Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gruwelijk taalgebruik

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Gruwelijk taalgebruik

Nou, deze maken we hier ook maar weer aan. :)

Om even terug te komen voor m'n persoonlijke aversie tegen 'ongelofelijk' Zelfs het Parool bezigt tegenwoordig deze schrijfwijze. Ik geef het op. :/
    Forza!

Tja

www.onzetaal.nl

Ongelovelijk?

Wat is de juiste spelling: ongelovelijk, ongelofelijk of ongelooflijk?

De schrijfwijzen ongelooflijk en ongelofelijk zijn beide goed; ongelovelijk is onjuist, ook al bevat het werkwoord geloven wel een v (en geen f).
    De vorm zónder e kan soms net wat deftiger of krachtiger klinken dan die met e: een ongelooflijk wonder is ongelooflijker dan een ongelofelijk wonder. Als we het woord echter willen benadrukken door de lettergrepen afzonderlijk uit te spreken, klinkt on-ge-lo-fe-lijk juist weer krachtiger dan on-ge-loof-lijk.
    De vraag of we in dit soort woorden een e moeten schrijven, levert doorgaans geen problemen op. Niemand schrijft bijvoorbeeld bekorelijk in plaats van bekoorlijk. Bij twijfelgevallen bieden de volgende twee regels vaak houvast:
    1. Na een van de klanken p, t, k, b, d of nk volgt een e: hopelijk, hatelijk, onverkwikkelijk, onhebbelijk, dodelijk, onafhankelijk.
    2. Variatie is mogelijk als het deel vóór -(e)lijk eindigt op een f, s, g/ch, w, m, of een n na een korte klinker: ongelofelijk/ongelooflijk, geriefelijk/gerieflijk, afgrijselijk/afgrijslijk, vreselijk/vreeslijk, onverdragelijk/onverdraaglijk, onnoemelijk/onnoemlijk, mannelijk/manlijk. Voor de meesten zal de vorm op -elijk beter (natuurlijker) klinken.

Maar elke regel heeft zijn uitzonderingen: we komen bijvoorbeeld nooit mooglijk, deeglijk of daaglijks tegen in plaats van mogelijk, degelijk en dagelijks, en ook koninkelijk en voorwereldelijk zal niemand gebruiken.
    Ook bij woorden op -loos is soms variatie mogelijk (zoutloos/zouteloos), maar dat kan tot betekenisverschil leiden. Meer daarover vindt u hier.
    fka v164

Comment

Ha die Gummers;

Met dank aan Jasper; het gebruik van -land als uitgang om je branche of 'tak van sport' (ook heel erg) aan te duiden.

"Tja, factureren op basis van voorcalculatie is nu eenmaal de gebruikelijke usance in consultancyland".
      Bwheurlgk....
      Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
        Ha die Gummers;

Met dank aan Jasper; het gebruik van -land als uitgang om je branche of 'tak van sport' (ook heel erg) aan te duiden.

"Tja, factureren op basis van voorcalculatie is nu eenmaal de gebruikelijke usance in consultancyland".
        Bwheurlgk....
        Ik vind de 'gebruikelijke usance' nog véél erger in dit voorbeeld :-)
        Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Ha, die Kiwi;

Als je die niet herkent mag je'm ook niet veroordelen....
          ;-)
          Scherven brengen gelul.

Comment

Jammer dat deze bullshit bingo plug-in niet voor de Nederlands taal verkrijgbaar is. http://www.fightthebull.com/bullfighter.asp
            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Dont say: Do you have a Business Card?
              Do say: Do me on Facebook.

Komende van een vrouw is dat redelijk bizar ... zeker als je weet dat FB gewoon één groot online flirt tool is.
              Hahaha.
              Rock on. RS.

Comment

Zojuist op de radio. Ging over een nieuw idols achtig format, waarbij programma zoekt naar muzikanten om samen een band te vormen.

Ik citeer: "..dan gaan we kijken wie we uit alle inzendingen het beste bij elkaar kunnen matchen."

Da's er toch ook een uit de categorie nachecken.

Comment

is inderdaad een van de contamisamentrekkingsacties als optelefoneren, zwarte neger, groen gras, storingsgevoelige renault.
                  Forza!

Comment

Die laatste drie zijn pleonasmes, en geen contamisamentrekkingnaties. :)
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

jahaaaaa

:)
                      Forza!

