Hier op kantoor hadden we jarenlang zo'n flitsende kantoorkoffiemachine. Je kent ze wel. Keuze tussen espresso, cappucino, chocolade, gewone koffie, warm water, the works. Paar keer per jaar komt er iemand langs om van die grote balen Douwe Egberts-machinekoffie af te leveren. Die machine ging na tien jaar trouwe dienst stuk. Een nieuwe is serieus duur voor zo'n klein bedrijf als het onze, dus deden we het eventjes met een gewoon huishoudelijk koffieapparaat en al even gewone filterkoffie van de Albert Heijn. Viel me direct op dat ik van voorheen al snel acht kopjes per dag terugging naar hooguit drie, vaak zelfs maar twee. Dat oude kantoorspul maakte je op de een of andere manier nooit goed wakker. Zou het niet zo sterk zijn?
Afgelopen weekend vertelde een vriend, die aan de universiteit werkt (en dus blijkbaar tijd over had) me dat hij onlangs hetzelfde had en voor de grap belde naar Douwe Egberts. Hij wilde weten hoeveel cafeïne er in kantoorkoffie zit.
Nou, een hoop doorverbinden later kreeg hij daadwerkelijk iemand van het lab aan de telefoon. En wat blijkt? De bekende kantoorkoffie van Douwe Egberts bevat 8 mg cafeïne per kopje. Dat is slechts twee keer zo veel als cafeïnevrij, want dat mag wettelijk 4 mg bevatten. Een kopje filterkoffie bevat ruwweg evenveel als een blikje Red Bull, namelijk TIEN keer meer: rond de 80 milligram.
De verklaring van het lab: op kantoren drinken mensen heel veel koffie, en ter bescherming van de gezondheid is de cafeïnehoeveelheid verminderd.
Jaja.
De verklaring van de goed verstaander: als we de hoeveelheid cafeïne decimeren, zuipen kantoormuizen al gauw vijf tot tien keer zo veel koffie als ze gewoonlijk doen, en dat is kassa voor Douwe Egberts.
Zie daar ook de verklaring van mijn teruggang in dagelijkse koffieconsumptie.
Best een slimme hufterstreek toch eigenlijk, van die bonenbranders. :-)
Afgelopen weekend vertelde een vriend, die aan de universiteit werkt (en dus blijkbaar tijd over had) me dat hij onlangs hetzelfde had en voor de grap belde naar Douwe Egberts. Hij wilde weten hoeveel cafeïne er in kantoorkoffie zit.
Nou, een hoop doorverbinden later kreeg hij daadwerkelijk iemand van het lab aan de telefoon. En wat blijkt? De bekende kantoorkoffie van Douwe Egberts bevat 8 mg cafeïne per kopje. Dat is slechts twee keer zo veel als cafeïnevrij, want dat mag wettelijk 4 mg bevatten. Een kopje filterkoffie bevat ruwweg evenveel als een blikje Red Bull, namelijk TIEN keer meer: rond de 80 milligram.
De verklaring van het lab: op kantoren drinken mensen heel veel koffie, en ter bescherming van de gezondheid is de cafeïnehoeveelheid verminderd.
Jaja.
De verklaring van de goed verstaander: als we de hoeveelheid cafeïne decimeren, zuipen kantoormuizen al gauw vijf tot tien keer zo veel koffie als ze gewoonlijk doen, en dat is kassa voor Douwe Egberts.
Zie daar ook de verklaring van mijn teruggang in dagelijkse koffieconsumptie.
Best een slimme hufterstreek toch eigenlijk, van die bonenbranders. :-)
Comment