Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Plasma of LCD [Nieuwe stijl]

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Plasma of LCD [Nieuwe stijl]

Kon het oude draadje niet vinden dus daarom maar met deze verder. ;)

Het blijkt dat er tegenwoordig twee hoofdmoten zijn: LCD en Plasma. Beide hebben voor en nadelen en afhankelijk van jou situatie is de één of de ander de beste keus. Ik zal hier kort per type de huidige voordelen weergeven:

LCD
    • Meer modelkeuze
    • Meestal hogere resolutie
    • Zijn verkrijgbaar in formaten kleiner dan 32"
    • Hogere lichtopbrengst, dus beter bij fel licht
    • Minder last van reflecties
    PLASMA
    • Beter contrast
    • Betere kleurenweergave
    • Kan sneller van beeld wisselen
    • Grotere kijkhoek, van opzij bekeken wordt het beeld niet flets
    Grootte en Resolutie
    Een van de belangerijke punten bij de keuze van een scherm is om naar de grootte en de resolutie van het scherm te kijken. Belangrijk hierbij is de kijkafstand tot de TV. Een TV die erg groot is maar een lage resolutie heeft kan irritant zijn als je er te dicht opzit, andersom heeft een hoge resolutie geen zin als je wat verder weg zit of als het scherm kleiner is. Hierin blijkt er een zogenaamde sweetspot te zitten qua grootte/resolutie van het scherm en de kijkafstand:

Zoals je kan zien in het diagram is bij een 50" TV pas verschil te zien tussen 1080p en 720p als je minder dan drie meter van de TV af zit.

Dan is er nog iets belangrijks om te vermelden en dat heeft te maken met de resolutie en de traagheid van LCD schermen. Een LCD scherm is heel goed in het weergeven van een stilstaand beeld maar relatief slecht in bewegend beeld. Als er veel beweging plaatsvind op een LCD scherm dan zal de resolutie drastisch lager worden, een Full-HD LCD scherm met een goede video engine zal dan terugvallen naar zo'n 600 beeldlijnen terwijl een slechte video engine er maar een magere 300 zal weergeven! Een Plasma heeft hier geen last van, dit heeft tot gevolg dat een HD ready Plasma bij bewegend beeld meer lijnen kan weergeven dan een Full-HD LCD scherm.

Licht, Contrast en kleuren
    LCD's hebben het grote voordeel boven Plasma's dat ze bij fel licht beter presteren. Dit heeft met twee dingen te maken: ten eerste heeft een LCD een hogere lichtopbrengst en ten tweede hebben Plasma TV's een glasplaat die meer spiegelt dan bij een LCD, licht van lampen en ramen wordt dus meer weerkaatst bij een Plasma scherm.

Plasma schermen daarintegen hebben bij minder fel licht zoals in de avond of met vitrage voor de ramen (het hoeft niet echt donker te zijn) een rustiger beeld, dit heeft vooral te maken met het contrast: het verschil tussen zwart en wit. Van nature is het contrast van Plasma schermen stukken hoger dan LCD schermen. Als een LCD scherm dan ook nog gedimt moet worden in een donkerder ruimte om niet te fel over te komen dan gaat dat contrast nog een stuk verder omlaag. Dit kan in een flets beeld resulteren, alsof er een lichte grijze waas over het beeld zit.

Dan de kleuren. Bij een LCD scherm kunnen de kleuren er nogal uitknallen, dit komt door de eerdere genoemde hogere lichtopbrengst van LCD. De een vindt het prettig de ander houd meer van de kleuren van Plasma welke vaak als natuurlijker en voller worden omschreven.

Mythes
    Over LCD en vooral Plasma heersen nogal wat mythes. Deze mythes komen voort uit het verleden waar beide technieken een stuk minder volwassen waren.

Bij LCD bijvoorbeeld was vroeger het contrast om te huilen om nog maar te zwijgen over de traagheid van het scherm. Je keek i.p.v. naar een flat screen naar een flets scherm en zodra er beweging was bleef het beeld er als een geest (ghost) achteraan huppelen. Tegenwoordig heeft LCD een volwassen contrast gekregen en de huidige video engines weten een stuk beter om te gaan met beweging. Met het relatief nieuwe LED backlighting gaat het contrast nog een stuk verder omhoog terwijl de productiekosten omlaag kunnen.

Dan Plasma. Plasma wordt heden ten dagen nog steeds geplaagd door het verleden, stroomverbruik en inbranden zijn hier de grote woorden.

