Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geldwaarde door den eeuwen heen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Geldwaarde door den eeuwen heen

Afgelopen weekend kreeg ik een notariële akte van een voorouder uit de 18e eeuw onder ogen. Al zijn bezittingen werden erin omschreven, uiteraard ten behoeve van zijn enige erfgenaam, zijn dochter Margarete - dus dit kapitaal is niet meer in de familie.

Nu wist ik dat mijn 17e- en 18e-eeuwse voorouders niet onbemiddeld waren (ze waren notabelen in de Alblasser- en Krimpenerwaarden), maar ik sloeg toch even steil achterover bij het zien van de bedragen:

- 12 duizend gulden aan tegoeden
    - 10 duizend gulden aan obligaties (staatsobligaties van Nederland, Denemarken en Noorwegen, en van het gewest Holland en de Generaliteitslanden)

Om over de twee huizen en die boerderij maar te zwijgen...

Nou komt mij een 18e-eeuws vermogen van in totaal 22 duizend gulden voor als een gigantisch kapitaal, maar hoeveel zou 't zijn geweest naar moderne maatstaven? Toch wel aardig om te weten namelijk hoeveel die kerel met z'n zwakke zaad uit familiehanden heeft laten glippen...

Dus, money wizards onder de gummers, wat denkt u?
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Ik denk 138.835,30 euro...:)

http://www.stamboomforum.nl/extern.p.../calculate.php (gerekend met jaartal 1800)

Dus: schraper! ;)
    Last edited by raspaardje; 25-03-09, 14:27.

Comment

Grappig tooltje!

Akte is uit 1772 en dan kom ik uit op € 162 672,54.

Maar... ergens anders zie ik dat het gemiddelde jaarloon van een schoolmeester in de 18e eeuw 30 tot 50 guldens bedroeg, dus gemiddeld 40 gulden. Wat zou een leraar nu verdienen? Maak er 40 duizend euro van en je zit op een verhouding 1 gulden = 1000 euro. Da's heel andere koek!
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

En dat laatste is ook meer in overeenstemming met de toenmalige waarde en aanzien..
        Veritatis simplex oratio est

Comment

Wow, interessante link, RP. Ik verbaas me wel over die datafile, inflatiegegevens die teruggaan tot 1450??? Ik vraag me toch echt af of dat nog enigszins te onderbouwen is. Dat getal lijkt me ook volkomen verkeerd, trouwens.

Als je richtjaar 1750 aanhoudt, en je gaat uit van 3% inflatie per jaar, dan is Hfl. 22.000 toen, ruim EUR 21 miljoen waard in 2009. En dat lijkt al wat meer op "rijk" dan "krap twee ton". :)
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Ah, ze zijn er zelf ook al achter. :)
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Oh, gaan we nu patsen in hoeverre '3 keer modaal' in de familie zit? :)
              You know that reality is immaterial

Comment

Belastingambtenaren verdienden in de 17e eeuw 200 tot 500 gulden per jaar. Een deurwaarder 400 gulden.

http://www.google.com/url?sa=t&sourc...lbe3sgm2vHs9Zg

Nou, laten we aannemen dat ze destijds uitzonderlijk goed betaald werden, dus dat een deurwaarder twee keer modaal verdiende, ofwel zo'n 60.000 euro volgens huidig geld.

Kom je op 60.000 keer 2,2 gedeeld door 400 is 330 keer meer dan toen. Dan is 12.000 gulden aan tegoeden gelijk aan bijna 4 miljoen huidige euro's.

Nou, Dutch, ik geloof niet dat jij die poen op zolder hebben liggen, dus ergens tussen de 17e eeuw en nu heeft iemand ongelooflijk zitten potverteren bij de Dutchjes. :-)

EDIT: niet gelezen dat het uit de familie is getrouwd.

Da's inderdaad wel een blunder geweest, zo'n 300 jaar later bekeken. Man. Think about it. De enige in jouw familie die nog een tien jaar oude BMW had gehad, was de junior-grindharker van jouw zes kilometer lange oprijlaan geweest.
                Last edited by brun; 25-03-09, 14:46.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Goh, met welke inflatie houdt dat tooltje dan rekening, vraag je je af, als je er zo ongeveer met een factor 100 naast zit...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                    Nou, Dutch, ik geloof niet dat jij die poen op zolder hebben liggen, dus ergens tussen de 17e eeuw en nu heeft iemand ongelooflijk zitten potverteren bij de Dutchjes. :-)
                    Nou ja, 'iemand', diezelfde dooie kerel uit die akte dus. Ik moet voor de gein eens zoeken op de achternaam van de schoonzoon die met de centen is gaan strijken...

