligingssyteem"...
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik las afgelopen week ook dat door het voorbijrijden van de HSL op hoge snelheid het ATB-systeem/remsysteem van de normale huistuinkeukentrein op tilt gaat....

Het gevolg is dan dat de huistuinkeukentrein op de noodrem gaat....
          Veritatis simplex oratio est

Comment

http://www.beneluxspoor.net/index.ph...prev_next=prev
            Veritatis simplex oratio est

Comment

Oh dit hele verhaal klinkt zo als Nederland. Je ziet dit toch op alle vlakken. We weten het altijd beter, we zijn altijd het braafste jongentje van de klas. Of je nu de HSL neemt (durf het al geeneens meer TGV te noemen) of het zg. rekeningrijden. Volgens mij hebben ze in Duitsland nu al enkele jaren (na een zeer moeilijke start dat wel) rekening rijden voor vrachtwagens. Waarom niet dat systeem nemen of een aangepaste versie daarvan. Of de OV-chip kaart.
              Is nu ook niet echt rocketscience (sorry RS). Ook dat krijgen ze maar niet goed. Ik weet het niet hoor. Maar het kost wel onnodig veel geld, ons geld.
              Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Schop!

Ik schop dit draadje maar even.

Ik meen me te herinneren dat we op het oude gummen een draadje hadden over de Maglev-trein in Duitsland en dat een niet nader te noemen schrijvende gummer dacht dat het een leuk gummen-uit zou zijn om zo'n supersnel ritje te maken (vond ik ook). Totdat die trein een vreselijk ongeluk kreeg, haha.

Welnu, de Moffen hebben deze trein op commerciële (hoewel het meer een demonstratie is) basis in Shanghai neergezet. Over een traject van 30 kilometer van Shanghai Pudong naar het vliegveld doet hij er iets meer dan 7 minuten over. Topsnelheid: 431km/u. Begrensd, welteverstaan :)

Was wel een leuk ritje heen en terug. Ding blijft maar gaan en je voelt hem duidelijk inhouden als de begrensde top is behaald. Hij kan makkelijk 500km/u halen, maar daar is het traject te kort voor. Of beter gezegd: de afremprocedure is wat oncomfortabel. Hij kan nog harder, maar dan krijgen ze problemen met toenemende lift. Ding wil dus opstijgen.
                Attached Files
                Last edited by PACO; 18-06-09, 00:38.

Comment

Gaaf man! Wil ik ook nog wel eens doen.

Da's ook het enige traject ter wereld waar het ding rijdt hè. In Japan proberen ze nog iets met een eigen maglev en voor de rest is het spul aan de straatstenen niet te slijten.

Ik wil niet weten wat Siemens er aan cash bij heeft moet doen.

Jammer, want die Transrapid is een gaaf ding. Maar de technologie was zo vooruitstrevend, dat de trein zó van de kinderschoenen naar de schroothoop kan. Niet backwarts-compatible met bestaande spoorbanen, niet energiezuinig en tamelijk duur in bouw en aanschaf.

Comment

Nice :-)
                    Rock on. RS.

Comment

Het plan was om de trein ook naar Beijing te laten rijden. Zou dan een goed alternatief voor vliegen moeten zijn.

Maar in de praktijk blijkt het niet rozenschijn en manengeur: de aanleg en running costs van het geheel blijken stervensduur te zijn met de (in)checks die voorafgaan (lijkt bijna wel vliegen) is het nog niet even instappen en wegwezen. Maar het gaat er waarschijnlijk niet komen. Te duur

De rit is trouwens niet geheel schokvrij. Had ik eerlijk gezegd wel verwacht omdat je dus zweeft op een magnetisch veld, maar dat zal ook te maken hebben met de enorme luchtweerstand. Wat wel über is wanneer hij de andere Maglev uit de tegenovergestelde richting passeert. WHOEM! met allebei met 431 langs elkaar af.

Prachtige techniek, dat wel.
                      Attached Files

Comment

HEEL vet!!
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Groet'n uut de Thalys tussen Amsterdam en Parijs. Nabij Anvers. Zo in de 1e klas weinig mis mee eigenlijk!

Was al weer 13 jaar terug dat ik de Thalys nam. Goed comfort en met de auto sneller naar het Opéra district in Parijs gaat je echt niet lukken.

Wel ruk dat je eerst naar CS moet met de metro. Wellicht is met de bus naar Schiphol sneller?
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Weet 't wel zeker. Dat stuk tussen CS en Schiphol is cheaux-oui-cheaux het langzaamste ritje van de hele treinrit.

Comment

Ja. Ga morgen ff checken of de bussen een beetje aansluiten, maar die 300 rijdt cheaud bee show elke 10 minuten. Of zo.

Mijn record Schiphol - thuis met de bus is zo'n 30 minuten deur tot deur.