Vroeger lustte de Plasma's en zeker de grotere wel een slokje stroom. Bovendien is er een bijzonder verschil tussen LCD en Plasma: een LCD scherm zal altijd hetzelfde verbruiken, of het beeld nou stilstaat of beweegd. Plasma daarintegen is bij een stilstaand beeld juist zuiniger dan LCD en verbruikt bij bewegend beeld een stuk meer. Resultaat is dat het wattage welke op Plasma schermen wordt aangegeven niet het gemiddelde stroomverbruik is maar de maximale. Zo lijkt het net alsof een LCD van dezelfde grootte veel minder stroom verbruikt, als er echter een film wordt gekeken met weinig bewegend beeld dan is de Plasma juist de zuinigere van de twee. Tegenwoordig ontlopen het verbruik van LCD en Plasma elkaar niet meer zoveel, Plasma verbruikt in het algemeen ietsje meer maar niet meer het drama van vroeger.

Dan inbranden van Plasma. Als je vroeger maar lang genoeg hetzelfde stilstaande beeld op je Plasma scherm liet zien dan brandde het scherm in: je bleef hetzelfde beeld de rest van je leven op dit scherm als een soort overtrekpapiertje zien. Tegenwoordig zijn de Plasma schermen een stuk beter bestand tegen inbranden en wordt het contrast automatisch teruggebracht als het scherm voor langere tijd een stilstaand beeld detecteerd. Als extra optie hebben veel fabrikanten een "white wash" optie op hun plasma scherm om het beeld "schoon te wassen" van kortstandig naijlen van beelden.

Cijfertjes?
    Als je online zoekt naar specificaties van schermen dan zullen de fabrikaten op alle mogelijke manieren proberen om jou over te halen hun scherm het beste te vinden. Hierbij worden op alle mogeljke manieren de cijfers gemanuipuleerd. Als beste voorbeeld hiervan laten fabrikanten graag de cijfers van het contrast zien, hoe hoger hoe beter, wat ze er echter niet bijvertellen is dat het dan gaat om het dynamische contrast. Dynamisch contrast is bij LCD schermen een manier om het normale contrast omhoog te schroeven door het scherm in filmpassages met veel licht meer op te laten lichten. Dit is geen probleem als er geen zwart op het scherm aanwezig is, als er echter vaak wordt gewisseld tussen donkere en lichte passages dan laat het scherm een zeer storend "pompend" effect zien. Meestal resulteerd dit in het uitzetten van het dynamische contrast zodat je weer terug bent bij het "native" contrast, de eigenlijk waarde.

Ook het al eerder genoemde effect van de verminderde resolutie van LCD schermen bij bewegend beeld zal je niet terugzien, men laat alleen de positieve cijfers zien.

Kijken naar verschillende reviews van schermen zal je al snel tot de volgende conclusie komen: de cijfertjes zijn leuk voor een eerste selectie maar zeggen eigenlijk weinig over de echte prestaties.

Kijken in de winkel?
    Als je niet uit kan gaan van cijfers op internet dan zal je al snel geneigd zijn om naar de winkel te stappen om daar de TV's te gaan bekijken. Op zich is dit een prima idee om te kijken of het uiterlijk van de TV je aanstaat maar voor het direct vergelijken van de schermen is het eigenlijk nutteloos. In de winkel staan de schermen onder felle TL lampen en de fabrikanten hebben geleerd dat mensen sneller voor een superfel en aggresief afgesteld scherm kiezen dan voor een natuurlijk overkomend scherm, veel TV's hebben zelfs een zogenaamde "showroom" mode, een mode waarme je echt niet thuis TV wil kijken. Dan het beeldsignaal wat men in de showroom laat zien: over het algemeen is dit op z'n minst belabbert, men laat een slechte kwaliteit TV uitzending zien op alle schermen of sluit een DVD aan op alle schermen d.m.v. een ouderwets, analoog kabeltje met alle storing van dien. Als klap op de vuurpijl krijg je ook nog te maken met technisch slecht geinformeerd winkelpersoneel die alleen maar getraint zijn in het aan jou verkopen van het scherm met voor hun de meeste marge.

Waar moet ik dan kijken?
    Als alternatief zou je kunnen proberen als je een keuze wilt maken tussen een paar toestellen of de winkel voor jou een testopstelling maakt: normaal licht, TV's goed afgesteld op jouw thuissituatie, alles correct digitaal aangesloten op een goede digitale bron. Het hangt van de winkel en de gemoedstoestand van het personeel af of ze hier aan mee willen werken.

Wat ook kan is om te kijken naar jou thuissituatie en dan te zoeken naar persoonlijke ervaringen van andere mensen online ddie daarop aansluiten. Let hierbij wel op dat mensen die hun TV net hebben gekocht er zonder uitzondering positief over zijn en er ongeveer alles aan doen om hun aankoop te verdedigen, vaak tot het absurde toe.

