Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CV Ketel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Joep
    replied
    Inderdaad. Kort gezegd komt een rendement van 200% er op neer dat het je 1 joule kost om 2 joule energie (van buiten naar binnen) te verplaatsen.

    Leave a comment:


  • AlexB
    replied
    Bij een warmtepomp gebruik je de energie van een warmte-reservoir en wordt dus niet direct elektrische energie omgezet in warmte. Dat warmte reservoir kan elk medium zijn waar warmte uit getapt kan worden zonder dat dat merkbaar is. Bijvoorbeeld de buitenlucht, een sloot, grondwater etc. In die cyclus die je al aanhaalde wordt dat reservoir gebruikt om energie als het ware van de ene kant van het systeem naar de andere te pompen. Je koelkast is daar een voorbeeld van. Airco's ook. Allemaal hetzelfde principe en allemaal met een rendement van ver boven de 100%. Dat rendement wordt dan berekend aan de hand van de energie die jij er in steekt, in de vorm van het vermogen dat nodig is de compressor te laten draaien, en wat er uit komt aan koeling of verwarming. Daarbij wordt niet gekeken naar de hoeveelheid energie die ontrokken wordt aan het warmte reservoir, want als je dat er in betrekt, wordt je rendement opeens een stuk minder dan 100%.

    Een moderne warmtepomp haalt rustig ergens tussen de 300 en 400%. Vandaar dat bijvoorbeeld airco's veel minder elektrisch vermogen vragen dan dat ze koelvermogen genereren. Overigens wel zo dat hoe groter het verschil tussen het reservoir en de gevraagde temperatuur, hoe slechter het rendement wordt.

    Leave a comment:


  • brun
    replied
    Even aanhaken aan deze oude discussie, want na twee uur googlen en lezen ben ik nog steeds niets verder.

    Op allerlei plekken lees ik dat een warmtepomp vl meer dan 100% efficiency biedt, omdat hij als een omgekeerde koelkast/airco de warmte van de buitenlucht naar binnen pompt. Om die reden schijnt zo'n warmtepomp dus blijkbaar een veel betere oplossing te zijn dan je appartement volzetten met elektrische radiatoren.

    Maar dat begrijp ik niet, dat +100%-rendement. Dat is simpelweg niet logisch, toch? Want warmte komt van energie en of ik dat nou via zo'n pomp doe of via een weerstand (want meer is zo'n radiator niet), dat maakt toch geen drol uit? Ik moet nog altijd dezelfde hoeveelheid lucht in hetzelfde appartement naar 21 graden verwarmen.

    Ik begrijp technisch en natuurkundig precies hoe het ding werkt, dat is geen punt. Verdamper en condensator. Ik snap alleen die claims niet, dat ie efficinter zou werken dan een elektrische radiator die stroom rechtstreeks omzet in warmte. Die laatste variant zou zelfs nog beter moeten werken, omdat er geen mechanische verliezen zijn en er geen vloeistof rondgepompt hoeft te worden.

    Iemand?

    Leave a comment:


  • bats
    replied
    Ik heb me er wel eens in verdiept en warmtepompen zijn praktisch gesproken alleen geschikt voor kleine vermogens en dus een laag verbruik. Lees een super gesoleerd huis met vloerverwarming en dus lage temperatuurverwarming. De huizen die in de toekomst worden gebouwd zullen daar zeker geschikt voor zijn.
    Probleem is natuurlijk dat je warmte nodig hebt juist als de buitenlucht koud is. In die zin zijn ze beter geschikt voor zwembaden, hoewel het rendement onder de 16 graden ook een jankverhaal is. Plus dat het ding kabaal maakt.
    En als je toch met hogere vermogens moet werken kun je de warmte niet meer uit de lucht halen en mag je een gat van tenminste anderhalf keer je woonoppervlakte uitgraven in je tuin en die helemaal voldonderen met buizen. En als je huis matig gesoleerd is mag je dat verdubbelen. En dan vraag ik me af of je stroomaansluiting wel zwaar genoeg is, want dat dat een berg stroom kost is duidelijk.
    Groeten,
    Bats

    Leave a comment:


  • Brahma
    replied
    Goede vraag, Beestemans.

