Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gummens de-21e-eeuw-gaat-te-snel-voor-mij-draadje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Gummens de-21e-eeuw-gaat-te-snel-voor-mij-draadje

De ultieme bekroning van onze per decennium gerangschikte nostalgiedraadjes moet natuurlijk een draad zijn waarin we melding maken van de momenten waarop we ons te oud voelen voor deze jaren nul van de 21e eeuw.

Vanavond had ik namelijk regelmatig het gevoel van "Oh dear, I'm so NOT connected to the pulse of today's society" toen ik als fotograaf optrad op het schoolcarnavalsfeest bij mijn zoon op school. (Voor de echte carnavalsvierders: duidelijk bóven de rivieren, dus veel meer een verkleedfeestje dan een maskertje opzetten en drie dagen helemaal jezelf zijn, zeg maar.)

Voor de gelegenheid mijn retro-kloffie aangetrokken dat normaal gesproken voor de Goodwood Revival Meeting in de kast hangt, maar man, ik had keer op keer het idee dat ik écht uit dat tijdperk stamde. Want wat er aan hits voorbijkwam voor de bovenbouw, niet alleen carnavalskrakers overigens, maar ook 'eigentijdse hits' - ik had werkelijk geen idéé waar 't over ging! Terwijl andere begeleidende ouders gewoon woord voor woord aan het meezingen waren!

En hoe is 't met me als er alleen een belletje gaat rinkelen bij de (overigens geniale) nieuwe inhaker van Van Duin?

Tot slot, na wat googelen begrijp ik ook waarom er dit jaar nauwelijks geschuifel was te zien en waarom de meisjes van groep 8 aan het slot wel heel erg onderling handtastelijk werden toen ze luidkeels aan het meezingen waren met zo'n eigentijdse hit, die op veler verzoek in de reprise ging toen de ouders alweer in de gang stonden om hun kroost op te halen.

Eerlijk waar, eerste keer dat ik van 't wicht hoor. Of komt dat gewoon doordat ik geen dochter heb? :)
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

[email protected] Man.

Neenee, het licht echt aan jou. Op dat zinloze liedje heb ik bijvoorbeeld in oktober nog de Berlijnse woning staan schilderen, want toen kwam het tachtig keer per dag voorbij op de radio. :-)

Andere zender instellen in de ST!
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Radio Brun? De iPod in de auto is de oorzaak. Als je gewoon elke ochtend Chiel Evers luistert, dan blijf je wel bij. Ikzelf heb wél dochters, maar het zegt mij ook niks, denk dat het de iPod is en het feit dat zij hun muziek enkel boven 'draaien'
      fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
        het licht echt aan jou.

Writer, baby?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
          Radio Brun? De iPod in de auto is de oorzaak. Als je gewoon elke ochtend Chiel Evers luistert, dan blijf je wel bij. Ikzelf heb wél dochters, maar het zegt mij ook niks, denk dat het de iPod is en het feit dat zij hun muziek enkel boven 'draaien'

Giel Beelen of Edwin Evers?

:-)

Comment

Maar wat zét je op die iPod? Ouwe meuk. En waar staat de radio op in de auto als je even geen zin hebt in muziek? Radio 1. (Ouwe meuk dus.)

Ja, uiteraard ligt 't aan mij! Maar dan toch wel als voorbeeld van een algemeen-menselijk verschijnsel, lijkt me zo? :)

Dus kom op met die bekentenissen! Of is u allemaal zo'n krasse knar die 'Vet wreed!' roept en op populaire wijze gaat meedansen op het partijtje van uw kind? Da's pas genant...
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ha, die Dutch;

Ik herken het wel maar ben zelf meer van de contrabeweging; infecteren met minder vergankelijke cultuur. Dat kan tot hele grappige resultaten leiden zoals een zoon die per sé een Kreidler wilde op zijn zestiende (de enige op de hele school) en een dochter van veertien die als enige in de klas weet wie Ramses Shaffy, Jacques Brel of Frank Sinatra zijn. En die zelfs op haar iPodje heeft.
              Scherven brengen gelul.

Comment

Maar heeft dat ook een uitstralend effect op hun leeftijdsgenoten? Zo ja, dan werk ik graag mee aan een betere wereld. :)

Comment

Lol, ooit heb ik Thomas Dolby op de telefoonwalkman van mijn dochter gezet (omdat dat nodig was toen die telefoon voor iets ander in gebruik was voordat die van mijn dochter werd, afijn) denk dat er weinig klasgenootjes, hell, weinig schoolgenoten zijn die de beste man kennen, laat staan leuk vinden. En de ritjes die ik samen met de kinderen doorbreng in míjn auto, daarbij worden zij uiteraard met meer relikwieën uit een vaag verleden vermoeid ;-)
                  fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                    Maar heeft dat ook een uitstralend effect op hun leeftijdsgenoten?
                    Ik bedoel, Duts Jr hierzo loopt de laatste dagen te quoten uit deze briljante aflevering van een geniale serie:

Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.

