Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Racefietsers united!

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Tijdens het klimmen vind ik ook vreselijk. Alles doet zeer en ik vraag me dan af waarom ik ook al weer was gaan wielrennen. Meestal kan ik op zo'n moment wel 1000 dingen verzinnen die ik liever zou doen.
    ​Een moment van bezinning dus ;-)

Maar, knappe prestatie Brahma.

Comment

• top gedaan Brahma, klimmen is toch altijd wel weer wat anders en vind het zelf ook altijd erg stevig. Morgen ga ik een laatste tocht doen, zo'n 50 km denk ik, paar lastige klimstukken erin, maar gaat goed komen.
      http://www.bloemendal-fotografie.nl

auto's
      Citroen 2CV 1982
      Saab 9-3 2.0T 2002
      Citroen C1 2014
      Solex 3800

Comment

• Ik vind het klimmen zelf dus eigenlijk erg leuk. Col d'allos en Col de Vars vond ik ook echt leuk om te doen. Die klim naar Sainte Anne (ooit bij het 7-cols brevet in de plaats gekomen van de Col de Larch) had ik gewoon echt geen goede benen meer en won het afzien het bijna van het genieten. Bijna. Die klim vroeg gewoon meer kracht van mijn benen dan er eigenlijk in zat. Maar spierpijn krijg ik daar dus blijkbaar niet van. Dat is het mooie.

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel het uitmaakt dat ik op een 26 inch mbt met 1.95 inch brede banden omhoog fiets. Misschien moet ik komende week voor de Col de la Bonette maar eens een lichte racefiets huren om dat te ervaren. Ik heb echt geen idee of ik dat als zwaarder of lichter zal ervaren.

Comment

• Zwaarder lijkt me iig niet logisch ;)
          privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

• Oh ja, ik vergat nog iets. Behalve dat het hier zo'n mooi gebied is waar echt veel te doen is zodat we hier nog wel vaker naar toe willen, heb ik nog iets anders ontdekt wat ik zeker nog wel wil doen.

Ik werd altijd gefascineerd door die oude beelden van de Tour de France waarbij je de renners in zwart-wit over onverharde cols ziet fietsen. Die vind je in dit gebied dus ook nog diverse. Vele zijn in onbruik geraakt of hadden slechts een militair doel. Een hele fraaie die zeker op mijn verlanglijstje staat is de Col de Parpaillon. Op 2637 meter hoogte ga je dan door een 520 meter lange tunnel. Enfin, lees zelf maar:

http://www.dangerousroads.org/europe...on-france.html

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
              Zwaarder lijkt me iig niet logisch ;)
              Een racefiets heeft een veel zwaarder lichtste verzet, dus dat lijkt me nog wel iets om aan te wennen. Nu fiets ik op souplesse omhoog en dat lukt dan misschien niet. Dat bedoel in met zwaarder. Zo'n ding weegt dan weer de helft van mijn mbt, dus ben ik wel benieuwd of ik jet zwoegen in een zwaar verzet met een lichtere fiets per saldo wel als lichter ervaar. Die paar kg fiets maken op mijn gewicht (weet het momenteel niet exact maar het is zo 90+ met kleding en eten en drinken. Misschien wel 95+?) toch niet zoveel uit?

Comment

• Wat dacht je van de extra rolweerstand van die ballonbanden?
                privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

• In principe hebben brede fietsbanden een lagere rolweerstand dan een smallere band. Bij gelijke samenstelling dan toch. Dat is wat een rondje fietsbanden op internet mij een tijd geleden leerde. De samenstelling van de band is echter ook zeer bepalend. Bij sommige banden loopt de rolweerstand flink op bij een lagere druk. En bij andere veel minder.

Ik heb er schwalbe hurricanes met 5 bar druk op liggen. Ooit gekocht met het idee dat die op de weg makkelijk rollen. De band is echter vrij stug. Zowel loopvlak als wang, dus ik vermoed dat er vrij veel verlies op treedt bij een lagere druk.

