Insinuaties over games in de media

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • htt-thalan
    Senior Member
    • 05-02-09
    • 921

    Insinuaties over games in de media



    Ik kots op mensen die bij elke misdaad waarbij wapens ge/misbruikt worden, games erbij halen. 'De dader speelde gewelddadige games'.

    Misschien ging hij wel spelen omdat hij al verknipt wás. Misschien dacht hij dat hij daar voldoening uit kon halen, of dat het een geschikte oefening was voor zijn geplande moordpartij.

    Ik speel al vele jaren Counterstrike, Unreal, Warcraft, GTA, en ik heb echt nog nooit iemand uit zijn auto getrokken, een bijl in zijn rug gestoken, door zijn hoofd geschoten of eroverheen gereden. Je moet sowieso een heel verkeerd beeld van de realiteit hebben om iemand zoiets aan te kunnen doen, als iemand door een game door zo'n daad komt dan was die aansporing ook wel te vinden in een gewelddadige film, boek, of voor mijn part en toneelstuk.
    Good. Bad. I'm the guy with the gun.
  • Tom
    Senior Member
    • 05-06-08
    • 338

    #2
    Topicdisclaimer: heren allemaal vriendelijk reageren op htt-thalan, geef hem vooral gelijk. verder rustig blijven en ramen en deuren gesloten houden.
    Einde mededeling

    Comment

    • Harry
      Admin
      • 06-06-08
      • 26824

      #3
      Ik speelde vroeger veel pacman, maar heb nog nooit een spook opgegeten.

      Ik speelde vroeger vaak racegames (outrun bv!) en rij wel elke dag te hard.
      Dat te hard rijden/racen zat er al in en is niet erger geworden door die spelletjes denk ik.


      Toch denk ik dat veel GTA-achtige games spelen op erg jonge leeftijd niet echt goed is.
      Zelfs ik denk wel eens dat ik andere auto's aan de kant kan botsen etc zodat ik door kan. Dan bedenk ik me ineens dat dit het echte leven is en doe het toch maar niet. :-)

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment

      • PACO
        Ohjajoh??!!
        • 13-06-08
        • 19576

        #4
        Niet helemaal eens.
        Hoewel het te makkelijk is om de oorzaak bij games te leggen - alsof dat genoeg zou zijn - kan ik me wel voorstellen dat door het realisme en de continue blootstelling aan over the top geweld de wat zwakkere broeders onder ons kunnen flippen. Tegenwoordig worden jongeren aan zoveel geweld blootgesteld via TV, internet én games dat het een afstompende werking kan hebben. Als je dan toch wat labiel bent of andere problemen hebt, dan kan dit misschien wel meehelpen.

        De vergelijking met games van vroeger is een leuke: het realisme van games nu is totaal niet te vergelijken met games toen. Iemand die het onbeholpen geweld van de eerste Prince of Persia zag zal niet snel een link met de realiteit gaan leggen. Maar iemand die superrealistische sniperspellen speelt waarbij moorden het doel van het spel is, ook niet helemaal tof is en waar er ook nog eens coole wapens thuis liggen, die heeft wat meer verleiding dan de doorsnee pacman-speler ;-)
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

        Comment

        • Martijn
          Senior Member
          • 07-06-08
          • 1663

          #5
          Tja als je Counterstrike een gewelddadig spel noemt, ben je denk ik blind voor wat echt gewelddadige spellen zijn...
          Fährst du quer - Siehst du mehr

          Comment

          • Sander
            Red mij niet
            • 05-06-08
            • 8067

            #6
            Vader

            De politie stelt een onderzoek in naar de vader van de schutter. De ouder heeft mogelijk de wapenwet overtreden. "Alles wijst erop dat de vader nalatig was", zei Ralf Michelfelder, de leider van het onderzoek, donderdag op de Duitse tv-zender ZDF.
            Wellicht was hem tijdens de opvoeding ook iets ontgaan
            fka v164

            Comment

            • htt-thalan
              Senior Member
              • 05-02-09
              • 921

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
              Dan bedenk ik me ineens dat dit het echte leven is en doe het toch maar niet. :-)
              En dáár gaat het bij een aantal mensen dus mis :)

              @ Tom

              Loop jij ook vooruit met een rode vlag als je je auto aan je vriendin uitleent? :)
              Good. Bad. I'm the guy with the gun.

