Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noord-Korea

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Noord-Korea

Het blijft een bizar land. Kijk dit nou. Beetje naar beneden scrollen: die autosnelweg, en dat volkomen verlaten wegrestaurant!

http://marcnorthkorea.blogspot.com/2...pyongyang.html
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Eén groot Radio Kootwijk.

Comment

Idioten die toerist willen spelen in dat land en op die manier het regime steunen in hun politiek. Welke debiel verzint het om in één van de ergste dictaturen van deze wereld op vakantie te gaan? Daarmee vergeleken is china het land van de makke schapen.
      When men were men

Comment

http://www.dailymotion.com/video/xhv...-so-ronery_fun

Maar even serieus: in de NRC Magazine van de afgelopen maand staat een stuk van Bettine Vriesekoop die Noord Korea bezoekt. Voor haar "relatief eenvoudig" aangezien ze al in Beijing woont als correspondent.

Een opmerking viel me op in dat artikel en dat is dat een van de begeleiders zegt dat iedereen in Noord Korea minimaal een maandsalaris heeft van 200 euro. Als Bettine dan de opmerking maakt dat dat voor Chinese begrippen (ziet men daar toch als de grote broer) riant is blijft een reactie uit.
        Last edited by MartijnL; 14-04-09, 21:52.
        ------------------------------------------------
        We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Waarom zou je dat land niet mogen bezoeken, Ingmar? Ik vind je mening nogal door de bocht.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ha, die Brun;

Precies, en nogal kort ook. Dat zou dus betekenen wanneer je een land bezoekt je het altijd in alle facetten met die maatschappij eens zou zijn?
            Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
              Het blijft een bizar land. Kijk dit nou. Beetje naar beneden scrollen: die autosnelweg, en dat volkomen verlaten wegrestaurant!

http://marcnorthkorea.blogspot.com/2...pyongyang.html
              Typische verkeersregels hebben ze daar ook, zo lijkt het. Als ik het goed zie steken alle fietsers met de fiets aan hun hand die grote kruisingen over? Verstandig, je mocht eens aangereden worden door een snelheidsduivel. :-)

Overigens moet het fascinerend zijn om dat land te bezoeken. Een land als freakshow, eigenlijk.

Comment

Ik vind dat je dit soort landen juist wél moet bezoeken om eventuele misverstanden die ontstaan door (Westerse) propaganda te doorzien. Lijkt me juist een enorm fascinerend land en die foto's geven me alleen maar meer zin om het een keer te bezoeken.

Het argument dat je dan het eventuele misdadige regime op deze manier steunt is pure kolder naar mijn mening. Zo zouden toeristen naar ons land ook de misdadige Balkenende-regering steunen en de bezetting van Uruzgan/Afghanistan?

Volgende maand ga ik drie weken door China reizen, ik verheug me er nu al op! De visa voor GF en ik zijn vandaag binnen gekomen.
                Eerste keer dat ik in een land kom waar het communisme nog officieel de politieke ideologie is.
                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Omdat het bezoeken van noord korea
                  1) gebruikt wordt voor invoer van harde valuta (noord korea is voor invoer van zijn harde valuta deels afhankelijk van de toeristen)
                  2) gebruikt wordt in propaganda films later (wees er van verzekerd dat je gefilmd wordt)
                  3) je niets bereikt in het weerleggen van propaganda: de noord-koreanen bereik je niet, en de westerse propaganda over noord-korea klopt. In een land waar de hele reis van a tot z geregisseerd is, zul je niets anders zien dan wat je mag zien.
                  4) hiermee het bewind in noord-korea zijn bestaan legitimeert. Door het land te bezoeken, erken je het als een land op dezelfde manier als de Olympische Spelen in China of het WK voetbal in '78 in Argentinie.
                  Als je zo nodig naar china of noord-korea gaat, bezoek je dan ook de werkkampen? Of is schelden op de moorddadige balkenende voldoende om geheel vrij van invloeden in het leven te staan? Het aziatische communisme is een ziek dier, dat zo snel mogelijk de kop afgehakt moet worden. Dat steun je niet met bezoeken, ter "verrijking van de geest". Persoonlijk denk ik dat het beste is als al die westerse toeristen een weekje verdwijnen in een chinees of noord-koreaanse werkkamp. Kijken of ze het dan nog zon geweldig land vinden. Ad-random nog een paar afschieten.
                  @Brun: die vriendin van jou was toch oost-duitse van oorsprong? Vraag haar maar naar de ervaringen met de stasi en of ze van mening is dat die gesteund moest worden.

