Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

F16's die verkocht worden...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • F16's die verkocht worden...

    http://www.nu.nl/economie/1956617/ve...niet-rond.html

    Ok, help mij even. Ik heb altijd begrepen dat F16's op beginnen te raken. Onderhoud en upgrades zouden te duur worden.

    Nu komt er één of ander Zuid Amerikaans land onze F16's kopen.

    Ik vraag me dan af: Kunnen zij die upgrades wel betalen? Worden die F16's daar net zo onderhouden als hier?
    Indien beide vragen met JA worden beantwoord: Wat blijft er dan over van het 'excuus' om de JSF aan te schaffen en onze F16's af te schrijven?

    Zapruder-Paco, weet jij hier meer van?

  • #2
    http://www.nag.aero/smartsite.shtml?id=55689
    Kennelijk kunnen de F16's nog wel even mee, 15 jaar ofzo. Daarna gaan ze van Chili naar midden afrika waarschijnlijk? En daarna koop je er één voor in je privé vloot...

    Chili F16 Onderhoud (Dutch only) First spin-off for Dutch industry - VisionWaves (Zeist) wins Chilean Air Force million dollar contract


    Project instandhouding voor Chili - B.P. van IJsselstein
    Inleiding

    In november 2005 heeft het Ministerie van Defensie een contract ondertekend met Chili voor de levering van 18 stuks overtollig geworden F-16 gevechtsvliegtuigen. Als gevolg hiervan ontstonden er goede vooruitzichten voor een betrokkenheid van Nederlandse bedrijven en instituten, mede op grond van de ruim 25 jaar ervaring op het gebied van F-16 onderhoud en reparatie. Om de kansen voor de Nederlandse expertise verder gestalte te kunnen geven is op initiatief van de NAG (de branche organisatie van de vliegtuigindustrie) en de Stichting Nederlandse Industriële Inschakeling bij Defensieopdrachten (NIID) een brede samenstelling georganiseerd van de Nederlandse luchtvaartsector in een ’project Chili’. Als onderdeel van dit project werd een PESP haalbaarheidsstudie: Instandhouding ‘F-16 voor Chili’ aangevraagd en verkregen. Het doel van deze studie was het onderzoeken van de haalbaarheid van een service- en onderhoudsorganisatie voor de af te stoten F-16 gevechtsvliegtuigen in Chili..

    Activiteiten:

    Een belangrijk onderdeel van de uitgevoerde activiteiten in de PESP studie was het inlopen van de informatieachterstand bij de Chileense partijen op het gebied van onderhoud en revisie van het F-16 vliegtuig. In die zin heeft de studie heeft een belangrijke bijdrage geleverd in het tot standbrengen van een duidelijk projectstructuur aan Chileense kant, waardoor het zaken doen in de vervolgfase gemakkelijker zal worden. De meer dan 8 maanden intensief overleg met de Chileense luchtmacht en met het bedrijf ENAER heeft geresulteerd in een grote mate van onderling vertrouwen. Daarbij is het besef aan Chileense kant gegroeid dat Nederland zich kan manifesteren als een betrouwbare partner op lange termijn. Dit is opmerkelijk te noemen, gezien de grote afstand en het feit dat veel bedrijven in de VS op dit gebied een veel hechtere en langduriger relatie met Chili hebben.

    Binnen de werkpakketten zijn tal van studies uitgevoerd, zoals op het gebied van motortestapparatuur, logistiek managementsysteem, werkplaatsuitrusting, opleidingen, enz.. Deels hebben deze studies al tot resultaat geleid. Vooral de keuze voor het Nederlandse logistieke management systeem ILIAS mag een regelrechte doorbraak worden genoemd. Vooral als men bedenkt dat deze keuze nadrukkelijk ook door de VS moest worden geaccepteerd. Met het leveren van het hart van het bevoorradingssysteem is een belangrijke basis gelegd voor vervolgopdachten en blijvende betrokkenheid in Chili.