              Comment

              • SchnitzelStephan
                Waalkantenaar
                • 09-06-08
                • 10080

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Martijn Bekijk bericht
                Tja als je Counterstrike een gewelddadig spel noemt, ben je denk ik blind voor wat echt gewelddadige spellen zijn...
                Martijn, vertel? In hi-res andersgepigmenteerden afknallen en als ze dan op de grond liggen met de machete erop in hakken in Farcry II begint inmiddels een beetje flauw te worden... :)
                You know that reality is immaterial

                Comment

                • Dennis Cavallino
                  Disclaimer: MMGHND
                  • 06-06-08
                  • 11601

                  #9
                  Het zijn altijd van die discussies die voorbij gaan aan de begeleiding van zo'n kind. Misschien komt 't omdat ik ben opgegroeid met het bloedloze the A-team en de 'rake missers' tijdens knokpartijen in the Knight Rider. Vooral het ouderwets knokken in Bud Spencer en Terence Hill en films als de Canonball Run lieten al zien dat je geweld als klein kind (was ik toen) met een korreltje zout moest nemen. Het was grappig. En een knokpartij in 't echt was eigenlijk ook best leuk, je had toch een beetje respect voor degene die tegenover je stond, want na een paar klappen ging je gewoon weer verder voetballen, of oorlogje spelen met je blaasbuis en besjes. En dan had je lol met degene waar je net nog ruzie mee had.

                  Dat mensen met wapens gaan rondlopen en schieten, heeft volgens mij nog meer te maken met de aandacht van de pers, dan met de invloed van games. Dáár hoor je die journalisten niet over.

                  En wat te denken van horrorfilms, die zijn toch best heftig en ieder kind weet ze in no time te vinden. Vooral tijdens de pubertijd zie je dat ze daar toch echt naar gaan kijken. Ik kan me zelf niet voorstellen dat je direct na het zien van zo'n film met een kettingzaag een winkelcentrum of basisschool binnen zou rennen... maar ik snap wel dat veel kinderen niet opgegroeid zijn met het principe van goed en kwaad. En van goed en gevaarlijk.

                  Comment

                  • Martijn
                    Senior Member
                    • 07-06-08
                    • 1663

                    #10
                    Stefan,
                    oh ik vermaak me nog steeds met ongelovige Amerikanen of Taliban killing in Call of Duty 4. Vooral een level waarbij je als gunner in een C131 Gunship zit is echt briljant :-)

                    Fährst du quer - Siehst du mehr

                    Comment

                    • iOnline
                      Senior Member
                      • 10-06-08
                      • 3149

                      #11
                      Interessant voer voor psychiaters en psychologen.

                      Ik kan mij iig in de verste verte niet voorstellen dat iemand na het spelen van een gewelddadig spel besluit om zijn vader's baretta te pakken om met 50 kogels op zak in het rondte te gaan schieten op een school.

                      De jongen lijkt het vooral op vrouwen gemunt te hebben.

                      Hij zou ze één voor één gericht om zeep geholpen hebben door zijn pistool op hun hoofd te zetten en de trekker over te halen. Die paar mannelijke slachtoffers zouden slachtoffer zijn geworden omdat ze in de weg liepen.

                      Tijdens het hele gebeuren heeft hij nog een auto met chauffeur gekaapt, maar deze mijnheer heeft hij netjes laten gaan.

                      Mijn wild guess: Heeft op de één of andere manier slechte ervaring met vrouwen en trok het niet meer.
                      Iedereen heeft recht op mijn mening!

                      Comment

                      • SchnitzelStephan
                        Waalkantenaar
                        • 09-06-08
                        • 10080

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                        slechte ervaring met vrouwen en trok het niet meer.
                        Wat wil je nou eigenlijk zeggen? :)
                        You know that reality is immaterial

                        Comment

                        • Tom
                          Senior Member
                          • 05-06-08
                          • 338

                          #13
                          Als ze niet luisteren willen moeten ze maar voelen:)

                          Comment

                          • htt-thalan
                            Senior Member
                            • 05-02-09
                            • 921

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                            Heeft op de één of andere manier slechte ervaring met vrouwen en trok het niet meer.
                            Is dit alleen mijn scheve gedachtengang of zien andere hier ook een pun in :)
                            Good. Bad. I'm the guy with the gun.