Comment

• Voor mijn gevoel trap je op de MTB altijd lichter dan op de wielrenner, maar wielrenner heeft weer minder gewicht, dus je kunt wat sneller naar boven. Maar goed afgelopen week gefietst in gebied waar ik vorig jaar met de MTB heb gefietst en al mijn pr's ruim aangescherpt! Gisteren nog laatste ronde gedaan van 53 km met 500 hoogtemeters, was daar heel tevreden over. Wel vergeten in te smeren dus iets rood op de benen en armen. Nu weer thuis, gewoon deze week lekker nog wat fietsen!

auto's
                    Citroen 2CV 1982
                    Saab 9-3 2.0T 2002
                    Citroen C1 2014
                    Solex 3800

Comment

• Ik heb voor morgen inderdaad de Col de la Bonette op het programma staan. En ik heb maar eens een carbon racefiets gereserveerd om hem mee te beklimmen. Ben benieuwd. Zal ondanks alle toezeggingen wel een klein fietsje zijn voor mensen met een Frans dwergenpostuur. Ook geen idee van de versnellingen. Dubbel, triple? We gaan het zien
                      Dit is Frankrijk, dus pas als ik op het ding boven ben geweest en weer veilig beneden geloof ik dat het goed komt ;-)

Ik heb ban Stefan iig een 7-cols stempelkaart gekregen. Vandaag met de auto omhoog gegaan en de Col d'allos afgestempeld omdat ik die dus al gedaan heb. Morgen met de huurfiets hopelijk de Bonette halen, anders moet ik hem alsnog met de mbt op gaan rijden :-)

Mijn zoontje van 8 wil nu ook heel graag samen met mij in de aanhangfiets een Col beklimmen, zo enthousiast is hij nu ook. Wie weet probeer ik dat deze week ook nog, sommige dingen zijn te aantrekkelijk om niet te proberen. Maar dan zou ik nog even uit moeten zoeken welke col. Niet de Vars, die is te onregelmatig. De Cayolle heb ik al een aardig stuk met hem gefietst, maar het eerste stuk is relatief makkelijk. Dus hebt tweede stuk relatief zwaar. Dan is de Col d'Allos veel gelijkmatiger en grotendeels ook redelijk beschut tegen wind en zon. Maar wel heel erg smal.

Comment

• Wie heeft hier trouwens ervaring mee? Gravelbikes?
                        https://www.koga.com/nl/racefietsen/...llroad?frame=H

Deze spreekt mij ook heel erg aan, mede omdat het voor mijn gevoel de ideale fiets is. Je kunt er mee wielrennen, maar ook af en toe bospaadje mee nemen e.d. en dat vind ik echt leuk om te doen. Echt MTB hou ik niet zo van, singletrials zijn nog wel leuk, maar die drek en de blubber ben ik snel klaar mee, maar ik vind het af en toe best leuk om eens een ander pad te nemen dan alleen het asfalt. Ik merk dat ook, dat ik mijn MTB wanneer ik die wel eens gebruik niet zo intens offroad gebruik. En met de wielrenner duik ik af en toe wel eens een gravelweg op.
                        dus zo'n gravelbike lijkt mij een leuk alternatief voor beide fietsen.
                        2 in 1 om zo maar eens te zeggen. Mijn vrouw heeft wel een MTB en vind het jammer als ik de mijne weg zou doen, maar ik denk dat de gravelbike dan wel weer goed alternatief is.

auto's
                        Citroen 2CV 1982
                        Saab 9-3 2.0T 2002
                        Citroen C1 2014
                        Solex 3800

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                          In principe hebben brede fietsbanden een lagere rolweerstand dan een smallere band. Bij gelijke samenstelling dan toch. Dat is wat een rondje fietsbanden op internet mij een tijd geleden leerde. De samenstelling van de band is echter ook zeer bepalend. Bij sommige banden loopt de rolweerstand flink op bij een lagere druk. En bij andere veel minder.

Ik heb er schwalbe hurricanes met 5 bar druk op liggen. Ooit gekocht met het idee dat die op de weg makkelijk rollen. De band is echter vrij stug. Zowel loopvlak als wang, dus ik vermoed dat er vrij veel verlies op treedt bij een lagere druk.
                          Bij gelijke druk wel. Ga je er minder druk in stoppen dan hebben ze op een gegeven moment dezelfde rolweerstand als een smallere band maar met meer comfort. Ga je te zacht (en hoeveel bar is dat dan?) dan trap je weer zwaarder.

Vwb racefiets: je kan op een fiets met een compact tandwielset (50-34) aan de voorkant en een 11-32 aan de achterkant prima omhoog komen op de meeste bergen. Ja, je kan niet lager dan 1:1 zoals op de MTB maar je hebt ook minder gewicht mee naar boven te zeulen.