    Eigenlijk gewoon omdat ik daar te weinig kennis van heb. Ik ben op zich wel bekend met het fenomeen warmtepomp. Mijn ouders hebben er bv eentje om (aangevuld met zonnecollectoren en een verwarmingsketel op aardgas) het zwembad te verwarmen. Ik weet tot op zekere hoogte hoe het technisch werkt. Ik ging alleen uit van een aantal (wellicht foutieve) veronderstellingen: Ten eerste dat het niet de enige verwarmingsbron van je huis kan zijn, maar bv een cv ketel op aardgas aanvult. Ten tweede ging ik er van uit dat het een aanzienlijk grotere investering vergt dan alleen een nieuwe HR ketel en zich bij mij dan niet of zeer slecht terug laat verdienen omdat ik met een investering van pakweg 1500 euro in een HR ketel misschien toch nog maar 1300m3 aan verwarming en warm water verstook. Maar ik laat me graag overhalen iets te doen wat uiteindelijk verstandiger is.

    Leave a comment:


  • Mr. Flat Cheese
    replied
    Wij hebben vorig jaar de overstap gemaakt nar een (lucht-lucht) warmtepomp wegens geen radiatoren in huis en bestaande vloerverwarming puur gebaseerd op electrische weerstanden met bijpassende elektrische rekening tot gevolg.
    Nu hangen er dus op verschillende plaatsen in huis interne units die op zich best hun ding doen, niet extreem opvallen door het feit dat ons huis volledig wit geschilderd is en die units ook wit zijn en een vrij discreet design hebben, en - eens het op temperatuur is - serieus stil zijn (silent mode setting is ook echt stil).
    Echter, als het eens frisser in huis is (zeg maar een graad of 5-6 frisser dan wat je zelf zou willen) en je wilt dan snel opwarmen, dan maken die dingen toch wel redelijk wat blaasgeluid en hoor je de buitenunits ook wel redelijk brommen (vooral buiten, binnen valt het mee door de serieuze dikte van de muren).

    Voordeel van de lucht-lucht opstelling is natuurlijk wel dat je in de zomer alle belangrijke leefruimtes ook kan koelen en dat is natuurlijk in die 10 dagen op een jaar dat het "echt" warm wordt wel weer leuk.

    All in all is onze elektriciteitsrekening het afgelopen jaar gehalveerd, wat maakt dat de ROI al op een 4,5 jaar zou moeten gehaald worden, wat met een geschatte levensduur van 15 jaar van zo'n systeem wel een aardig voordeel oplevert op termijn.

    Leave a comment:


  • Beestemans
    replied
    Maar gasstokers, waarom weer een CV ketel plaatsen als je aan vervanging toe bent en niet overstappen op een warmtepomp? Wordt dit meegenomen in jullie afweging?
    Toen ik de huidige hut bouwde heb ik daar niet voldoende over nagedacht. Achteraf heb ik daar namelijk spijt van. Maar ben benieuwd naar jullie redenen...

    Leave a comment:


  • raspaardje
    replied
    Voordeel is niet meer zelf aflezen als je elk jaar overstapt. Om die welkomstbonus binnen te slepen. Best gemakkelijk. Kans op niet juist uitgelezen standen zijn natuurlijk nihil.

    Leave a comment:


  • Streamz
    replied
    Ik heb dat ding gewoon geweigerd. Kun je online aangeven. Idd onzin om een prima werkend ding te vervangen voor iets waar ik 0 voordeel van ga hebben.

