Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zakelijk netwerken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Zakelijk netwerken

Wie is er goed in?

Ik niet. Ohja, netwerksites als LinkedIn (zie het digitale-zelfinflatiedraadje) zijn natuurlijk leuk. Maar ik heb me nu al een paar keer laten verleiden om ergens fysiek te verschijnen. Op een borrel, een nieuwjaarsbijeenkomst, een presentatie, whatever.

Echt. Vreselijk. Sta je daar maar een beetje zinloos je schrijverskwaliteiten te hoereren. Nippend aan slechte wijn. En als het ergens in een café of restaurant is, moet je naar goed Nederlands horeca-gebruik je helemaal schor schreeuwen boven de VEEL te harde muziek in dat etablissement.

Het is gewoon nnnnnnhelemaal nnnnniks. Bovendien: net als je denkt dat het niet erger kan, ontdek je dat je de enige nieuwkomer in het enorme gezelschap bent. Iedereen is druk met het ophalen van oude contacten en de enige manier om aan te haken is jezelf ertussen te wringen. Vreselijk opdringerig.

Het tegenovergestelde kan ook. Dan blijkt elke aanwezige nieuw en vreemd te zijn. Iedereen is net als jij alleen maar gekomen om te kijken of er geld valt te verdienen. Behalve alle andere overige tekstschrijvers in de zaal, want die slaan twee zure witte wijntjes achterover en stappen dan af op het meisje met de grootste borsten af, vastbesloten deze keer wél te scoren met dat verhaal over die Grote Onvoltooide Roman.

Ok, ik overdrijf. Maar vertel eens, heren? Hoe pakken jullie zoiets aan, dat netwerken?
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Hmm, van die eenmalige feestjes heb ik niet zoveel op, en daar moet je het ook echt bij treffen. Dat kan leuk zijn, of echt helemaal niks zoals je zegt.

Zelf heb ik meer met de 'clubjes'. Dus de groepjes die elkaar wat beter leert kennen. Voorbeelden hiervan zijn de rrrrrotary en de lions club, ronde tafel etc. Of misschien kent iemand finley?

Het voordeel vind ik dat je wat meer achtergronden kent zodra de tijd wat vordert en je meer weet wat je aan de ander zou kunnen hebben (en viceversa) Uiteindelijk hou je hier, in mijn ervaring dan, ook de beste contacten aan over.
    Forza!

Comment

Finley zegt me niets?
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Niet naar borrels, presentaties, nieuwjaarsbijeenkomsten. Maar PERSOONLIJK afspreken.

Dinertje hier, lunchje daar. Niet schreeuwen, maar normaal spreekniveau. En als 't eten smaakt en de wijn gloeit, dan kost 't bijna moeite om niet te vergeten dat 't om werk gaat. :)

Natuurlijk niet verwachten dat er meteen de volgende dag een opdracht op je bureau ligt. Het suddert, da's voldoende. En dan, op een dag, word je zomaar out of the blue gebeld...
        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Wat Dutch zegt
          De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Precies. Het gaat om de persoonlijke contacten.
            Verkoop (en jij verkoopt een dienst) is vooral 'gunnen'.
            De opdrachtgever moet het vertrouwen hebben dat de klus bij jou in goede handen is, en dat jullie er allebei beter van worden. Gewoon lekker zaken doen dus.

En dat gunnen werkt pas als je elkaar kent. Je hoeft niet elk jaar met elkaar op vakantie of zo. Maar je moet elkaar wel een beetje kennen.

Wat je trouwens over die bijeenkomsten schrijft is trouwens precies zoals netwerken niet moet. Jezelf 'verkopen' -wat jij over die bijeenkomsten schrijft- is een drama.
            Goed netwerken gaat vooral over contacten leggen, contacten houden, en elkaar helpen. Een goed netwerk rendeert omdat je klussen, adviezen en steun aan elkaar door verwijst.
            Probeer maar eens om te draaien, en denk na over wat jij voor de ander kunt betekenen. Als je dat goed en consequent doet kun je uiteindelijk dezelfde acties jouw kant op verwachten. Maar dat moet je dus wel 'verdienen'. Als je bij elk contact steeds loopt te denken 'wat kan ik aan die vent verdienen' dan doe je het dus niet goed.

