Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fossiele brandstoffen vs boeikaseffect vs voedsel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Fossiele brandstoffen vs boeikaseffect vs voedsel

Je hoort in de media nog al eens over het opraken van de oliebronnen als we zo door gaan met het verbruiken van energie opgewekt door fossiele brandstoffen. Over 30 jaar zou alles op zijn.

Je hoort in de media ook diverse verhalen over het broeikaseffect, global warming, saving the planet. Als we zo doorgaan zal de zeespiegel gaan stijgen, etc, etc.

Hmmm, als ik het zo lees, hebben we over 30 jaar dus geen probleem meer!
    De fossiele brandstoffen zijn dan op en er blijft dan niets meer over om de globe op te warmen. Ik zou zeggen: opstoken die handel toch? Lost zichzelf binnenkort helemaal op. Geen dure overheidsprogramma's meer nodig. Fabrikanten gaan vanzelf ontwikkeling in alternatieve energie. Klaar.

Veel groter probleem:
    wereld voedselvoorziening.
    Door de sterk stijgende economie van China en India zien we dat een tekort ontstaat aan graan en rijst op de wereld voedselmarkt. Enerzijds omdat er nu veel boeren overstappen op het verbouwen van gewassen voor biobrandstof. Anderzijds omdat de consumenten meer geld hebben om vlees te gaan eten in China. De vleesconsumptie is de afgelopen jaren verbubbeld. Om een kilo varkensvlees te produceren, is een 10-voud aan plantaardig voedsel nodig. Rundvlees zelfs een 20-voud. Kun je nagaan wat deze verdubbeling van vleesconsumptie betekent voor de vraag naar plantaardig voedsel. Dat is dus exponentieel en dit is nog maar het begin. En dan hebben we het nog niet eens over het water wat ervoor nodig is en de mest die het oplevert...

Een ander probleem is, dat een hoop voedsel dat wij eten, goedkoop geproduceerd kan worden, omdat we bij de productie gebruik maken van fossiele brandstoffen. Denk hierbij een beetje aan zowat alles wat niet bij de groente en fruit afdeling ligt of je oma niet zou herkennen als eten :-).. Als die brandstoffen op zijn, moet dat op een andere manier en zal zo maar een stuk duurder kunnen zijn. Er wordt bijvoorbeeld ook veel kunstmest gebruikt. 3x raden waar dat van gemaakt wordt.

Het 'westen' is rijk en kan zich stijgende voedselpijzen nog wel een tijdje veroorloven, maar daarna? Echt grondstoffen om te produceren hebben we niet. Wij hebben in Nederland bijvoorbeeld meer koeien dan mensen, meer varkens dan mensen en meer kippen dan mensen. Dat exploiteren we allemaal op een zeer klein stukje grond.

Het verbaast mij dat de voedselvoorziening niet veel meer in het nieuws is. Zonder auto's zouden we kunnen overleven, zonder eten niet. En als er ergens geen eten is en ergens anders wel, dan krijg je gewoon oorlog op termijn. Als we hier slim op inspelen, is dat te voorkomen.

anti conceptie en condooms is hier het toverwoord
    8 kinderen uitschijten zonder dat er eten voor is is niet verstandig
    de wereldpopulatie kan niet oneindig doorgroeien en dan verwachten dat er grondstoffen en energie voldoende is om op een hoog welvaarts niveau te leven
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Maar eens een moestuin aan gaan leggen dan.

* pakt schop en begint met omspitten *

Comment

Wij hebben meer geld dan een zeer groot deel v/d bevolking.
        Die krijgen (of hebben) dus eerder het voedselprobleem en dan lost dat zichzelf ook weer een beetje op.

Er zijn gewoon teveel mensen en als het zo doorgaat helemaal.
        Het wordt weer tijd voor een pest-epidemie o.i.d.
        Maar dan niet hier natuurlijk. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Als je rijk wilt worden, voor wat het waard is, moet je denk ik gaan investeren in duurzame voedselproductie. En dan écht duurzaam, niet duurzaam omdat de overheid roept dat het duurzaam is en/of er subsidie op geeft.

Comment

Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