    Leave a comment:


  • Joep
    replied
    Ik vind ze ook niet zo slim, maar de marketingafdeling die de naam bedacht heeft wel blijkbaar.

    Leave a comment:


  • bats
    replied
    Het enige slimme aan een slimme meter is dat ze op afstand de meterstanden kunnen uitlezen en je daar periodiek per mail van op de hoogte (kunnen) stellen.
    Het wordt er in elk geval niet warmer of zuiniger van. Maar dat geldt natuurlijk ook voor die slimme thermostaten als Toon en weet ik wat. Je kan ze bedienen met een app i.p.v met de hand. poe poe
    Groeten,
    Bats

    Leave a comment:


  • Joep
    replied
    Vanmorgen kwam bij ons de monteur langs voor een servicebeurt van de Vaillant. Of wij dat ding ooit gebruikte, want hij zag er ook vanbinnen nog als nieuw uit. :)

    Maar daarvoor kwam ik dit draadje niet in. Bij de post zat een flyer dat we binnenkort verblijdt worden met een slimme meter. Het klinkt niet alsof je keus hebt, en dan wordt ik van nature al een tikkie dwars. ;) Maar vooral omdat ik het onzin vindt om een goed werkende meter weg te flikkeren en ik er zelf geen voordeel van heb. Er stond me ook iets bij dat die dingen soms onverklaarbaar hoge meterstanden doorgeven, als je er naar zoekt kom je meteen bij Radar terecht. Ik zag wel dat er de kans is dat je (in de toekomst) geen gebruik meer kunt maken van dag/nacht-stroom. En als de meter te oud is dan krijg je hoe dan ook een nieuwe digitale meter, als je echt niet wil zonder GPRS module. Dat kun dus net zo goed een slecht werkend apparaat zijn denk ik dan. Dus ik twijfel nog een beetje. Zonnepanelen heb ik (voorlopig) niet, dus het terugleveren aan het net in de toekomst is voor mij geen issue.

    Leave a comment:


  • Eddieee
    replied
    Ik ga dat Evohome ook eens bekijken, want in de nieuwe hut moet de cv ook worden vernieuwd. De ketel is uit het jaar 2000 en de radiatoren zijn volgens mij uit 1980. Het werkt allemaal wel, maar ik vermoed dat moderniseren wel een besparing oplevert. Met en zonder Evohome.

    Leave a comment:


  • bats
    replied
    Ah, de puntjes op de 'i '. Top.
    Groeten,
    Bats

    Leave a comment:


  • AlexB
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bats Bekijk bericht

    Hmmm. Nu ben ik uiteraard geen installateur, maar dit lijkt me sterk. Een thermostaat kent 2 standen: normaal en weersafhankelijk. Kies je voor weersafhankelijk dan bepaal je je stooklijn. Dat is een duur woord voor CVwater temperatuur. Ik wil best geloven dat er enige invloed van de buitentemperatuur is op de thermostaat (bij mij was dat niet zo), maar ik kan me niet voorstellen dat de thermostaat de stooklijn significant verandert op basis van de buitentemperatuur. Volgens mij is er een beetje invloed per 10 graden verschil. Van 80 naar 75 wil ik geloven, grotere verschillen kan ik me niet voorstellen. Tenzij je het verschil tussen hartje winter en hartje zomer bedoelt.

    En als je weersafhankelijk stookt heeft je CV pompje natuurlijk nauwelijks invloed op de rondgang van je CV water. Dat doet een externe pomp. Een oude pomp pompt 24/7 op zijn allerhardst, een moderne pomp moduleert op basis van waterdruk (lees: watervraag, geen warmtevraag vanuit de radiatorknoppen).

    En als alle knoppen dicht zijn, dan zorgt de thermostaat toch dat het water op temperatuur blijft. Uiteraard verzorgt een bypassregeling dan dat het water rond kan en de pompen niet vastlopen.

    Of zo.

