Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CV Ketel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
    Stookschrapen. Wat ontzettend Natasha Froger!
    23C-24/7-patsen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V70 Bekijk bericht
      Ik zeg doen!

Ik zeg doe maar niet!
      2019 Volvo V60 T6

Comment

[Geelhoed]

Je moest eens weten wat die stokers op Gummen voor een energie verspillen, ik zal er een grafiek op loslaten.

[/Geelhoed]
        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• 23000kw elektra per jaar :-)
          Een onderschrift is zoooooooooooooooooo 2010

Comment

• Wind scheelt trouwens ook een slok op een borrel voor het dalen van de temperatuur. Dan wordt de kou door de luchtroosters naar binnen gedrukt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
              Gas besparen ???

valt er een door de mand zeg.....................

Valt tegen he, de hele dag thuis.
              Whoehahaha! ROFLOL!
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

• Ha, die Lenny;

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                Wind scheelt trouwens ook een slok op een borrel voor het dalen van de temperatuur. Dan wordt de kou door de luchtroosters naar binnen gedrukt.
                Kou wordt niet 'naar binnen gedrukt', warmte wel naar buiten. De hogere druk vind je immers op de warmste plek. Hooguit dat de koude luchtmassa bij harde wind een hogere warmteopnamecapaciteit heeft.
                Last edited by Hansv; 09-12-16, 21:27.
                Scherven brengen gelul.

Comment

• Laat ik het dan zo zeggen Hansv12, ik heb van die ventilatieroosters boven de ramen die je open en dicht kunt doen. Als de wind erop staat, dan voel je de koude lucht naar binnen stromen. Ergens bij de andere ventilatieroosters zal er dan (warme) lucht naar buiten geduwd worden. Maar het is wel de wind die koude lucht door die roosters naar binnen duwt.

Comment

• Ha, die Lenny;

Klopt, en daar zijn die dingen natuurlijk ook voor bedoeld, maar is in de winter vaak naadje. Dicht met die zooi!
                    Waar het mij om ging is dat in natuurkundige zin 'kou' in tegenstelling tot warmte niet bestaat.
                    Scherven brengen gelul.

Comment

• Yep, dat klopt. Maar als ik lekker in de keuken ben bezig geweest, vind ik een beetje luchten niet verkeerd.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                        Yep, dat klopt. Maar als ik lekker in de keuken ben bezig geweest, vind ik een beetje luchten niet verkeerd.
                        Euhm. Die zullen we maar niet inkoppen hŔ. :-)
                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

• Als het buiten waait is de luchtdruk daar lager, dus stroomt de warmte makkelijker het rooster uit. Zoiets.

Geelhoed komt nu vertellen dat dit juist is, maar dat doet-ie dan met hele andere termen, zodat het lijkt alsof ik uit mijn nek lul. :)
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                            Als het buiten waait is de luchtdruk daar lager, dus stroomt de warmte makkelijker het rooster uit. Zoiets.
                            Dat ook, maar dat bedoelde ik niet. Als de wind precies op het raam staat, waait er gewoon koude lucht naar binnen. Je voelt dan een klein koud briesje als je vlakbij het ventilatierooster staat. Ook de druk binnen zal dan toenemen, waardoor er (nog meer) lucht door de andere ventilatieroosters naar buiten stroomt. Vandaar dat ik merk, dat wanneer het waait, de temperatuur binnen sneller daalt , dan wanneer het niet waait.

Comment

• *zet de gaskachel wat hoger*
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

• * Gooit nog een blokje op het vuur van de openhaard met een rendement van 20%
                                ---------------------------
                                Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

• Ha, die Gummers;

[zet thermostaat op max en gooit schuifpui open om terras sneeuwvrij te krijgen]
                                  Scherven brengen gelul.

Comment

• Dat gaat serieus lachen worden de komende dagen...

De ketel staat er wel, maar er is alleen nog maar een 2kW converctorput voor de BG en een 700Watt radiatortje voor de eerste verdieping en de zolder. Die ketel wil best 36kW leveren, maar... aan wie?

Was zonet 9,6 graden in de keuken, dus dat is ouderwets genieten van de winter.

Buitenmuren zijn niet te isoleren, want geen spouw. Dus jullie kunnen me bedanken voor de afgelopen en alle komende strenge winters, en dus eigenlijk voor het niet doorgaan van het broeikas effect. Ik waarschuw wel even als ik weer in de aandelen stap, want dan krijgen we de volgende wereldwijde crisis ;-)
                                    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alfisto Bekijk bericht
                                      * Gooit nog een blokje op het vuur van de openhaard met een rendement van 20%
                                      * flikkert nog wat flessen bio-ethanol in de brander
                                      Veritatis simplex oratio est

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                        Ik wil ook zo'n ding! Wordt nog wel een hele klus, want de schoorsteen in dit huis wordt al lang niet meer gebruikt en is zelfs weggewerkt.
                                        Kan ik me iets bij voorstellen.... gasbesparing is leuk maar dan moet je wel heeeel lang stoken wil je dit vrij kostbare apparaat er uiteindelijk uit halen. Mijn geluk was dat het apparaat er al in zat toen ik deze woning kocht :)

Comment

• Ha, die Lenny;

Klopt, en daar zijn die dingen natuurlijk ook voor bedoeld, maar is in de winter vaak naadje. Dicht met die zooi!
                                          Waar het mij om ging is dat in natuurkundige zin 'kou' in tegenstelling tot warmte niet bestaat.
                                          Tuurlijk, vooral dichtzetten die roosters, dan ben je nog meer aan stookkosten kwijt, warme vochtige lucht verwarmen kost namelijk meer energie dan koude droge lucht verwarmen.
                                          Waar denk je dat die roosters anders voor zijn.