    Om richting te kunnen geven aan de totale investeringsomvang voor het volledig kunnen uitvoeren van de zwaarste vorm van onderhoud, het ‘depot niveau’, is een capability plan ontwikkeld dat een totaal overzicht geeft van alle benodigde werkplaatsuitrusting, gereedschappen en documentatie. Vervolgens zijn studies verricht om vast te kunnen stellen in hoeverre de beoogde vliegbasis behoefte had aan aanvullende systemen voor het testen van motoren van de F-16. Deze studies waren vooral een gevolg van de wens om het geluid van de motoren te kunnen dempen. Ook is een voorstel uitgewerkt voor het toepassen van gepatenteerde kunststofleidingen, noodzakelijk voor het leveren van koeling bij het testen van de avionica en is gekeken naar het verwachte reparatie aanbod voor motoren. Dit laatste aspect heeft in eerste instantie tot de conclusie geleid dat de investeringen hiervoor in Chili niet rendabel zijn en dat beter kan worden teruggevallen op Nederland. Op termijn zal dit goede perspectieven opleveren, omdat hieruit jaarlijks opdrachten zullen voortvloeien.

    Een belangrijk aspect in de samenwerking met Chili is het leveren van technische dienstverlening. Het gaat hierbij om het leveren van experts op gebied van reparatie en revisie van elektrische, mechanische en structuurdelen van het vliegtuig. De verwachting is dat de omvang van deze dienstverlening omvangrijk zal zijn en meerdere jaren zal duren. Ook is onderzocht in hoeverre expertise op het gebied van bevoorradingssystemen kan worden geleverd. Deels is dit aspect opgenomen in het capability plan en deels zal dit deel worden opgenomen in het ILIAS systeem. Om dit ook organisatorisch mogelijk te maken is het concept van een ‘’one-stop-shop’’ principe ontwikkeld, dat als één loket voor alle aan Chili toe te leveren expertise, reservedelen en overige zaken zal gaan functioneren.

    Concrete resultaten:

    Er zijn inmiddels voor ongeveer 1.5 miljoen euro aan opdrachten geboekt en er staan voor 5 miljoen euro aan offertes uit. Het project gaat begin volgend jaar (2007) een belangrijke nieuwe(business) fase in met het vaststellen van een zogenaamd korte- en lange termijnplan. Dit zal worden gedaan door middel van een bilaterale strategische conferentie welke in de week van 8 januari 2007 in Woensdrecht zal worden gehouden. In die tijd wordt ook de aanvullende opdracht voor het ILIAS systeem van circa 1.6 miljoen euro verwacht. Ook zal een eerste aanzet gegeven worden tot de levering van technische dienstverlening en een vervolgopdracht voor de levering van reservedelen van ongeveer 1 à 1.5 miljoen euro.

    Bilaterale economische samenwerking:

    De studie heeft een belangrijke aanzet gegeven tot een economische samenwerking op het gebied van de luchtvaart. De Nederlandse aanpak, door middel van een samenwerkend cluster heeft uitstekend gefunctioneerd en is in Chili uitermate goed overgekomen. Er zijn contacten gelegd op alle niveau`s en er is een sfeer van vertrouwen ontstaan. Op basis hiervan is het verwachtbaar dat de bilaterale relatie verder gaat groeien en zich ook zal gaan verbreden. Er is een groot draagvlak in Chili voor een lange termijn relatie en samenwerking met Nederland op het gebied van F-16 onderhoud.

    Hiermee is ook de belangrijkste reden voor het F-16 Chili project aangegeven, immers dit vliegtuig zal nog zeker 15 jaar meegaan, waardoor betrokkenheid op lange termijn is verzekerd.
    Last edited by Dennis Cavallino; 29-04-09, 12:09.

    Comment


    • #3
      Turkije koopt zelfs nog nieuwe F16's:
      http://www.jsfnieuws.nl/?cat=4

      Archief van de 'F-16' Categorie
      Feb
      26
      2009
      JSF partner Turkije koopt 30 nieuwe F-16’s
      Gepubliceerd door JSFNieuws.nl onder F-16

      Den Haag - Turkije, een van de negen JSF partnerlanden, heeft in afwachting van de komst van de nieuwe Joint Strike Fighter een serie van 30 nieuwe Advanced F-16’s besteld.