                            Comment

                            • MN-Power
                              New kid till eternity
                              • 08-06-08
                              • 5461

                              #15
                              Ook het schieten met luchtdrukwapens was een van zijn hobby's. Dat meldde een woordvoerder van de politie donderdag.
                              Waarom koppen met het feit dat hij met 'echte' wapens schoot als hij dat ook met virtuele deed? :-S

                              Ben het wel eens met het feit dat de game-rating niet voor niks bestaat en dat het wel zo handig is als de ouders en hun kids zich daar aan houden. Desalniettemin was het minieme deel dat daadwerkelijk tot actie overgaat waarschijnlijk net zo verknipt als zonder geweldadige games/films/boeken(hoor ik niemand over, maar bij een ziek boek lijkt me 'je fantasie gebruiken'niet bepaald positief).
                              Every second of your life is a part of your song

                              Comment

                              • brun
                                Writer, baby.
                                • 05-06-08
                                • 22408

                                #16
                                Die jongen is gewoon ziek.

                                Elk gezond kind kan het verschil herkennen tussen een hyperrealistische computergame en de echte wereld. Maar er zijn natuurlijk genoeg verknipte tieners die zulke games vooral leuk vinden omdat ze ervan dromen het ook echt eens te doen.

                                Zulke tieners waren er altijd al en zullen ook blijven. Twintig jaar geleden huurden zulke jochies zieke horrorfilms uit de videotheek. Wij hadden zo iemand op school; die zat hartje zomer met de gordijnen dicht het hele weekend zulke films te kijken.

                                Veertig jaar geleden martelden zulke jongens vliegen door ze een voor een de pootjes uit te trekken.

                                Zestig (EDIT: zeventig natuurlijk) jaar geleden werden ze lid van de Hitlerjugend.

                                Het zijn niet de games die de oorzaak zijn, maar de verknipte geesten van sommige tieners. Ik vind het veel belangrijker om de vraag te stellen hoe zo iemand überhaupt aan wapens komt...
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                Comment

                                • MN-Power
                                  New kid till eternity
                                  • 08-06-08
                                  • 5461

                                  #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door htt-thalan Bekijk bericht
                                  Is dit alleen mijn scheve gedachtengang of zien andere hier ook een pun in :)
                                  T-/CM heeft concurrentie. :-)
                                  Every second of your life is a part of your song

                                  Comment

                                  • Harry
                                    Admin
                                    • 06-06-08
                                    • 26824

                                    #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                    Zestig (EDIT: zeventig natuurlijk) jaar geleden werden ze lid van de Hitlerjugend.

                                    Het zijn niet de games die de oorzaak zijn, maar de verknipte geesten van sommige tieners. Ik vind het veel belangrijker om de vraag te stellen hoe zo iemand überhaupt aan wapens komt...

                                    LOL, Hitlerjugend was heel iets anders uiteraard. Als je net in de verkeerde familie was geboren, zat jij bij de Hitler-jugend.

                                    En (illegale) wapens kun je overal kopen (ook in NL). Gewoon geld meenemen en wat rondvragen.
                                    Zijn pa had toch een wapenvergunning en een lading wapens in huis? Dus dan is het helemaal makkelijk voor zo iemand.

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment

                                    • brun
                                      Writer, baby.
                                      • 05-06-08
                                      • 22408

                                      #19
                                      Ja, moet bekennen dat die pa met z'n wapenvergunning ook wel tot wat conclusies leidt. De jongen is daardoor waarschijnlijk opgegroeid in een sfeer vol wapenfascinatie.
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                      Comment

                                      • Hansv
                                        Tuttut-hoho'er
                                        • 05-06-08
                                        • 22654

                                        #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                        LOL, Hitlerjugend was heel iets anders uiteraard. Als je net in de verkeerde familie was geboren, zat jij bij de Hitler-jugend.
                                        Ha, die Harry;

                                        Beetje verkeerd gegeneraliseerd; in de vroege jaren dertig gold dat misschien nog wel (100.000 HJ'ers tegen zo'n tien miljoen leden van andere grote jeugdorganisaties) maar nadat op de Rooms-Katholieke clubs na alles was geannexeerd en onder de HJ ressorteerde waren het alleen de hele dapperen die er géén lid van waren. Wiki:
                                        "Lidmaatschap van de HJ werd verplicht in 1939 voor alle jongeren boven 17 jaar, en in 1941 voor alle jongeren ouder dan 10 jaar. Toch wisten nog vier miljoen jongeren buiten de Hitlerjugend te blijven, ondanks de zware straffen die ze hiermee riskeerden. Wie zich toch niet aanmeldde, werd door de Hitlerjugend zelf persoonlijk van het huisadres opgehaald en in een demonstratieve stoet meegenomen."
                                        Scherven brengen gelul.

