Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Europa versus marktwerking

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Europa versus marktwerking

Even weer een oud thema van stal halen. :-)

Hiero.
    http://www.nu.nl/internet/1925919/be...goedkoper.html

Als veel-naar-het-buitenland-reiziger erger ik me al tien jaar aan de absurde roamingtarieven. En inderdaad: ondanks de zo veel geroemde marktwerking is er nog nooit iets aan veranderd.

Paar jaar geleden heeft de EU de tarieven verplicht naar 49 cent laten drukken, in de hoop dat de boodschap overkomt en er serieuze concurrentie zou ontstaan. Nou, er is dus geen enkele maatschappij die is gaan stunten met internationale tarieven. Nu moet de EU dus weer ingrijpen.

Soms is de EU zo gek nog niet. Vooral in dit geval is het EU-bureaucraten versus vrije telecomjongens: 2-0.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Insert Kiwi die uitlegt dat het op deze manier toch echt duurder wordt voor de gewone consument.
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Insert Kiwi die denkt dat de Europese commissie met dubbele tong spreekt.

"Opbrengst UMTS-veiling in Duitsland 111 miljard gulden, in Groot-BrittanniŽ 85 miljard, in Nederland 5,9 miljard."

In die 3 landjes al even 200 miljard moeten ophoesten voor een frequentie. Die centjes zullen toch terugverdient moeten worden.

Had men die UMTS-frequenties voor een vaste lage prijs verkocht via een 'beauty-contest' dan hadden de overheden geen 200+ miljard gecashed, maar had men op een goede manier een beter netwerk kunnen hebben, en lagere tarieven.

Roaming-tarieven zijn absurd, maar ik kan het me van die Telco's wel voorstellen dat ze centjes willen verdienen.
      Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Nokia komt binnenkort uit met een telefoon die standaard van Skype is voorzien. Ik ben erg benieuwd wat de grote telecom jongens gaan doen om dat te verhinderen.
        Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

http://webwereld.nl/nieuws/55461/nok...artphones.html

Deze dus...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
            In die 3 landjes al even 200 miljard moeten ophoesten voor een frequentie. Die centjes zullen toch terugverdient moeten worden.

Had men die UMTS-frequenties voor een vaste lage prijs verkocht via een 'beauty-contest' dan hadden de overheden geen 200+ miljard gecashed, maar had men op een goede manier een beter netwerk kunnen hebben, en lagere tarieven.
            Dus als straks de kosten van die UMTS-frequenties zijn terugverdiend dan gaan de tarieven kelderen?
            Ik moet het nog zien. Die overheden hadden de frequenties gewoon in pacht moeten geven.
            Scherven brengen gelul.

Comment

Wanneer komt er een EU onderzoek naar de belachelijke veilingen? Niet alleen voor Telecom, maar ook voor tankstations.

Toen ik begon met mobiel bellen, kostte 't versturen van een sms-je wereldwijd 11 guldencent. Waar ook ter wereld. Bellen was toen al wel duur in, van en naar het buitenland. Waarom 't sms-en zo snel zo duur is geworden is me altijd onduidelijk geweest.

Dat internetten zo duur is, snap ik ook niet. Een abonnementje haal ik er wel uit, maar betalen per 'tik' zou veel goedkoper moeten kunnen, want het staat niet in verhouding tot 't verbruik en de kosten van een abonnementje.

Comment

Ik neem aan dat de tarieven tegen die tijd wel naar beneden gaan ja.
                Onbeperkt mobiel Internet voor een tientje is er ook al, dus dat zal wel gaan gebeuren.
                Eens dat die frequenties verpacht hadden moeten worden. Maar mijn punt is dus ook dat je als overheid niet gek moet opkijken dat tarieven hoog zijn als je telco's eerst op gigantische kosten jaagt.