Kreeg gisteren offerte binnen voor zonnepanelen die bij elkaar 23000 kw moeten leveren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Luco Bekijk bericht
                                            Tuurlijk, vooral dichtzetten die roosters, dan ben je nog meer aan stookkosten kwijt, warme vochtige lucht verwarmen kost namelijk meer energie dan koude droge lucht verwarmen.
                                            Waar denk je dat die roosters anders voor zijn.
                                            Nou, die roosters blijven met die scheermessenwind lekker dicht.
                                            Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Met drie keer modaal kan je ze ook gewoon dichtzetten, die paar euro stookkosten maakt met zon salaris toch geen donder uit :-)

Comment

• In ons gerenoveerde (lee:s ge´soleerde) oude huis vliegt de gasmeter zowel uit z'n lagerschalen. Ding draait overuren.

*ziet dagelijks tientjes de schoorsteen uit vliegen*
                                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                  Ha, die Cobraman;

Zoals al gezegd hangt het vooral af van de hoeveelheid warmte die je huis weet vast te houden.
                                                  Poep, onzin ende kolder!
                                                  $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

• Ha, die Eddie;

Herkenbaar; in 2005 verhuisd van een 55'er doorzonhoekwoning naar een '05 geschakelde twee onder een kap.
                                                    Ondanks zo'n 15% meer nuttige inhoud, een ligbad en een plat dak slechts de helft aan stookkosten.
                                                    Scherven brengen gelul.

Comment

• Ha, die Geelhoed;

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                                      Poep, onzin ende kolder!
                                                      Dus het kost niet minder energie om een goed ge´sloeerde woning op temperatuur op te houden? Nou, leg dat maar eens uit.
                                                      Scherven brengen gelul.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                                        Poep, onzin ende kolder!

Is helemaal geen kolder, het hangt van allerlei factoren af.

Isolatie
                                                        Soot ketel
                                                        Vr-HR Modulerend of niet
                                                        Vloerverwarming ja of nee
                                                        Wandverwarming ja of nee.

Je kan dus niet zomaar stellen dat de ene optie goedkoper is dan de andere.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                                          In ons gerenoveerde (lee:s ge´soleerde) oude huis vliegt de gasmeter zowel uit z'n lagerschalen. Ding draait overuren.

*ziet dagelijks tientjes de schoorsteen uit vliegen*
                                                          Dat hadden we in Dld. Bouwjaar 63. Vrijstaand. Niet of nauwelijks geisoleerd. Vrijwel alle ramen rolluiken tegen de negers. Sodemieter, wat een stookkosten.

De huurhut: jaren 30. Groot. Vrijstaand. Hoge plafonds. Veel dubbele isolatie: glas Ún lood. Ietwat onderbemeten keteltje. Ging je douchen nadat de ketel eindelijk de woonkamer op 20 graden had, liep ie weer in een half uur terug naar 17. Serieus. :)
                                                          You know that reality is immaterial

Comment

• Ha, die Luco;

Nou, Geelhoed wel hoor!

[insert visual van Geelhoed die druk met grafiekjes aan het stoeien is]
                                                            Scherven brengen gelul.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                              Dus het kost niet minder energie om een goed ge´soleerde woning op temperatuur op te houden? Nou, leg dat maar eens uit.
                                                              Niet minder dan dezelfde woning een periode niet te stoken en dan weer op te warmen, meer zelfs.
                                                              Moet ik er echt een grafiekje bij doen?

Stel je nou dit eens voor. Je laat je bad vol lopen met 100 liter koud en 100 liter warm water, beide duren vijf minuten.
                                                              Dat doe je op twee manieren, de eerste is eerst het koude en dan het warme, en de tweede, tja raad eens...
                                                              Bij welke methode is het water na het vollopen, na tien minuten dus, het wamst?

Comment

• De tweede methode natuurlijk. Want dan wordt het warme water, onder in het bad, als het ware beschermd door de laag koud water er boven.
                                                                Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

• warm water onder. :) Nee, ik had niet twee watertemperaturen onder de 4 celcius in gedachten en zeker niet in ongemengde vorm.

Ok ok ik was niet helemaal duidelijk. Het warme water is boven de omgevingstemperatuur. Als je dat eerst in het bad giet lekt er warmte weg. En in de tweede methode heeft het daar meer tijd voor en is de gemiddelde temperatuur ook nog eens hoger dan in het eerste geval. Er zal dus meer warmte lekken.

Net als in je huis.

Comment

Working...
                                                                  X