                                        Comment

                                        • Steven
                                          Iets beters wist ik niet
                                          • 05-06-08
                                          • 4194

                                          #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                          En (illegale) wapens kun je overal kopen (ook in NL). Gewoon geld meenemen en wat rondvragen.
                                          * link naar gummenpatsdraadje wordt steeds duidelijker, drugs, illegale wapens ... *

                                          Tja voor het computertijdperk (eind jaren 80 dus) werden juist de geweldadige films en de geweldadige muziek (black sabbath e.d.) als de veroorzakers van het geweld aangewezen. Toen dat niet houdbaar bleek te zijn, was er gelukkig iets nieuws: de computergame!

                                          citaat Chris Rock:
                                          Guns don't kill people, BULLETS do!
                                          Don't regulate the weapons, regulate the bullets.
                                          Make them $5.000,- a piece! There won't be any innocent bystanders shot then. Hell No! At five grant a bullet you will learn how to shoot properly. Yeah!
                                          (en dan nog een paar minuten verder waaronder het terugvragen van een kogel aan iemand die je per ongeluk hebt neergeschoten e.d.)
                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                          Comment

                                          • Harry
                                            Admin
                                            • 06-06-08
                                            • 26824

                                            #22
                                            @Hansv : dat is precies mijn punt. Niet alleen psychopaten zaten bij de HJ. Integendeel, vaak hadden ze geen keuze.

                                            @Steven : sinds waneer hou jij stalkfiles bij? :-)

                                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                            BMW 320Ci (van GF)



                                            Comment

                                            • Hansv
                                              Tuttut-hoho'er
                                              • 05-06-08
                                              • 22654

                                              #23
                                              Ha, die Harry;

                                              Op die manier, sorry. Ik had 'Als je net in de verkeerde familie was geboren' eigenlijk als een generalisering opgevat omdat HJ-lidmaatschap meestal geen bewuste keuze was.
                                              Scherven brengen gelul.

                                              Comment

                                              • Tomstr
                                                Senior Member
                                                • 19-06-08
                                                • 3695

                                                #24
                                                Chris Rock over guncontrol :)

                                                Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.


                                                +

                                                Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.
                                                Last edited by Tomstr; 12-03-09, 12:30. Reden: linkje toegevoegd
                                                De Boekhouder

                                                Oi, no professionals

                                                Comment

                                                • SchnitzelStephan
                                                  Waalkantenaar
                                                  • 09-06-08
                                                  • 10080

                                                  #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Martijn Bekijk bericht
                                                  Stefan,
                                                  oh ik vermaak me nog steeds met ongelovige Amerikanen of Taliban killing in Call of Duty 4. Vooral een level waarbij je als gunner in een C131 Gunship zit is echt briljant :-)

                                                  Mooi. Ik heb per morgenmiddag LAN weekend en ik kan vast wel van iemand een kopietje trekken!

                                                  :)
                                                  You know that reality is immaterial

                                                  Comment

                                                  • PACO
                                                    Ohjajoh??!!
                                                    • 13-06-08
                                                    • 19576

                                                    #26
                                                    Ik vind dat een veel te makkelijk generalisatie, dat een boek net zo makkelijk kan leiden tot dezelfde vreemde gedachten. Voor een boek is meestal veel meer fantasie nodig, zeker omdat de meeste mensen visueel ingesteld zijn. Met het realisme van spellen en de realiteit van filmpjes op internet, heeft men weinig fantasie meer nodig en is vergelijk met wat er in de realiteit gebeurt zo gemaakt.

                                                    Ik denk juist dat wanneer je moet fantaseren je tijd heb om erover na te denken, te decoderen en dat er dan beter een besef kan komen dat er duidelijke verschillen zijn tussen fictie en realiteit. Het enige doel van het toenemende realisme dat je bij spellen ziet tegenwoordig is om de beleving ervan reeler te maken. Heftiger. Bij spel wat je speelt en dat bijna 100% lijkt op wat je van Golfoorlog en Afghanistan te zien krijgt wordt het een stuk moeilijker om die scheiding aan te brengen. Voor sommigen dan.
                                                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                                    Comment

                                                    • SchnitzelStephan
                                                      Waalkantenaar
                                                      • 09-06-08
                                                      • 10080

                                                      #27
                                                      "In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same!!!!"