------------------------------------------------
                          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

• Je hebt ook racefietsen met triples he? Dan kom je heel erg in de buurt van MTB-versnellingen.
                            Een willekeurige racefiets huren en direct een col beklimmen lijkt mij lastig. Een racefiets moet namelijk perfect zijn afgesteld op je lichaam, anders wordt het een akelige klim met rugpijn/nekpijn oid.
                            Succes dus! :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Het huren van een racefiets in Frankrijk is inderdaad lastig. Gisteren werd me nog verteld dat ze om 8 uur open zouden gaan. Vandaag blijkt dat toch 9 uur te zijn. Hoe Frans wil je het hebben :-)

Nog even wachten dus en dan zien of ik met mijn 1.89 op zo'n kabouterfiets omhoog kom :-)

Comment

• Het wordt een Look 765. Maat weet ik nog niet :-)

Comment

• Look is dan wel weer mooi. Vind ik dan.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Heb hem gehaald hoor. Was op een racefiets minder zwaar dan Vars+Sainte Anne op de MTB. Heb er echt van genoten en de laatste 5 km begon ik te beseffen dat ik het echt ging halen en ben ik een beetje rustiger aan gaan doen om extra te kunnen genieten. Ook de finish met de Cime de la Bonette van 15% ging prima. Langzaam. Maar prima. Wat zou ik lang hebben gedaan over de Col als ik op de MTB was gegaan... Nu was ik sneller boven dan Stefan.

Comment

• Gaaf! de col de la bonette staat toch wel heel hoog op mijn lijst nog een keer te doen, top dat je het gehaald hebt!

auto's
                                      Citroen 2CV 1982
                                      Saab 9-3 2.0T 2002
                                      Citroen C1 2014
                                      Solex 3800

Comment

• Moet je zeker doen want het is de mooiste Col die ik hier gedaan heb! Echt een mooie lange beklimming met veel afwisseling in het landschap. Ook veel variatie in het stijgingspercentage dus daar moet je wel tegen kunnen.

Meteen bij het begin in Jausiers liet ik tot mijn verbazing Stefan al achter me. Daarom vroeg ik me ook af of ik niet veel te snel ging om de top te halen. Maar het ging zo makkelijk, mooi en redelijk hoog traptempo wat ik naar mijn idee nog lang vol kon houden. Nog een tijdje achter een Fransman gefietst die ik toch maar liet gaan toen het steiler begon te worden. En dan gaat het traptempo omlaag, waar ik met een beetje vrees naar uit had gezien. Kon ik zo zwoegend met de trappers wel bovenkomen. Ik merkte ook dat de snelheid wel terugliep op die stukken, maar lang niet zoveel als met de mountainbike. Ook op de steilste stukken had ik toch nog 8 of 9 km/U op de teller. Waar ik met de mbt 5 of hooguit 6 verwachtte. Of soms zelfs 4.5. En dan gaan de kilometers echt een stuk sneller voorbij dan met die lage snelheid, dat scheelt echt zoveel.

Precies weet ik het allemaal niet meer maar in mijn beleving schoven de kilometers dus relatief vlot voorbij. En dat trage traptempo leek me ook niet op te breken.

Met nog 17 km te gaan voor het eerst even een stukje staan op de pedalen. Om alles even te strekken en omdat het even heel steil was. Met 15 nog eens en met 13 ook weer.

Uiteraard had ik stevig ontbeten. Ook had ik voor de Col nog even twee muesli/notenrepen met honing geheten. Die had ik nog twee bij me en zo'n energie-gel. Stefan had gezegd dat ik die gel een uur onder de top moest nemen. Dus ik kon nog wel zo'n reep pakken voor die tijd. Maar waar zat dat ding? Onder het fietsen alles gevoeld, maar nergens meer gevonden. Dan maar gestaag doortrappen.

Ondertussen met de mensen die me inhaalde of die ik inhaalde veel leuke korte gesprekjes gehad. Soms maar een paar woorden, maar soms ook langer. Zelfs twee Oostenrijkse of ander zwaar-accent-duits-pratende fietsers op van die vouwfietsen met minibandjes omhoog zien gaan op een miniverzetje.....

Een Fransman met wie ik even praatte raadde me ergens aan om even rustig aan te doen omdat er zo een heel zwaar stuk zou volgen. En dat was ook zo. Boven me zag ik haarspeldbocht na haarspeldbocht tegen de steile helling. En toen ik die gehad had zag ik boven me haarspeldbocht na haarspeldbocht...

Tussen km 8 en 7 nam ik mijn gel in. Wat is dat zoete troep zeg, leek wel honing of zo. Meteen weggespoeld met wat water. Ik moest er wel van boeren, maar het bleef in ieder geval goed binnen.

Nog 5 km te gaan. Ik zou het gewoon gaan halen, ongelofelijk. En relatief gemakkelijk. Het was inmiddels een maanlandschap om mee heen geworden. De lucht was duidelijk ijler, maar behalve een verhoogde ademhalingsfrequentie had ik er geen last van. Wel van mijn bovenarmen en nek. Die deden zeer. Mijn benen niet, die voelden eigenlijk wel prima.