Ook zijn er verschillende sites die goede reviews schrijven over schermen zoals http://www.hdtvtest.co.uk/. Helaas zijn er ook genoeg sites die leven van hun adverteerders en daar nogal van onder invloed staan, zo las ik laatst een vergelijk van HDMI kabels waarbij de reviewer de ene HDMI kabel duidelijk een levendiger beeld vond geven dan de ander, de arme man is blijkbaar niet op de hoogte van een digitaal signaal en wat eventuele ruisch daarmee doet of heeft dit onder druk van zijn adverteerders gedaan. Let dus goed op wat er op de sites staat en wie hun adverteerders zijn.

De beste oplossing echter is om op internet te zoeken naar fora waar gebruikers hun ervaringen delen over hun schermen. Hierin zie je snel waarom men voor een bepaald scherm heeft gekozen bij welke thuissituatie e.d. en kan je ook zien hoe de ervaringen zijn na een langere periode van bezit. Het hoeft dan niet eens om een speciefiek model te gaan maar ook hoe een merk zelf het doet, maken ze gemiddeld goede schermen? Hoe gaan ze om met problemen? Is er een goede range van schermen die ze maken waar ook voor jou een betaalbaar model tussen zit?
    Last edited by denheer; 25-06-08, 15:43.
    Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Ik wilde nog wel meer info posten maar er mogen per post maar tienduizend letters gebruikt worden. Ik vind het wel genoeg voor even zo, misschien morgen meer en wie weet edit ik de fouten er ook nog wel uit. :)

Comment

Over dat contrast...
      Als het licht is in de kamer, heb je er heel weinig aan dat het scherm zwart perfect kan weergeven. Spiegelingen en belichting van alle kanten maken dit gegeven totaal overbodig.

De bron is zooo belangrijk! Ik heb sinds een paar maanden een 37" Sharp Aquos 720p. Ik heb expres geen Full HD gekozen, hoewel ik bijna altijd -net als mijn kinderen- 1,5m voor de TV lig.

Kijk je naar een goede DVD of zelfs maar naar CSI op TV dan is er niets dat me stoort aan dat beeld.
      Hoe ze het voor elkaar krijgen de EK met een slecht signaal uit te zenden begrijp ik dan weer niet. Maar dat kan ook gewoon liggen aan het feit dat een 50Hz LCD deze snel wisselende beelden met veel informatiewisseling per beeld gewoon niet aankan.
      Last edited by NoTVR; 11-06-08, 16:48.
      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Interresant. Meer info zeker welkom!
        Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

O jee, het beruchte grafiekje over de optimale kijkafstand...
          Als je even kijkt naar hoe die flip dat grafiekje heeft opgesteld, dan zie je dat hij uitgaat van 20/20 vision, daar waar de gemiddelde mens tussen 12/20 en 16/20 vision heeft. Ik ben geen medisch expert, maar als ik de engelse wiki goed begrijp dan ziet iemand met 12/20 vision een stuk scherper op afstand dan iemand met 20/20 vision. Op die site waar dat grafiekje vandaan komt kan je zelf ook een calculator xlsje downloaden. Vogel daar maar eens met de instelling voor die vision en de maximale effectieve kijkafstand voor 720p en 1080p gaat een stuk omhoog.
          Daarnaast is die grafiek gebaseerd op THX standaarden voor projectie. Zowel plasma als lcd is geen projectie en bovendien is THX certificering een stuk minder tolerant dan je eigen brein.
          Oftewel, pak je PS3 en een goede bluray schijf met 1080p content en ga naar een fatsoenlijke electronicazaak om de tv te bekijken vanaf de afstand van waar je 'm thuis ook zult bekijken. Laat de verkoper het beeld even op de 'thuis' stand zetten. TL verlichting uit, kleurtjes en contrast even normaal zetten en dan eens kijken of je verschil ziet als je 1080p kijkt of als je de PS3 laat downscalen naar 720p. Het zal je nog verbazen hoeveel het scheelt. Of je moet langs de opticiën ;-)

Wat tv-signaal betreft. Ik kijk het EK via Ziggo en de Samsung HD decoder. Het verschil tussen de SD en de HD uitzending is verbluffend. Na de eerste kinderziektes met artifacts en geluidsonderbrekingen heb ik alleen maar scherp beeld gehad. Helaas kunnen de camera's het niet aan en zie je duidelijk vervaging optreden bij het bewegen van de camera's, maar dat neem ik voor lief.
          Ik kijk het EK trouwens op m'n Panasonic TH-42PZ80 plasma, na lang wikken en wegen over 42, 46 of zelfs 50 inch. Qua budget heb ik nu voor de kleinste Full HD plasma gekozen, met name omdat de ontwikkelingen nog zo snel gaan dat ik over 2 jaar toch weer wat nieuws koop. En nu had ik geld over voor een TViX.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
            Hoe ze het voor elkaar krijgen de EK met een slecht signaal uit te zenden begrijp ik dan weer niet. Maar dat kan ook gewoon liggen aan het feit dat een 50Hz LCD deze snel wisselende beelden met veel informatiewisseling per beeld gewoon niet aankan.
            Hmmm, vreemd.

