Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koffie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Koffie

Hier op kantoor hadden we jarenlang zo'n flitsende kantoorkoffiemachine. Je kent ze wel. Keuze tussen espresso, cappucino, chocolade, gewone koffie, warm water, the works. Paar keer per jaar komt er iemand langs om van die grote balen Douwe Egberts-machinekoffie af te leveren. Die machine ging na tien jaar trouwe dienst stuk. Een nieuwe is serieus duur voor zo'n klein bedrijf als het onze, dus deden we het eventjes met een gewoon huishoudelijk koffieapparaat en al even gewone filterkoffie van de Albert Heijn. Viel me direct op dat ik van voorheen al snel acht kopjes per dag terugging naar hooguit drie, vaak zelfs maar twee. Dat oude kantoorspul maakte je op de een of andere manier nooit goed wakker. Zou het niet zo sterk zijn?

Afgelopen weekend vertelde een vriend, die aan de universiteit werkt (en dus blijkbaar tijd over had) me dat hij onlangs hetzelfde had en voor de grap belde naar Douwe Egberts. Hij wilde weten hoeveel cafeïne er in kantoorkoffie zit.

Nou, een hoop doorverbinden later kreeg hij daadwerkelijk iemand van het lab aan de telefoon. En wat blijkt? De bekende kantoorkoffie van Douwe Egberts bevat 8 mg cafeïne per kopje. Dat is slechts twee keer zo veel als cafeïnevrij, want dat mag wettelijk 4 mg bevatten. Een kopje filterkoffie bevat ruwweg evenveel als een blikje Red Bull, namelijk TIEN keer meer: rond de 80 milligram.

De verklaring van het lab: op kantoren drinken mensen heel veel koffie, en ter bescherming van de gezondheid is de cafeïnehoeveelheid verminderd.

Jaja.

De verklaring van de goed verstaander: als we de hoeveelheid cafeïne decimeren, zuipen kantoormuizen al gauw vijf tot tien keer zo veel koffie als ze gewoonlijk doen, en dat is kassa voor Douwe Egberts.

Zie daar ook de verklaring van mijn teruggang in dagelijkse koffieconsumptie.

Best een slimme hufterstreek toch eigenlijk, van die bonenbranders. :-)
    Last edited by brun; 23-12-08, 13:50.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Wel een beetje kip-ei discussie lijkt me.

Comment

Ook het feit dat de koffie in een normaal koffiezetapparaat langzaam door de koffie-prut druipt zorgt voor veel meer cafeine dan wanneer het onder hogedruk door een prutje heen gedrukt wordt.

Verder wel met je argument eens. Waar zij het gooien op 'bescherming' lees je direct 'kassa want er wordt meer gezopen'.

Comment

Trimethylxhantine, breakfast of champions!
        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Pfffff. Bestel jij ook altijd een glaasje H2O rood in 't restaurant, of durf je dit alleen op message boards? :)
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Lol, sinds hier een jura staat ipv een cafebar drink ik juist meer koffie :-)

Comment

Lekker thuiswerken.
              * drukt de 4e ristretto vandaag in de Nespresso *
              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

het gaat hier over koffie. Iemand de Dolce Gusto al geprobeerd? Ik vind 'm lekkerder dan de Senseo, niet dat dat moeilijk is maar toch.
                Last edited by ExTaxi; 23-12-08, 19:50.
                Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Nespresso geen koffie ????
                  Veritatis simplex oratio est

Comment

Automatenkoffie vind ik niet te zuipen. Senseo ook niet. Ik wil genieten, dus ik drink koffie alleen in restaurants met een profi machine (met versgemalen bonen), of thuis uit ons espresso apparaatje met de betere gemalen bonen van zo'n koffiespeciaalzaak. Of een (droge) capuccino met kaneel over de schuimlaag, natuurlijk met vers geschuimde volle melk. 1 kopje per dag maximaal, want daar heb ik genoeg aan. Ik moet nog even een lekkere decaf vinden, want na 16.00 uur 's middags koffie betekent voor mij: tot 3 uur 's nachts klaarwakker.