      Turkije is in de markt voor de koop van 100 F-35 JSF’s en een belangrijke industriële partner in het project. Niettemin heeft het de afgelopen jaren een verwervingsproces in gang gezet voor de koop van 30 aanvullende F-16 Block 52+ toestellen. Het betreft 14 eenzitters en 16 tweezitters van het type Advanced Block 52+. Ze worden uitgerust met de moderne APG-68(V)9 radar, conformal brandstof tanks, helmdisplays en een ALGQ-178(V)5+ SPEWS II electronische oorlogsvoering/zelfbeschermingspakket, afkomstig van de lokale leverancier Aelsan (in samenwerking met BAE Systems). De motoren zijn General Electric GE110-129’s. De toestellen zijn deels een opvang voor normale vredesverliezen binnen de omvangrijke F-16 vloot van Turkije en om ten behoeve van lopende modificatieprogramma’s het beschikbare aantal operationele kisten op peil te houden, mede door de iets verwachte vertraging in de komst van de F-35. Op dit moment loopt een modificatieprogramma voor 219 al aanwezige F-16C/D’s.

      De deal maakt onderdeel uit van het Peace Onyx IV programma en brengt het totaal aantal aan te schaffen Turkse F-16’s op 278, Hiervan zijn er zo’n 200 gebouwd in Turkije zelf bij Turkish Aerospace Industries. Deze nieuwe serie wordt daar eveneens gebouwd. Turkish Engines assembleert de 42 GE F110-129 motoren, die deel uitmaken van de order.

      Met de deal is een totaal bedrag van US$ 1,78 miljard (€ 1,4 miljard) gemoeid, ofwel US$ 60 miljoen (€ 46,7 miljoen) per Advanced F-16 Block 52+. In het Nederlandse aanschafproces is de prijs voor de aangeboden F-16 Block 60 onbekend, maar deze Turkse order als indicatie aanhoudend zou dit voor de aanschaf van 85 toestellen een bedrag van circa € 4 miljard betekenen.

      JSFNIEUWS090226-JG/jg

      Bron:
      Aviation Week; 24-feb-09; Graham Warwick; “Waiting for your F35s? Buy some F16s.” http://www.aviationweek.com/aw/blogs...8-fcd272d1188c

      Comment


      • #4
        Ha, die Dennis;

        Deze verkoop is het vervolg van een deal die al een hele tijd loopt. Vriend van me heeft de transactie mede opgezet en heeft de laatste batch daarvan ook meegeholpen overvliegen naar Chili. Ik zie onze ex-Falcons nog wel eens in het nieuws komen eerdaags....
        Scherven brengen gelul.

        Comment


        • #5
          Ok, ik lees 't al. De F16 is over 20 jaar niet geschikt om als 1e linie toestel te worden ingezet, de JSF F-35 wel.

          Comment


          • #6
            De deal maakt onderdeel uit van het Peace Onyx IV programma en brengt het totaal aantal aan te schaffen Turkse F-16’s op 278, Hiervan zijn er zo’n 200 gebouwd in Turkije zelf bij Turkish Aerospace Industries. Deze nieuwe serie wordt daar eveneens gebouwd. Turkish Engines assembleert de 42 GE F110-129 motoren, die deel uitmaken van de order.

            ==

            Ik wou het al bijna zeggen, Turkije maakt ze zelf (een van de weinige die de F16 zelf bouwen).

            Dus niet vreemd dat ze door het land zelf worden besteld.

            Comment


            • #7
              Laten we hopen dat ze hoogtemeters bij die Turkse toestellen wél in orde zijn.
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                Ik wou het al bijna zeggen, Turkije maakt ze zelf (een van de weinige die de F16 zelf bouwen)
                En zo oud is de F-16 dus al (van f-16.net):

                Feb 1978
                First European F-16 assembly line opens at SONACA/SABCA in Belgium.
                Apr 1978
                Second European assembly line opens at Fokker-VFW in the Netherlands.
                3 May 1979
                First flight of the first Dutch built F-16 (#J-259) with Fokker test pilot Henk Temmen at the controls.

                Gelukkig kunnen ze nog wel een jaartje of 20 mee volgens de pvda....

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Peterst Bekijk bericht
                  En zo oud is de F-16 dus al (van f-16.net):

                  Feb 1978
                  First European F-16 assembly line opens at SONACA/SABCA in Belgium.
                  Apr 1978
                  Second European assembly line opens at Fokker-VFW in the Netherlands.
                  3 May 1979
                  First flight of the first Dutch built F-16 (#J-259) with Fokker test pilot Henk Temmen at the controls.