Schiphol -CS is 16 minuten, zelfs met de Thalys. En dan nog eens 40 minuten metro plus verbindingstijd....denk dat via Schiphol sneller is ja.
                              Mini Cooper Clubman
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

En daar gaan we weer. Laten we even vaststellen dat het tijd kost om van schiphol of van mars of zo naar jouw huis te gaan. Dat heb je met de meeste huizen of zo.
                                Naar mijn huis was het vanavond vanaf Linate, landing @ 21:10, trein @ 21:46, stad @23:28, huis met taxi @ denk ik 23:545 of zo.
                                Groeten,
                                Bats
                                Last edited by bats; 20-03-13, 23:01.
                                wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Pff, net even prijzen bekeken van de Eurostar voor een paar daagjes Londen. Leek me wel een leuke manier om erheen te gaan, maar werd meteen weer weggejaagd. Zit al op ruim 600 pond voor enkele reis met z'n drietjes. We zullen wel weer in de verkeerde week weg willen ofzo.
                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Dutch: wellicht de verkeerde week, en wellicht ook de verkeerde dagen van de week en uren van de dag. Maakt veel uit, zo merkte ik laatst toen ik treintripjes voor MdV aan het checken was.
                                    Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                      Pff, net even prijzen bekeken van de Eurostar voor een paar daagjes Londen. Leek me wel een leuke manier om erheen te gaan, maar werd meteen weer weggejaagd. Zit al op ruim 600 pond voor enkele reis met z'n drietjes. We zullen wel weer in de verkeerde week weg willen ofzo.
                                      Ja dat denk ik ook dan! Ben een paar jaar terug nog voor 99e op en neer geweest. Prima te doen trouwens. Nauwelijks langzamer dan vliegen, als je niet op Schiphol woont en op Heathrow moet zijn.

Comment

Heb er ook nooit veel voor betaald, voor de Eurostar. Het zal inderdaad net de verkeerde tijd zijn?

Probeer voor de grap eens op andere sites (NS Hispeed, SNCF, bahn.de). Soms hebben die 'stapeltjes' tickets in de systemen staan die goedkoper zijn.

Comment

Ik denk dat JB als bankier met zijn busje kruipolie voor de geldautomaten in Tsjechië wel wat korting heeft of zo.
                                          Groeten,
                                          Bats
                                          wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                          *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                          Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                          Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                          Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                          de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                          Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                          Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Vol tarief he. De baas betaalt, tot we failliet gaan dan. Of zo. :)
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Tja, als je qua dagen weinig keus hebt (schoolvakantie), dan schiet je er weinig mee op. Heb ook elders gekeken (Treinreiswinkel bijvoorbeeld), maar overal rond de 600 heen en 600 terug bij 's ochtends heen en drie dagen later 's avonds terug. Goedkoper kan wel, maar da's met drie of vier keer overstappen en idioot lange reistijden. En de Duitser geeft pas een prijs als je je naam en adres doorgeeft? Raar. Ook raar bij NS Hispeed: als je tussen de 11 en de 26 bent, mag je niet meereizen, want je kunt alleen kaartjes kopen voor volwassenen tussen 26 en 59 jaar of kinderen tussen 0 en 11. :)
                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

En gewoon vliegen? Of.... Rijden?
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Dat zal het nu wel worden, ja. :)

Wel jammer, het leek me wel een leuke andere manier om er te komen.

Comment

Ah, ik zie op Bahn.de ook dat ie geen prijzen kan aangeven. Gewoonlijk kun je er anoniem online boeken. Nu waarschijnlijk niet omdat Eurostar geen tickets via Bahn wil verkopen.

Ik zie op Eurostar trouwens dat 't inderdaad aardig volgeboekt zit, de komende weken. Ja, dan schieten de prijzen omhoog, ze hanteren net zulke tariefstructuren als vliegmaatschappijen.

Comment

Terugreis gisteren was wat minder riant. Ik wist al dat ik voor de trein van 19:22 uur een FLEX-plaats had, wat zoveel betekent als "Ook al heb je voor 1e klasse betaald, de trein is vol, en misschien zit je wel 2e klasse - of je staat".

Nu waren mijn meetings wat vroeger klaar, en ik kon een trein eerder pakken, om 17:22 uur. Daar heb je ook recht op met dat ticket. Maar ook die trein was overboekt (crisis, what crisis), en het werd dus een klapstoeltje in de tweede klasse, all the way to Schiphol. Moet je met je vette 1e klas ticket alsnog je eigen bagel en cola kopen bij de plebsbar. :)

Wel gezellig zitten kletsen met een in Parijs wonende Nederlandse dame, waarbij we eerst in het Frans begonnen, daarna al snel naar Engels schakelden, om er vervolgens na 5 minuten pas achter te komen dat we beiden Nederlander waren. :)

Oh ja: route via Schiphol en dan met de bus naar A'veen is idd veel sneller. Paris Nord - Dikke Bankiershut door-to-door in... minder dan 4 uur. Daar valt niet tegen op te daiselen.
                                                      Mini Cooper Clubman
                                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                        Daar valt niet tegen op te daiselen.
                                                        Maar dan mag je wel lekker op een klapstoeltje zitten de hele weg een vet wijf in de bek hijgend omdat je als worsten zit opgesloten in de tweeduklassu.

Comment

Dat met dat vet en dat hijgen viel gelukkig wel mee, maar ja, 't was de afweging om 2 uur eerder thuis te zijn eigenlijk. Och ja.
                                                          Mini Cooper Clubman
                                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                                            Waarschijnlijk niet de tijd waarin jij wilde gaan, maar in juli en augustus zijn de tickets naat Londen City afgeprijsd naar € 110,- pp.

Comment

Nee, begin mei. Maar we hebben al andere plannen gemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                                Dat met dat vet en dat hijgen viel gelukkig wel mee, maar ja, 't was de afweging om 2 uur eerder thuis te zijn eigenlijk. Och ja.
                                                                Hij bedoelde ook niet die vrouw, Jasper...

Comment

Working...
                                                                X