Algemeen: wat is dat toch voor idiotie dat het communisme tegenwoordig een bezoek waard is? Communisme is slecht, duivels, achterlijk, mensonderdrukkend, het tegenovergestelde van vrijheid, iets wat direct afgeschaft moet worden, honderd keer erger dan Bush ooit geweest is. Hebben we het hier zo goed, dat wel alle vroegere en hedendaagse misdaden van het communisme vergeten zijn?
                  Gingen we vroeger ook onbekommerd op vakantie in een fascistisch land? "Ter verrijking van de geest"? Misschien wel, maar dat kwam toen omdat we amper iets begrepen van de politiek. Vadertje staat waakte wel. Ik dacht dat we in die 70 jaar wel geleerd hadden voor ons zelf te denken. Misschien moeten we dan maar eerst eens lijden onder het communisme. Alle vingers in de lucht van degenen die iemand in de familie hebben die vastgehouden is in een communistische politiecel?
                  *steekt vinger in de hoogte*
                  When men were men

Comment

De Gumball rally is er ook al eens geweest.
                    http://www.youtube.com/watch?v=Qx_seWvEvv4

Comment

Ingmar, interessant dat je de DDR noemt, want Noord-Korea is inderdaad een extreme versie van dat land. En jij redeneert nu op dezelfde manier als vele harde communistenhaters vroeger over de DDR: dat een bezoek aan dat land automatisch betekent dat je instemt met het regime, of in elk geval met het communisme.

Dat is natuurlijk totale onzin.

Het is bovendien een paradoxale manier van denken, want enerzijds veroordeel je het regime vanwege de onderdrukking van het volk, en de totale politisering van het Noord-Koreaanse leven. Maar anderzijds wil je niet dat hetzelfde volk door ons bezoek ziet dat er nog een wereld buiten ons land is. Nee, we moeten er wegblijven, ons vol walging afkeren en elk contact met het land afbreken. Waarmee we in feite zelf dat gehele volk óók in één klap over de totale communistische kam scheren.

Het gewone volk is zoals altijd weer de dupe. Zij mogen er van hun regime niet uit. En omdat wij dat regime moreel afkeuren, mogen wij er van onszelf ook niet in.

Eigenlijk doe je, door jezelf op zo'n moreel voetstuk te stellen, hetzelfde als de communistische hardliners: je neemt het volk totaal niet serieus. Wat zij van jouw bezoek zouden vinden, doet niet terzake.

Daarmee beweer ik natuurlijk niet dat ik puur uit altruďstische motief naar N-K zou reizen. Integendeel. Maar het is zeer waarschijnlijk ook niet zo dat de doodgewone Noord-Koreaan ons liever ziet gaan dan komen. Die zullen wel net zo redeneren als de vroegere Oost-Duitsers, die juist heel positief tegenover westbezoek stonden, en dan beslist niet om propagandaredenen.

En zeg niet dat ik niets van het communisme weet, want ik kan in tegenstelling tot jij TWEE vingers in de lucht steken.
                      Last edited by brun; 15-04-09, 08:10.

Comment

Only on gummen: Patsen met familieleden in communistische cellen! Hoe meer hoe beter, sla je slag! :)

Mensen die op reis gaan naar een land als Noord Korea en heel de wereld voorzien van een reisverslag, die zijn in mijn optiek wel goed bezig. Zo zie je nog eens iets vanuit 't land. Want eerlijk gezegd, ben ik 't wel met Paco eens, dat we hier in 't westen vooral ónze propaganda over Noord-Korea horen, zonder dat we ooit beelden te zien krijgen en 't dus niet in twijfel kunnen trekken. Dat is ook de reden dat heel Noord-Koreo ons westerlingen totaal niet interesseert. 't is niet op TV, dus het boeit ons niet. Alles wat gezegd wordt, zal wel waar zijn. Soit.
                        Zo denken wij kijkbuisvolken nu eenmaal.

Comment

Het gewone volk van noord-korea heeft geen ene sodemieter aan een bezoek door een westerse toerist. Je spreekt geen gewoon volk tijdens een reis. Hoogstens zorgvuldig geselecteerde partijleden, wiens familie als chantage-middel in een cel is gestopt.
                          Dat land en de bevolking hebben werkelijk niets aan een bezoek door een westerse toerist. Alleen het regime ziet de toeristen graag komen. En de toerist doet aan een soort aapjeskijken vanuit een westers verheven moraliteit. "Och en wee, wat is het daar erg. En nu snel weer over tot de orde van de dag". "Kijk die rare koreanen met hun lege autobaan. Wat een vreemd land". Daar is niemand mee geholpen, maar blijkbaar voelt de toerist zich er goed bij. Sneue mensen zijn het.