    Groeten,
    Bats
    Voor de volledigheid toch nog even opgezocht. Dit is dan voor onze Nefit, modelletje 1999. Twee mogelijkheden, weersafhankelijke regeling en weersafhankelijk met ruimtetemperatuurcompensatie. Weersafhankelijk voer je twee waarden in om de stooklijn te bepalen, gewenste cv temperatuur bij -10 en bij +20. Afhankelijk van de buitentemperatuur wordt dan de temperatuur van het cv water bepaald. Dus stooklijn staat vast en cv watertemperatuur wordt domweg lineair bepaald aan de hand van de buitentemperatuur. Dan met die ruimtetemperatuurcompensatie komt het erop neer dat een thermostaat ergens (kamer meestal) kan ingrijpen om de temperatuur in die kamer op niveau te houden.

    Hoe die stooklijn gevolgd wordt staat er dan weer niet bij. Als je bij -10 buiten bv 90 invult en bij +20 buiten 40, wat er dan gebeurd bij 5,4 buiten (64.3 cv water zo uit m'n hoofd) weet ik dus niet. Denk niet dat erop een graadje meer of minder gekeken wordt.

    Leave a comment:


  • gait156
    replied
    Een ketel van 20 jaar kun je volgens mij bij welke reparatie dan ook beter maar vervangen. Je zult qua rendement een flinke stap kunnen maken.
    Dit zeg ik overigens als cv-leek.

    Leave a comment:


  • Hansv
    replied
    Ha, die Jasper;

    Als de oorzaak van de kap niet al te ingrijpend is kan het nog lang goed gaan. In mijn vorige huis wilde een gasservicebedrijf de oude Vaillant na meer dan vijftien jaar niet meer onderhouden. Te oud, gaat stuk, wordt duur, bladiebla. Via-via een mannetje gevonden dat dat klusje wel wilde overnemen voh whng. Paar tientjes per beurtje en zo af en toe een pakking of ringetje vervangen. Ding heeft onder mijn bewind nog ruim zes jaar probleemloos gedraaid. Of de volgende bewoners hem daarna hebben vervangen is mij niet bekend.

    Leave a comment:


  • Jasper
    replied
    Dat lijkt me wel ja, 9 jaar moet het toch wel meegaan.

    Mijn nefit is denk ik ruim 20 jaar nu. Als die er mee kapt is repareren geen optie meer.

    Leave a comment:


  • Cobraman
    replied
    Als ik terugblader zie ik dat mijn huidige CV Remeha alweer van 2009 is. Bizar hoe snel de tijd gaat. En o ja, hij functioneert nog steeds zonder problemen ;-)

    Leave a comment:


  • Brahma
    replied
    In feite staan ze natuurlijk ook wat cv water betreft met elkaar in verbinding. Parallel geschakeld op de aan- en afvoerbuizen. En die HR92's gaan nou juist regelen hoe open (of dicht) die verbinding in het aanvoerkanaal is.

    Het is van mij natuurlijk wel een beetje haarkloverij om dit te benoemen, maar het is niet flauw bedoeld. Ik ben juist ook erg geholpen met de praktijkervaringen die op gummen gemeld zijn in dit draadje en in het draadje over NEST. Ik geloof nou ook wel heel erg dat Evohome 'the way to go' is als je een significante verbetering in je cv besturing wilt aanbrengen. Veel 'slimme' besturingen richten zich vooral op het bedienen via een app, of het kunnen tonen van allerlei grafikjes en tabellen. Maar veel minder op het flexibeler kunnen besturen op een gebruikersvriendelijke manier. Zo lijkt het mij op dit moment iig te zijn. En bij mij valt de investering ook nogal mee. Ik 'moet' toch al een nieuwe thermostaat en kan bijna met zo'n basispakket toe.

    Leave a comment:


  • bats
    replied
    Ow, ik dacht ze kwa CV water met elkaar in verbinding stonden....
    Maar dat is gelukkig niet zo.
    Groeten,
    Bats
    Last edited by bats; 22-01-18, 17:23.