                  Gelukkig kunnen ze nog wel een jaartje of 20 mee volgens de pvda....
                  De F16's zijn volgens mij in twee etappes geleverd, deze eerste etappe die jij noemt is al lang verkocht. En daarnaats is gewoon onderthoud bij een vliegtuig iets heel anders dan bij een auto, ik denk dta die vliegtuigen inmiddels allemaal wel bijna helemala vervangen zijn èn ze hebben net hun MLU (Mid Life Update) achter de rug en zijn weer voorzien van moderne electronica.


                  Het probleem van de JSF is dat de prijs nogsteeds niet bepaald is en dat de amerikaans vliegtuigindustie inmiddels een behoorlijk slechte reputatie heeft op het gebied van optijd en voor de voorafgestelde prijs leveren. Dick Berlijn had het nu al over ipv 85 maar 60 vliegtuigen. Volgens mij kan dat al bijna niet meer. Er zijn vliegtuigen nodig voor d eopleiding, vliegtuigen die hier klaar moeten zijn als eoa verkeerstoestel zich weer eens vergeet te melden, een flink deel van de toestelen is sowieso standaard in onderhoud èn dan zouden we er ook nog Afganistan/Bosniëmissies mee moeten doen?


                  Volgens mij kan je beter voldoende Grippens hebben dan onvoldoende JSF's.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                    http://www.nu.nl/economie/1956617/ve...niet-rond.html

                    Ok, help mij even. Ik heb altijd begrepen dat F16's op beginnen te raken. Onderhoud en upgrades zouden te duur worden.

                    Nu komt er één of ander Zuid Amerikaans land onze F16's kopen.

                    Ik vraag me dan af: Kunnen zij die upgrades wel betalen? Worden die F16's daar net zo onderhouden als hier?
                    Indien beide vragen met JA worden beantwoord: Wat blijft er dan over van het 'excuus' om de JSF aan te schaffen en onze F16's af te schrijven?

                    Zapruder-Paco, weet jij hier meer van?
                    De JSF is nu al hopeloos verouderd en niet echt een evolutie te noemen als je naar de concurrentie kijkt (los van hoe duur het is).
                    http://zapruder.nl/portal/artikel/cant_turn_cant_climb_cant_run/

                    Eigenlijk zijn bemande jagers voor oorlogstaken een aflopende zaak. Onbemande vliegtuigen (drones) zijn de toekomst.

                    Meer hier: http://zaplog.nl/zaplog/articles/jsf
                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                    Comment


                    • #11
                      Een vliegtuig van de plank kopen, is gewoon veel verstandiger, wat men ook zegt. Nu roepen dat de Saab (of de Dassault for that matter) duurder zijn dan de JSF (is dat überhaupt wel zo), is larie, omdat we nog niet eens weten wat de JSF nu uiteindelijk gaat kosten.

                      Groet
                      GJ

                      Comment


                      • #12
                        De JSF hopeloos verouderd noemen is onzin natuurlijk. Wel is het ook nog eens zo dat de export JSF's een light versie zullen zijn met niet alle mogelijkheden die de US JSF's zullen hebben.

                        edit: linkje van paco geklikt. Na zin 1 meteen weer weggeklikt. Het probleem is (zeker voor de engelsen) dat het GEEN open source vliegtuig is en het bijna onmogelijk is om zelf wapen- en sensorsystemen te ontwikkelen voor het vliegtuig.
                        Last edited by MIOB; 29-04-09, 14:23.

                        Comment


                        • #13
                          Die F16's zij in NL helemaal geup- en downgrade. Ze hebben dus toestellen gekocht die vrijwel helemaal goed en up to date waren. Alleen moest er nog een pakket worden geleverd om de toestellen te verstevigen, en dat is door een nederlands bedrijf in Chili uitgevoerd.

