Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wijn

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wijn

Ben zelf erg bescheiden met de wijn consumptie, qua inkoop dan :-)
    Maar er zitten hier wel echte liefhebbers meen ik. Hadden jullie deze al in de favorieten staan?
    fka v164

Je bedoelt als investering of om stoofpeertjes in te koken?
    :-)
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Zou 'm best willen proeven. Maar is L-R niet, net als de meeste Franse wijnen, zwaar overschat?

Ik bedoel, meestal betaal je voor de naam.

Voor ons komende klassieker-seizoens-openingsdiner (Dutch weet wel welk) dat als thema 'Duitsland' heeft, sleep ik al weken de ene na de andere fles mee naar Nederland. Om te proeven. Een prettige taak :-) Duitsland is weliswaar geen land van rode wijn, maar heeft op dat vlak toch een paar opmerkelijke verrassingen in huis. Je moet er alleen wel naar zoeken. We hebben er nu eentje ontdekt waar zelfs SchnitzelStefan van onder de indruk zou zijn. Duits, rood, maar extreem Italiaans van inslag.

Volgens de wijnhandel werd het in Duitsland trouwens niet beter dan dit. Deze fles, of anders een Italiaanse wijn nemen, zei ie.

(dus Dutch: laat M. maar rijden die avond, of regel een taxi, of blijf slapen)

Van een geheel andere orde is de brunello die ik vanavond opentrok. Brunello's ken ik *helemaal* niet (vond de naam wel passen, duh), maar ze werden me regelmatig aangeraden. De fles die vanavond openging is een brunello di montalcino, wijngoed Poggio Antico, uit 2001. Bizar. Héél vet van smaak. Smaakt naar een zwaar vleesgerecht met veel jus. Echt, zonder overdrijving.

Indrukwekkend, maar ik weet niet of het echt mijn smaak is. Hij gaat in elk geval niet op vanavond, want een fles in mijn eentje wordt me toch wat te gortig *hik*.
      Last edited by brun; 26-02-09, 22:44.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Flesje van 4 tientjes achterover slobberen is ook niet helemaal in de stijl van de wijn lijkt me :-)
        fka v164

Comment

Nee, zeker niet.

Deze wijn kan trouwens best een of twee dagen na openen blijven staan. Hij moet flink ademen. De fles is nu een uur open en de smaak is aanmerkelijk anders. Beter. Als een Miura waarvan de V12 eindelijk is warmgedraaid.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Die veiling had ik al even gecheckt idd.
            Die F40 wordt net te duur, denk ik. ;-)
            Maar er zijn leuke wijnen bij.

Die Brunello di Montalcino die jij noemt heb ik ook wel eens gehad, ik hou daar wel van. Beetje zware wijn met pit. Ook om gewoon op de bank te drinken tijdens het tv kijken ofzo.

Vorige week bij de Makro ook wat verschillende soorten rode wijn ingeslagen, daar hebben ze ook veel keuze! Vanavond weer eentje uitkiezen om te slachten. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
              We hebben er nu eentje ontdekt waar zelfs SchnitzelStefan van onder de indruk zou zijn. Duits, rood, maar extreem Italiaans van inslag.

Volgens de wijnhandel werd het in Duitsland trouwens niet beter dan dit. Deze fles, of anders een Italiaanse wijn nemen, zei ie.
              Mosellini?

Comment

D'r wordt prima rode wijn gemaakt in Dld. Net als prima witte trouwens. Het is alleen even zoeken. Mijn favoriete Duitse rode wijnen komen uit het zuidwesten, alwaar de pinot noir (Spätburgunder) best prima wijnen levert.

Maar mijn favoriete wijnen vind je toch door op een landkaart een rechte streep te trekken van Straatsburg tot Marseille.

Pinot Gris, Riesling, Gewurztraminer (In Frankrijk zonder ümläüt), uit de Elzas. Al dan niet in Selection Grain Noble variant voor bij het nagerecht.

Ietsje zuidelijker, het Grootse Klassieke Wit en nog Grootsere Klassieke Rood uit de Bourgogne.