En daarna een beetje de barmhartige samaritaan spelen door die bedrijven te verplichten de tarieven te verlagen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                  Dus als straks de kosten van die UMTS-frequenties zijn terugverdiend dan gaan de tarieven kelderen?
                  Ik moet het nog zien. Die overheden hadden de frequenties gewoon in pacht moeten geven.
                  Het probleem ligt ook bij de bedrijven: ze wisten namelijk toen de UMTS-frequenties geveild werden dat deze techniek na een paar jaar verouderd zou zijn, omdat toen ook al 3G in de startblokken stond (en ze zaten nog midden in GPRS). Nu lijkt dat helemaal het geval met het feit dat je nu steeds meer wifi overal hebt en de techniek zich razendsnel ontwikkelt. Dat is dus ook een reden waarom de telecomboeren nu snel het maximale eruit willen halen, omdat ze straks weer op andere techniek over moeten en dan daar weer in moeten investeren.

Een groot nadeel van commercie bij hi-tech producten: door het snelle voortschrijden van de techniek is er weinig tijd om je investering terug te verdienen.
                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Vier tegenargumenten.

Ten eerste: die UMTS-licenties worden door bedrijven ongetwijfeld nog graag als verklaring gebruikt voor hoge tarieven, maar tegelijkertijd hebben ze die licenties een paar jaar geleden al volledig afgeschreven. Google er maar op.

Ten tweede: telecombedrijven waren niet verplicht voor miljarden een UMTS-licentie te kopen. Er zijn er genoeg geweest in Europa die het destijds niet hebben gedaan. Toch doen die net zo vrolijk mee in het consumenten-uitkleedspelletje via roamingtarieven.

Ten derde: we hadden het hier inderdaad over roamingtarieven. Maar die licenties werden per land geveild. Waarom kunnen de tarieven in het binnenlandse data- en telefoonverkeer dan wel schappelijk zijn, maar betaal je de hoofdprijs zodra je de grens overgaat?

Roaming is gewoon een cashcow, niet meer en niet minder.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                      Vier tegenargumenten.

Ten eerste: die UMTS-licenties worden door bedrijven ongetwijfeld nog graag als verklaring gebruikt voor hoge tarieven, maar tegelijkertijd hebben ze die licenties een paar jaar geleden al volledig afgeschreven. Google er maar op.

Ten tweede: telecombedrijven waren niet verplicht voor miljarden een UMTS-licentie te kopen. Er zijn er genoeg geweest in Europa die het destijds niet hebben gedaan. Toch doen die net zo vrolijk mee in het consumenten-uitkleedspelletje via roamingtarieven.

Ten derde: we hadden het hier inderdaad over roamingtarieven. Maar die licenties werden per land geveild. Waarom kunnen de tarieven in het binnenlandse data- en telefoonverkeer dan wel schappelijk zijn, maar betaal je de hoofdprijs zodra je de grens overgaat?

Roaming is gewoon een cashcow, niet meer en niet minder.
                      Ehmm, waar is "ten vierde"? ;-))

Groet
                      GJ

Comment

Oh, misschien had ik even 'ten vierde' voor het laatste regeltje moeten zetten, inderdaad.

:-)

Comment

Punt vier is een conclusie, geen tegenargument ;p

Comment

Natuurlijk is roaming een cash cow, er is niemand die dat zal betwisten.

Maar goed, als ik me herinner hoe snel de 10-franc stukjes bijgevuld moesten worden in de telefooncel destijds op de camping in st.Gilles de la Tourette-sur-mer zijn we er an sich helemaal niet zo heel erg op achteruit gegaan.

Tja, het kost een hoop geld. En ze verdienen er goed aan. Mijn punt is dat de overheid die kosten ook flink heeft opgehoogd, en vervolgens gaat lopen zeiken dat het duur is.

Ik denk dat het binnenkort wel een keer zal gaan losbarsten, die concurrentie. Zakelijke klanten kunnen al forse kortingen bedingen, en de groep particuliere klanten die er veel last van heeft is niet zo heel groot, denk ik. Die 2 keer per jaar bellen uit Saufenberg en Belniedorm zal Mien met de pet toch worst wezen? Die kiest nog steeds de provider met het gratis roze toestelletje met trilfunctie en 5 megapixel camera. Dus wordt de concurrentiestrijd op dat vlak gestreden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
                              Ik denk dat het binnenkort wel een keer zal gaan losbarsten, die concurrentie.
                              Kijk dat is de zin waarop ik wachtte :-)
                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=b1tXS-NqT9I#t=0m45s

:-)

Comment

Working...
                                X