Ik heb nu een koffie receptenboekje, dus daar ga ik ook wat aparte dingen uit proberen. De Markies, de Espresso Romana (lekker!), de groene verleiding en marochino. Hmmmm

Ben blij dat ik na 12 jaar geen koffie, weer koffie kan/mag drinken.

Comment

Cavallino: de koffiesnob van Gummen. ;-)

Ik geniet momenteel van een zelfgezet bakje DE, is prima mits je het sterk zet en er wat kokend water bij doet. In zo'n standaardapparaat wordt het mij nooit warm genoeg.
                      Nespresso is trouwens ook prima, hebben we op kantoor. Maar ik heb nog niet kunnen wennen aan het idee om voor thuis een paar honderd euro stuk te slaan op een Nespresso apparaat. Vreemd eigenlijk want voor andere huishoudelijke appratuur vind ik dat weer heel normaal..

Oh ja: Senseo is bocht idd.

Comment

een droge capuccino...

Man man, het moet toch niet gekker worden.
                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Omdat de nespresso defect was .......
                          Senseo met Lavazza espresso-pads en een espresso-houder (niet met de normale houder) geeft zeer acceptabel kopje pleur
                          Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                          A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

@Taeke, met een beetje leuke actie heb je een Nespresso apparaat onder de 100 euro. Prima spul, en lekker makkelijk,
                            Let's kick some ass and chew bubblegum...
                            ----------------------------------------------------------------------------
                            '71 Alfa Romeo Giulia Super
                            '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                            '00 BMW E39 528iA Touring
                            '06 BMW Z4M Roadster
                            '96 BMW E36 328i trackracer
                            '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Ok, dat gekloot met een filterzakje en schepjes koffie zal vast minder cool zijn dan ff een Senseo-padje plaatsen of een Nespresso-cupje op scherp zetten, , maar ik vind de koffie uit mijn € 8,95 kostende koffiezetapparaatje (merk "Princess") véél lekkerder dan die door een Senseo-padje geduwde "koffie" of die van Nespresso-siroop getrokken "koffie".
                              Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                1 kopje per dag maximaal, want daar heb ik genoeg aan. Ik moet nog even een lekkere decaf vinden, want na 16.00 uur 's middags koffie betekent voor mij: tot 3 uur 's nachts klaarwakker.

wow. Dat zou voor mij echt onhandig zijn. Ik drink om 11u 's avonds nog koffie en kan om half 1 goed liggen slapen. Je zou zeggen; gewenning, maar meer dan 3 - 4 kopjes per dag haal ik eigenlijk nooit.
                                Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                  Ben blij dat ik na 12 jaar geen koffie, weer koffie kan/mag drinken.
                                  ???
                                  All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Automatenkoffie op het werk is echt waardeloos. We hebben hier sinds kort luxe bonenmalers staan, maar voor het imago (ofzo) moeten er dan "CO2 neutrale koffiebonen van Peeze" in. Jammer.

Thuis heb ik een Jura. Segafredo Selezione d'Oro bonen zijn nu de standaard. Heerlijk!
                                    Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Comment

@Panda: medicijnen...
                                      Gaat nu weer goed, dus lekker genieten van een bakkie op z'n tijd.

Comment

Automatenkoffie is meestal meuk idd. Smaakt soms niet eens naar koffie. Maar toch drink ik het.
                                        Thuis heb ik een ouderwets koffie-apparaat en sinds kort ook een Nespresso. Echt ideaal voor ons!
                                        Het echte Espresso-apparaat (Elektra Nivola : http://www.appliancist.com/elektra-n...-aluminium.jpg) staat op zolder, omdat ik dat teveel gedoe vind vaak. Nespresso is ongeveer net zo lekker, maar veel handiger.