In de Beaujolais gaat het gas erop om snel in de Cote du Rhone te komen. Daar komen ook juweeltjes vandaan die probleemloos rijpen voor aanmerkelijk vriendelijker prijzen dan in de Bourgogne. En een mooi uitgerijpte Chusclan is een prima vervanger voor (dure) Bourgogne. De beleving is anders, maar hij kan dezelfde gastronomische rol spelen.

Net onder de Cotes du Rhone vinden we mijn favoriete rose appelation; Tavel.

Dan zijn we in de Provence aangekomen. Spreekt voor zich denk ik.

Verder zijn de 5 €/fles standaardbubbels uit Frankrijk (Cremant d'Alsace, Cremant de Bourgogne, en hoe heet ie uit de Cotes du Rhone ook alweer) stukken beter genietbaar dan standaardbubbels uit Dld. Sekt moet je het echt mee treffen; meestal is het rotzooi. Maar goed, de markt dicteert de producten, dus wat verwacht je...
                You know that reality is immaterial

Comment

Wij hebben nog wat "doosjes" van deze staan..
                  http://www.domainebrusset.fr/uk/Wine...entBrusset.htm

Schijnt erg lekker te zijn.
                  Veritatis simplex oratio est

Comment

Net een fles goede Riesling gekocht. Riesling vind ik echt niet lekker, maar het gaat straks 3 kwartier met de kip mee in de oven. :)

@Brun: Een Brunello is wel lekker hoor! Zelfs de Aldi verkoopt ze tegenwoordig voor 14,95 en ik heb gehoord dat 'ie niet tegenviel (verbaast me niets, want mijn oud huisgenoot doet al jaren de inkoop).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                      Net een fles goede Riesling gekocht. Riesling vind ik echt niet lekker, maar het gaat straks 3 kwartier met de kip mee in de oven. :)
                      Haal je wel eerst de kurk eraf?

Comment

Haha!

Het was een erg lekker gerecht trouwens. Simpel en goedkoop koken. Ik zal 't even opsommen, leuk om dit weekend op tafel te zetten voor 4 personen:

4 kipfilets in grote stukken snijden die bak je in olijfolie even bruin in 5 minuten
                        Daarna doe je ze in een ovenschaal. Tevens frituur je in een andere pan 3 sjalotjes en een teentje in stukken gesneden verse knoflook
                        Daar giet je 3/4 fles Riesling bij, en zo'n 15 cl kooksroom (light), 2 eetlepels bloem. Ik nam nog even een glaasje Riesling om te proeven, maar als je schaal groot genoeg is kun je er ook de hele fles in mikken, Riesling is gewoon niet te zuipen als roodliefhebber. Ook prop je er een gehalveerde uit bij (2 stukken dus, puur voor de smaak).
                        Daaroverheen doe je een paar takjes tijm. Vervolgens zet je de schaal 50 minuten op 160-180 graden in de oven.

Ik had er franse aardappeltjes van AH bij gebakken (eerst 15 minuten koken, daarna halveren en 5 minuten in olijfolie bakken). Beetje zeezout erover.

Haricots verts (met spek) erbij als groente.

En ipv Riesling, had ik er een lekkere rode wijn bij geserveerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                          15 cl kooksroom (light)
                          Hiervoor verdien je als zelfbenoemd voedselliefhebber al een nekschot, gek.

Heb je al weleens gekeken wat voor een rotzooi er allemaal in 'light' room, crème fraîche en boter zit? Altijd 100% puur pakken als je zuivelproducten neemt en nooit 'light'.
                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Och, Dennis, laatste keer vond je wit best lekker. :)

Comment

Niet leuk he, om mijn ouders belachelijk te maken terwijl ik in de rugzak bungel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                Hiervoor verdien je als zelfbenoemd voedselliefhebber al een nekschot, gek.

Heb je al weleens gekeken wat voor een rotzooi er allemaal in 'light' room, crème fraîche en boter zit? Altijd 100% puur pakken als je zuivelproducten neemt en nooit 'light'.
                                Het staat tussen haakjes. Voor de vette bekken hier die zich moeten verantwoorden bij mdv.

Comment

Schop.

Wel eens overwogen om wat goede Duitsche wijnen mee te nemen van onze tripjes en die flessen hier te verhandelen. Maar zou zoiets een beetje willen, qua opbrengst?