                          Punt is dat die Chilenen 'oude' nederlandse toestellen, en gloednieuwe US toestellen hebben aangeschaft, waarvan het onderhoud vrij slecht te combineren is. Ze stonden (staan?) zelfs op verschillende bases. De US toestellen met onderhoudsapparatuur, de nederlandse... zonder.
                          Over hoe ze het onderhoud van de NL toestellen gingen doen, hadden ze nog niet echt nagedacht. Daar is de industrie wel gelijk ingesprongen.
                          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door MIOB Bekijk bericht
                            edit: linkje van paco geklikt. Na zin 1 meteen weer weggeklikt. Het probleem is (zeker voor de engelsen) dat het GEEN open source vliegtuig is en het bijna onmogelijk is om zelf wapen- en sensorsystemen te ontwikkelen voor het vliegtuig.
                            Ik zie wel dat ironie niet aan jou besteed is...
                            Deze was te moeilijk voor je
                            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                            Comment


                            • #15
                              Ik vrees eerder dat die gehele site wat te simpel voor me is.....

                              Zonder die site opnieuw te openen. De ironie is dat het gerucht gaat dat de chinesen voor een paar terabyte aan informatie over de JSF hebben weten te downloaden?
                              Last edited by MIOB; 29-04-09, 16:05.

                              Comment


                              • #16
                                V.w.b. die JSF.....daar gaat het niet goed mee. Misschien helpt het als we d'r nog een paar honderd miljoen tegenaan gooien?

                                http://www.spiegel.de/wissenschaft/t...-a-887552.html
                                All you need to remember is the number '70' .

                                Comment


                                • #17
                                  Ah, is dat de strategie van de Noord-Koreanen. De Grote Roerganger zet de onoverwinnelijke MiG-15's in tegen de JSF van de imperialistisch-kapitalistische Vijand!
                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Wij krijgen dus niet die JSF van de grond, en die Koreanen hebben wel raketten om op LA te schieten :-)

                                    Comment


                                    • #19
                                      De eerste -onze eerste- JSF's komen nooit naar Nederland, en de F16 blijft tot 2027.

                                      Tegen die tijd is de JSF een klassieker, tegen een waarschijnlijk dumpprijs...
                                      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Parlemantaire enquete dan maar?Kunnen we d'r nóg meer geld aan verbrassen en hebben een aantal ex-politici weer een goed betaalde tijdelijke klus en kunnen ze d'r weer een jaartje vooruit.
                                        Net zo'n fiasco als het Kunduzplan (of Srebrenica for that matter).
                                        All you need to remember is the number '70' .

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mag ik er even subtiel op wijzen dat Zapruder sinds 2008 al op het fiasco van de JSF heeft gewezen?
                                          Dank u.
                                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nou, laat maar zien dan. Want wat hier boven staat kunnen we niet subtiel noemen. :)

                                            De JSF die een fiasco blijkt, da's toch al vanaf het begin geen nieuws meer?
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

                                            Comment


                                            • #23
                                              Als je de ontwikkeling van de JSF volgt dan is het duidelijk dat dit vooral een politiek fiasco is. Elk land will z'n eigen inbreng, eigen dit, eigen dat, de bouw moet hier, dit onderdeel moet uit dat land komen, etc.

                                              Zet daarbij dat het toestel voor elke legeronderdeel (land, lucht, zee) een replacement moet zijn en je hebt een bureaucratisch gedrocht bij elkaar. Echt zonde want in principe is de JSF een pareltje.

                                              En laten we vooral niet vergeten dat de nu geliefde F-16 ook grote problemen had in het begin; nadat het in productie kwam duurde het nog twee jaar voordat een serieus probleem met de horizontal stabilizer werd opgelost in Block 15. Door o.a. die fout had de F-16 door de vele ongelukken al de bijnaam 'lawn dart' gekregen.
                                              Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

                                              Comment


                                              • #24
                                                Het gewraakte evaluatie rapport
                                                http://pogoarchives.org/straus/ote-i...o-20130215.pdf
                                                Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+83K km

                                                Comment


                                                • #25
                                                  't Probleem wat nu opeens wereldnieuws is is dat 4 studentvliegers, in een simulator, de opmerkingen hebben geplaatst dat het zicht naar achteren zo beperkt is dat de F-35 uit de lucht geschoten kan worden tijdens een dog-fight.

                                                  Dat zicht is nu slecht omdat het beeld van de cameras die een 360 graden beeld moeten geven nog niet (goed) werken met die nieuwe helm waarin dus die beelden dan zichtbaar zijn voor de piloot.