Mijn non-HD Panasonic plasma (42" en kijkafstand 4 meter) is met die EK beelden zo scherp dat als Van Nistelrooy een rochel neerlegt, ik kan zien wat-ie geluncht heeft zo ongeveer. :)
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

JB: ik had het over snel wisselende beelden. In de herhaling kun je de oogharen tellen, maar ' op snelheid' liepen er ongeveer 40 spelers in het veld ;-)

Ik heb zelfs alle aansluitingen nagekeken omdat het zo'n zooitje was.
              Niet alleen op Nederland 1 dus, maar alle netten. Wellicht was het hele distributiegebeuren overbelast.

Vreemd is dat het beeld gisteravond een stuk beter was. Via UPC Mediabox, niet HD.

Comment

Ik heb bij een vriend van me Roland Garros en het EK bekeken in full HD op een Sony Bravia met een scherm van één meter. Geslagen tennisballen toonden meestal als strepen en snel bewegende close-ups tijdens een voetbalwedstrijd werden wat rommelig. Moest erg wennen aan het hele hoge contrast.
                2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

Comment

Full HD? TV uitzendingen zijn vooralsnog toch maximaal 720p?

Comment

Hier valt ook geld te besparen...

Comment

Als ik de fora zo her en der goed begrijp dan heeft Ziggo het signaal al eens aangepast en heeft men bij de NOB aangedrongen op het gebruiken van andere encoding. Het originele beeld uit Zwitserland wordt schijnbaar in 1080(i?) aangeboden en door de NOB verwerkt tot een 720p stream. Het is dus sowieso handig om je decoder op 720p te zetten als je het EK in HD kijkt. De overige HD kanalen zijn wel 1080i.
                      Wat mij is opgevallen is dat de Zwitserse regie sinds dit weekend minder met de camera sleept. Het overzichtsbeeld lijkt wat meer uitgezoomd zodat er minder bewogen hoeft te worden. De vervaging wordt daardoor ook al minder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                        Ga jij dat nou eens aan die verkopers uitleggen, dat scheelt weer een aantal "Vergelijk het met een goede SCART-kabel" verhalen. Digitaal doet ook geen bellen rinkelen. Ik heb laatst hard moeten zoeken, maar was uiteindelijk voor een 10m HDMI-DVI kabel voor 1/10(begon met €170) klaar als in de zaak waar ik begon. Het ergste was dat ze niet eens goedkopere alternatieven hadden(zelfs de dure moesten sommigen nog bestellen, geen wonder, zou het ook niet op voorraad willen hebben).

Oh ja, hij doet het perfect.
                        Every second of your life is a part of your song

Comment

Inderdaad... Er hingen alleen maar Hi-End HDMI kabels. Na een tijdje zoeken vond ik uiteindelijk ergens op de grond een mand met goedkopere kabels. Volgens mij was ' ie 14 euro, maar dat is feitelijk nog veel voor een kabel die enen en nullen moet versturen.

Comment

Comment

Heb gewoon 3 van deze besteld, weinig geld en het leek me wel vrij goed.

http://cgi.ebay.nl/Premium-HDMI-1-3-...QQcmdZViewItem
                              2 x ouwe premium meuk
                              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door John Bekijk bericht
                                Heb gewoon 3 van deze besteld, weinig geld en het leek me wel vrij goed.

http://cgi.ebay.nl/Premium-HDMI-1-3-...QQcmdZViewItem
                                Als het maar glimt he, ouwe kraai.. ;-)
                                Veritatis simplex oratio est

Comment

Oh ja, HDMI-kabels. Dat probeerde die MediaMartkridder me toen ook te slijten. Kabeltje d'rbij meneer? Merk je ECHT hoor! Zo. Veul verschil! Och. Egwel. En maar €120 hee!

Ja huh? 120 pop voor een stukkie kabel? Dusnie. Ik heb nauwelijks verstand van TV's, maar zelfs ik snapte dat dat oplichterij was.

Kijk inmiddels ruim een jaar naar mijn HD-ready plasma met gewone scarts overal tussen. Ziet er prima uit. Maar als de kenners me vertellen dat het loont om tussen de DVD en de TV een HDMI te plakken, wil ik het voor een normaal bedrag best wel eens proberen hoor. :)
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                    Als het maar glimt he, ouwe kraai.. ;-)
                                    LOL, ja. Ga niet zo'n berg geld uitgeven voor van die simpele zwarte plastic snoertjes.
                                    2 x ouwe premium meuk

Comment

Dat loont zeker, maar voor onder de €10 kan je ze zelfs nog bij de Aldi of Lidl krijgen, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Hoeveel meter moest je trouwens hebben? €120 Is wel extreem duur voor een lengte van 5 meter of korter.