Begin gewoon met de relaties die je hebt. Bel ze nog eens op. Spreek wat af. Liefst met een leuke aanleiding. Praat even bij. En als er een klik is, vraag gewoon waar hij/zijn zijn netwerk heeft zitten. De truc is toch om een goed clubje te vinden waar je bij past, waar je je goed bij voelt.

Oh ja, en netwerken is véél meer dan die stomme borrels. Borrelen doe je toch vooral met relaties die je wel al hebt. Dan is het tenminste wèl leuk.
            Netwerken is ook af en toe een mailtje sturen, even bellen, kleine attenties, nog weten dat zijn vrouw zat te zweten voor haar rij examen, dat ie laatst een goeie deal heeft weten te sluiten, dat zijn dochter van haar pony is gevallen, whatever. Zolang je het maar persoonlijk weet te maken, en laat merken dat ie echt je aandacht heeft.
            Last edited by KMvrtr; 31-03-09, 18:59.
            Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
              Precies. Het gaat om de persoonlijke contacten.
              Verkoop (en jij verkoopt een dienst) is vooral 'gunnen'.
              De opdrachtgever moet het vertrouwen hebben dat de klus bij jou in goede handen is, en dat jullie er allebei beter van worden. Gewoon lekker zaken doen dus.

En dat gunnen werkt pas als je elkaar kent. Je hoeft niet elk jaar met elkaar op vakantie of zo. Maar je moet elkaar wel een beetje kennen.

Wat je trouwens over die bijeenkomsten schrijft is trouwens precies zoals netwerken niet moet. Jezelf 'verkopen' -wat jij over die bijeenkomsten schrijft- is een drama.
              Goed netwerken gaat vooral over contacten leggen, contacten houden, en elkaar helpen. Een goed netwerk rendeert omdat je klussen, adviezen en steun aan elkaar door verwijst.
              Probeer maar eens om te draaien, en denk na over wat jij voor de ander kunt betekenen. Als je dat goed en consequent doet kun je uiteindelijk dezelfde acties jouw kant op verwachten. Maar dat moet je dus wel 'verdienen'. Als je bij elk contact steeds loopt te denken 'wat kan ik aan die vent verdienen' dan doe je het dus niet goed.

Begin gewoon met de relaties die je hebt. Bel ze nog eens op. Spreek wat af. Liefst met een leuke aanleiding. Praat even bij. En als er een klik is, vraag gewoon waar hij/zijn zijn netwerk heeft zitten. De truc is toch om een goed clubje te vinden waar je bij past, waar je je goed bij voelt.

Oh ja, en netwerken is véél meer dan die stomme borrels. Borrelen doe je toch vooral met relaties die je wel al hebt. Dan is het tenminste wèl leuk.
              Netwerken is ook af en toe een mailtje sturen, even bellen, kleine attenties, nog weten dat zijn vrouw zat te zweten voor haar rij examen, dat ie laatst een goeie deal heeft weten te sluiten, dat zijn dochter van haar pony is gevallen, whatever. Zolang je het maar persoonlijk weet te maken, en laat merken dat ie echt je aandacht heeft.

mooi beschreven
              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Je hebt Gummen toch?

O...je hebt mail.

Comment

Ja, maar die leuke borrelmeisjes met hevig gemoed komen niet op gummen. :)
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Jouw startersborrel in dat café was inderdaad de enige positieve uitzondering, Kleintje. Maar goed, daar stond ik dan ook niet als starter natuurlijk, maar als Gummer die gratis kwam zuipen. :-)

Comment

Jahahahaha....