@cav: dat win ik, hands down.
                          Gelul over westers propaganda is zo onzinnig. Er is geen westerse propaganda, en er zijn genoeg beelden van cameraploegen over hoe het er is. Of moet je herhaaldelijk beelden van gras etende mensen zien, voordat het een blijvend plaatsje in je hersenen krijgt?
                          When men were men

Comment

Volgens mij -correct me if I'm wrong- is ingmar zelf deels Koreaans, toch?

In dat geval zul je waarschijnlijk EN ietsje deskundiger zijn, EN ietsje partijdiger. :)
                            Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat Noord-Korea een verderfelijke communistische dicatatuur heeft. Vraag is hoe je daar mee om moet gaan. 't Is nou nog niet bepaald een land wat in de D-Reizen brochure gaat, dus het morele probleem is voor de gemiddelde Jan Boerenlul niet bestaand, natuurlijk. Persoonlijk zou ik de gelegenheid met beide handen aangrijpen om zo'n land te zien. Waarom? Aapjes kijken? Nee, gewoon interesse, nieuwsgierigheid. Net zoals ik het eigenlijk wel "cool" vind dat ik nog in de ouwe DDR-tijd in Oost-Berlijn ben geweest. Moet ik me daar dan ook voor schamen? En moet ik me ook schuldig voelen om mijn vakantie naar China in 2005?

Man, als ik alle landen moet gaan aanvinken waar ik ooit ben geweest terwijl er nog "mensenrechtenissues" waren, dan zijn we wel even zoet vrees ik. Leuk hoor, zo'n morele insteek, maar gelijk iedereen die d'r wat anders over denkt afschilderen als aapjeskijker is mij een brugje te ver.
                            Mini Cooper Clubman
                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Ingmar, ik snap dat dit jou persoonlijk aanspreekt, maar ik ben het principieel niet met eens je in dit geval. Volgens jou zouden we dus geen voet mogen zetten in welk land dan ook dat haar bevolking onderdrukt via een communistisch/fascistisch/feodaal/kaste-systeem omdat we dan moreel gekaapt zouden worden door dat regime? Dan zou je dus meer dan de helft van de landen ter wereld op die lijst mogen zetten. Persoonlijk vind ik mensen die naar Israël gaan erger, want dat land is zo'n beetje in oorlog met iedereen en heeft een fascistisch apartheidsregime. Toch snap ik wel dat men erheen wil.

Ik ga naast Brun zitten in deze en zeg dat je een volk moet beoordelen op je eigen indrukken, hoe summier of gecontroleerd deze ook zijn. Het land, de gebruiken, de mensen DAT zijn dingen die de moeite waard zijn, niet het regime dat er op dit moment (helaas) zit. Ik ben zelf ook in landen geweest met regeringen/regimes die mij compleet tegenstaan en die ik bestempel als crimineel of fascistisch en waarvan ik donders goed weet wat ze uitgevreten hebben, maar ik ga toch voor het land en de mensen.
                              Of dat dan apies kijken is weet ik niet; je kunt je sowieso afvragen wat je nu allemaal meekrijgt van een land als je er een paar weken bent.

Uiteindelijk zal ieder land zijn problemen moeten oplossen en het is zo gek nog niet te denken dat wanneer N-Koreanen vaker buitenlanders zien dat een positief effect kan hebben.
                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Echt een bizar land, bijna niet voor te stellen in 2009. Ze liggen daar na 60 jaar nog gewoon op het strand te wachten achter het prikkeldraad tot de Amerikaanse monsters (een soort orcs/varkensmensen in N. koreaanse folkore) hun invasie beginnen.

Heeft iemand enige tijd terug die docu gezien over amerikaanse "deserteurs" uit de Korea oorlog? Die wonen er nu nog steeds, moeten blijven voor het leven uiteraard.

Werden gevolgd door een cameraploeg in hun gewone leven. Eentje had ook een japanse vrouw, die was ontvoerd uit haar eigen land door de veiligheidsdienst. Ze was aan de amerikaanse ex GI gekoppeld, buitenlanders mogen niet met Koreanen trouwen oid. Sommigen van die gasten wilden ook nooit meer weg. Ze werden ook goed behandeld, ws. ook vanwege hun propaganda waarde. Tijdens de hongersnoden kregen ze gewoon eten van de regering, terwijl miljoenen anderen stierven.