Comment

Klopt allemaal, dure HDMI-kabels is pure onzin.
                                        En toch...je wilt niet weten hoeveel Monster-cables we hier verkocht hebben. Via de webshop, dus zonder het l*l-verhaal van een verkoper.

Mensen willen gewoon belazerd worden.
                                        Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Dat ben ik met Kiwi eens, we lopen allemaal als makke schapen die rode pauperpaleizen binnen om even een bijstandsjaarinkomentje stuk te slaan op allerlei high tech meuk die over vijf jaar verouderd is, als 't niet eerder stuk gaat.

Niet dat Kiwi er van báált of zo. :)

MN: hooguit anderhalve meter, DVD staat recht onder de TV. Bij de Aldi zelfs?? En de kwaliteit is dus eender?
                                          Mini Cooper Clubman
                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Dure HDMI kabels hebben alleen zin als je lange kabels nodig hebt van 10meter of langer en zelfs dan kan het lonen om maar eerst dat goedkope kabeltje te proberen.

Gewoon laten we zeggen 10 tot 15 euro om het te proberen mag geen probleem zijn, als die het niet doet ga je ermee terug naar de winkel en koop je een betere. Overigens bleek uit testen dat kabels uit de middenmoot (zo'n 30 euro) meestal sneller problemen hadden dan juist de hele goedkope. Lekker cheap bij de Aldi en Lidl kopen dus.

Oh ja, als je een HDMI kabel hebt die het dus niet goed doet dan krijg je digitale ruis te zien, soms met vage strepen of echt helemaal niets meer maar zeker geen "warmere kleuren" of "levendiger wit". Als je even wilt lachen dan moet je deze review lezen:

Het grappige is dat we in de PC wereld al JAAAAAAREN DVI kabel's gebruiken om onze LCD monitoren aan te sturen en dat werkt gewoon prima. HDMI gebruikt hetzelfde protocol als DVI voor videodata maar zodra het de HiFi wereld betreed begint men op een magische manier te zeuren over "dat het voor het gevoel anders is" en meer van dat soort VooDoo.

Comment

Uit ervaring weet ik dat 10m HDMI->DVI van €18 het ook prima doet(i.t.t. de voorspelling van de zaak die mij een €170 variant aan wilde smeren).

Comment

Review Panasonic TH-42PX80

Op Tweakers.net net heb ik deze review gepost:

Reden aanschaf

Sinds ongeveer anderhalf jaar kijken ik en mijn vriendin geen TV-zenders meer, wij kijken alleen film en series via mijn HTPC. Omdat wij in een behoorlijk klein huisje woonden volstond hiervoor een 24" LCD scherm (Samsung 245B). Het was niet optimaal en zeker de kijkhoek van het scherm was niet je van het maar het ging. Recentelijk zijn wij verhuisd naar een behoorlijke grote eengezinswoning met bijbehorende grote woonkamer. Hierdoor ontstond de behoefte aan een groter scherm.

Na mij te hebben ingelezen in LCD en Plasma TV's kwam ik tot de conclusie dat een Plasma scherm voor mij de nodige voordelen had boven een LCD. We hebben het hier dan vooral over zwartwaardes, de snelheid van het scherm (ook met bewegend beeld) en de kleurechtheid. Ik kijk thuis meestal in de avond of met de gordijnen gesloten waardoor het grote voordeel van LCD, welke meestal beter zijn bij veel licht, niet meer opgaat. Dat ik terechtkwam bij Panasonic kwam door de grote hoeveelheid positieve berichten op diverse fora en de goede prijs/prestatie verhouding. Ik koos uiteindelijk voor HD Ready i.p.v. Full-HD vanwege de prijs. Het feit dat ik op ongeveer 2.5-3 meter kijkafstand zit en daar niet meer het verschil kon zien tussen HD Ready en Full-HD trok mij echt over de streep.

Overigens viel het mij op dat kijken in de winkel alleen nuttig was om te zien of het design van een TV je beviel. TL-licht, fel afgestelde TV's en slecht bronsignaal maakte het volledig onmogelijk om een daar een juiste keuze in beeldkwaliteit te kunnen maken.

Kopen/vervoer

De TV heb ik gekocht bij Aabatron en zelf afgehaald in Rotterdam. Ondanks dat de doos van de TV erg groot is, is het mij gelukt de TV rechtop met een Ford Focus uit 1999 naar huis te vervoeren. De truc waardoor dit mogelijk werd is de volgende: De zitting van de achterbank werd naar voren geklapt maar de rugleuningen niet, hierdoor kwam er net genoeg plek vrij om de gehele doos rechtop te vervoeren tussen de plek waar normaal de zitting van de achterbank is en het dak.