Comment

http://www.metzingen-hofsteige.de

Ik zou hier even kijken brun, fantastisch spul te krijgen :-).

Ik denk dat zich al heel veel mensen op deze markt begeven en lastig tussen te komen is, zeker als je kijkt voor hoe weinig je al in supermarkten redelijke wijn kunt kopen.
                                    Of je moet je marketing briljant op orde hebben en het aan de man brengen als luxere relatiegeschenken.

Ik heb wel het idee dat er meer aandacht komt voor de betere Duitse wijnen. Dus niet het zoete moezeltje in een druivensappak bij de Aldi. Afgelopen herst was ik met GF even een weekendje in de Eifel en zijn toen vanaf Cochem langs de moezel naar Trier gereden. Overal wijnoogstfeesten. In Trier het nodige geproefd, vooral sekt. Erg lekker spul daar gesmaakt. Gaan we nog een keer doen dit jaar, dat was erg leuk!

Comment

jamaarbrun, dat dééd je toch al?
                                      Attached Files
                                      Forza!

Comment

Ja, da's misschien wel waar. Ach, ik houd de echte Geheimtipps gewoon voor gummen en mezelf. Kunnen we ons tenminste onderscheiden tegenover de prutsers van wijnhandelaren die er zijn.

Echt waar. Paar jaar geleden voor een klant van de zaak bij een seminar inclusief wijnproeverij geweest. Daar kwam een man met veel gewichtigheid en poehpoehderij champagne en andere Franse wijnen 'demonstreren'.

Zat lekker spul tussen hoor, daar niet van, maar veel van zijn wijnen waren niet echt vanjesokkenblazers. En toen ik 'm vroeg of hij ook nog een goede sekt-tip had, als alternatief voor champagne, werd ie kwaad. Sekt was bubbeltjeswater, zei hij.

Echt, hij was oprecht verontwaardigd.

Toen dacht ik al: pfff, weer zo iemand die met halve kennis en met dubbel uiterlijk vertoon te veel geld verdient.

EDIT: gaaf, Scudetto. Die moet eigenlijk in dat brun-draadje dat hier een tijdje geleden liep. :-)

Comment

Een goeie rieslingsekt kan zonder probleem 10 jaar oud worden. Dan krijgen ze zo'n schitterende goute de petrol. Dat moet de gummers toch aanspreken! :)

Feit is natuurlijk dat je er moeite voor moet doen. Knal 30 euro voor een fles champagne neer en je zit veilig.

Comment

Niet alleen een rieslingsekt, toch? Volgens mij een goede 'gewone' riesling ook.

Comment

Klopt. Maar die halen we dan uit Frankrijk, want uit Duitsland zijn ze niet te zuipen!

De beste haal je uit de Elzas, da 's naast de Fulgezen...
                                              Last edited by SchnitzelStephan; 16-03-09, 13:41.

Comment

Ik heb thuis nog een Riesling liggen uit 1976.
                                                Ik dacht, zal wel niets zijn, maar toen wees een kenner mij erop, dat het wel eens iets heel bijzonders zou kunnen zijn. Meestal zijn de omstandigheden niet voldoende, dat een Riesling goed wordt met de jaren. Hij liet me vervolgens een wijngids zien, dat die Reisling uit 1976 een 19/20 score heeft.
                                                Kortom, kon wel eens een duur flesje zijn.
                                                Terwijl we het er over hadden, dronken wij een Franse rode wijn eveneens uit 1976. Dat smaakte wel echt te gek moet ik zeggen. Heel anders dan wat je normaal voorgeschoteld krijgt.

Comment

Lekker voor de coq au vin Lennart. Ik ben benieuwd of dat een extra lekkere smaak geeft aan de Bonus-kippetjes van de AH. :)

Comment

Wij waren laatst naar een huis aan het kijken en ik trok het luik open van de kruipruimte. Liggen er allemaal stoffige flessen wijn! De verkopend makelaar en ik keken elkaar aan met een blik van: als jij niets zegt tegen de erven, dan zeg ik ook niets!