Toen heb ik een beetje gas terug genomen en ben ik extra om me heen gaan kijken. Niet pal naar beneden want dan werd ik duizelig en begon ik te zwalken. Heel de tijd had ik ook echt geen idee welke kant de weg op loopt en waar die top dan ergens is. Het paaltje van km3 miste ik. En mijn maag begon voor het eerst te knorren. Nog maar 2 km.

Zou dat de top zijn? Ah, dan is daar de rondweg rond de echte top. De Cime de la Bonette. Hé een splitsing of afslag met borden? Welke kant moet ik op? Toch maar rechtdoor? Dan ben ik het punt voorbij en lijkt de weg naar beneden te gaan.. Maar van een afstand zag ik hem toch enorm stijgen? Zit ik wel goed? En de Cime was toch autovrij? Hier rijden gewoon auto's....

Op hetzelfde moment begint de weg wel zo te stijgen dat mijn twijfel weg is. Man wat is dat steil ineens... Nog even volhouden, gewoon in het zadel blijven. Hier moet je geen stuurfout maken! Daar zie ik heel veel mensen, auto's en motoren. Daar moet het zijn! Het was er zo druk en smal dat het verkeer opstropte. Net als soms bij de Tour. Net op tijd reed het weer door zodat ik kon blijven trappen. En toen was ik er. 2807 m. Best wel hoog voor mijn doen.

Even later kwam Stefan redelijk uitgemergeld boven. Hij had ook echt last van de hoogte gekregen. Natuurlijk van het uitzicht genoten en wat gekletst. Toen een paar honderd meter naar beneden rijden om bij het paaltje van de 7Cols het kaartje te stempelen.

Ik had me voorgenomen rustiger te dalen op een veel stuiterigere racefiets met smalle bandjes en remmen die ik niet kende. En ik bedacht dat ik Strava op de top vergeten was aan te zetten, dus dat moest nog even.

Met de handen in de beugels moest ik mijn ellebogen wel zó laag houden als ik bij de remgrepen wilde komen dat ik dat al snel afschreef. Dan maar bovenop het stuur. Maar dan kun je de gegrepen ook niet echt helemaal omvatten met je vingers. Remt het dan wel hard genoeg? Mwah. Voldoende maar niet super. Langzaam aan kreeg ik de slag meer te pakken en was ik weer op Stefan ingelopen. Net toen ik hem voorbij was kreeg ik een insect in mijn oog. Het duurde lang voor ik die te pakken kreeg dis ik lag al weer een km achter of zo. En ik wilde niet te hard afdalen. Ik vond de greep op doe ik op de remmen had nog steeds niet fantastisch maar kreeg wel meer vertrouwen. Voor de bocht weer achter het zadel hangen en dan redelijk krachtig maar vooral soepel remmen. Ook de bochten gingen met meer vertrouwen dus ik was zo Stefan weer voorbij. Maar toen werd het asfalt slechter. Na 1 flinke hobbel was het me wel duidelijk dat ik het wegdek echt heel goed in de gaten moest houden want zo'n racefiets op snelheid is best wel nerveus.

Toen kwam er een 'local' voorbij zeilen. Pff. Wat ging die hard naar beneden. Dat ging ik niet proberen te evenaren want hij had duidelijk meer ervaring en ook veel meer parcourskennis.

Veilig beneden gekomen, toen 'even' een pannini in Jausiers gegeten. Nog nooit iemand gezien die zó lang deed over het maken van Panini's. Echt op escargot-tempo. Maar wat was het fijn weer iets te eten.

Daarna weer op gang zien te komen en in een heerlijk tempo vol tegen de wind de laatste krachten weg kunnen trappen. En toen ik in Barcelonnette de fiets bij de verhuur even tegen mijn auto aan parkeerde lagen daar in de zon op het dak van de auto:

Twee opgewarmde notenrepen :-)

Inmiddels was het geloof ik tegen half 3, maar bij de verhuur (Bouticycle in Barcelonnette) hoefde ik maar een halve dag huur af te rekenen. Voor 32 euro had ik heerlijk gefietst!

De overgebleven 3 Cols wil ik zeker nog een keer fietsen om mijn brevet te 7-Cols te halen. Sterker nog: mijn kinderen willen dat ik dat liefst deze vakantie nog die :-) Maar dat ga ik helaas niet meer halen.
                                        Last edited by Brahma; 14-08-17, 22:24. Reden: Zal vast nog wel een autocorrectie foutje in staan, maar ik ga slapen :-)

Comment

• Leuk verslag hoor!! En gaaf dat het zo lekker ging.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Voor de rest geen poeppauzes gehad oid? :-)
                                            Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

• Bij een beklimming is het juist de kunst om zonder te stoppen en zonder een voet aan de grond de top te bereiken.

