Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oplopende kosten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Oplopende kosten

Het valt me toch telkens weer op hoe de overheid zonder pardon diverse kosten lekker laat oplopen.

Voorbeeld 1: Kinderopvang. Onze eigen bijdrage is daar van 300 euro opgeklommen naar (krap) 500 euro (per maand).

Voorbeeld 2: Wegenbelasting. De Picnic op LPG was 63 euro en is ondertussen 84 euro. Nog heel even en mijn vrouw gaat een oldtimer rijden, want 1200 euro extra onderhoud per jaar gaat er niet in een oldtimer (en echt zuinig is een picnic ook niet, 1 op 11 op LPG als we rustig aan doen zonder files).
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

So what, jij wilde toch kinderen ???
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Voor de oudedagvoorziening was dat toch :-)
      fka v164

Comment

Ja man, mauwert! Doe zoals ik, 0 kinderen, en een ouwe Spider.

Kost geen zak. :)
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

Steven, was jij niet zelf ambtenaar? :)
          You know that reality is immaterial

Comment

Ja, ik kreeg netto ook meer salaris, maar toch blijft er aan het eind van de maand minder over. Wordt toch écht tijd dat de kinderarbeid weer wordt ingevoerd.

Op de BSO kunnen ze toch ook wel garnalen pellen of zo?! Ben blij dat ze van de crêche af zijn, want die is helemaal niet meer te betalen natuurlijk.

WOZ was ook flink omhoog, en ligt nu een héél eind boven de vraagprijs van ons huis. Ja bezuinigen, dat kunnen ze als de beste!

Nog even en we kunnen er nog maar twee auto's op nahouden. Gekker moet het écht niet worden hier...
            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Ach, wij moeten de afvalstoffenheffing 2007-2009 in 1 keer betalen. Ook leuk gedaan van de Gemeente Den Haag. Ons vakantiegeld was bedoeld voor ons nieuwe huis, maar nu hebben we 't maar gezien als een naheffing van 5euro per vuilniszak. Ook te bizar voor woorden. Bijna 300 euro per jaar voor 2 personen. Dat was vroeger (voor 2005?) de helft, of minder?

Het mooie is dat iedereen gescheiden wil inzamelen, maar daar zitten ze in werkelijkheid helemaal niet op te wachten. Nu 't plastic meer gescheiden gaat worden (uhuh) zal dat misschien gaan veranderen, maar dan nog hebben ze papier en andere brandbare spullen nodig om dat plastic te smelten/verbranden....

Dat zo'n picnic trouwens goedkoper in de wb dan onze Saab verbaast me dan weer. Wij betalen zo'n 103 euro per maand op lpg, was een jaar geleden +- 85 euro.

Wat mij ook blijft verbazen is het prijsverschil van lpg in dit land. Per pomp kan 't zo maar ruim 25% schelen (41 ct vs 56 ct!). Scheelt je toch mooi een paar pakjes kauwgum per keer. :)
              Last edited by Dennis Cavallino; 07-05-09, 14:31.

Comment

Sterker nog: je gaat van de weeromstuit zelfs proberen om 1:22 te rijden met een Touran. Nee, dit beleid noodzaakt tot absolute noodmaatregelen...
                Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Heer NoTVR in een sarcastische bui? Heerlijk! ;)

Doe gewoon zoals ik, 205 1.4 kopen, 1:16 knarren met peut á 1.12 uit bels, en 40E p/m aan MRB en verzekering kwijt zijn... ;)
                  '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Maar Steven heeft wel gelijk!

Da's ook de reden dat de Volvo eruit gaat. 120 euro per maand nu..

Afvalheffing voor 1 persoonshuishouden in Nijmegen 150 euro.
                    WOZ belastingen en gemeentelijke belastingen: 580 euro.

Vergeet de zorgverzekering niet: eerst kreeg ik 240 euro no-claim terug. Nu niets en de premie is ook hoger.

Brandstof hoeven we niet over te hebben :-(.

Mijn salaris is wel redelijk gestegen de laatste vier jaar, zo'n 25%, dus ik speel net quitte denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                      Ach, wij moeten de afvalstoffenheffing 2007-2009 in 1 keer betalen. Ook leuk gedaan van de Gemeente Den Haag. Ons vakantiegeld was bedoeld voor ons nieuwe huis, maar nu hebben we 't maar gezien als een naheffing van 5euro per vuilniszak. Ook te bizar voor woorden. Bijna 300 euro per jaar voor 2 personen. Dat was vroeger (voor 2005?) de helft, of minder?