We hebben ze niet schoongeveegd om te zien wat voor spul 't was, maar het zijn toch leuke vondsten. Eigenlijk zonde om ze niet mee te pikken. :)

Comment

Oude flessen wijn uit een kruipruimte kunnen vaak goed samen met olijfolie over de sla worden gegoten ipv balsamico-azijn. :-)

Oude wijn is leuk, maar je weet bijna nooit hoe het bewaard is en dat is nou net het belangrijkste.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Klopt. Ik had mijn pa eens een paar flesjes cadeau gegeven om te bewaren, maar die had ze al veel eerder dan gepland open getrokken, omdat 'ie echt geen zin heeft om steeds kromgebogen in zijn keldertje al die flessen om te draaien. Hij houdt wel van goed gerijpte wijn, maar dan betaalt 'ie er liever voor in een restaurant met goede sommelier.

Ze waren overigens wel prima achterof te tikken. :)

Comment

Zo'n klimaatkast is toch het beste en anders gewoon wijnen kopen die op dronk zijn.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Zo. We hebben er weer een paar.

Allereerst voor Stefan, zolang ie nog in der Heimat woont, nog even de rode Duitse wijnen waar ik eerder over schreef. Het drinkbare equivalent van Beierse achterwielaandrijvers, als ik het zo even mag uitdrukken.

Jij weet natuurlijk, beste SS, dat er onder het etiket Dornfelder een gigantische hoop meuk verkrijgbaar is. De grootste uitzondering: de Dornfelder Kuriosum van wijnboer Jürgen Leiner. Prijs ligt nog onder de 15 euro per fles en verdomd, wat is die wijn lekker. Halfzwaar met een duidelijke vanille-tint, vooral in de afdronk. Even googlen, dan vind je vast wel een verkoper die de wijn per doosje bij je aflevert.

De beste rode wijn in Duitsland is daarentegen ongeveer een tientje per fles meer (rond de 25 euro): de Spätburgunder Auslese ZE, wijngoed Theo Minges. Verbijsterend goed. Zwaar, maar zeer harmonieus en met veel geur in het glas: doet dus nogal Italiaans aan. Deze wijn kan het moeiteloos opnemen tegen veel Franse wijnen die het dubbele kosten, en laat ze dan nog schaterlachend de achterkant van de kurk zien. Echt. Dat zo'n goede rode wijn uit Duitsland kan komen, is onvoorstelbaar.

Je vindt nog vrij veel 2005-flessen via internet, en nu is de tijd om die te kopen. Die jaargang is namelijk rond deze tijd serieus goed gerijpt. Ik overweeg om een paar dozen uit Berlijn mee te nemen, dus wie belangstelling heeft, kan een mailtje sturen.

Spätburgunder is trouwens niets anders dan Pinot Noir (wist ik dus niet, kwam er net via Wikipedia achter, maar ik ben dan ook nog beginnend wijnproever hè).

Maar Brun, heb je ook nog iets anders dan die obscure Duitse meuk?

Jazeker. In vrijwel elke Albert Heijn verkrijgbaar: Berberana Reserva 2004, Carta de Oro. Een Rioja. Kost iets van 8 euro nogiets. Het is die met bruin etiket, niet die met wit etiket.

Koop maar meteen het hele schap leeg. En dan ontkurken. Drinken. Verbazen. Leegdrinken hoeft trouwens niet, zo merkte ik: die wijn kan prima een etmaaltje aangebroken staan, als je de kurk er maar weer op drukt. Vacuvin'en doet 'm daarentegen niet zo goed.
                                                            Last edited by brun; 16-04-09, 21:18.

Comment

""Koop maar meteen het hele schap leeg. En dan ontkurken.""

Stel dat er 20 staan in dat vak Brun, zit ik gelijk met 20 open flessen?
                                                              Kan gvd heel gummen op één avond gaan tracteren zeker :-)
                                                              "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                              BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Copy & paste gelijk de hele post in een mailtje naar mijn broer, die zelf in de handel zit. Ik heb nog credit staan bij hem :-)

Maar aan de andere kant - misschien dat brun maar eens een koffertje vol moet meesleuren, zal ik proberen een kist westvleteren te scoren voor hem ...
                                                                Rock on. RS.

Comment

Working...
                                                                X