Montage

Thuis aangekomen werd de TV uitgepakt, iets wat erg gemakkelijk ging. Aan de voor- en achterkant van de doos, in de buurt van de onderkant zitten namelijk vier stukken plastic die verwijderd moeten worden waarna de bovenkant/zijkanten opgetild kan worden zodat de inhoud bereikbaar is.

De plastic/metalen voet van de TV moet worden gemonteerd door middel van 2 metalen tussenstukken. Eerst maak je de twee metalen stukken vast aan de voet door ze in hun specifieke gaten te steken waarna ze met schroeven worden vastgezet. Dan til je de TV op en laat hem zakken boven de twee metalen stukken terwijl je erop let dat de metalen stukken in de gaten aan de onderkant van de TV schuiven. Hierna schroef je de TV vast aan de metalen stukken. Het geheel voelt na montage solide aan.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de TV is zeer solide, zo voelt de TV zoals eerder vermeld ook aan na montage. De behuizing zit netjes in elkaar en er zijn geen beschadegingen op waarneembaar. Als je via de ventilatiegaatjes binnen in de TV kijkt dan ziet dat er ook solide en goed doordacht uit. De TV heeft voor de rest geen last van rare kraakje of zuchtjes.

Bij een controle van de Pixels bleek dat ze allen springlevend waren.

Vormgeving

Voor mij is de vormgeving van een TV van ondergeschikt belang, wat voor mij telt is het beeld. Dit wil overigens niet zeggen dat deze TV er niet mooit uitziet, integendeel. Een zwarte pianolak rand complementeerd het beeld en een sierlijke zilveren strip bij de onderkant zorgt voor een gedistingeerde afwerking.

Aansluiten TV op HTPC

Belangrijk bij mij is om te weten dat ik niet naar TV-zenders kijk maar de TV alleen gebruik voor het weergeven van films en series via mij HTPC. Ik heb de TV aangesloten op mijn PC via een DVI->HDMI stekkertje (eentje van € 7,90 gekocht bij Alternate). De videokaart die ik gebruik is een MSI Nvidia 7600GT kaartje.

Via het K-Lite codec pack heb ik verschillende codecs geïnstalleerd en via Media Player Classic kijk ik naar mijn media. Video gaat via CoreAVC en Audio via AC3 Filter. Ik heb een Denon AVR 3200 versterker welke via S/PDIF met de onboard geluidskaart is verbonden, de speakers van de TV worden dan ook niet gebruikt.

Afspelen 720p content (over HDMI)

Zoals jullie wel misschien wel zullen weten is de 42PX80 een HD ready TV met een afwijkende resolutie van 1024x768. Hierdoor schaalt het net niet met 720p. Het controlepanel van Nvidia wist keurig te registreren dat de TV een 720p TV is en zend het signaal dus ook in dat formaat uit. Omdat de TV een resolutie van 1024x768 heeft heb ik dus geen 1 op 1 pixelmapping! Referentiemateriaal ontbreekt mij om te kunnen oordelen of dit veel uitmaakt of niet.

Bij het afspelen van 720p content is judder geheel afwezig behalve als dat natuurlijk al in de source video-file zit. Met aftitelingen en bewegingen over het hele beeld is totaal geen judder te zien, iets waar ik zeer tevreden mee ben want dat was een van de redenen waarom ik voor dit scherm heb gekozen.

De latency van het scherm is prima in orde.

Afspelen non HDTV content (over HDMI)

Bij het afspelen van non HDTV content via de HTPC is het natuurlijk de HTPC die het beeld opschaalt. Echter, de TV bewerkt het beeld ook nog een keer waardoor het er voor mijn gevoel toch net iets anders uitziet dan op mijn 24" LCD scherm, het lijkt alsof er een extra anti-aliasing of 'soften'-filter overheen zit. Op zich ziet dit er voor de ogen rustiger uit dan zonder, alleen kan het misschien zijn dat sommige mensen het net iets te donzig zullen vinden.

Comment

Review Panasonic TH-42PX80

Zwartwaardes/kleuren

Omdat dit een Plasma TV is, is het belangrijk dat je niet in vol daglicht gaat zitten kijken. Als je dat doet dan zal de TV een grijzer beeld geven dan als het wat donkerder is. In principe kan je stellen dat hoe donkerder je huiskamer is, hoe zwarter het zwart. Overigens is het sowieso belangrijk bij dit scherm om niet teveel omgevingslicht te hebben, het scherm reflecteert behoorlijk wat licht en dit kan zeer hinderlijk zijn.