Het mooie is dat iedereen gescheiden wil inzamelen, maar daar zitten ze in werkelijkheid helemaal niet op te wachten. Nu 't plastic meer gescheiden gaat worden (uhuh) zal dat misschien gaan veranderen, maar dan nog hebben ze papier en andere brandbare spullen nodig om dat plastic te smelten/verbranden....

Dat zo'n picnic trouwens goedkoper in de wb dan onze Saab verbaast me dan weer. Wij betalen zo'n 103 euro per maand op lpg, was een jaar geleden +- 85 euro.

Wat mij ook blijft verbazen is het prijsverschil van lpg in dit land. Per pomp kan 't zo maar ruim 25% schelen (41 ct vs 56 ct!). Scheelt je toch mooi een paar pakjes kauwgum per keer. :)
                      Is jou Saab dan geen G3 wagen? Dan is dat best jammer man, want je krijgt een sloot korting met G3 op je wegenbelasting.

Comment

Nee geen G3, maar dat maakt ons niet uit hoor, zelfs nu nog lag het omslagpunt ten opzichte van de 535 op 4500 km :)

Comment

Een classic 900 met een g3 installatie, die zijn er niet
                          fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                            als ie ambtenaar is moet ie niet zeuren ;-)
                            wegenbelasting wordt namelijk niet voor wegen maar voor oa ambtenaren salarissen en ontwikkelingshulp gebruikt ;-)
                            wees blij dat die overheid dat gewoon als een maffioso kan verhogen zonder overleg of inzage
                            in het bedrijfsleven ben je gewoon je baan kwijt als de kosten te hoog worden tov winst
                            Last edited by motroosje; 07-05-09, 16:17.
                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Het is natuurlijk wel weer lekker alles op één hoop vegen.
                              Wegenbelasting is voor de provincie. Wat de provincie er mee doet, weet ik niet, maar dat is zo op te vragen.
                              Kinderopvang: ga je klagen dat je minder subsidie krijgt op de kinderopvang? Misschien moet je gaan roepen dat die commerciele kinderopvang industrie wat lagere tarieven gaat hanteren. Of dat je baas wat meer betaalt. Waarom wordt hier de "overheid" de schuld gegeven?
                              Hoge ziektekosten? Ga maar klagen bij de commeciele verzekeringsinstanties. Die bepalen uiteindelijk de premie, zeker van al die plus-pakketten waar elke lamlul voor kiest.
                              BSO: zie kinderopvang.
                              Afvalstoffenheffing: dat kan de gemeente zijn, die dat geld krijgt, maar het kan ook zijn dat dat uitbesteed is aan een commercieel bedrijf.
                              Kortom: de "overheid" de schuld van geven alle kostenstijgingen is net zo'n generalisering als CM die graag maakt over buitenlanders.

Het is trouwens ook lekker simpel om te schelden op de "overheid". Laten we dan ook maar meteen de banken meenemen die de kosten jaar na jaar laten stijgen, de middenstand die een simpele biefstuk ook niet meer voor onder de 3 euro verkoopt, of de autofabrikant die alleen nog met een dacia aankomt als je een nieuwe auto voor onder de 20.000gulden wilt hebben.
                              Resume overflakkee: alles wordt duurder. Wen er maar aan of ga emigreren.
                              ps: dat bso en die kinderopvang kan je al voorkomen door gewoon één ouder thusi te laten zijn. Dan maar een kleinere hypotheek of een betere baan voor de hoofdkostverdiener.
                              When men were men

Comment

een onderdeel van de kostprijs van diezelfde middenstand is ook btw ,accijnsen en belastingen loonkosten etc
                                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Weg
                                  Last edited by motroosje; 07-05-09, 18:55.

Comment

"Wegenbelasting is voor de provincie. Wat de provincie er mee doet, weet ik niet, maar dat is zo op te vragen."

in ieder geval niet voor wegenbouw , meer om gaten op begrotingen mee te dichten zodat wat vergader baantjes en buitensporig declaratie gedrag gefinancieerd kunnen worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
                                      Wegenbelasting is voor de provincie. Wat de provincie er mee doet, weet ik niet, maar dat is zo op te vragen.
                                      Kinderopvang: ga je klagen dat je minder subsidie krijgt op de kinderopvang? Misschien moet je gaan roepen dat die commerciele kinderopvang industrie wat lagere tarieven gaat hanteren. Of dat je baas wat meer betaalt. Waarom wordt hier de "overheid" de schuld gegeven?
                                      Hoge ziektekosten? Ga maar klagen bij de commeciele verzekeringsinstanties. Die bepalen uiteindelijk de premie, zeker van al die plus-pakketten waar elke lamlul voor kiest.
                                      BSO: zie kinderopvang.
                                      Afvalstoffenheffing: dat kan de gemeente zijn, die dat geld krijgt, maar het kan ook zijn dat dat uitbesteed is aan een commercieel bedrijf.
                                      Kortom: de "overheid" de schuld van geven alle kostenstijgingen is net zo'n generalisering als CM die graag maakt over buitenlanders.