                                                  Als je eenmaal in je helm dus 360 rond je vliegtuig kan kijken .. Dan heb je echt superieur overzicht. Ik snap de kritiek -nu- wel. Natuurlijk kosten die vliegtuigen veul te veul. Maar als die dingen net als de Apaches in de golfoorlog een zooitje tanks (Irak) laten ploffen dan verdien je ze in 1-2 nachtjes terug in geval van een oorlog.

                                                  Kijk maar hoeveel vliegtuigen Saddam verloor in amper 1 week tov de Amerikanen en Britten.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door denheer Bekijk bericht
                                                    .Echt zonde want in principe is de JSF een pareltje.
                                                    Een pareltje waarin ze achteruitkijk spiegeltjes moeten plaatsen omdat 't zicht naar achteren zo slecht is. Lijkt me een nogal essentiele feature...
                                                    The best way to make a small fortune in racing is to start with a large one and work down from there.
                                                    Gotta work on the nut behind the wheel before you start fixing bolts on the car.
                                                    I was doing fine until about mid-corner when I ran out of talent.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                                      't Probleem wat nu opeens wereldnieuws is is dat 4 studentvliegers, in een simulator, de opmerkingen hebben geplaatst dat het zicht naar achteren zo beperkt is dat de F-35 uit de lucht geschoten kan worden tijdens een dog-fight.

                                                      Dat zicht is nu slecht omdat het beeld van de cameras die een 360 graden beeld moeten geven nog niet (goed) werken met die nieuwe helm waarin dus die beelden dan zichtbaar zijn voor de piloot.

                                                      Als je eenmaal in je helm dus 360 rond je vliegtuig kan kijken .. Dan heb je echt superieur overzicht. Ik snap de kritiek -nu- wel. Natuurlijk kosten die vliegtuigen veul te veul. Maar als die dingen net als de Apaches in de golfoorlog een zooitje tanks (Irak) laten ploffen dan verdien je ze in 1-2 nachtjes terug in geval van een oorlog.

                                                      Kijk maar hoeveel vliegtuigen Saddam verloor in amper 1 week tov de Amerikanen en Britten.
                                                      Grappig, dit had ik in eerste instantie ook neergeschreven. Alleen bedacht ik me dat je dan weer een nieuwe discussie krijgt over betrouwbaarheid van systemen (zoals een auto-loader in a tank).

                                                      Overigens maakt niet alleen dit de JSF een formidabel toestel maar ook de phased array radar die echt state of the art is. Ook heeft de helm HUD samen met bijvoorbeeld AIM-9X een echte USP: kan je 360 graden rondom een target neerhalen, dus ook een toestel dat achter je vliegt dat je dus ziet door je helm HUD, inclusief alle flight vectors van je enemy die je van belang vindt!

                                                      Vaak is de pers samen met alle stuurlui aan wal erg makkelijk om iets weg te schrijven als faal. Als je echter weer een oorlog hebt waar op miraculeus wordt gewonnen dan is het opeens geen nieuws meer.

                                                      En als je denkt dat het materieel van nu nog goed genoeg voor de toekomst dan heb ik slecht nieuws voor je, veel staten krijgen modern materieel, een machtwisseling later en je zit met de gebakken peren. Kijk bijvoorbeeld naar het huidige Egypte met hun 1000 M1 tanks en 240 F-16's.
                                                      Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Hamster Bekijk bericht
                                                        Een pareltje waarin ze achteruitkijk spiegeltjes moeten plaatsen omdat 't zicht naar achteren zo slecht is. Lijkt me een nogal essentiele feature...
                                                        Heb je de post van M4 gemist? Die ouderwetse gedachte is er in de realiteit niet meer.
                                                        Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door denheer Bekijk bericht
                                                          Heb je de post van M4 gemist? Die ouderwetse gedachte is er in de realiteit niet meer.
                                                          Ik had 't uit de azijnbode. Maar ja, die zoekt ook wel een beetje problemen rond de JSF. Moet bekennen dat ik niet 't hele draadje in detail had gelezen.
                                                          The best way to make a small fortune in racing is to start with a large one and work down from there.
                                                          Gotta work on the nut behind the wheel before you start fixing bolts on the car.
                                                          I was doing fine until about mid-corner when I ran out of talent.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Er zijn veel grotere problemen ; de nieuwe vliegtuigen kletsen 'digitaal & beveiligd' met elkaar (sat-link !) maar de oudere vliegtuigen, o.a. van de NAVO hebben die techniek niet. Dus moet er met die vliegtuigen via RADIO gesproken worden en a) dat is onbeveiligd b) dat geeft meteen je locatie weer.