Bij goed omgevingslicht, dus niet te licht, heeft het scherm prima contrastwaardes. Het enige wat hierbij nog opgemerkt kan worden is dat net-niet-zwarte kleuren soms wegvallen maar dit kan ook heel goed aan het compressie algoritme van het videobestand liggen.

Qua kleuren is dit scherm een genot om naar te kijken, ze komen levendig over en zijn een stuk minder hard dan mijn 24" LCD scherm. Ook hier is het weer belangrijk dat er niet teveel omgevingslicht is anders worden de kleuren flets.

Kijkhoek/Image Retention/Ghosting

Qua kijkhoek zou deze TV een dikke tien moeten verdienen ware het niet dat als je heel dichtbij van opzij kijkt er een spiegeling van het beeld tussen de twee glasplaten ontstaat, vooral met de ondertiteling is dit goed te zien.
                                                  Op normale kijkafstand is dit niet direct te zien maar ik kan mij voorstellen dat er een extra gloed om de ondertiteling heen kan ontstaan als het erg witte letters zijn.

Voordat ik dit scherm had gekocht maakte ik mij eigenlijk wel zorgen over Image Retention. Nu na een week gebruik kan ik zeggen dat die angst niet gegrond was, felle logo's die lang in beeld waren (1 uur) blijven inderdaad even hangen maar zijn redelijk snel weer weg als je naar afwisselend beeld kijkt. Over inbranden kan ik nog weinig zeggen omdat ik de TV pas een week heb.

Ghosting bij deze TV is niet waarneembaar. In sommige reviews hebben mensen het over een soort green ghosting maar ik ben daar blijkbaar niet vatbaar voor of de TV heeft het echt niet.

Geluid

Als ik geluid via deze TV afspeel dan klinkt dat op zich OK. Je hoort duidelijk dat het geen superspeakers zijn maar voor normaal TV kijken zijn ze ruim voldoende. Omdat ik het geluid via mijn versterker afspeel is dit geen issue geweest bij het uitkiezen van deze TV.

Afstandbediening

De afstandsbediening heeft trefzekere toetsen die een echt klikje hebben als je ze indrukt, ook zijn ze lekker groot en van hard plastic. Wat me negatief opviel was het feit dat de zap en volume knoppen net iets teveel aan de onderkant zitten. Hierdoor ligt de afstandbediening net niet in balans als je even lekker wilt zappen, je mist als het ware een stukje aan de onderkant van de afstandbediening om hem goed vast te houden.

Instelmogelijkheden

De TV heeft voorzover ik weet drie instelmenu's: Het normale instel menu, het systeem menu en het hotel menu. Over de laatste twee kan ik nog niets zeggen omdat ik daar nog niet mee gespeeld heb. Over de eerste kan ik kort zijn, letterlijk, want er is niet zoveel om in te stellen. Dit is gelijk een nadeel van deze TV: er valt niet veel in te stellen dus je zal via het normale menu nooit een near-perfect beeld kunnen krijgen, misschien dat dit via het systeem menu wel kan maar zoals al eerder gezegd, daar heb ik me nog niet in verdiept.

Overigens betekend dit niet dat de TV geen mooi beeld heeft, integendeel maar voor de videofiel kan dit een nadeel zijn. Gelukkig ben ik dat niet en kan ik in mijn blissfull ignorance genieten van het mooie beeld.

Na een weekje TV kijken

Na een week heb je een beetje ervaring met de TV en dan vallen een aantal dingen op:

Zo viel mij eerder op dat ik op 2.5-3 meter kijkafstand geen verschil kan zien tussen HD Ready en Full-HD. Nu blijkt echter dat als er ondertiteling is welke minder fel is ik daar wel pixels kan zien op zo'n 2.5 meter afstand. Op 3 meter, als ik dus lekker achterover geleund op de bank zit, is het echter weer niet te zien. Kijkafstand is dus blijkbaar belangrijker dan ik dacht.

Omgevingslicht is belangrijk bij deze TV, met 2 schuifpuien in de woonkamer en dan de zon erop is er ERG veel licht overdag. De gordijnen moeten dan echt dicht om überhaupt TV te kunnen kijken, anders is er gewoon teveel weerspiegeling van licht op de TV en is zwart opeens lichtgrijs geworden.

In de Eco stand van de TV zit een leuke gimmick. Als je aan de voorkant van de TV bij de aan/uit knop kijkt dan zit daar een ontvanger voor infrarood met daarnaast een lichtgevoelig oog. Als je overdag je vinger daarvoor houd terwijl de TV in Eco stand staat dan zal het scherm na een tijdje gaan dimmen, haal je je vinger weer weg dan wordt het scherm na een tijdje weer lekker fel.