                                                      /cue Kerry King....
                                                      You know that reality is immaterial

                                                      Comment

                                                      • PACO
                                                        Ohjajoh??!!
                                                        • 13-06-08
                                                        • 19576

                                                        #28
                                                        Klopt.
                                                        Onze hersenen kunnen geen onderscheid tussen impulsen die van dromen afkomstig zijn of reallife impulsen.
                                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                                        Comment

                                                        • MN-Power
                                                          New kid till eternity
                                                          • 08-06-08
                                                          • 5461

                                                          #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                                          Ik denk juist dat wanneer je moet fantaseren je tijd heb om erover na te denken, te decoderen en dat er dan beter een besef kan komen dat er duidelijke verschillen zijn tussen fictie en realiteit. Het enige doel van het toenemende realisme dat je bij spellen ziet tegenwoordig is om de beleving ervan reeler te maken. Heftiger. Bij spel wat je speelt en dat bijna 100% lijkt op wat je van Golfoorlog en Afghanistan te zien krijgt wordt het een stuk moeilijker om die scheiding aan te brengen. Voor sommigen dan.
                                                          Ik denk dat weinig gezonde geesten(en daar draait het om) een spel als ècht zullen ervaren(net als films), hoe realistisch ook. En de verknipte geesten kunnen net zo hard aan de wandel gaan met een (goed geschreven)boek en hun eigen fantasieën daarbij.




                                                          Of denk je dat de religies pas aanhangers kregen bij de komst van reli-tv/films/spellen?

                                                          ;-)
                                                          Every second of your life is a part of your song

                                                          Comment

                                                          • iOnline
                                                            Senior Member
                                                            • 10-06-08
                                                            • 3149

                                                            #30
                                                            Jongens, stop maar met speculeren. De oorzaak is bekend. Ik lees net dat hij het spel Counterstrike op zijn PC had staan.
                                                            Iedereen heeft recht op mijn mening!

                                                            Comment

                                                            • RC
                                                              What would Chuck do?
                                                              • 05-06-08
                                                              • 3726

                                                              #31
                                                              "Loop jij ook vooruit met een rode vlag als je je auto aan je vriendin uitleent?"

                                                              @HTTHALANTNTNT: Hypothetische situatie, Tom heeft nog nooit een vriendin gehad die ou genoeg was om een rijbewijs te hebben :)

                                                              *kopt in en loopt weer het draadje uit*

                                                              Comment

                                                              • iOnline
                                                                Senior Member
                                                                • 10-06-08
                                                                • 3149

                                                                #32
                                                                Onze Duitse schutter had wél Counterstrike op zijn PC staan, maar geen "Stopknop"!

                                                                'Stopknop op videogames nodig'

                                                                STRAATSBURG - Videospellen zouden een rode stopknop moeten krijgen. Ouders kunnen zo enkele uren een spel blokkeren als ze dat ongeschikt vinden voor hun kind.

                                                                Een oproep hiertoe van VVD'er Toine Manders kreeg donderdag bijna unanieme steun bij een stemming in het Europarlement. Spelletjes zijn tegenwoordig zo ingewikkeld dat ouders ze soms lastig kunnen uitzetten.

                                                                Het adviesrapport dringt verder aan op strenge straffen voor eigenaars van internetcafés als die kinderen spelletjes laten spelen die zijn bedoeld voor een hogere leeftijdsgroep. De eigenaren zouden jongeren dan steeds naar hun leeftijd moeten vragen.

                                                                Het parlement bepleit ook een betere leeftijdsindeling voor spellen, met name onlinespellen. Dat kan helpen voorkomen dat een minderjarige per ongeluk een spel voor minstens achttienjarigen koopt.

                                                                Europeanen hebben tamelijk veel videogames. In 2008 is hier 7,3 miljard euro aan uitgegeven in de EU. Dat is meer dan aan bioscoopfilms.
                                                                Wel een rustgevende gedachte dat ons Europarlement zich met stopknoppen bezighoudt i.p.v. bijzaken als de financiële krisis. :)
                                                                Iedereen heeft recht op mijn mening!

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X