Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

China

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• China

Het is laat, ik kan desondanks niet slapen, dus dan maar op gummen.

En: het Noord Korea-draadje werd nogal heftig, dus eens kijken of hoe we het met de grote Oom gaan redden: China. :-)

Wat moeten we met het land? For the record: vandaag is het 20 jaar geleden dat de protesten op het Plein van de Hemelse Vrede bloedig werden neergeslagen. Ik herinner me uit 1989 nog twee beelden als de dag van gisteren: de Oost-Duitsers die op 9 november 's nachts voor het eerst in 28 jaar door de Berlijnse muur mogen lopen, en dat kleine Chineesje met z'n plastic tasje, dat in Peking voor een tank stapt en gewoon NIET aan de kant gaat.

Volgens mij is dat Chineesje inmiddels doodgeschoten.

China, in beginsel nog altijd een communistisch land, domineert vandaag de dag de wereldeconomie. Driekwart van de meuk die wij in onze huizen hebben staan, is daar geproduceerd. Als het in China slecht gaat, kelderen de olie- en staalprijzen. Als het er goed gaat, betalen wij ons scheel aan de pomp.

Tegelijkertijd hebben ze er de afgelopen dagen het internet half geblokkeerd en heel Peking vol security gezet, vanwege het feit dat het Chineesje met z'n plastic tasje voor die tank nu 20 jaar geleden is.

Ik ben nog nooit in China geweest. Volgend jaar ga ik erheen. Wat moet ik van dat land denken?
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

't Is een fantastisch land. Ik ben er in 2005 geweest, slechts een weekje, en slechts "Peking en omgeving".

Super.

Je verwacht in een communistisch bolwerk aan te komen, en gek genoeg ervaar je het meest kapitalistische land ooit. Kapitalistischer dan de VS, wat mij betreft. Maar, tegelijkertijd wel gecontroleerd. 't Is duidelijk dat "de Chinees" geen vrij mens is.

Je ruikt het geld gewoon, dat land groeit als een kool of tien. De historie is betoverend, de cultuur fascinerend, de mensen fantastisch. Ik vond het geweldig.

Maar ja, ik ben natuurlijk wel een vuile ondersteuner van een dictatoriaal regime, door mijn tripje daar naartoe. :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
      't Is een fantastisch land. Ik ben er in 2005 geweest, slechts een weekje, en slechts "Peking en omgeving".

Super.

Je verwacht in een communistisch bolwerk aan te komen, en gek genoeg ervaar je het meest kapitalistische land ooit. Kapitalistischer dan de VS, wat mij betreft. Maar, tegelijkertijd wel gecontroleerd. 't Is duidelijk dat "de Chinees" geen vrij mens is.

Je ruikt het geld gewoon, dat land groeit als een kool of tien. De historie is betoverend, de cultuur fascinerend, de mensen fantastisch. Ik vond het geweldig.

Maar ja, ik ben natuurlijk wel een vuile ondersteuner van een dictatoriaal regime, door mijn tripje daar naartoe. :)
      je vergeet selectief de rochelende spugende tandeloze bunzings ;-) en de sweatshops in de kelders
      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
        Tegelijkertijd hebben ze er de afgelopen dagen het internet half geblokkeerd en heel Peking vol security gezet, vanwege het feit dat het Chineesje met z'n plastic tasje voor die tank nu 20 jaar geleden is.
        Ah yes, The Great FireWall of China. Op zich een staaltje techniek waar je u tegen zegt maar indicatief over wat er echt gaande is. Ook de censuur op Google (waar Google gewoon in meegaat vanwege de vele advertentieinkomsten in China) is een teken aan de wand.
        ------------------------------------------------
        We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Working...
        X