Helaas was het niet super succesvol maar in het land zijn de resultaten erg goed van het Starterscafé. Ik weet nu wel waar we wel en niet in moeten adverteren.... Huis aan huis blad, daar kwamen alle mensen vandaan. Niet van de posters en/of flyers.

Kom je zo langs?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
                        .
                        Probeer maar eens om te draaien, en denk na over wat jij voor de ander kunt betekenen. Als je dat goed en consequent doet kun je uiteindelijk dezelfde acties jouw kant op verwachten.
                        Wie goed doet, goed ontmoet. :)

Krijg net een mail van iemand die ik in contact heb gebracht met iemand anders uit mijn netwerk. Heel blij, gaan samen zakendoen. Zelf heb ik er (nu) niks aan, maar wie weet...

Comment

Hmm, ik merk trouwens wel dat het gummenbashen via LinkedIn gewoon verder gaat hoor ;)
                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

vorkje prikken werkt 100x beter dan netwerk bijeenkomsten

persoonlijk contact prefereer ik boven massa bijeenkomsten

E
                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                              Jahahahaha....

Helaas was het niet super succesvol maar in het land zijn de resultaten erg goed van het Starterscafé. Ik weet nu wel waar we wel en niet in moeten adverteren.... Huis aan huis blad, daar kwamen alle mensen vandaan. Niet van de posters en/of flyers.

Kom je zo langs?
                              Oh, dat wist ik nog niet eens. Ik heb nog vrijwillig geflyerd bij de sportschool. (lees als: stapeltje bij de balie neergelegd ;) )
                              Zonder succes dus.
                              Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                Hmm, ik merk trouwens wel dat het gummenbashen via LinkedIn gewoon verder gaat hoor ;)
                                Hoe bedoel je?
                                Rock on. RS.

Comment

LinkedIn-invitaties van gummers die vergezeld gaan van beledigingen over de staat van je onroerend goed ;)
                                  Last edited by PACO; 02-04-09, 14:34.
                                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

*grinnikt*

Comment

'onroerend goed'

... nummer 225...

:-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                        LinkedIn-invitaties van gummers die vergezeld gaan van beledigingen over de staat van je onroerend goed ;)
                                        [email protected]
                                        *accepted*
                                        Rock on. RS.

Comment

Netwerken op internet, tja, de drukker drukt wel eens wat, de een de een of de andere schrijver checkt wel eens wat (tekst), een adviseur adviseert eens wat, maar of dat qua werk/inkomen nu wat oplevert? Oke, John betaald er een Audi van, maar de schrijvers enkel kruimels in het gunstigste geval, en de adviseur, die levert het enkel zweet op, dus. Belangrijker, denk ik, is de extra moeite die je toont/vertoont wordt om het wél voor elkaar te krijgen, dat werkt qua netwerken omdat je samenwerkt vanuit een, al dan niet dubieuze, gemeenschappelijke interesse/visie/etc. ipv een zuiver zakelijke relatie.
                                          fka v164

Comment

Ik zie altijd wel een verschil tussen relatiebeheer, acquisitie bij nieuwe relaties en verkopen aan bestaande relaties. Een bekend product is vaak makkelijk te verkopen. Een nieuwe maatwerk dienst in een nieuwe markt wordt het al lastiger. Ik merk dat echt goede bestaande relaties je vooral helpen om een nieuwe dienst te ontwikkelen en op de markt te zetten.

Op dit moment hoef ik niets te verkopen. Heb wel behoefte om goede aannemers e.d. te vinden, maar ik heb eigenlijk geen zin om al die golfclinics en andere evenementen af te lopen. Dat gaat uit eindelijk toch via mond op mond reclame. goede ervaringen van anderen zijn belangrijker dan een gezellig gesprek met zo'n aannemer die zichzelf verkoopt.