                                                            Voor de non-technici ; moderne vliegtuigen hebben wel radio maar gebruiken dus satelliet-communicatie. Het voordeel ; het signaal gaat omhoog (in een conus) en is dus niet op te vangen. Iedereen kan het signaal ontvangen (omdat het van een satelliet komt, zoals een TV-signaal) maar het is encrypted, dus een tegenstander weer niet waar het over gaat of voor wie het bedoeld is.

                                                            Stel je vliegt dus rondjes in je F-35 en opeens begint een vijandige ouwe jet met z'n radio te kwaken. Dan weet je meteen waar ie is. Vervolgens een low-energy radar op 't neus mikken, raketje lanceren en 100 km verderop knalt die ouwe jet uit elkaar terwijl ie niet eens wist dat er een F-35 in de buurt was. Bijvoorbeeld.

                                                            Het uitvoeren gaat met typische budget-en deadline-overschrijdingen , zie o.a. hier : http://www.cbc.ca/news/canada/north/...n-problem.html

                                                            Wie dat echter als 'opzienbarend' opmerkt mag eens naar de wapenontwikkeling van de afgelopen 100 jaar kijken ; welk apparaat is ooit WEL op tijd gebouwd en binnen budget ...

                                                            In NL hebben we 't zelfde probleem met HSL, Betuwelijn, Noord-Zuid Metros en wegen. En dan nog ICT-projecten. Verder valt er af en toe een bank om of een heel land wat dan weer opgelapt moet worden. Budget-bashen is easy :)

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              De F35 aka JSF is tot mislukken gedoemd omdat het ding door allerlei absurde opties gewoon te zwaar is.
                                                              Om die extreme massa toch nog een beetje de eigenschappen van een jager te geven werd er een buitensporig sterke motor ingebouwd.
                                                              Die krachtbron vergt meer van het dragende gedeelte van de JSF dan oorspronkelijk was voorzien.
                                                              Daarom vertoont het toestel na een paar testvluchten nog steeds haarscheuren. Zwaarder maken/verstevigen is geen optie.

                                                              Het gedrocht is al vast in productie genomen om potentiele kopers aan het lijntje te kunnen houden.
                                                              De ontwikkeling duurt al ruim tien jaar en is nog steeds niet voltooid.

                                                              De enige optie die overblijft: Stoppen met die onzin en het verlies nemen.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht



                                                                In NL hebben we 't zelfde probleem met HSL, Betuwelijn, Noord-Zuid Metros en wegen. En dan nog ICT-projecten. Verder valt er af en toe een bank om of een heel land wat dan weer opgelapt moet worden. Budget-bashen is easy :)
                                                                Je bent in de war. Het heeft niets te maken met budget bashen.
                                                                In Nederland worden budgetten voor projecten als de Betuwe lijn bewust te laag gehouden om het project door de TK te kunnen halen.

                                                                Zo werd bij de Noord-Zuidlijn 4% van de aanneemsom gereserveerd voor onvoorziene kosten.
                                                                Bij dat soort projecten is 15% het gangbare percentage.
                                                                Verzekering? Was te duur volgens ambtenaren en wethouder Geert Dales. Amsterdam kon dat risico makkelijk zelf dragen.
                                                                Waar zit het verstand van gemeenteraad en TK wanneer de aanbrengers van projecten met dit soort onzin komen aanzetten.

                                                                Denk je werkelijk dat multinationals fabrieken neerzetten op basis van een bestek dat niet klopt?
                                                                Shell etc weten wat de kosten van een nieuwe raffinaderij zijn voordat er met de bouw begonnen wordt.
                                                                Kostenoverschrijdingen komen niet, voor die zijn contactueel afgedekt.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X