"The Flanders pidgeon murdeRER!" enzovoort... Maar ik heb nou niet de indruk dat de Katy Perry-jeugd daar ook maar enigszins om zou kunnen grinniken. :)

Comment

Maar heeft dat ook een uitstralend effect op hun leeftijdsgenoten? Zo ja, dan werk ik graag mee aan een betere wereld. :)
                      Ha, die Dutch;

Niet merkbaar, maar dat is toch niet belangrijk? Het moet natuurlijk ook weer niet trendy worden, die ouwe meuk van ons....
                      Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                        Writer, baby?
                        *note to self*
                        Nooit tussen twee filmscènes snel even een reply op gummen schrijven.

:-)
                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

We weten overigens op Gummen dat de Amish verwant zijn aan de Mennonieten, en daarmee aan de Friezen, toch?

En daarmee is 't kringetje weer rond. Skitterend man, gvd. :-)

Comment

En als ik het, na een rondje wikipedia, helemáál offtopic mag trekken: het dialect van de Amish blijkt dus sterk verwant aan het Gronings.

Welja. Nooit geweten.

Comment

Ik bedoel, Duts Jr hierzo loopt de laatste dagen te quoten uit deze briljante aflevering van een geniale serie:

Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.

"The Flanders pidgeon murdeRER!" enzovoort... Maar ik heb nou niet de indruk dat de Katy Perry-jeugd daar ook maar enigszins om zou kunnen grinniken. :)
                              U bedoelt pigeon?

Wat is dat toch met die broodschrijvers tegenwoordig. Spelcheck kapot?
                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Grinnikt in de vroege morgen:
                                a) dat Dutch niet alleen in zijn idee is;
                                b) dat eigen zoon van 16 desondanks al zeker 100 nummers van Josh's pc heeft getrokken voor eigen iPod, en ik heb toch veel uit het tijdperk dat men niet eerst een PC aanzette om een nummer te schrijven;
                                c) omdat Ton wel weer fijntjes bij de les was.

Comment

Herkenbaar op zich. Zeker wanneer ik die jeugd hoor praten in die chat/msn/sms modus, daar snap ik af en toe helemaal niets van.
                                  En dat ze dan Tears for Fears niet kennen of Talk Talk :-).

Comment

Och.... al lang uit de kleine "jong" maar de ene zoon luistert nog meer naar Jazz als ik.
                                    En de andere is ook niet vies van reggae en de Golden Earring.

Of ik ze goed heb opgevoed? Durf het niet te zeggen.

Hoop wel dat ik géén domme schrijversfouten maak hier :-)

En zelf? Muziek van deze tijd, niet veel en hollandse hits heb ik helemaal niets mee.
                                    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Hollandse hits heb ik ook weinig mee idd, maar verder probeer ik de muziek wel bij te houden.
                                      Katy Perry ken ik natuurlijk. Vooral haar werk voor het goede doel waardeer ik enorm :
                                      http://www.fox.com.au/entertainment/...0904-172e.html
                                      ;-)

Er komt trouwens heel veel goede muziek uit de laatste jaren, vind ik.
                                      Dus zeker de moeite waard om bij te blijven.
                                      Maar toen ik laatst even een half uurtje naar de Nederlandse TMF zat te kijken (ik zat op de hometrainer, dus kon niet zappen), kreeg ik wel een beetje hetzelfde gevoel als Dutch. Vooral die zogenaamd stoere muziek van Little Wayne en andere jodelende/zeurende negers begrijp ik gewoon niet.
                                      Sommigen maken echt geluiden alsof ze Mariah Carey nadoen, alleen zijn ze aan het rappen en hebben ze 300 tattoos per vierkante centimeter.

Zulke meuk dus :
                                      http://www.youtube.com/watch?v=D1tpGvscnUs
                                      Goede comment overigens : "Lil wayne looks like a cracked out smurf " :-)

Ik vraag me nu wel af of mijn ouders vroeger hetzelfde dachten over Ice T, Ice Cube, Public Enemy, Cypress Hill, NWA etc. Want die lui waren toch echt stoer toen? :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

VROEGER WAS ALLES BETER!!!

Ik ben aan het eind van de jaren tachtig al afgehaakt, toen 'bliepjesmuziek' (turn up the beat, turn up the house, hoe heet die bagger) groot begon te worden.

En aangezien wij op 500 meter van een gemengd voortgezet onderwijs wonen, komt de jeugd 's ochtends voorbij marcheren, euh, sloffen met 'muziek' op hun mobieltjes en dan denk ik: tsja. Niet meer dan dat: tsja. Kijk nog eens naar de Duitse puber in 'gangstalook' en denk nog een keer: tsja.