    Leave a comment:


  • Brahma
    replied
    Dat die ruimtes in open verbinding met elkaar staan. De keuken grenst aan de achterkant van de woonkamer. De verbinding is 2 meter breed en 2,5 meter hoog. Zonder deur oid.

    O ja. Je had al geschreven dat de convectorput een aparte zone moet zijn zodat ik er apart op kan regelen. Anders blijf ik waarschijnlijk houden dat de warmte uit de convectorput achterblijft bij de warmte van de (ruim gedimensioneerde) keukenradiator.

    gummen.org, voor al uw cv-vragen :-)
    Last edited by Brahma; 22-01-18, 18:05. Reden: Spellingscontrole-controle

    Leave a comment:


  • bats
    replied
    @Brahma: een convectorput moet je niet in dezelfde zone als een radiator hangen. Dat had ik eerder al uitgelegd.
    Laat het keukengedeelte maar lekker in de zone 'keuken' en zorg voor wat betreft de convector als het in de kamer te koud is, dat de convector het 1 graad warmer moet maken dan de overige radiatoren in de kamer. Dan heb je dus 3 zones: kamer, convector en keuken.
    Wat bedoel je trouwens met de opmerking dat de convector en de keukenradiator in open verbinding met elkaar staan?
    Groeten,
    Bats
    Last edited by bats; 22-01-18, 16:10.

    Leave a comment:


  • bats
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door AlexB Bekijk bericht
    ...Afhankelijk van die temperatuur wordt de ketel gemoduleerd en het warme water rondgepompt...
    Hmmm. Nu ben ik uiteraard geen installateur, maar dit lijkt me sterk. Een thermostaat kent 2 standen: normaal en weersafhankelijk. Kies je voor weersafhankelijk dan bepaal je je stooklijn. Dat is een duur woord voor CVwater temperatuur. Ik wil best geloven dat er enige invloed van de buitentemperatuur is op de thermostaat (bij mij was dat niet zo), maar ik kan me niet voorstellen dat de thermostaat de stooklijn significant verandert op basis van de buitentemperatuur. Volgens mij is er een beetje invloed per 10 graden verschil. Van 80 naar 75 wil ik geloven, grotere verschillen kan ik me niet voorstellen. Tenzij je het verschil tussen hartje winter en hartje zomer bedoelt.

    En als je weersafhankelijk stookt heeft je CV pompje natuurlijk nauwelijks invloed op de rondgang van je CV water. Dat doet een externe pomp. Een oude pomp pompt 24/7 op zijn allerhardst, een moderne pomp moduleert op basis van waterdruk (lees: watervraag, geen warmtevraag vanuit de radiatorknoppen).

    En als alle knoppen dicht zijn, dan zorgt de thermostaat toch dat het water op temperatuur blijft. Uiteraard verzorgt een bypassregeling dan dat het water rond kan en de pompen niet vastlopen.

    Of zo.

    Groeten,
    Bats

    Leave a comment:


  • Brahma
    replied
    Bats, je hebt in theorie helemaal gelijk dat de HR92 niet per s in de convectorput hoeft te zitten. En in de keuken ook niet per s vlak bij de radiator. In de praktijk van dit huis duikt de leiding naar de convectorput echter nooit meer boven de grond of uit de muur. Lekker uit het zicht dus. Idem met de leidingen naar de radiator in de keuken. Ik denk inmiddels echter dat ik de convector en de keukenradiator tot 1 zone maak (zitten beide aan de achterkant van het huis en in open verbinding met elkaar). Dan kan ik een HR92 in de put en een HR92 achter de plint van een keukenkast monteren. Die moet ik dan zo instellen dat ze niet de temperatuur meten, maar slecht naar de commando's van de Evohome regelunit luisteren. Die moet ik dan ook vrij ver naar achteren in de kamer plaatsen om daar de temperatuur te meten. Dat wordt nog wel even denkwerk, want de regelunit heeft wel 230 volt nodig als ik het zo lees. Dat moet ik dus nog even bedenken voordat we de kamer opnieuw gaan schilderen. Dan kan ik eventueel eerst nog een sleufje trekken en dicht laten stuken. Door wat wijzigingen in een ander deel van de woonkamer zal ik namelijk toch een stukadoor nodig gaan hebben. Een kwestie van plannen dus.