Het is trouwens ook lekker simpel om te schelden op de "overheid". Laten we dan ook maar meteen de banken meenemen die de kosten jaar na jaar laten stijgen, de middenstand die een simpele biefstuk ook niet meer voor onder de 3 euro verkoopt, of de autofabrikant die alleen nog met een dacia aankomt als je een nieuwe auto voor onder de 20.000gulden wilt hebben.
                                      Resume overflakkee: alles wordt duurder. Wen er maar aan of ga emigreren.
                                      ps: dat bso en die kinderopvang kan je al voorkomen door gewoon één ouder thusi te laten zijn. Dan maar een kleinere hypotheek of een betere baan voor de hoofdkostverdiener.
                                      Ja hier moet ik natuurlijk op reageren, want hier staan grove fouten in:
                                      1. alleen de opcenten (al enige jaren constant, hoewel Gelderland idd de duurste is) zijn voor de provincie, de rest gaat naar het rijk.
                                      2. Toevallig is de commerciele kinderopvang - waar ik bij zit - 1e40 per uur goedkoper dan de gemeentelijke. Dat prijsverschil wordt door het rijk in haar vergoeding dan ook direct daar van afgetrokken: er is geen enkele stimulering voor een ouder om een goedkope kinderopvang te zoeken, want je merkt er financieel dus helemaal niets van. Daarnaast heeft de overheid een maximum tarief ingesteld en de KDV/BSO verzocht (!!!) om het BSO tarief binnen enkele jaren te verhogen naar dat van de KDV omdat dat wat makkelijker rekent. Naast sommige absurde regelgeving (laatst weer een inspectie mee mogen maken) die ook kostenverhogend werkt, werkt de overheid hier dus juist de kostenverhoging in de hand. De overheid heeft ook de invloed van de baas eruit gehaald (mijn baas betaalde destijds inderdaad meer).
                                      3. De basisverzekeringskosten worden bepaald door wat de overheid goedkeurd om er in op te nemen. Zelf ben ik tegen alle ingrepen die de mensen zelf willen maar niet nodig hebben om gezond te blijven. Die zijn er wel in opgenomen: de pil (maar niet het condoom), sterilisatie, IVF, ... (daarnaast heb ik maar 1 uitbreiding vanwege de mogelijkheid van fysiotherapie, waarvan ik dus niet begrijp waarom dat niet in de basis zit). Ook de beslissing voor wel/geen eigen risico wordt niet bepaald door de commerciele verzekering.
                                      4. Uitbesteden van afvalophalen aan een commerciele partij is - net als leverantie van stroom, gas en water - nooit goedkoper dan het in overheidshanden geven (ondanks alle mogelijke inefficientie). En denk je nu echt dat alle afvalkosten rechtstreeks naar de commerciele partij gaan (brun heeft daar ooit een leuke rekensom van geplaatst op het oude forum).
                                      5. De auto's zijn mede zo duur geworden door
                                      a. verplichting vanuit Brussel om dezelfde basisprijzen te hanteren
                                      b. de verplichting vanuit Brussel om minimale voorzieningen aanwezig te hebben (zoals Airbags e.d.).
                                      c. extra milieutaxen op bijna elke auto groter dan een aygo.

Resumé: de overheid heeft wel degelijk een fors effect op onze uitgaven.

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                      Dat heet semi-ambtenaar als je voor het onderwijs werkt. Wel in hetzelfde pensioenfonds (dat dus nu de premie verhoogd), maar niet in de situatie dat elk tekort altijd wordt aangevuld door een belastingverhoging (een school mag geen verlies draaien, anders gaan er gewoon mensen uit, bij de andere faculteiten gaan er 70 en 20 fte uit).
                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                        Een classic 900 met een g3 installatie, die zijn er niet
                                        Is het een vraag of stelling?