Het enige wat ik gisteren verkeerd had ingeschat was de zon. Mijn benen zijn vrij krokant geworden...

Comment

• Leuk verslag!
                                                ''Thank God for the internet experts''

Comment

• Mooi verhaal. Lijkt wel of we er een Rico bijhebben. Dus naast een snelheidsduivel een klimgeit (o: Maar eh, stop jij gewoon water in je bidon? Kan je beter een sportdrankje mee omhoog nemen. Iets van Gatorade of een afgeleide daarvan. Dat is dus ook zoete troep, net als die gelrepen, maar het helpt wel. En hoe was de maat van die Look? Nog een beetje te doen? Als ik een keer een fiets huur heb ik het omgekeerde probleem, want smurf. Dus voor mij zijn die dingen altijd te groot. En ik neem voor de zekerheid m'n pedalen mee, omdat ik Look pedalen en plaatjes gebruik en er meestal Shimano op zit.

Comment

• Een leuke rit maakt een leuk verslag :-) Ik weet ook zeker dat een Rico of een Kees me hier finaal voorbij gestoken waren. Ik maak me wat dat betreft geen illusies. Maar wat heb ik er een plezier in :-)

Wat het eten een drinken betreft: en paar km voor de top begon mijn maag dus voor het eerst te knorren. Gelukkig kreeg ik er niet echt problemen mee maar ik had wel echt honger op de top. Dat kwam dus door die 2 repen die ik op het dak van de auto had laten liggen. Het eten had ik dus redelijk uitgekiend. In theorie dan :-)

Ik had 1 bidon met water en 1 bidon met ranja gevuld. En op de top had ik nog wat water een wat ranja over. Dat ging dus ook goed.

De Look had maat 56. Voor mijn 1.89 aan de kleine kant vermoed ik. Ik zal nog wel een foto posten waarop je de verhoudingen kunt zien.
                                                    Last edited by Brahma; 15-08-17, 15:24.

Comment

• Zo zag het er uit op de fiets:

[CM]Het zag er niet uit op de fiets [CM]

Screenshot_20170815-131134.png
                                                      Screenshot_20170815-131235.png

Comment

• Bij het beklimmen van de Cols hier kom je trouwens de meest vreemde combinaties tegen.

Col de Vars:

Screenshot_20170812-130818.png
                                                        Je ziet het nauwelijks maar de voorste trekt de dame met rood jack met een paar binnenbanden als sleepkabel dus de Col op. Ik zag ze komen maar kon ze niet voor blijven. Vlak voor de top kwam die jongen die trok me echt sprintend voorbij met zeker 25 per uur.....

Col de la Bonette:

Screenshot_20170815-131801.png
                                                        Last edited by Brahma; 16-08-17, 07:27.

Comment

• Prachtig verslag om te lezen! Vind het wel stoer dat je dit allemaal in je vakantie zo doet, terwijl het totaal niet gepland was :)

Comment

• Gave verhalen man. Ik kreeg het op de Limburgse heuvels al Spaans benauwd, laat staan dat je zo'n puist op moet.
                                                            ------------------------------------------------
                                                            We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

• Vandaag een ritje van 150km gereden van Aken naar Troisvierges (Luxemburg). Je kan hier een fietsroute volgen, de Vennbahn....een oud en gesloten spoortracé. Morgen rijden we zo terug, vandaag via de Eiffel naar beneden.....met veel hoogtemeter in the process. Van de 6 uur ruim 3 regen gehad, de andere 3 opspattend water. Laatst 15km was onverhard en dus één grote modderpoel. We zijn door de eigenaar van de B&B eerst even met de tuinslang afgesloten voordat we met goed fatsoen naar binnen konden.
                                                              Last edited by OOPS; 20-08-17, 06:29.

Comment

• 150km. Noem dat maar een ritJE... Zeker met zoveel regen. Ik ben zelf inmiddels weer thuis, maar wat mis ik de Alpen. Ik zou anders morgen zo weer een racefiets willen huren en de een of andere kei op rijden )-; Helaas weer een jaar wachten. Maar dan wil ik mijn 7-cols kaart wel vol gaan maken en ook nog op zoek naar de mooiste onverharde cols. Dat op het vlakke rijden is gewoon niet echt iets voor mij, pas bij een berg op rijden gaat mijn hart letterlijk en figuurlijk harder kloppen :-)

Comment

Working...
                                                                X