Zo, nu eerst even een Livanto Lungo erin en genieten maar! :-)

@ET : Dolce Gusto is van dezelfde tent als Nespresso volgens mij (Nestlé gewoon?), alleen iets minder duur. Nespresso kost 30 cent per bakje en dat is gewoon prijzig. Maar over 2 jaar verlopen de patenten op het maken van de cups, dus dan kun je vast ook Illy-cups etc etc kopen voor veel minder geld.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

een bakje Dolce Gusto kost ook ruim 30 cent en een capuccino zelfs het dubbele (extra cupje melk)

Comment

Wel of niet kunnen slapen verschilt persoon. Ik kan ook niet slapen als 's avonds nog koffie drink (en als ik niet drink helaas vaak ook niet).

Wel is het zo dat het bijna altijd invloed heeft op de kwaliteit van je slaap.

Comment

's avond gewone filterkoffie = ik ook niet slapen.

een espresso is daarentegen geen probleem
                                              Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                              A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                                                een bakje Dolce Gusto kost ook ruim 30 cent en een capuccino zelfs het dubbele (extra cupje melk)
                                                Oke, ik dacht dat Dolce Gusto goedkoper was. Had ik ergens gelezen op een koffie-forum toen ik naar recensies van een Krups Nespressomachine aan het zoeken was.
                                                Als Dolce Gusto net zo duur is als Nespresso, zou ik zelf Nespresso nemen. En dat heb ik dan ook gedaan.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

vandaag ook even op espresso-apparatentocht geweest en denk dat het een Nespresso gaat worden. NIet zo'n goedkoop klein ding, maar meteen een redelijk goeie waar je ook cappucino mee kan zetten.

Nog even een weekendje over slapen.

Comment

Neeeeee man, zoals ik al zeg op MSN nu, neem een volautomaat. bonen erin en lekker alles zelf instellen en kiezen :)

Ask Kiwi! Misschien heeft ie nog wat staan...

Ben echt zeer happy met de Saeco Talea Touch die we nu een klein jaar hebben. Vooral omdat ik hem bij de mediamarkt voor het dubbele(!) bedrag heb gezien van hetgeen ik betaald heb :op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                                      Neeeeee man, zoals ik al zeg op MSN nu, neem een volautomaat. bonen erin en lekker alles zelf instellen en kiezen :)

Ask Kiwi! Misschien heeft ie nog wat staan...

Ben echt zeer happy met de Saeco Talea Touch die we nu een klein jaar hebben. Vooral omdat ik hem bij de mediamarkt voor het dubbele(!) bedrag heb gezien van hetgeen ik betaald heb :op
                                                      Mja de Siemens TK52001 lijkt me ook wel wat

Comment

Géén Nespresso Dick.
                                                        Wat de vorige schrijver zegt, neem dan een vol automaat, ik heb ook een Saeco.
                                                        Oh ja en Capucino is voor watjes :-)
                                                        Een espresso moet het zijn, klein, zwart en sterk.
                                                        "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                        BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Wij hebben deze sinds een week of twee.

De smaak van de koffie (dezelfde als altijd) is toch weer lekkerder door deze machine.

Comment

Nu enkele maanden Nespresso-ervaring en de normale koffiezetter wordt nog maar zelden gebruikt.
                                                            Ik vind het gewoon ideaal. Je wilt NU even een bakje koffie. Ding aan, smaak/sterkte uitkiezen, cupje erin en starten.
                                                            Binnen 30 seconden heb je een bijna perfecte koffie. En heel erg vers uiteraard, want de cup wordt pas geopend tijdens het zetten.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Voor even een bakkie gebruiken we "de Senseo"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                                Nu enkele maanden Nespresso-ervaring en de normale koffiezetter wordt nog maar zelden gebruikt.
                                                                Ik vind het gewoon ideaal. Je wilt NU even een bakje koffie. Ding aan, smaak/sterkte uitkiezen, cupje erin en starten.
                                                                Binnen 30 seconden heb je een bijna perfecte koffie. En heel erg vers uiteraard, want de cup wordt pas geopend tijdens het zetten.
                                                                Ja, heel erg vers uiteraard, want die bonen en die geconcentreerde emulsie die ervan gemaakt wordt is met geluk pas enkele maanden geleden gefabriceerd :)
                                                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Working...
                                                                X