    En ik moet dit draadje niet vergeten weer een keer door te lezen als ik echt aan de gang ga, dan kan ik mijn planning tenminste weer voor de geest halen :-)

    Leave a comment:


  • AlexB
    replied
    De weersafhankelijke regeling die ik ken van onze Nefit meet gewoon de buitentemperatuur. Afhankelijk van die temperatuur wordt de ketel gemoduleerd en het warme water rondgepompt. De thermostaatkranen zorgen dan, theoretisch, voor de juiste temperatuur per vertrek. Ik heb ooit zo'n buitentemperatuursensortje opgehangen, maar nooit gebruikt. Inderdaad veel te duur. Maar dat soort regelingen wordt wel veel in openbare gebouwen, hotels e.d. gebruikt. Wel zo makkelijk.

    Ik heb net een paar maanden de bovenverdieping van inverter airco's voorzien en de radiatoren eruit gegooid. Om dezelfde reden als hierboven, thermostaat in de kamer en die is toevallig heel goed geisoleerd. Dus ketel stookt niet veel. En omdat ik toch al airco's wilde voor die paar warme dagen, maar gekozen voor inverters. Moet nog zien of het bevalt.

    Leave a comment:


  • bats
    replied
    Voor wat betreft je convector: de knop hoeft niet per se bij de radiator in de convectorput te zitten. Ergens in de leiding voor zover die leiding exclusief voor de convectorradiator is, is ook prima. Anders gezegd: je kunt die knop overal plaatsen na de laatste vertakking voor de convector. Die kraan hoeft immers de temperatuur niet te meten (kon hij in de convector ook al niet). De kraan in de convector laat je dan gewoon zitten en draai je vol open.

    Zelfde geldt natuurlijk voor je keuken als dat lastig blijkt, maar dan moet je een DTS92 erbij hebben.

    Ik zou overigens gelijk overal een HR92 plaatsen, behalve wellicht in de hal, overloop en in de WC. Daar volstaat een thermostatische kraan die minimaal open staat.

    Slaapkamers, zolders, keukens, bijkeukens en weet ik wat meer kunnen dan op commando dicht gedraaid worden, zodat je zeker weet dat daar ook echt geen warm CV water heengaat. Waarom zou je je keuken verwarmen als je in de kamer voor de TV zit of als er niemand thuis is? Dat zorgt nou net voor de besparing. Een knop 'we zijn er niet' werkt dan natuurlijk perfect, doordat echt alles dan gewoon uit kan.

    Weetje: een weersafhankelijke regeling heeft niets met het weer te maken.
    In zo'n configuratie verwarmt je CV volcontinue het CV water (ergens tussen de 70 en 90 graden, afhankelijk van of het winter of zomer is). Met knoppen op de radiatoren in de diverse ruimtes regel je dan de temperatuur in die ruimte.
    Vreselijk duur en vreselijk onhandig, maar als je geen referentieruimte in je huis hebt waar je een thermostaat op kunt hangen zul je wel moeten. Dat is prehistorie vergeleken bij Evo home.

    Groeten,
    Bats

    Leave a comment:


  • ___Underscore___
    replied
    Let er op dat je de juiste kranen koopt met 30mm schroefaansluiting.
    Dan passen de HR92 direct want die verloop stukjes die er bij zitten zijn van plastic en een stuk minder stevig...