Comment

Het verschil tussen israel en noord-korea is dat je geen kans krijgt voor "een volk [..] beoordelen op je eigen indrukken". Alles is geregiseerd. En net zo min als het lukt om de VS te beoordelen op de indrukken die je opdoet aan de hand van indepence day, lukt het om Noord-Koreanen te beoordelen op de indrukken die je opdoet in noord-korea. Je bent een volledig apssieve toeschouwer. En daarmee wordt het dus gedresseerde aapjes kijken.
                                  Als je je interesseert in Korea, dan is een bezoek aan zuid-korea voldoende. Wel verdervelijk kapitalistisch.
                                  En dan nog: waarom moet je een land bezoeken om een gefundeerde mening over dat land te vormen? Het lijkt voornamelijk het rijgen van weer een schedel aan je overwinnings-ketting. Kijk mij, ik ben ook naar china geweest.
                                  When men were men

Comment

Ha, die RC;

Destijds ook gezien; erg sombere, maar toch ook weer mooie documentaire was dat. Die mensen zouden waarschijnlijk nooit meer passen in de Joe Naait't Steeds als ze er naar terug zouden keren.
                                    Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
                                      Het lijkt voornamelijk het rijgen van weer een schedel aan je overwinnings-ketting. Kijk mij, ik ben ook naar china geweest.
                                      Damn right. Zo hoop ik zoveel mogelijk landen te zien voordat ik een tuintje op m'n pens krijg. Overigens niet voor de pats, maar gewoon omdat ik dat gaaf vind.

Maar blijf rustig in de Kempervennen zitten, de mensenrechtenissues in Noord-Brabant zijn al eeuwen redelijk in orde. :)
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Tut tut, ho ho. Wat mij tegenstaat is dat het noord-koreaanse regime direct baat heeft bij een bezoek van de toerist aan dat land. Ga je naar israel, dan spoort dat ook niet volledig, maar heb je iig de mogelijkheden om de bevolking zelf te ontmoeten en te steunen. Dat lukt niet in noord-korea. In mindere mate geldt dat ook voor china. Kans om chinezen ongeregisseerd te ontmoeten is ook beperkt. En ik heb nog niet gehoord dat je in de VS bepaalde bevolkingsgroepen niet mag spreken of alleen in aanwezigheid van een CIA'er.
                                        Enfin: noem het maar een principe. Toch al een moeilijk begrip in deze tijd.

Kempervennen heeft toch een centerparcs-park?

Edit
                                        Trouwens: wat is er zo gaaf aan om veel landen bezocht te hebben? Of is een chinees paleis significant anders dan een japans paleis? En een noord-koreaanse kloof duidelijk anders dan die in zuid-korea?
                                        When men were men

Comment

Dit wordt een hele andere discussie, maar ik ben 't met Jasper eens. Ik wil ook zoveel mogelijk gezien hebben. Echter Noord Korea staat niet op mijn wishlist en Japan wel (bovenaan).

Comment

Kans om chinezen ongeregisseerd te ontmoeten is ook beperkt.
                                            Even serieus: jij bent dus nooit in China geweest, of indien wel, dan niet na laten we zeggen 1997 of zo? Dit is echt onzin hoor. Ik ben de eerste om toe te geven dat China bol staat van de propaganda, en dat er nog heel wat stappen te maken zijn op mensenrechtengebied. Maar een praatje aanknopen met een Chinees (Yuan met de pet zeg maar) is, op het taalprobleem na, echt geen probleem. En in de grote steden spreken zat mensen elementair Engels.
                                            Kempervennen heeft toch een centerparcs-park?
                                            Ja, maar wel met een humaan visbeleid in de vennen. :)
                                            Trouwens: wat is er zo gaaf aan om veel landen bezocht te hebben? Of is een chinees paleis significant anders dan een japans paleis? En een noord-koreaanse kloof duidelijk anders dan die in zuid-korea?
                                            Chinees en Japans is wel wat anders, ja. Maar goed, uitleggen waarom reizen en nieuwe landen ontdekken gaaf is? Lijkt me weinig zinvol. Als je 't niks vindt is dat prima natuurlijk, maar ik ga Tom ook niet uitleggen dat musicals de hoogste muziekvorm zijn. :)
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Reizen is voedsel voor de geest. Mijn favoriete activiteit.