Voor de rest heb ik nog steeds het gevoel dat ik een goede koop heb gedaan met deze TV, Ik ben tevreden over het beeld en geniet duidelijk meer van films en series dan vroeger. Het enige wat nog knaagt is dat ik pixels kan zien bij minder felle ondertiteling en 2.5 meter kijkafstand, het is geen afknapper maar je weet gewoon dat het zo is.
                                                  Attached Files
                                                  Last edited by denheer; 25-06-08, 15:51.

Comment

Dan nog een belangrijke toevoeging die ik later in de comments heb gepost:

Gezien de ophef over zichtbare pixels op een bepaalde kijkafstand zal ik de bevindingen met mijn Plasma scherm en pixels wat nader toelichten.

De kijkafstand voor mij tot de TV is ongeveer 2.5 tot 3 meter, een beetje afhankelijk of ik naar voren of achteren leun, het verschil tussen een bord eten op schoot en lui achterover leunen zeg maar. Ik gebruik mijn TV om via mijn HTPC naar films of series te kijken.

Op mijn HTPC gebruik ik Media Player Classic voor het afspelen van de content. De ondertiteling die Media Player Classic weergeeft is er eentje waarbij weinig tot geen antialiasing wordt gebruikt, als opvulkleur gebruikt men grijs/wit en de randkleur is zwart.

Nu is het zo dat er op het scherm hoofdpixels zijn welke weer bestaan uit drie subpixels die elk een primaire kleur zijn. Deze hoofdpixels hebben een dunne omranding welke ze onderling van elkaar scheiden. Als een hoofdpixel fel wit licht weergeeft dan straalt dit zo helder dat als je één enkele pixel zou verlichten op een verder zwart scherm het licht over de randen van de omliggende pixels heen gaat 'bloeden'. Maak je de pixel echter minder fel en meer richting grijs dan zal de pixel niet alleen minder fel gaan schijnen maar het puntje wat je ziet zal zich voor je oog op een gegeven moment binnen de afscheiding van de pixels bevinden, de afscheidingsrand wordt dus steeds beter zichtbaar.

Ondertiteling is een stuk tekst dat steeds enkele momenten statisch op het scherm blijft staan. Als deze dan ook nog eens uit pixels bestaat die geen antialiasing hebben en grijs/wit zijn dan kan je dus meerdere grijs/witte pixels naast elkaar zien omdat de afscheiding tussen de pixels ook nog eens goed zichtbaar is, de ogen van superman kan je hierbij in de kast laten liggen. Bij bewegend beeld en zeker bij filmbeeld welke geen scherpe, non-aliased randen bevat is deze pixelatie op 2.5 meter totaal niet te zien!

Ik hoop dat het nu duidelijk is maar mochten er nog vragen zin dan kan je ze altijd stellen.

Comment

Uiterst interessante lectuur Den Heer, ga het vanavond op m'n gemak eens doorlezen.
                                                      Zelf heb ik sinds een paar dagen deze in huis:

Nog niet echt goed afgesteld en uitgetest, ook nog geen oordeel over de div. TV uitzendingen. Dit omdat de UPC HDTV media box nog niet binnen is.
                                                      Maar wel naar "Earth" gekeken via m'n nieuwe BluRay speler.

En dat is wel even wat anders als dat ik voorheen had, een beeld om je vingers bij af te likken, helemaal TOP.
                                                      2 x ouwe premium meuk

Comment

ZO John mooie TV van Philips. Jammer dat ie over een jaar kapot gaat. Tenminste dat zijn mijn Philips ervaringen :-(
                                                        Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Is natuurlijk altijd mogelijk Ard.
                                                          Maar goed m'n vorige was een Pana plasma, ging ook na 2,5 jaar kapot.
                                                          Dus laat ik maar hopen dat ik deze keer meer geluk heb.
                                                          En op Tweakers zitten lezen dat de ellende met de vorige series Philips LCD's nu achter de rug is, zet m'n hoop daar maar op.

Anderzijds nu ook 5 jaar garantie, dus wat kan me gebeuren:-)
                                                          2 x ouwe premium meuk

Comment

Ohh in dat geval heb je dan 4 jaar respijt
                                                            Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Die TV van Philips is een prima keuze lijkt me.

Misschien dat je eerst nog even moet wennen omdat je Plasma gewend was? Voor sommige mensen kan LCD nogal fel overkomen als het apparaat eenmaal thuis staat.

En als men nog vragen heeft dan hoor ik het graag.

Comment

Nou, toevallig vandaag de UPC HDTV mediabox binnen gekregen.
                                                                Vanavond maar eens aansluiten, ben benieuwd.
                                                                2 x ouwe premium meuk

Comment

Working...
                                                                X