Comment

Tautologie? Contaminatie? Pleonasme?
                        Ik krijg dat er bij mij NIET in wat nu wat is, kansloos, lukt niet.

Comment

Pleonasme: bijvoeglijk naamwoord drukt een vanzelfsprekende eigenschap van het bijbehorende zelfstandig naamwoord uit. Voorbeelden: het groene gras, de witte ijsbeer.

Tautologie: (bijna) volledige betekenis van een woord wordt herhaald in een volgend woord. Voorbeelden: eenzaam en alleen, altijd en eeuwig, zoals bijvoorbeeld.

Contaminatie of verhaspeling: haalt twee woorden of staande uitdrukkingen door elkaar. Kan iets weghebben van een pleonasme en/of een tautologie. Voorbeeld van verhaspelde woorden: optelefoneren (opbellen of telefoneren). Voorbeeld van verhaspelde uitdrukking: maakt onderdeel uit van (maakt deel uit van of is onderdeel van).

Zo duidelijk? :)

Zo niet, dan kan ik nog hééél veel voorbeelden oplepelen...
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Roestige Alfa, Bukkende BMW-rijder, enfin vult u maar aan..

Comment

Bedankt voor het opzoekwerk duts, maar dat was niet helemaal het probleem eigenlijk. Nu ik het lees zeg ik, oh ja, en als je me het morgen zou vragen, heb ik weer geen enkel idee. Wordt gewoon niet opgeslagen.
                              Zo kan ik ook nooit het mobiele nummer van mijn pa onthouden. Ik ken er talloze uit mijn hoofd, maar die ene van mijn pa wil niet op mijn harde schijf opgeslagen worden.

Comment

Geen opzoekwerk hoor. Gewoon c/p uit de grammaticatraining die ik heb gemaakt. :)
                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Was nog niet uitgetypt...

...dat contaminatiesamentrekkingsdraadje van the old gummen was ook zo'n leuk draadje. Bijna dagelijks, vooruit, wekelijks hoor je wel een nieuwe pleominatielogie.

Comment

Gisteren RTL5 ondertiteling:

".....je moet opletten dat ze het niet hoord""

Dat geloof je toch gewoon niet?!!

Echt treurig dit niveau...

Comment

Als je het over irritante spellingsfouten hebt:

Hun als eerste persoon meervoud....

Hun doen zus,
                                      Hun moeten dat doen
                                      Dat zeggen hun

Het lijkt wel alsof iedereen dat tegenwoordig zegt.

Comment

Ha, die Jersey;

Dat komd omdat hun nooit niets anders hebben gehoort....
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Tja i.d.d., waar je mee omgaad wordt je mee besmed...

Comment

Ik stoor me vooral aan de -t bij de derde persoon enkelvoud van willen.

Dat doe je bij de andere drie uitzonderingen toch ook niet?

Hij magt
                                            Hij zalt
                                            Hij kant
                                            Hij wilt

brrrrrrrrrr
                                            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Irriteer ik me ook aan ;-)

Comment

overnieuw
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Vorige week hadden ze bij nu.nl waarschijnlijk een LBO stagiair op de redactie.

Daar hadden ze het over 'Londen, het episch centrum van de ....'

Man, wat heb ik gelachen!
                                                  Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                    overnieuw
                                                    Ja ???
                                                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
                                                      Daar hadden ze het over 'Londen, het episch centrum van de ....'
                                                      :D Toch kan ik er wel wat van maken:

Italie is het episch centrum van Shakespeare.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
                                                        Vorige week hadden ze bij nu.nl waarschijnlijk een LBO stagiair op de redactie.
                                                        Alleen vorige week? Weet je dat zeker?

Comment

Over (als in overdoen) + opnieuw = overnieuw = contamisme

Comment

En die stagiair is fan van Amy Winehouse. Er gaat geen dag voorbij zonder een bericht over dat mens....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jersey951 Bekijk bericht
                                                              Over (als in overdoen) + opnieuw = overnieuw = contamisme
                                                              Mwah, het woord staat wel in de van Dale, zo erg is het dus niet.....
                                                              Veritatis simplex oratio est

Comment

Mooie 'slip of the spellchecker' in de Volkskrant afgelopen weekend:
                                                                'Rauw' bedoelen, en 'Rouw' schrijven.

In de context van 'Het einde van rouw kapitalisme'.
                                                                Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