Bij ons was 't geen eis om G3 te hebben, gezien 't enorme prijsverschil per maand/jaar tussen de 535 en een auto op LPG met volle mep HB. Met de BMW reed ik ook >30k per jaar (bij 1:7) en nu rijden we nog steeds 30k per jaar met de Saab. Alleen om er nu weer een auto op lpg met volle mep HB bij te kopen, omdat ik zelf nu ook 25k per jaar ga rijden door de verhuizing vind ik wat te gortig, dus kijk ik rond naar een klassieker op LPG. Het onderhoud doe ik zelf, dus dat is goed te doen.

Comment

Resumé: de overheid heeft wel degelijk een fors effect op onze uitgaven.
                                          In mijn optiek zijn ze zelfs mede debet aan de economische crisis die wij nu hebben. Als ik kijk naar de verplichte maandelijkse lasten die wij kwijt zijn door verplichte nummertjes van de overheid (direct/indirect), dan is het echt absurd buitensporig en vooral als je het naast de inflatie legt sinds pak 'm beet 1999. Lang leve de euro, de ziektekosten en de privatisering...
                                          Het enige waar je nu op kunt bezuinigen zijn eigenlijk je normale uitgaven. Wat doe je dan? Ipv verse producten alles uit blik of de diepvries kopen? Blergh :)

Gisteravond was in Eén Vandaag weer duidelijk gemaakt hoe wij indirect worden genaaid als burgers, door mensen die in de Raad van Toezicht of andere commissariaten zitten van meerdere commerciele en publieke partijen. In Italie noemen ze dat soort mensen Maffia, in Nederland komt 't niet verder dan 'belangenverstrengeling'.
                                          Last edited by Dennis Cavallino; 08-05-09, 08:47.

Comment

Ha, die Steven;

"Zelf ben ik tegen alle ingrepen die de mensen zelf willen maar niet nodig hebben om gezond te blijven. Die zijn er wel in opgenomen: de pil (maar niet het condoom), sterilisatie, IVF, ... (daarnaast heb ik maar 1 uitbreiding vanwege de mogelijkheid van fysiotherapie, waarvan ik dus niet begrijp waarom dat niet in de basis zit)."

In principe ben ik het wel met je eens, ware het niet dat voor de vergoeding van anticonceptie geldt dat we daar waarschijnlijk op langere termijn allemaal beter van worden. De schade die uit illegale abortuspraktijken, ongewenste en onbedoelde zwangerschappen voortkomt drukt natuurlijk ook flink op de maatschappij.
                                            Scherven brengen gelul.

Comment

Ja als je de condoom in het basispakket gooit, dan moet je anale sex ook gaan subsidieren vind ik. :)

Comment

Ha, die Cav;

Wat stel je voor; vaseline BTW-vrij maken?
                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                  Ha, die Steven;

"Zelf ben ik tegen alle ingrepen die de mensen zelf willen maar niet nodig hebben om gezond te blijven. Die zijn er wel in opgenomen: de pil (maar niet het condoom), sterilisatie, IVF, ... (daarnaast heb ik maar 1 uitbreiding vanwege de mogelijkheid van fysiotherapie, waarvan ik dus niet begrijp waarom dat niet in de basis zit)."

In principe ben ik het wel met je eens, ware het niet dat voor de vergoeding van anticonceptie geldt dat we daar waarschijnlijk op langere termijn allemaal beter van worden. De schade die uit illegale abortuspraktijken, ongewenste en onbedoelde zwangerschappen voortkomt drukt natuurlijk ook flink op de maatschappij.
                                                  Eens, maar naast de BTW vrijstelling op vaseline geeft een condoom meer bescherming tegen SOA's dan de pil. (gezien de christelijke gezindheid van onze regering wordt binnenkort ook de Bijbel als voorbehoedsmiddel in het basispakket opgenomen)

Comment

Mijn oudoom van 98 is trouwens erg blij met het voornemen van de belastingdienst dat hij binnen enkele jaren toch op cursus moet voor computer en internet. "zal mijn tijd wel duren" zegt hij dan.

Maar iets jongere ouderen die de digitale revolutie gemist hebben (mijn schoonouders bijvoorbeeld), die gaan er dus wel last van hebben.