Nee, ik hou geen muziek bij. Er is nog zoveel te ontdekken van 'vroeger', dat ik de plastic rotzooi van tegenwoordig gaarne de plastic rotzooi van tegenwoordig laat. Paar uitzonderingen daargelaten, maar dat zijn dan artiesten die in de eighties ook al actief waren...
                                        You know that reality is immaterial

Comment

Er is een groot verschil met muziek nu en 20 tot 40 jaar geleden. Nu komt er niks nieuws meer, er zijn geen echt nieuwe stromingen van belang die ontstaan. Rap en metal zijn resp. 35 en 20 jaar geleden ontstaan en dan heb je de periode van ontluiken en volle wasdom die de mooiste muziek produceert. Helaas zitten we nu opgescheept met een zielloze imitatie/emulatie ervan. Nog maar een handvol bands voegt er nog iets aan toe, maar die hoor je natuurlijk amper.

Dus wat betreft rap: ja, de beginperiode was briljant omdat ze echt was en kwalitatief beter. Nu word je inderdaad doodmoe van de gold-diggende bajesklanten die zich gedragen als een stel verwende badapen die vrolijk naar de pijpen dansen van hun management en het credo "geld is alles" bovenin het vaandel hebben staan.

Kijk je naar metal: welke acts trekken nog het meeste publiek (op de festivals bijvoorbeeld)? Dat zijn de oudjes, die hun beste momenten ruim 15 jaar geleden hadden. Er komt weinig nieuws aan en misschien is het ook wel de muziek van een oudere generatie. Sowieso lijkt de huidige generatie meer voor kwantiteit dan voor kwaliteit te gaan. Ik dacht dat de '80 zogen qua muziek (als ik ze vergeleek met de '70 en '60) maar als ik kijk naar wat er nu langskomt, dan word ik bijkans nostalgisch en zwaarmoedig omdat er toen dus wél goede muziek gemaakt werd.

Dus de 21ste eeuw gaat niet te snel voor me, ze boeit me de meeste tijd domweg niet.
                                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

* glimlacht om post van dezelfde strekking boven de mijne terwijl ik nog aan het typen was *

Comment

Toch moet je ergens een modus vinden tussen 'vroeger was alles beter en vandaag is alles kut' en 'ik ben dan wel eind-dertig maar ik heb wel alles van Amy Whinehouse'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                                U bedoelt pigeon?

Wat is dat toch met die broodschrijvers tegenwoordig. Spelcheck kapot?
                                                De Engelse wel. :)

Het TMF-verhaal van Harry herken ik ook wel. Op de sportschool hebben ze sinds een paar maanden een groot videoscherm met videoclips van VME. Waarvan het geluid op een opzwepend hard volume staat, zullen we maar zeggen. Alleen maar 'hedendaagse hits' uit het rap- en arrenbie-genre. Dus wat doe je? Eerste paar weken zie je 't nog aan, want toch eens kijken en horen waarop het jonge grut om me heen stilletjes zit mee te zingen. Totdat je 't echt niet meer aankunt en...

(en daar komt-ie weer, v164)

...de iPod mee van huis neemt. :)

(Die trouwens ook op oorbeschadigend volume moet staan om die takkemuziek te overstemmen.)

Comment

Er zijn ook alternatieven voor de sportschool, Dutch. :)

Knap dat je het uithoudt, ik kan daar echt niet tegen.

Comment

Dutch jongen, wat is er met jou allemaal aan handje?

Was je eerst nog de zelfbenoemde metroseksueel die met de guy-liner op naar het Eurovisie Songfestival zat te kijken, nu ben je opeens een boertige holenmens die notabene in de sportschool staat te sleuren aan de gewichten en het allemaal niet meer kan volgen?

Komt het misschien toch nog goed met je ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                                      Toch moet je ergens een modus vinden tussen 'vroeger was alles beter en vandaag is alles kut' en 'ik ben dan wel eind-dertig maar ik heb wel alles van Amy Whinehouse'.
                                                      Tot en met gebruikte spuiten aan toe?
                                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                                        Dutch jongen, wat is er met jou allemaal aan handje?
                                                        Ik ben een veelzijdig mens. :)

Comment

Of jij bent gewoon wat te traag voor de nieuwe eeuw Dutch, zou dat ook nog een optie kunnen zijn?

Comment

Ja duh, Rut - dat zet ik nota bene zelf in de draadtitel! :)

Comment

We zullen voortaan dan wat langzamer typen voor je :O)

Comment

Wie zijn dan wel 'de snelle jongens' hier op gummen, vraag ik me dan af...?

Comment

Working...
                                                                X