    Leave a comment:


  • Brahma
    replied
    Tot nu toe heb ik ook alle aanpassingen in het verwarmingssysteem, zoals een gewone kraan vervangen door een thermostatische, zelf gedaan. Dus dat moet hierbij ook wel lukken.

    Mijn plannetje is best eenvoudig:

    Ik begin gewoon met zo'n standaard set met 4 of 6 van de HR92 radiatorregelaars er in. Terwijl de installateur mijn nieuwe ketel installeert (dan is toch alle water uit het systeem) plaats ik waar nodig is een nieuwe thermostatische kraan (Honeywell V2000 of soortgelijk) in de leiding. Ik wil zelf namelijk ook altijd wat doen, gewoon omdat ik dat leuker vind. Dat moet echter helaas bijvoorbeeld in de convectorput. Daar zit ook zo'n gewone kraan. 'Helaas' schrijf ik er bij omdat dat het laagste punt in mijn circuit is, en er dus de laatste druppel water uit komt die je bovendien weer omhoog moet zien te krijgen om af te voeren. Maar wellicht heeft mijn installateur daar een pompje voor oid. Daar gaat dus de eerste HR92 geplaatst worden. Deze HR92 moet echter geen temperatuur gaan meten. Hij moet slechts de convectorkraan openen of sluiten op commando van de temperatuur die Evohome regelunit (het 'scherm') in dat gedeelte van de woonkamer meet.

    De tweede HR92 plaats an de voorkant van de woonkamer op de radiator. Daar zit al een thermostatisch kraan dus dat is knop er af, en HR92 er op.

    In de badkamer idem.

    Met een set van 4 houd ik nu nog 1 HR92 over. Die kan ik al zo op de thermostatische kraan in 1 van de kinderslaapkamers klikken als ik wil. Ik kan ook een gewone kraan in de hal, het toilet of de andere kinderslaapkamer vervangen en hem daar plaatsen.

    Ik zou voor de ultieme regelbaarheid ook nog de radiator in de keuken van een eigen kraan en HR92 kunnen voorzien. Dat biedt echter de grootste technische uitdaging omdat daar eigenlijk geen ruimte is om de HR92 op een goede plek te monteren.

    Eigenlijk denk ik dat ik het beste alle gewone kranen maar kan vervangen, omdat ik dan toch bezig ben. Dan kan ik er naar wens altijd nog een HR92 op plaatsen zonder opnieuw de verwarming af te hoeven tappen.



    Leave a comment:


  • bats
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
    ...Niet alle kranen werken met drukstiften, bij mij werken alleen de kranen met thermostatische regelaar met zo'n stift. De gewone kranen hebben een draaimechanisme..
    OK, wist ik niet, maar als jij ze eenvoudig kunt vervangen weet ik zeker dat je geen installateur nodig hebt.

    Als je een functioneel plannetje, bijvoorbeeld een schamtisch plattegrondje, opstelt, kun je daarin de knoppen en thermostaten invullen. Dan weet je wat je moet bestellen. Als je dat wilt kan ik wel met je meekijken.

    De Evohome doet zeker wat het belooft, maar een knop of thermostaat wil nog wel eens de verbinding met de centrale thermostaat verliezen. Dat gaat meestal vanzelf weer goed, maar je kunt ook even een ctr-alt-del doen: zone verwijderen, knop resetten, zone weer aanmaken en knop toewijzen. Ik doe dat in 2 minuten. Ik weet dat het niet zou moeten, maar in die zin is het systeem niet feilloos.

    Hoeveel je bespaart hangt vooral van je huidige stookgedrag af. Evo home stookt alleen daar waar, wanneer en hoe warm jij dat wilt. Als jij de Evohome zo programmeert dat het altijd, overal heet moet zijn, bespaar je niks ;-)
    Groeten,
    Bats
    Last edited by bats; 22-01-18, 15:42.