Comment

Leeft dat nog, dat gummennetwerken, of strand dat in goede bedoelingen en een te veel aan eten en wijn? (waar verstek moest laten gaan)

Mijn fondsen zijn dermate uitgedroogd dat de drukkert op de fiets mag tegenwoordig, de schrijver heeft het mogen doen met holle frazen, de adviezeur doet eens enkele polis (naar behoren, maar levert met name mijzelf wat op, en terecht natuurlijk) de architect is serieus aan het werk, maar hij houdt er met name grijze haren aan over, kan je net zo goed als vrijwilliger aan het werk (dat is dan een andere gummer die ik zo ver gekregen heb geloof ik) Denk dat de lichtbakkenman de enige is die momenteel echt wat weet te verdienen, hoop ik. Leuk dus zo'n netwerk, leuk, maar of het nu wat oplevert anders dan corpulente diners...
                                              fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                                Niet naar borrels, presentaties, nieuwjaarsbijeenkomsten. Maar PERSOONLIJK afspreken.

Dinertje hier, lunchje daar. Niet schreeuwen, maar normaal spreekniveau. En als 't eten smaakt en de wijn gloeit, dan kost 't bijna moeite om niet te vergeten dat 't om werk gaat. :)

Natuurlijk niet verwachten dat er meteen de volgende dag een opdracht op je bureau ligt. Het suddert, da's voldoende. En dan, op een dag, word je zomaar out of the blue gebeld...
                                                Grappig om nu weer te lezen. :)

Geldt voor mij nog steeds, trouwens. Stuk arbeidsintensiever, maar waarschijnlijk zei ik dat ook omdat ik in het eerste helemaal niet goed ben. En dan is 't inderdaad verspilde moeite...

Comment

Goed, dus gisteren een gummer op bezoek, vanavond gummer en morgenvroeg alweer een, gaat best goed eigenlijk dat netwerken deze korte week
                                                  fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                                    Goed, dus gisteren een gummer op bezoek, vanavond gummer en morgenvroeg alweer een, gaat best goed eigenlijk dat netwerken deze korte week
                                                    En, hoeveel knaken heeft het je opgeleverd? ;)

Comment

Ik doe niet aan netwerk-borrels of seminars. Word ik verdrietig van.

Wat ik wel doe is gezellig koffie, lunch of diner afspreken. Meestal met één, maximaal 3 personen. Daarnaast vind ik golfen erg leuk (is een behoorlijk understatement). Dus ik vraag altijd of iemand golfen leuk vindt en zo ja, dan lekker de baan op en daarna beetje lullen.

Komt daar direct iets uit voort? Nee, maar in the long run wel. Belangrijkste is dat je iets doet dat je zelf leuk vindt met mensen die je op zn minst pruimt, maar liever nog goed mee over weg kunt. Zo is netwerken een vrijetijds besteding.
                                                      übernarcistische fappert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                                                        En, hoeveel knaken heeft het je opgeleverd? ;)
                                                        Mij kost het sowieso alleen maar geld, maar de lol is er niet minder om. Maarten het was top
                                                        fka v164

Comment

Duts de spammert is weer bezig hoor...

Comment

Zo, inderdaad. Gewoon zonder blikken of blozen op mijn zakelijke mail, ook nog. De proleet!
                                                            Mini Cooper Clubman
                                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Zo zeg, en jullie spammen hier nog eerder dan dat ik de kans krijg om hier te melden dat ik jullie weer heb zitten spammen. :)

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                              Zo, inderdaad. Gewoon zonder blikken of blozen op mijn zakelijke mail, ook nog. De proleet!
                                                              Ja, wie verandert hier nou constant van provider zodat niet is bij te houden naar welk proleterig schrapersadres ik de mail nu weer moet sturen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                                                Mij kost het sowieso alleen maar geld, maar de lol is er niet minder om. Maarten het was top
                                                                Ja, 't was gezellig (en zeer interessant!) :-)
                                                                Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Working...
                                                                X