Zijn broer (mijn directe voorvader) was trouwens net zo bemiddeld. Van dát geld weet ik wel waar het is gebleven: in de VS. Mijn betovergrootvader was nog een puissant rijke grootgrondbezitter in Rotterdam e.o., maar diens eniggeboren zoon heeft de poet begin vorige eeuw meegenomen naar de States, met achterlating van zijn vrouw en kinderen. Daar liet de bigamist niets meer van zich horen totdat mijn opa hem om toestemming vroeg om te trouwen met mijn oma. Hij kreeg een zuinig briefje terug met een bondige gelukwens en een huwelijksgeschenk in de vorm van een... biljet van 5 dollar.

Dus ik kan ook nog patsen met hufterige voorouders. :)

Comment

*visueel beeld van een ENORME wolkenkrabber in NYC met een klein bordje 'Dutch4x4' naast de voordeur en een oude Amerikaan die zich op de bovenverdieping helemaal het schompus lacht over de achtergebleven Nederlandse tak*
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

En het bescheiden pandje:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                          Goh, met welke inflatie houdt dat tooltje dan rekening, vraag je je af, als je er zo ongeveer met een factor 100 naast zit...
                          Ik vraag me af of er met een minder aanwezige overheid, afwezige vakbonden en überhaupt een indienst zijnde klasse er wel sprake is geweest van een jaarlijkse inflatie.
                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Vooral de centrale banken creeren inflatie. Zonder banken stelsel houdt geld veel beter zijn waarde.

Overheden hebben geen banken nodig om geld te creeeren als ze dat zelf doen zoals het hoort.
                            http://www.ebbropremium.nl

Politics is the entertainment branch of industry.

Comment

We moeten gewoon allemaal aan de peer-to-peer banking. Fuck die banken.
                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                peer-to-peer banking
                                Dat is toch gewoon je tuinman zwart uitbetalen uit je ouwe sok? :)
                                Forza!

Comment

Ja maar dan wel een sok met tojaans paard erin.

Comment

@Dutch: 1722 was natuurlijk wel een rare tijd, dé hoogtijdagen in de gouden eeuw waren al voorbij en net na de eeuwwisseling leek 't wel een beetje op onze huidige tijd. Het kon allemaal niet op, maar het bleek allemaal opgeklopte lucht. In 1720 stortten de beurzen in.

Het bedrijf waar mijn pa voor werkte was opgericht in 1714, onder de VOC vlag en is tot +- 2000 het laatste zelfstandige bedrijf (in A'dam) geweest wat voortkwam uit de VOC. Toen zijn ze gefuseerd en dus is de VOC-lijn dus definitief gestopt volgens mij. Correct me if I'm wrong, als er nog ergens een zelfstandig bedrijf is wat al die eeuwen na de VOC zelfstandig is blijven opereren.

Mijn pa had in 't archief ook in die oude stukken gekeken (rondje europa-afrika-caribisch gebied...) en er werd gewoon megaveel winst gemaakt. Sowieso heeft 't bedrijf nog nooit verlies geleden, blijkt uit de cijfers. Dat vind ik altijd wel bewonderenswaardig.
                                    --

Van wiki:
                                    een matroos verdiende midden in de 17e eeuw zo'n 100 gulden per jaar (incl. eten en onderdak, maar zonder winstaandeel). Een gouverneur van Oost-Java verdiende rond de 100.000 gulden en de gouverneur-generaal (bijgenaamd "de grote prijs") zelfs tot twee-en-een-half miljoen gulden per jaar.

Volgens mij was je met 2,5 miljoen gulden in die tijd gewoon iemand zoals Bill Gates nu. Dus 2,5 miljoen verdien je dan in deze tijd per uur? :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                      Dat is toch gewoon je tuinman zwart uitbetalen uit je ouwe sok? :)
                                      Nee, gaat wel wat verder :)
                                      http://zapruder.nl/portal/artikel/no..._peer_banking/
                                      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Working...
                                      X