Mensen die de vraag stellen waarom dat "gaaf" is moeten vooral thuis blijven. Scheelt mij weer ergernis aan de incheckbalies en de mooie bestemmingen :)

Comment

Mensen die roepen dat ze reizen, hebben er helemaal niets van begrepen. Je reist nu niet meer, je zit als haringen in een overvol vliegtuig, en je speelt de toerist, die zich verwonderd aan iets wat al duizenden of miljoenen mensen voor jou gezien hebben. Reizen als voedsel voor de geest? gtfoh. Lees een goed boek. Heb je meer aan.
                                                When men were men

Comment

Maar ga gerust weg uit nederland/europa. Zo lang en zo vaak als mogelijk. Is het weer wat rustiger op de snelweg.
                                                  When men were men

Comment

Haha, ik kan die vouwcaravan van Ingmar opeens een stuk beter plaatsen (en nee, ik hoef zelf niet zo nodig naar China, maar vind het prima als andere mensen dat wel graag willen). ;-)))

Groet
                                                    GJ

PS ook hier liefst tot 3x toe in Oost-Berlijn geweest toen de "Mauer" nog stond. Ik heb de Stasi dus direct gesponsord met nog liefst 90 westmarken (25 mark verplicht wisselen naar ostmarken en 5 voor het visum, beide per keer) en IRL in Oost-berlijn heeft mij meer geraakt dan welke film, boek, documentaire of lezing ook kan of heeft gedaan.

Groet
                                                    GJ

Comment

Tssk, wat zijn we zuur vandaag :)

Zit er een drol klem?

Dat goede boek lees ik wel in het vliegtuig, als ik als een haring erin zit om fascistoďde regimes te sponsoren en apies te kijken.

Comment

Ach, de oudere Gummer zal vast wel in Spanje zijn geweest ten tijde van Franco, of in Portugal....

Voormalig Joegoslavië was ook zo'n leuke bestemming.....

Mooi dat het kan, reizen.
                                                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Mensen die roepen dat ze reizen, hebben er helemaal niets van begrepen. Je reist nu niet meer, je zit als haringen in een overvol vliegtuig, en je speelt de toerist, die zich verwonderd aan iets wat al duizenden of miljoenen mensen voor jou gezien hebben. Reizen als voedsel voor de geest? gtfoh. Lees een goed boek. Heb je meer aan.
                                                          Ja sorry hoor, dat al die wazige Britten en Portugezen het allemaal al ontdekt hebben 500 jaar terug kan ik ook niet helpen. :)

Voor de rest sluit ik me aan bij PACO, snap niet helemaal waar die zuurheidsgraad vandaan komt. Maar denk vooral goed aan de hugenotenvervolging als je weer met je AlpenKreuzer in de Vogezen staat. :)
                                                          Mini Cooper Clubman
                                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Ik kijk er ook wel van op, Ingmar. Ik begin dit draadje omdat ik N-K een bizar en daardoor interessant land vind, en jij komt hier schuimbekkend binnenrennen als een wandelende Volkskrant, met een onwrikbare mening in de aanslag en de principes vuurklaar in je moraalrevolvers.

Je wordt overigens wel direct opmerkelijk persoonlijk, door meteen mijn vriendin erbij te betrekken. Moet dat?

Los daarvan: laten we even niet vergeten dat ook de 'goede' Aziatische landen als Japan en Zuid-Korea niet bepaald een brandschone lei hebben, qua totalitaire regimes en militaire staatsgrepen. Het zijn ook diezelfde landen die enerzijds het Noord-Koreaanse communisme hard veroordelen, maar tegelijkertijd hopen dat het nog heel lang bestaat, want dan blijven die miljoenen potentiële Noord-Koreaanse vluchtelingen tenminste waar ze zijn.

Dus ga niet meteen iemand ervan beschuldigen dat hij de vroegere en hedendaagse misdaden van het communisme niet kent. Want in dit geval kent hij ze wél. Hij ziet ze alleen in een perspectief dat jou ontgaat, omdat jij nu eenmaal liever thuisblijft en boeken leest dan je ter plaatse te informeren over hoe 't was of is.

Comment

Ik heb van het weekend ook de rechtse regering van Sarkozy gesponsord door decadent te eten in Parijs en musea te bezoeken.
                                                              Remember The Rainbow Warrior!! Vichy France!!

* spoelt Franse wijn door afvoer *

Comment

*geeft PACO de Freedom Fries door* :)
                                                                Mini Cooper Clubman
                                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                                X