    Leave a comment:


  • Brahma
    replied
    De naamgeving voor die dingen is ook niet eenduidig inderdaad. Er worden benamingen door elkaar gebruikt.

    Niet alle kranen werken met drukstiften, bij mij werken alleen de kranen met thermostatische regelaar met zo'n stift. De gewone kranen hebben een draaimechanisme en zien er zo uit:

    20180122_101701.jpg

    Als ik daar een HR92 wil plaatsen zal ik eerst zo'n kraan met drukstift moeten plaatsen. Dat is verder geen enkel probleem, die heb ik zo geplaatst. Mijn punt is alleen dat ik vind dat honeywell dat iets duidelijker aan moet geven zodat je van tevoren precies weet wat je aan voorwerk moet doen.

    Ik had inmiddels ook al bedacht dat de warmte van het scherm niet zo'n probleem kon zijn. Een thermostatische radiatorkraan zit tenslotte ook op een (soms warme, soms koude) verwarmingsbuis gemonteerd en doet zijn werk ook goed.

    Ik heb nu verder ook geen buitenvoeler oid en de Stuhl SR400/3 kamerthermostaat regelt puur op basis van de tijdklok en de ingebouwde temeratuurvoeler. Ik heb die kamerthermostaat indertijd zelf aangebracht, dus dat weet ik nogal zeker.

    Zoals gezegd is de installatie hier in huis niet zo ingewikkeld of spannend dus verwacht ik weinig problemen om het zelf of in combinatie met de installateur te doen. Alle schakelmomenten en temperaturen instellen zal wat langer duren. Als het Evohome doet wat het belooft lijkt het mij echt een heel fijn systeem. Ik heb me er altijd aan gestoord dat het aan of uit gaan van de ketel door slechts 1 thermostaat bepaald wordt. Niet echt ideaal. Per zone alles kunnen regelen zonder overal draden te hoeven trekken lijkt mij dan weer wel ideaal. Al helemaal als je een groot huis hebt met veel ruimtes, zoals jij. Dan kun je er ook nog flink mee besparen als je hem goed afstelt. Ik verwacht er bij mij niet direct een besparing mee, maar wel meer flexibiliteit en comfort.
    Last edited by Brahma; 22-01-18, 09:58. Reden: De foto is trouwens op de kop, de kraan zit gewoon aan de bovenkant van de radiator.

    Leave a comment:


  • bats
    replied
    Weersafhankelijke regeling zit in je thermostaat, niet in je ketel.

    Volgens mij (dat weet ik dus niet 100% zeker) werken alle kranen met wat jij drukstiften noemt. Ik weet in elk geval zeker dat dan niet is voorbehouden aan thermostatische knop alleen.
    Volgens mij verwar jij trouwens kranen en knoppen.
    De kraan zit in de leiding en heeft zo'n drukstift waarmee het water kan worden tegengehouden.
    Met een knop, whatever knop, draai je die kraan dicht of juist weer open. Dat kan met de hand of temperatuur gestuurd met een thermostatische kraan. Maar dus ook elektrisch met een HR92.

    In beginsel past zo'n HR92 knop altijd op de bestaande kranen. Eerst draai je een soort ring met schroefdraad op de kraan (die diameters verschillen maar daarmee moet je even rekening houden met je bestelling) en vervolgens klik je de HR92 in die ring.

    Honeywell heeft ook wel kranen, maar die heb je niet nodig.

    Voor wat betreft de hitte van het scherm. Dat hebben natuurlijk alle thermostaten, dus daar zal vast wel rekening mee zijn gehouden. Evengoed, mocht de thermostaat vinden dat het 22 graden is en jij vindt 19, dan kun je alle thermostaten en knoppen van Honeywell 3 graden naar boven of 3 graden naar beneden calibreren.
    Groeten,
    Bats
    Last edited by bats; 22-01-18, 08:53.

    Leave a comment:

Working...
X