Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CV Ketel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Maar gasstokers, waarom weer een CV ketel plaatsen als je aan vervanging toe bent en niet overstappen op een warmtepomp? Wordt dit meegenomen in jullie afweging?
    Toen ik de huidige hut bouwde heb ik daar niet voldoende over nagedacht. Achteraf heb ik daar namelijk spijt van. Maar ben benieuwd naar jullie redenen...

Comment

• Wij hebben vorig jaar de overstap gemaakt nar een (lucht-lucht) warmtepomp wegens geen radiatoren in huis en bestaande vloerverwarming puur gebaseerd op electrische weerstanden met bijpassende elektrische rekening tot gevolg.
      Nu hangen er dus op verschillende plaatsen in huis interne units die op zich best hun ding doen, niet extreem opvallen door het feit dat ons huis volledig wit geschilderd is en die units ook wit zijn en een vrij discreet design hebben, en - eens het op temperatuur is - serieus stil zijn (silent mode setting is ook echt stil).
      Echter, als het eens frisser in huis is (zeg maar een graad of 5-6 frisser dan wat je zelf zou willen) en je wilt dan snel opwarmen, dan maken die dingen toch wel redelijk wat blaasgeluid en hoor je de buitenunits ook wel redelijk brommen (vooral buiten, binnen valt het mee door de serieuze dikte van de muren).

Voordeel van de lucht-lucht opstelling is natuurlijk wel dat je in de zomer alle belangrijke leefruimtes ook kan koelen en dat is natuurlijk in die 10 dagen op een jaar dat het "echt" warm wordt wel weer leuk.

All in all is onze elektriciteitsrekening het afgelopen jaar gehalveerd, wat maakt dat de ROI al op een 4,5 jaar zou moeten gehaald worden, wat met een geschatte levensduur van 15 jaar van zo'n systeem wel een aardig voordeel oplevert op termijn.
      There are no stupid questions,
      but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

• Goede vraag, Beestemans.

Eigenlijk gewoon omdat ik daar te weinig kennis van heb. Ik ben op zich wel bekend met het fenomeen warmtepomp. Mijn ouders hebben er bv eentje om (aangevuld met zonnecollectoren en een verwarmingsketel op aardgas) het zwembad te verwarmen. Ik weet tot op zekere hoogte hoe het technisch werkt. Ik ging alleen uit van een aantal (wellicht foutieve) veronderstellingen: Ten eerste dat het niet de enige verwarmingsbron van je huis kan zijn, maar bv een cv ketel op aardgas aanvult. Ten tweede ging ik er van uit dat het een aanzienlijk grotere investering vergt dan alleen een nieuwe HR ketel en zich bij mij dan niet of zeer slecht terug laat verdienen omdat ik met een investering van pakweg 1500 euro in een HR ketel misschien toch nog maar 1300m3 aan verwarming en warm water verstook. Maar ik laat me graag overhalen iets te doen wat uiteindelijk verstandiger is.

Comment

• Ik heb me er wel eens in verdiept en warmtepompen zijn praktisch gesproken alleen geschikt voor kleine vermogens en dus een laag verbruik. Lees een super geïsoleerd huis met vloerverwarming en dus lage temperatuurverwarming. De huizen die in de toekomst worden gebouwd zullen daar zeker geschikt voor zijn.
          Probleem is natuurlijk dat je warmte nodig hebt juist als de buitenlucht koud is. In die zin zijn ze beter geschikt voor zwembaden, hoewel het rendement onder de 16 graden ook een jankverhaal is. Plus dat het ding kabaal maakt.
          En als je toch met hogere vermogens moet werken kun je de warmte niet meer uit de lucht halen en mag je een gat van tenminste anderhalf keer je woonoppervlakte uitgraven in je tuin en die helemaal voldonderen met buizen. En als je huis matig geïsoleerd is mag je dat verdubbelen. En dan vraag ik me af of je stroomaansluiting wel zwaar genoeg is, want dat dat een berg stroom kost is duidelijk.
          Groeten,
          Bats
          wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
          *klopt zelf op schouder* --- TSM
          Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
          Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
          Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
          de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
          Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
          Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

• Even aanhaken aan deze oude discussie, want na twee uur googlen en lezen ben ik nog steeds niets verder.

Op allerlei plekken lees ik dat een warmtepomp véél meer dan 100% efficiency biedt, omdat hij als een omgekeerde koelkast/airco de warmte van de buitenlucht naar binnen pompt. Om die reden schijnt zo'n warmtepomp dus blijkbaar een veel betere oplossing te zijn dan je appartement volzetten met elektrische radiatoren.

Maar dat begrijp ik niet, dat +100%-rendement. Dat is simpelweg niet logisch, toch? Want warmte komt van energie en of ik dat nou via zo'n pomp doe of via een weerstand (want meer is zo'n radiator niet), dat maakt toch geen drol uit? Ik moet nog altijd dezelfde hoeveelheid lucht in hetzelfde appartement naar 21 graden verwarmen.

Ik begrijp technisch en natuurkundig precies hoe het ding werkt, dat is geen punt. Verdamper en condensator. Ik snap alleen die claims niet, dat ie efficiënter zou werken dan een elektrische radiator die stroom rechtstreeks omzet in warmte. Die laatste variant zou zelfs nog beter moeten werken, omdat er geen mechanische verliezen zijn en er geen vloeistof rondgepompt hoeft te worden.

Iemand?
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

• Bij een warmtepomp gebruik je de energie van een warmte-reservoir en wordt dus niet direct elektrische energie omgezet in warmte. Dat warmte reservoir kan elk medium zijn waar warmte uit getapt kan worden zonder dat dat merkbaar is. Bijvoorbeeld de buitenlucht, een sloot, grondwater etc. In die cyclus die je al aanhaalde wordt dat reservoir gebruikt om energie als het ware van de ene kant van het systeem naar de andere te pompen. Je koelkast is daar een voorbeeld van. Airco's ook. Allemaal hetzelfde principe en allemaal met een rendement van ver boven de 100%. Dat rendement wordt dan berekend aan de hand van de energie die jij er in steekt, in de vorm van het vermogen dat nodig is de compressor te laten draaien, en wat er uit komt aan koeling of verwarming. Daarbij wordt niet gekeken naar de hoeveelheid energie die ontrokken wordt aan het warmte reservoir, want als je dat er in betrekt, wordt je rendement opeens een stuk minder dan 100%.

Een moderne warmtepomp haalt rustig ergens tussen de 300 en 400%. Vandaar dat bijvoorbeeld airco's veel minder elektrisch vermogen vragen dan dat ze koelvermogen genereren. Overigens wel zo dat hoe groter het verschil tussen het reservoir en de gevraagde temperatuur, hoe slechter het rendement wordt.

Comment

• Inderdaad. Kort gezegd komt een rendement van 200% er op neer dat het je 1 joule kost om 2 joule energie (van buiten naar binnen) te verplaatsen.

Comment

Working...
                X