Comment

Ha, die Steven;

Gewoon lekker laten invullen door een adviseur of een vrijwilliger van de vak- of bejaardenbond.
                                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Vrijwilliger : Nu nog even ondertekenen. Wat is uw DigiD code?
                                                        Oudje : watte?
                                                        Vrijwilliger : U heeft die dus niet. Dan vragen we die even aan. Welke gebruikersnaam wilt u hebben.
                                                        Oudje : gewoon mijn eigen naam: Piet Janssen
                                                        Vrijwilliger : Helaas mogen spaties niet. Zullen we een underscore zetten?
                                                        V: laat maar, O Piet_Janssen is al in gebruik. Zal ik Piet_Jansen_1 maar doen?
                                                        Oudje : ja doe maar, verleden jaar werkte dat wel
                                                        V : x

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                          Vrijwilliger : Nu nog even ondertekenen. Wat is uw DigiD code?
                                                          Vrijwilliger : U heeft die dus niet. Dan vragen we die even aan. Welke gebruikersnaam wilt u hebben.
                                                          Oudje : gewoon mijn eigen naam: Piet Janssen
                                                          Vrijwilliger : Helaas mogen spaties niet. Zullen we een underscore zetten?
                                                          V: laat maar, O Piet_Janssen is al in gebruik. Zal ik Piet_Jansen_1 maar doen?
                                                          Oudje : ja doe maar, verleden jaar werkte dat wel
                                                          V : x
                                                          Een beetje belastingadviseur (ook de kleine op de hoek) kan een aangite indienen zonder DigID-code.

Verder grotendeels met je eens. Of zpu Ingmar een logisch verklaring hebben waarom kinderopvang in bijv. Duitsland, Scandinavië, België, Spanje goedkoper, uitgebrieder en beter is dan in Nederland? Dat is inderdaad deels terug te voeren op de overheid (in Scandinavië werken beide partners vaak full time en de overheid genereert zo ook weer extra inkomsten), hetgeen in NL niet zal gebeuren zolang we bergen gristenen in de het kabinet hebben zitten. Deels is dat terug te voeren op werkelijk onzinnige regelgeving in de kinderopvang. Desgevraagd wil wel eens een opsomming maken van de gekste regels die ik al ben tegengekomen (op het oude forum al eens gedaan) , maar laat ik het zo zeggen het geld gaat niet op aan de belangrijkste factor in de opvang, nl. de leidsters.

Groet
                                                          GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                                            Ingmar een logisch verklaring hebben waarom kinderopvang in bijv. Duitsland, goedkoper, uitgebrieder en beter is dan in Nederland?
                                                            HELL NO!!! Goedkoper wellicht, maar uitgebreider zeker niet (tot 4 uur meestal max(!)) en beter valt ook nog maar te bezien....
                                                            You know that reality is immaterial

Comment

Nu ja, dat klopt niet met wat ik van Duitse collega's hoor, maar goed die wonen ook niet op het platteland. ;-))

Spanje als vooobeeld (goed katholiek land, waarvan je zou verwachten dat het is ingesteld op een thuisblijvende moeder). Kinderen kunnen de hele dag (en dan bedoel ik tot 7 uur in de avond) naar de opvang. Kinderen krijgen er ook te eten en dat is niet zomaar wat, maar ieder kind heeft een eigen dieet, bepaald door een diëtist. Ook begint men veel vroeger met een deel onderwisj te geven aan kinderen. En dat allemaal voor minder geld dan in Nederland.

Laat ik even wat onzinnige regels opsommen:
                                                              • Eenmaal geopende vla/yoghurt mag niet in de koelkast bewaard worden, maar moet direct op of wordt weggegooid
                                                              • Iedere dagopvang moet een ergonomisch verantwoorde omkleedtafel heben. Die krengen kosten een godsvermogen. Navraag bij de leiding leert dat de tafel wordt vastgezet op een middenstand die voor de grote en kleine leidsters werkbaar is omdat ze anders blijven verzetten (zeker als je één leidster van 1,60 m hebt en één van 1,80 m).
                                                              • Van de brandweer moeten de tegels in de toiletruimte/luierwisselruimte stroef zijn, zodat je niet valt als het glad is. Van de inspectie moet het glad zijn met zo min mogelijk voegen, omdat het dan hygienischer is.
                                                              • de temperatuur in de toleitruimte moet 21 graden zijn (I fokkin kid you not)
                                                              • En zo kan ik nog wel even doorgaan ...

Nederland, regelstjesland, en dat kost dus gewoon geld.

Groet
                                                              GJ

Comment

Maar wel gezellig die kinderopvang in Duitsland.

;)
                                                                bijna weekend!
                                                                Forza!

Comment

Working...
                                                                X